<< ^ >>

IMG_6966.JPG

220 kV + 220 kV Petäjävesi-Nuojua ja Petäjävesi-Pyhäkoski -linjat ylittämässä Ylivieska-Iisalmi-rataa. Rataristeilyn pylväsmalli muuttui muutamassa vuodessa melkoisesti, uudemmissa pylväissä on vain vaijeriharukset. Pyhäkosken linja on Suomen ensimmäinen 220 kV:n linja vuodelta 1948, mutta montako vuotta myöhemmin Nuojuan linja rakennettiin? Vuodelta 1948. Haapajärvi 21.07.2005
Kuvaaja: Janne Määttä
Sijainti: N 63.78961° E 25.28501° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

29.11.2005 12:07 <Osku the pylväspoju> ei ooo totta mä oon koko ikäni etsiny ton näköstä tolppaa siis
uskomatonta elämäntyöni on vihdoin lopussa
22.10.2006 13:34 <Mika Värelä> Ns. Helsinki- Nuojua rakennettin vuosina 1951-55 välillä. eka osa Helsinki-petäjävesi 1951 ja loppu sen jälkeen petäjävedeltä- nuojualle. Ja näistä linjoista puhutaan imatran voiman kielellä itäinen ja läntinen... Jos pikkasen korjaan, pyhäkoski-hikiä rakennetiin päinvastoin. aluksi pyhäkoski ja jämsänväli jämsänkosken paperitehtaita varten petäjävesi mukaan lukien, ensiksi kytkettynä 110 kv jännitetasoon vuodesta 1945 alkaen. hikiä-jämsä väli rakennettiin
vuodesssa 1949. vasta sitten 220 kv jännitetaso kytkettin kun läntinen rakennitin -50 luvun alussa. niin sitten vasta tuli 220kv ja 110kv muuntoasemat.... Itse asun jämsässä, mulla kotona löytyy oikeat imatran voiman viralliset pylväspaikkojen pakkolunastusasiakirjat pylväiden paikoille itäinen 465 ja läntinen 469. jotka on samat risteämä pylväät kuin kuvassa. eli mun vuosiluvut oikeat.
18.02.2012 14:11 <jdvksjbiojiwobj> nuo sähkölinjat ihan tuolla lopussa menevät yhden tien yli kun mennään kyyjärvelle ja siitä pietarsaaren.

© Janne Määttä 2004-2017