<< ^ >>

IMG_4812.jpg

- Reisjärven sähköaseman varavoimakontti. 20 kV:n kytkinlaitos vihreässä Strömbergin kopissa. Vuodelta 1975. Reisjärvi 01.07.2011
Kuvaaja: Janne Määttä
Sijainti: N 63.61007° E 24.93739° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

11.12.2011 18:49 <M. Asentaja> Eipä ole VF muistanut hoitaa kenttiä, ei ollut Revon Sähkön aikaan rankametsää aidan sisällä. Tämä on sitä voiton maksimointia!
11.12.2011 20:09 <Hartsa> Aika isot myllyt taitaa olla kopissa ?
11.12.2011 22:36 <Mikko Koho> Myllyt vai voisiko olla V-kone? Toinen pakoputki toiselle sylinteririville ja toinen toiselle?
Joka tapauksessa vähän eri kaliberia kuin tämä kone (harmi ettei laittanut testipenkkiin ja kokeillut paljon saa irti): http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=87641&c=11
12.12.2011 11:40 <Topiax> Upeaa hienomekaniikkaa, mutta moottorioppi ei tainnut olla hallussa: nokka-akselit pyörivät samalla nopeudella kuin kampiakselikin, ja sillä systeemillä ei nelitahtimoottoria saa toimimaan polttomoottorina. Tuossa videossa laite kuitenkin pyörii paineilmamoottorina, kaikki kunnia tekijälle.
12.12.2011 16:46 <M. Asentaja> V 16, en muista tarkkaan mutta lähemmäs parituhatta hevosta siellä töitä tekee.
13.12.2011 11:09 <Mikko Koho> Mahtaako noin mahtavasta myllystä noin kevyessä rakennuksessa tulla millainen melu ulospäin?
13.12.2011 12:19 <Mikko Koho> Ja onko muistikuvaa miten tuollainen mylly laitetaan käyntiin? Normaali sähköstartti kuten vaikkapa autokoneissa vai vaikkapa samanlainen kuin (joissakin) dieselvetureissa: mahtavan äänen saattamana paineilmalla kierroksia vauhtipyörään ja sitten kytkin kiinni?
14.12.2011 10:50 <M. Asentaja> Periaatteessa normaali sähköstartti, mitoitettu tietenkin tarpeen mukaan niin akkujen kuin starttimoottoreidenkin suhteen.
Ei melu ihan tavaton ole, niitä on aika lähellä asutustakin.
14.12.2011 21:19 <Hartsa> Esim Järvempäässä on maakaasulla toimiva Laivamoottori jolla tuotetaan huippusähkö ja samalla saadaan kaukolämpöä pakokaasukattilasta. Tosin en nykyään tiedä miten ajavat mutta ennen kovilla pakkasilla ajoivat ja ei ollut mikään hirveä jyrinä.....
15.12.2011 07:35 <Mikko Koho> Tuo maakaasun käyttö sähköntuotantoon on ollut vähenemässä, joko laitokset on laitettu kokonaan seis tai käyttötunnit vähennetty minimiin. Viitisen vuotta sitten kaasun toimittaja sikaili hinnat sellaiselle tasolle että välttämättä edes kaukolämmön ja sähkön yhteistuotannon kokonaishyötysuhde ei pelasta toimintaa taloudelliseksi. Täälläkin päin Suomea, putken alkupäässä, on ollut kovasti suunnitelmia ja naapurikaupungissa jopa toteutettu biopolttoaineen käyttöönotto että saadaan maakaasun käyttö pienemmäksi.
Sinänsä tuo laivakoneiden käyttö maapuolella ei ole mitenkään ihmeellistä, jossain tv:n historiadokumentissa Wartsilan johtoportaaseen kuuluva sanoi että maapuolen voimaloihin ja laivojen konehuoneisiin toimitetaan ihan samoja moottoreita, ne vain muutetaan kuhunkin käyttötarkoitukseen sopiviksi.
Siinä vähän isomman mittakaavan esimerkkiä maailmalta: http://www.eem.pt/images/stories/documents/CTV.pdf
Aikoinaan, yli 10v sitten, turistiopas mainitsi tuostakin laitoksesta ja vähän vanhempana sitten piti kielivaikeuksista huolimatta kaivaa tuo esiin. Ajan kanssa tuostakin sai aika paljon selvää kun tiesi perusteet ja kielissä on jonkinverran samantyyppistä sanastoa.
15.12.2011 13:36 <Topiax> Isomman mittakaavan esimerkki Tanskasta: tämä kaksitoiminen Burgmeister & Wein kaksitahtidiesel on jauhanut sähköa Kööpenhaminassa usemmankin vuosikymmenen ajan ennen pääsemistään eläkkeelle. Moottori on vieläkin toimintakuntoinen ja sitä käytetään ajoittain näytösluontoisesti. Viimeisin hyötykäyttö oli joitakin vuosia sitten, kun Tanskassa oli ollut laaja sähkökatko ja tätä agregaattia käytettiin verkon taajuuden palauttamiseen.
15.12.2011 13:37 <Topiax> Burgmeister & Wein, linkki tässä:
http://youtu.be/unAsUugK9zw
15.12.2011 13:46 <Topiax> Samasta kohteesta HD-videota...
http://youtu.be/iZr2umGKQXg
15.12.2011 19:07 <Mikko Koho> Mahtaako tuossa "Tanskan ihmeessä" olla samanlainen systeemi kuin yhden entisen merimiehen mukaan oli eräässä rahtilaivassa: startti kevyellä polttoöljyllä ja jonkunmatkan ajon jälkeen koneen lämmettyä polttoaineeksi raskas polttoöljy. Sitten taas määränpäätä lähestyttäessä kevyelle öljylle joka loppumatkasta ja satamassa huuhtoi polttoainejärjestelmän. Tavoitteena oli siis se että paikat ei jämähdä jumiin koneen jäähtyessä.
15.12.2011 19:10 <Topiax> Tuostapa ei ole minulla tietoa. Mutta luulisin, että näytösajoa varten ei kannattaisi raskasta öljyä alkaa käyttämään, veikkaan että se toimii yksinomaan kevyellä.
15.12.2011 19:31 <Mikko Koho> Jep. Raskaassa öljyssä on hyvänä puolena hinta kun se on öljynjalostamolta tulevaa "jätettä" (kevyemmillä laaduilla nestekaasusta dieseliin on enempi kysyntää ja hinta sen mukainen.) Mutta monessa suhteessa se on paljon huonompi, rikkipäästöjen hallinta, jäähtyessään jämähtää jumiin ja vaatii siksi polttoaineen syötöltä monimutkaisempaa rakennetta ja vielä se että "sotkee joka helkkarin paikan." Kuulemma erityisen paha homma tuo on laivojen konehuoneissa, siellä kun pitää jo paloturvallisuuden takia olla siistiä.
16.12.2011 09:40 <calm> Siinäpä se ylläpito taas siirtyy jonnekin ihan muualle.. http://www.talouselama.fi/uutiset/vattenfall+myy+suomen+sahkoverkkonsa+ja+asiakaspalvelunsa/a741332
16.12.2011 10:48 <M. Asentaja> Niinpä, välillä jo näytti olevan kunnatkin ehdolla ostajiksi mutta kaipa siitä löytyy vielä kupattavaa sijoittajille ennenkuin ympyrä sulkeutuu.
16.12.2011 13:49 <Mikko Koho> Ihme että jaksavat "kupata" tuollaisella liiketoiminnalla joka on tiukasti säänneltyä.

© Janne Määttä 2004-2017