<< ^ >>

20150715_184046.jpg

400 kV Anttilan muuntoasema nykyasussaan Vuodelta 2014. Porvoo, Anttila 15.07.2015
Kuvaaja: Joni Leskinen

02.01.2020 18:46 <Koomikko> Mikä Estlinkiä närästää, Fingridin sivulta, häiriö Estlink 2 yhteydellä
27.12.2019 klo 20:02 häiriö Suomen ja Viron välisellä 650 MW Estlink 2 yhteydellä. Linkki ei käynnisty tehoajoon. Häiriön selvitys on käynnissä.

Päivitys 28.12.2019 klo 18:15 Häiriön selvitys jatkuu edelleen lähitunteina mm. asemalaitteiden ja kaapelin kunnon testauksella.

Päivitys 28.12.2019 klo 20:30 Häiriön syytä ei ole löydetty Suomen puolen testeissä. Testejä jatketaan huomenna.

Päivitys 29.12.2019 klo 22:00 Pitkän testipäivän jälkeen häiriön aiheuttaja ei ole vieläkään täysin varmistunut. Selvitys jatkuu edelleen maanantaina.

Päivitys 30.12.2019 klo 20:53. Anttilan sähköasemalla vaihdetaan virheellisesti toimiva jännitemuuntaja varaosaan. Varaosan vaihtaminen, käyttöönotto sekä koko Estlink 2 yhteyden toiminnan varmistamiseksi suoritettavat testit kestävät tiistaista torstaihin ja tämän hetkisen tiedon mukaan yhteys on sähkömarkkinoiden käytettävissä perjantaina 3.1.2020.

Päivitys 2.1.2020 klo 8:50 Korjaustoimenpiteet Anttilan asemalla valmistuivat keskiviikkona, mutta niillä ei saavutettu toivottua lopputulosta, vaan jatkotoimenpiteitä tarvitaan. Estlink 2 yhteys on poissa markkinoiden käytöstä maanantaihin 13.1.2020 asti.
02.01.2020 20:50 <calm> Siitä huolimatta vaiko johtuen, ensi yönä on sähkönhinta jokseenkin nollassa asti. Spottihinta käy 0,14 eurossa megawattitunnilta.
03.01.2020 02:20 <Mikko Koho> Joskus Viroon viittaavista asioista tulee mieleen Vintiöt-tv-sarjan "Eesti Aerobic"-sketsit..
https://youtu.be/XPZmoX94Cs4
04.01.2020 11:03 <muhentaja> HVDCn huono puoli on se, että systeemi on niin tarkka tehonsäädöstä että kun laitat ns. yhden herneen patjan alle niin se vetää pultit ja sanoo "en tee". Ajat liikaa tehoa kaapeliin niin jännite karkaa käsistä, ja liian vähällä teholla jännite romahtaa.
04.01.2020 18:52 <muhentaja> Tyristorihallin äänimaisemaa: https://www.youtube.com/watch?v=LLr5oa_lf6E jostain päin maailmaa. Siellä näemmä voi olla tuollainen "faradyn häkki" josta voi käydä tarkkailemassa myös käynnissä olevan laitteiston toimintaa.
04.01.2020 23:37 <RicuP. > Melkoinen pärinä!!! Joutuu huutamaan, että kuulee omaa ääntään.
Nämä sairaalan ups salien pärinät on pientä:D
05.01.2020 00:11 <Joku> Vanhat Fiskarsin upsit hurisevat ainakin aika voimakkaasti. Ei taida olla hakkuritekniikkaa.
05.01.2020 01:08 <muhentaja> Yksi uniikki äänimaisema on ainakin vielä toistaiseksi Helsingin metrossa M100-junissa käytössä oleva Strömberg SAMI B taajuusmuuttaja. "F1 soundi" tulee siitä kun wanhalla tyristoritekniikalla jodutaan vaihtamaan monta kertaa sitä miten virtaa palastellaan DC-kiskosta AC-moottoreille. Sama taajuusmuuttaja on myös Dr16-veturissa, mutta sitä ei dieselin jylinän alta yhtä selvästi kuule.
05.01.2020 01:42 <RicuP. > Tuo vanhan metron ääni on kyllä hieno ja äänen aiheuttamaa väristystä lisää se, että koko taajuusmuuttaja on keksitty Suomessa: https://youtu.be/fHM-DIahrJ8
05.01.2020 20:54 <Mikko Koho> Tuosta Helsingin metrostahan piti tulla vientituotteen prototyyppi mutta toisin kävi. Teknisesti ratkaisu oli onnistunut mutta muistaakseni raideleveyden ym. seikkojen puolesta ratkaisu oli liian raskas johonkin ja liian kevyt johonkin toiseen ja näin kaupallinen puoli ei oikein toiminut.
05.01.2020 22:12 <muhentaja> Näyttäspä netissä olevan jopa ainakin yksi SAMI B myynnissä, jos en väärin ymmärtänyt http://www.laitetori.fi/fi/tuote/2379/ On vain ns. hieman julmaa kaliiberia omiin suunnitelmiin.
06.01.2020 11:41 <calm> Pallaksen uudempi hiihtohissi oli myös SAMI-käyttöinen alkujaan. Sähkökaapit mahtoivat olla ihan taivasalla hissin vieressä. Sittemmin tuo Rautaruukki Vintertecin alkuaikojen tuotos on vaihdettu kokonaan moottoripylvään osalta, joten nykyään siellä ei enää SAMIn ujellusta kuule.
06.01.2020 15:19 <Koomikko> Päivitys 5.1.2020 klo 10:05. Estlink2 on takaisin käytössä ja sen kapasiteetti annetaan välittömästi intra-day markkinan käyttöön ja day-ahead markkinalle maanantaille 6.1.2020. Vian syy saatiin paikallistettua perjantain 3.1. kuluessa ja korjattua lauantaina 4 tammikuuta. Onnistunut testiajo suoritettiin lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Ei sitten kerrottu tarkemmin mikä oli vialla.
09.01.2020 00:34 <Jouko> Tyristorihallin läheisyydessä joskus käynyt, ainakaan ulospäin ei pärinää erottanut muun AC/DC muuntoaseman hurinan seasta..

Onkohan jossain hiihtokeskuksessa tullut joskus koettua SAMI B -hissin starttaus/käyntiä, ujeltava ääni alkoi vaikuttaa tutulta. Vintertecillä joitakin ko. hissejä referenssilistassa https://vintertecoffshore.fi/referenssit/ Kolilla lie tupla-ankkurit yhä ajossa, ainakin v. 2018 oli. Kumpikos tuo listan 'Pallas 2' on Pallaksen hisseistä?
09.01.2020 00:54 <Mikko Koho> Metrojunan DAS-näyttö
https://youtu.be/yv49fCBlw0g
09.01.2020 01:03 <Mikko Koho> Tuolla DAS-järjestelmällä lupailevat saatavan aika isonkin energiansäästön.

Lisätietoja sivulta 11:
http://www.e-julkaisu.fi/hkl/liikennepeili/4-2018/
09.01.2020 20:20 <Make> Taajuusmuuttajia ei varmaan enää tehdä kovin paljoa Suomessa.
10.01.2020 20:25 <RicuP. > Ainakin ABB Helsingissä ja Vacon Vaasassa tekevät. ABB on täällä sairaalassa johtava malli ja toisena tulee tanskalainen Danfoss. Nyt ollaan laitettu kokeiluun muutama Vacon, joka näköjään kuuluu Danfossin omistukseen.
10.01.2020 22:41 <Make> Ehkä jotain hienompia/ isompia vielä tehdään. Kerran näin jotakin pieniä Vaconeja, luki vain jotakin ”Made by Vacon”.
11.01.2020 01:41 <RicuP. > Nuo kotimaisetkin on jotain parin kilowatin IV koneesta aina melko järeään imujärjestelmään asti. Siinäkin alkaa olla jo taajarilla kokoa, kun konekin on semmoinen öljytynnyrin kokoinen.
16.01.2020 20:43 <calm> Pallas 2 on hotellin vierestä lähtevä hissi. Ykkönen siellä kauempana on melko alkuperäisessä asussaan 1960-luvulta oleva Doppelmayr. Sähkötekniikka toki varmaan on uusittu jossain välissä, mutta eiköhän siitäkin 30 vuotta ala olla. Liftomat 2000 -palveluankkurikonetta ei mahda muualla Suomessa ollut käytössä varmaan 30 vuoteen, mutta Pallakselta se edelleen löytyy ja aiheuttaa ihmetystä uusissa käyttäjissä.
17.01.2020 19:44 <Jouko> Ai sillä 'ojentajalla' oli merkkikin. Ihmettelin kanssa ensin sen toimintaa kun ei muita nousijoita kohdalle sattunut, hissikopin valvoja näytti sitten toiminnan. Vastaavia saisi olla enemmänkin käytössä jotta pitkiä laahushissejä voisi pyörittää nopeammin. Esim. Levin koillisrinteiden ankkurihisseissä nousumatka tuntuu loputtomalta.
18.01.2020 07:18 <muhentaja> Niinpä se vain joutuu Sr2:nkin jo paljon modernimpi GTO-tekniikkaan perustuva invertteri tekemään jonkinlaisen vaihdon kytkentatekniikassa liikkeelle lähtiessä https://www.youtube.com/watch?v=n3TRR_xEqLo Ko. veturista lähtee kaikenlaista muutakin jännää ääntä kun mennään erotusjakson ohi ja 25kV käy vähän aikaa pois päältä. Tällaisia ei asemalla kuule mutta eräälle Topille kiitokset videoista.
06.12.2023 00:44 <muhentaja> Tänne saattaa ehkä olla tulossa jykevähkö SAMI 100 B 500. Jos kaupat onnistuu, niin sitten aletaan katteleen että saako sen edes käyntiin 16A nallien perässä.
06.12.2023 11:35 <muhentaja> Ja tulossa on. Tamun hankinta on ollut jo pitkään suunnitteilla mutta kun tarjoutui tilaisuus saada suorastaan legendaarinen wanhus kehiin niin eipä sitä voinut oikein vastustella.
06.12.2023 21:14 <Make> Jos se on tuo Laitetorin yksilö, niin 115A on aika paljon. Moottorisuojakytkimiä, pitkä rivi kontaktoreita ym. näkyy kaappi sisältävän.
09.12.2023 18:45 <muhentaja> Eipä ole käytössä luokkaa reilusti yli 70kW moottoria jolla voisi koettaa hakea kaapista lähellekään täysiä tehoja. Enemmän mietityttää millaisen virtapiikin härveli ottaa suotokonkkien latautuessa.
09.12.2023 19:51 <RicuP. > Vähän vastaavassa tilanteessa on joutunut vaihtamaan useammat sulakkeet konkkien latautumisen takia. Automaateilla oli eräs käyttö, jota joutui aina kahteen kertaan nostamaan ylös jos sähköt jälleenkytkeytyi.
En tiedä onko tuommoiselle driverille jotain minimi tehoa itse myllyssä. Hyvät äänet varmaan kone tekee:D Varmaan kuormana käy myös resistiivinen kuorma.
09.12.2023 20:50 <muhentaja> Eipä resistiivisestä kuormasta oikein mitään ääntä lähde, kyllä siellä perässä rautapakat pitää olla.

Ja luulenpa että ei se edes toimisikaan puhtaasti resistiivisellä kuormalla, löisi vain tyristorit auki "kiskosta to kiskoon" ja laukaisisi ylivirran.

Vähän erilaisia vehkeitä ovat nuo uudemmat IGBT muuttajat, kun eihän niistä kuulu kuin se hentoinen vihellys


11.12.2023 02:57 <muhentaja> RcuP suotokonkkien latautumista voisi auttaa kaikenlaisilla virityksillä, mutta kun en haluaisi tuota vehjettä puukotella millään tavalla vaan pitää sen alkuperäisenä
15.12.2023 22:12 <Make> Mahtaako niin olla mitään pehmeäkäynnistystä konkilla.
Laitetorin ko. ilmoitus on hävinnyt...

© Janne Määttä 2004-2017