16.10.2012 13:59
<Mikko Koho>
Kiinnostaisi tietää että miten tuon "Ohjaustapa automaatti"-napin takana oleva järjestelmä on toteutettu, "vanhalla tekniikalla" vai logiikalla. Onko koneilla jotkut pintarajat joiden perusteella niitä ajetaan päälle/seis, onko siellä joku kello joka ajaa silloin kun sähköstä saa jotain hintaakin jne..
16.10.2012 21:46
<Jouko>
En nyt muista mikä nimitys tuolle vedenpinnan korkeusanturille oikein oli, mutta sellaiset näkyi olevan ylävedessä heti välpän läheisyydessä täällä Huopanalla sekä Hilmolla. Kuvakin taisi tulla jos galleriasta uupunee.. Sen tarkemmin ei tullut tutkittua että saisiko niillä voimalaa äkisti seisahtumaan... ;-)
16.10.2012 23:55
<Mikko Koho>
Tuota.. En lähtisi leikkimään. Noiden antureiden pimentäminen kun on suhteessa yhtä fiksu temppu kuin heittää polkupyöräteline, penkki tai vastaava junaradalle. Voimalan seisauttamisen lisäksi kun voi mennä tulvaluukut pimeäksi ja sitten ei olekaan enää välttämättä kovin kivaa jos vedet tulevat yli äyräiden. Useasti- tai useimmitenhan nuo pinnankorkeuden mittaukset on ainakin kahdennettu eli jos yksi mittari menee sekaisin niin toinen jää vielä jäljelle. Mutta silti.
Mutta käsittääkseni nuo on usein tehty painelähettimellä, eli putken päässä on määrätyssä syvyydessä anturi joka mittaa vedenpainetta. Sama periaate kuin jos sukellat syvään uima-altaaseen ja korvissa alkaa tuntua. Anturi mittaa siis yläpuolella olevan veden painoa, lähettää siitä sähköisen tiedon ohjauslaitteistolle joka, anturin signaalin perusteella, päättelee vedenpinnan korkeuden. Noissa pintamittauksissa on käytetty ties vaikka mitä tekniikkaa, uimuria, kapasitiivista mittausta jne. mutta ilmeisesti paineanturi on kaikista immuunein veden mukanaan tuomalle roskalle ym.