<< ^ >>

IMG_7735.JPG

20 kV Kolmiosovitteinen kiristyspylväs erillisellä latvatapilla. Pyhtää 06.10.2005
Kuvaaja: Janne Määttä
Sijainti: N 60.49543° E 26.53986° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

08.12.2010 18:07 <P. Ylväs> Mikähän tarkoitus tällaisilla pylväillä on joissa on latvassa kiristysrakenne mutta joita ei ole ainakaan pysyvästi harustettu linjan suunnassa mitenkään. (Notko- ja kumparepylväät tietysti asia erikseen) Eroaako käytännössä mitenkään normaalista kannatuspylväästä? Vai onkohan näitä tehty rakentamisen kannalta jotta saatu aina joku tietty johto-osa käyttöön lyhyemmillä katkoilla tms.? Tuntuisi järkevältä että tällaisella latvalla oleva olisi myös pääteharuksilla varustettu jos sellaiset vain mahtuu asentamaan...
08.02.2011 22:09 <Jouko> Vesistöristeily tulisi mieleen, jos niitä nyt nykyään vielä tehdään? Muuten veikkaisin katkopaikkaa P.Ylvästä lainaten "joku tietty johto-osa käyttöön lyhyemmillä katkoilla tms?" eli jollekin esim. 0,5 km muuntohaaralle, jolle ei omaa johtohaaran erotinta ole.
Sitten tietysti tämmöinen voi olla puisen pystymuuntamon edustalla remontti ym. töitä varten, kuten tässä Vanhamäen entisen puutornin edessä on ollut: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=4100
29.02.2012 16:47 <Jouko> ...ja tässä vastaava käytössä: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=5307 Ideana ilmeisesti ettei johdin kireys vedä puumuuntamoa hiljalleen nurin, taikka hajota (lahoavia) parruja ajan saatossa johon kiristys kohdistuu...
Notko- ja kumparepylväistä ei taida juurikaan olla esimerkkikuvia tähän aiheeseen, etenkään missä vastaavanlainen kiristyspylväs olisi..

Vastaavanlainen kolmiosovitteinen välikiristystolppa tuli aiemmin kohdalle myös erään kuvatoimiston sivuilta http://www.vastavalo.fi/displayimage.php?pos=-152661

© Janne Määttä 2004-2017