<< ^ >>

IMG_20230409_134009.jpg

24V Leikkaussalin varavoiman akkuhuone Vuodelta 1974. Hyvinkää, Vehkoja 04.04.2023
Kuvaaja: Ricu Pelkonen

10.04.2023 23:58 <Hartsa> Kunnon happoakkuja. Taitavat olla vieläkin käytössä..
11.04.2023 22:27 <muhentaja> Joskus vuosia sitten olen ollut tekemisissä myös nikkeli-rauta alkaliakustojen kanssa. Lieköhän niitä enää missään käytössä?

Ei saa merkinnöistä selvää, mutta olettaisin että jos on saneerattu niin on ainakin nyt lyijy-happoakut. Kennojen korkit oli myös eri näköiset niissä alkaliakuissa.

Noissa lyijy-happoakuissakin on kennolevyjen rakenteessa ero starttiakun ja sitten noiden muiden käyttötarkoituksien (paikallisakku varavoima/mökkisähköt tai trukkiakku) välillä.
Starttiakku on optimoitu antamaan lyhyen aikaa todella paljon virtaa, mutta kestää hyvin kehnosti mm. syväpurkautmista.
Nuo muut happoakkutyypit on sitten optimoitu antamaan tasaisemmin virtaa pidemmän aikaa.

Kismittää vain noissa kuluttajatason UPSeissa se kun ei niissä ole mitään akkujen välistä tasapainotusta, jos on esim. 2x12V akut, niin ei se oikein hyvää pidemmän päälle varaustasapainolle tee. Sitten alkaa tulla mitä ihmeellisimpiä vikakoodeja self testissä, ja varoaika noin 10s... No oli toisessa jo sen verran matala napajännite että ei muuta kuin uudet akut kehiin. Onneksi laite syö kaksi vakiomallin akkua eikä jotain poropietarimallin pakettia josta saisi maksaa ns. käsiä ja jalkoja.
11.04.2023 23:29 <Hartsa> Ainakin VR sinisussä vaunuissa oli alkaaliakustot ja dieselvetureissa mahtaa olla vieläkin käytössä.
11.04.2023 23:34 <Hartsa> Eikös ricu memnytkin niin että akusto syöttää hetken lääkintälaitteita kunnes Vvk saa syötön generaattorilta. Tuskin suoraan kytkeytyy genun perään ja tämä akusto olis viimeinen sähkölähde generaattorin sammuttua syyn X takia. Kuvaahan joskus varavoima jos onnistuu..
12.04.2023 00:13 <muhentaja> Jep sinisissä vaunuissa oli alkaliakustot 24V.
Nuo alkaliakuthan taisi olla käytännössä jokainen kenno osastoituna omaan "purkkiinsa" myös isommilla jännitteillä.
12.04.2023 00:26 <muhentaja> Nyt saapi ricu kertoa tarkemmin vielä, mutta oma muistikuva on että noissa tarkimman tason UPSeissa käy koko ajan invertteri verkon rinnalla akustoon kytkettynä (joka on myös latauksessa koko ajan), ja käytännössä hetkenkään katkoa ei tule tule verkkosyöton katketessa, vaan lähinnä osa jaksosta.

Sitten kun havaitaan sähkökatkos startataan dieselit ja synkataan käynnissä oleviin inverttereihin, ja vaihdetaan lopulta hallitusti diesel varavoimalle.

Jykevimmissä laitoksissa käy sitten myös diesel koko ajan verkkoon tahdistettuna.

Noissa kuluttajatason UPSeissahan käy kyllä pieni useamman jakson mittainen "napsu" mutta se on niin lyhyt ettei PCn powerin suotokonkat ehdi purkautua.
12.04.2023 18:08 <RicuP. > Homma menee juuri näin kun muhentaja sanoi. Lisäksi akuilla varmennetaan 24V sähköverkkoa, joka on ajalta ennen upseja. 24V perässä on nykyään vain toimenpidevalot ja jotain valvontalaitteita.
Akuista en tiedä sen enempää, mutta niitten mittaamiseen on jotain vehkeitä tuolla.
12.04.2023 18:55 <Hartsa> Varmaan sen ihmeempiä ole kuin akkuvesipullo ja hapon ominaispainomittari voi olla kennojännitemittarikin vielä talella. Akkupäiväkirja suojavälinelaatikko seinällä jossa on kertakäyttö muoviessuja hanskoja,sekä suojalasit.
15.04.2023 20:56 <RicuP. > Kaikki muut taisi olla, tosin suojavälineet puuttuu. Jostain pitää kaivaa kuva.
15.04.2023 23:57 <Hartsa> Noita löytyy vielä joiltain sähköasemilta vaikka huoltovapaat akut on tulleet tilalle, ne on jääneet seinälle. Samoin osasta on erilliset 48v akustot ja vanhat varavalo 24v akustot poistuneet.
31.12.2023 23:07 <muhentaja> Muistelen myös että nuo varavoimadieselit pidetään esilämmöissä että ovat heti valmiina täyteen tehoon kun tarves tulee.

© Janne Määttä 2004-2017