<< ^ >>

tolppialoytosuolla.jpg

400 kV 400kV sähkölinja muhoksella paikassa, joka tunnetaan nimellä löytösuo. Kuvan linjalla on menossa uusien pylväiden ja jalustojen laitto. Maakasat ovat uusien jalustojen paikkoja. Linja kulkee läpi suomen. Se alkaa loviisan atomivoimalasta ja menee ruotsiin lapissa. Rakennusvuosi on hieman epäselvä. Tietääkö joku tarkemmi? Vuodelta 1960. Muhos, Hirsijärvi 28.03.2005
Kuvaaja: Toni Aitta

30.04.2005 10:27 <calm> Tämä linja taitaa kuitenkin olla tuo Itä-Suomen runko, ihan ei voi sanoa Loviisasta lähtevän. Yllikkälä voisi olla parempi lähtöpiste. Äkkiseltään kartasta katsellen saisi myös sen kuvan, että tämä menee toisesta päästään Petäjäskosken kautta Ruotsiin.
28.12.2005 15:04 <guru> Kyseinen voimajohto on Alapitkä (AP)[Vuolijoki (VJ)]- Pyhänselkä (PS)
30.10.2006 16:06 <Jr> Ainakin vuodelta 1960.
30.10.2006 20:15 <poleman> on se ihmeellistä miten tollanen rakenne pysyy pystyssä suossa,ihan hirmusta hommaa perustaminen meinaan,siinä jos missä on ammattimies paikallaan..
09.11.2006 12:00 <Sähkäri> Jos ajatellaan, että johto lähtee Yllikkälästä, niin näin se menee: Yllikkälä - Visulahti - Huutokoski - Alapitkä - Vuolijoki - Pyhäkoski - Petäjäskoski - Letsi (Ruotsi). Johto on osaltaa Yllikkälä - Huutokoski osana ns. atomirengasta. Tätä johtoa jouduttais paljolti saneeraamaan (vahvistamaan, tuplaamaan) jos venäläisten suunnittelema Sosnovy Bor - Kotka johto olisi toteutunut.
Johdon välillä on mittavia ja tärkeitä sähköasemia: Yllikkälä (itäsähkön tuonnin tärkein jakopiste), Visulahti (uusi asema Mikkelissä), Huutokoski (Varkauden kupeessa), Alapitkä (Siilinjärvi, tärkeä syöttöpiste pohjois-savoon ja pohjois-karjalaan ns. Pielisen kiertoon, Vuolijoki (Kainuu) ja siitä sitten pohjoisten jokien tehojen kerääminen sekä liityntä Letsiin eli Ruotsiin. Valmistumisvuotta en muista, mutta ajoittuu Loviisan atomilaitoksen aikoihin eli veikkaan rakentamisvuodeksi n. 1974. Ei kuitenkaan 60-luvulla. Ydinvoimalaitos oli tämän johdon yhtenä rakentamisperusteena.
10.11.2006 18:17 <Örkki> Yli-Iin ja Vuolijoen välin rakentaminen aloitettiin syksyllä 1976 ja se valmistui 1978
30.08.2007 14:32 <pAde> poleman: Ammattimies oottaa että suo jäätyy ja ajaa vasta sitten kaivurin kanssa paikalle.
12.09.2007 10:34 <J.M> eihän tollasen tolpan pystyssä ja pinnalla pitäminen suolla oo temppu eikä mikää, rakennetaanhan isompiakin linjoja merenlahtienkin poikki jolloin tolpat pystytetään merenpohjaan, vähä paalutustahan se vaatii mutta talvellahan kun neva on jäässä tuonne pääsee vaikka rekalla viemään minkälaisen paalutus juntan haluaa

© Janne Määttä 2004-2017