IMA3:n juoksupyörä, pitkäikäisin turbiinin juoksupyörä joka oli käytössä presidentti L. K. Relanderin vihkiessä laitoksen 25.5.1929, neloskoneelle oli tuolloin jo tila rakennuksessa mutta koneen monttu oli vielä tyhjä ja kone valmistui reilua vuotta myöhemmin. Tuotantokäyttöön 14.1.1929 ja viimeisen kerran käytössä 3.3.2014.
Tärkeimmät tekniset tiedot: 21MW, 24m, 120m3/s, 125RPM.Halkaisija 4,2m, siipiä 14 ja painoa 22500kg. Valmistaja Tampereen Pellava- ja Rautateollisuus, materiaalina valuteräs.
Talousoppineet näkevät tuossa vain rahaa romuteräksen muodossa, asioista yhtään perilläolevat näkevät tuossa museoesineen. Saa nähdä kumpi voittaa, ahneus vai järki..
Vuodelta 1929. Imatra
22.03.2014
Kuvaaja: Mikko Koho
23.03.2014 12:23
<Jouko>
Soisi nyt tällekin riittävän tilaa ulkomuseossa,
http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7437 Komea kokoelma erilaisia Francisseja kertymässä, ehdottomasti säästetään!
Sinänsä hauska kuvakulma, miten pienehköltä tuo juoksupyörä näyttää kauhakuormaajaan verraten mutta viereiseen kuormuriin nähden taas ei..
23.03.2014 15:01
<Mikko Koho>
Pieni takatalven poikanen loi viereen lumikasan ja tuo oli niin sumpussa että järkevien kuvakulmien löytäminen oli vähän vaikeaa.
Oli jotenkin pysäyttävää nähdä tuo livenä ja sitten katsoa filmi joka kertoo laitoksen rakentamisesta ja, suurella todennäköisyydellä, nähdä juuri tuo sama mötikkä roikkumassa nosturin varassa konesalissa. Ainakin salin seinän muoto indikoisi että kyse olisi juurikin tuosta pyörästä siinä filmillä.
Ja tuosta ei näe pyörän kuntoa kunnolla, siinä ei ollut kuin yksi siipi ottanut niin kunnolla siipeensä että etureunaa oli jouduttu urakalla hitsaamaan, sen sijaan pieniä koloja oli jouduttu paikkailemaan muutamia ja sitten tuolla kehärenkaan ja siipien yhtymäkohdissa oli jouduttu tekemään kunnon kavitaatiohitsaukset.
24.03.2014 18:24
<Mikko Koho>
Palasina on..
24.03.2014 19:26
<Jouko>
"15 minuutin" julkisuus päättyi?