24.02.2011 22:16
<''>
Koteloiduiksi katkaisijoiksi arvelen peltikopperoita...
20.10.2011 15:59
<J.J>
Tuskinpa katkaisijoita ovat, kun johtimet kiertää etualan vipstaakkikelan kautta takas.. Kenties jotain kompensointiin/maadoitukseen liittyvä muuntaja kenties ym... ?
20.10.2011 18:44
<calm>
Kytkentäkaavion perusteella kopissa on 63 ohmin vastus, nimellisvirta 23,7 A.
20.10.2011 20:34
<nousjo>
Tuollaisen sähkönsyöttöaseman lähellä voi helposti kuunnella junan lähestymistä, kulkusuunnankin voi tarkkakuuloinen arvioida muuntajan soundin perusteella, ja varsinkin kiihdytykset ja erotusjaksot erottuvat selvästi, ja veturityyppikin joissain tapauksissa selviää. Toimii parhaiten vähäliikenteisellä rataosuudella, yksi hyvä paikka "soundien bongailuun" on Paksuniemi Parikkalassa. Turvallisuusseikat huomioiden: Aidan sisäpuolelle ei ole kenelläkään mitään asiaa. Noissa peltijutuissa on todella jotain varmasti lämpenevää, sillä niiden yläpuolella erottuu kuormituksen jälkeen ilman väreily.
20.10.2011 21:58
<J.J>
Seinän takana oikean puolimmainen muuntaja pitää ajoittain sen verran räminää rauhoittavan huminan sijaan, oli juna tulossa tai ei. Ei sitä murinoiden vaihteluääntä kovin hyvin erota kun sen verran kaikuvalla paikalla tämä on ohi sujahtavan junan meteliin nähden.
Haukivuorella on seuraava syötöasema, joten voihan ne "viestintä-äänet/räminät" kuulua sieltäkin tai vaikka Kalvitsasta, kun joku Sr1:n kiihdyttelee etelään täydessä puulastissa. Kys. muuntaja on kytketty syöttämään Mikkelin ja Haukivuoren väliä ja seinän takana toinen strömberin kone väliä Mli-Lelkola, jossa taas seuraava syöttöasema. Sitä seuraava on taas Mäntyharjun Voikoskella, jota en silloisen kuvausreissun yhteydessä löytänyt, vaikka ihan kylillä mukamas oli. Liekö Pieksämäellä seuraava Haukivuoren jälkeen...
Mitähän koko/näköluokkaa se vastus on?
20.10.2011 22:17
<nousjo>
Mä oon niin tarkkakorvainen (tai ainakin luulen), että oon iltakävelyllä pistäny merkille myös jakelumuuntajien äänien muuttuneen siitä mitä se oli parikymmentä vuotta sitten vielä tasaista 50Hz:n murinaa niin nyt se on niinkuin terävämpää, varmaan kodeissa räjähdysmäisesti lisääntyneet hakkurivirtalähteet, energiansäästölamput ym. rumasti siniaaltoa käsittelevät systeemit tekee tehtäväänsä
22.10.2011 08:04
<Mikko Koho>
Jostakin olen lukenut että tämä Suomen 25kV/50Hz-järjestelmä on maailmanlaajuisestikin edistyksellinen. Monissa paikoissa kun sähköistys aloitettiin paljon aikaisemmin ja siellä ajojohtimien taajuudeksi tuli 16 2/3Hz tms. ja tämän takia sähköä ei voi "repäistä suoraan" 50Hz systeemistä.
22.10.2011 13:47
<muhentaja>
Taisi olla niin, että varhaisimmissa järjestelmissä sarjamoottoreita ajettiin vaihtovirralla tarkoitukseen sopivien tasasuuntaajien puuttuesssa, ja siksi taajuuden oli pakko olla matala ettei jännite hukkuisi moottorien induktansseihin ja rautahäviöt pysyisivät kurissa.