<< ^ >>

IMG_2908 pallas.jpg

400/230 V Rinnevalaistuksen toimivuus Pallaksen laskettelurinteessä on osittain hieman katkonaista. Liekö tykkylumikuorma ollut vuosien kuluessa asialla? Kannatinvaijeri/nollajohdin poikki ylimmästä Amkasta. Muonio, Pallas 16.03.2010
Kuvaaja: Jouko Järvinen
Sijainti: N 68.05102° E 24.04677° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

01.05.2010 22:55 <Pekka> Eikö tuosta kannatinvaijerin kiinteistön puoleisesta päästä voisi huonolla tuurilla saada hengenvaarallisen sähköiskun, ainakin jos sen maadoitus ei ole riittävä ?
02.05.2010 09:28 <Topias> Kyllä siinä sellainen vaara on. On mahdollista että katkennut pen-johdin on johdon päässä mahdollisesti olevien kuormitusten kautta jännitteellinen. Käyttömaadoituksesta (tai sen puutteesta) riippuen johtimessa voi olla maata vasten lähes täysi vaihejännite. Vaarallinen paikka joka tapauksessa.
02.05.2010 21:54 <Hartsa > Juu sen vuoksi on tapaturmia sattunut 0-vika on tosi vaarallinen
13.05.2010 17:02 <sähkö> Uskaltaako sitä enää käydä laskettelemassa, kun rinteiden sähköistyksen turvallisuus on näin huono. Ettei vaan hissistäkin voisi saada sähköiskun :D
30.11.2010 12:01 <Otto Roni> Ruma pylväs. HIHIHHI
22.09.2011 20:18 <Jouko> Taitaa nuo vetolaitteen vetonarut olla eristävää nailonköyttä jolloin on aika hankala saada laahushississä sähköiskua hissin rakenteista. Vielä kun on kuiva pakkaslumi maassa ja useimmin topatut talvihansikkaat, niin staattista sähköä lukuunottamatta sähköiskun vaara on pieni. Tuolihisseissä taas oleskellaan nousun ajan alumiinisissa penkeissä. Lähtöpaikalla otetaan yleensä käsin "tuoli" vastaan, jolloin kosketetaan sen runkoa ellei se ole pehmustettu solumuovilla. Poistuessa taas kontakti saadaan ponnistaessa pois tuolilta. Kesäaikaan suljettuna olevan hiihtohissin kannatinpylväiden rullastoilla kulkeva vetovaijeri maadoitetaan salaman iskun varalta runkoon jne maahan.

© Janne Määttä 2004-2017