<< ^ >>

P8260202.JPG

Vanha turbiinin osa odottelee noutajaansa metsässä. Vuodelta 1920. Laukaa, Kuusa 26.08.2011
Kuvaaja: Harri Pesonen

27.05.2015 01:59 <Mikko Koho> http://phys.org/news/2015-05-hydropower-turbine-failure.html

Norjassa probleemia kun ei Francisit kestä 10krt/vrk käynnistystä ja resonanssivaarallisilla alueilla ajoa. Jotenkin tuntuu hullunkuriselta että noille koneille ei ilmeisesti juuri ole laskettu että montaako käyntituntia yksi käynnistys vastaa. Kaasuturbiineilla moinen temppu on melko vakio ja siitä voi, vallitsevalla hintatasolla, laskea että kannattaako konetta pysäyttää jokaista hinnannotkahdusta varten. Kuulemani luvut käynnistyskerran rasittavuudesta liikkuvat välillä 10-48h normaalia ajoa..
03.01.2019 18:39 <Seppo Vuoristo> Jos ei kestä, niin väärin suunniteltu. Francis turbiinit ovat luotettavia pitkällä käyttöiällä. Esim Helsingin vanhan kaupungin francikset ovat pyörineet 100 vuotta.
04.01.2019 21:21 <Mikko Koho> Minkä tahansa teknisen laitteen saa yhtälailla ennenaikaisesti hajalle jos sitä käyttää väärin. Vesiturbiineillekin on, ainakin joissain tapauksissa, määritelty suositeltavat ajoalueet ja ne, joilla ei, ainakaan pitkäaikaisesti, pitäisi ajaa. Samalla tavalla joissakin laivoissa on konetehoalueet joilla ei pitäisi tärinän takia ajaa. Nuo alueet ovat kohdekohtaisia.
05.01.2019 00:50 <muhentaja> Se voi tosiaan kuulostaa erikoiselta, että mäntämoottorilla voi olla konkreettisesti alin sallittu käyntinopeus, joka on saavutettava mahdollisimman pian koneen käynnistyksen jälkeen. Mutta kun kampiakselin pituus noissa suurimmissa laivakoneissa on jotakuinkin 27-28 metriä ja paino luokkaa 300 tonnia, jo pelkästään vääntövärähtelyt ovat jo aivan eri tavalla huomiota vaativa juttu, kuin esim. henkilöauton moottorissa.
06.01.2019 02:25 <Hartsa> Kyllähän turbiinin saa pilalle kun ajaa kavitaatiota vastaan että napse käy äkkiä menee siivet ja tuloputki entiseksi.
06.01.2019 12:59 <Mikko Koho> Tarkoititko: imuputki? :)
07.01.2019 21:19 <Hartsa> Juurikin niin kerkes karata tuo viesti ;)

© Janne Määttä 2004-2017