110 kV
Imatra-Svetogorsk-linja. Rakennettu alunperin Imatra-Viipuri-linjaksi, katkaistiin sodan jälkeen ja otettu uudelleen käyttöön 1960-luvun alussa. Imatran Voima toimi sähkön välittäjänä ja käyttäjänä oli metsäteollisuus. Tämän linjan käyttöönotto saattoi aikoinaan olla saman reissun peruja millä sovittiin Saimaan kanavan vuokraamisesta. Nykyisin linja kuuluu Fortumille.
Tämän linjan kautta on ilmeisesti kaksi Svetogorskin- (Enso) ja Lesogorskin- (Rouhiala) voimalaitoksen generaattoria kytketty Suomen tahtiin ja kummassakin laitoksessa kaksi muuta generaattoria ajavat Venäjän taajuutta. En tiedä tarkkaa syytä järjestelylle mutta sen olen lukenut että Suomen ja Venäjän välillä on haasteena se että kummallakin maalla on samassa joessa kaksi laitosta ja Suomessa kannattaa ajaa vuorokausi- ja viikkosäätöä kun taas Venäjän laitosten kannattaisi, siellä käytettävän tariffirakenteen takia, ajaa tasaista virtaamaa. Tämä aiheuttaa sen että vedenpinta on joskus Imatrankosken ja Svetogorskin välillä huomattavan alhaalla. Tilanne on rauhoittunut pahimmista vuosista mutta silti allekirjoittanutkin on joskus, aiemmin lähellä asuessaan ja lenkillä käydessään, nähnyt vedenpinnan olevan todella alhaalla ja nimenomaan viikonloppuisin.
Takana näkyy rajavalvontatorni ja tämä on viimeinen pylväs ennen rajavyöhykkeen alkamista. Kuva otettu Kiurulan- ja Räikköläntien risteyksestä ja kumpikin tie on ilman vyöhykelupaa kuljettavissa mutta teiden reunat kulkevat osittain vyöhykkeen rajana.
Vuodelta 1929. Imatra
18.05.2012
Kuvaaja: Mikko Koho
© Janne Määttä 2004-2017