<< ^ >>

20220820_201045.jpg

20 kV Tien 755 laidassa on Viitasaari-Kinnula välillä vielä jäljellä muutama kilometri koukkulinjaa, jota parhaillaan ollaan kaapeloimassa (Elokuu 2022). Tarkempi paikka Tynnyriperästä suuntaan Aholanmäki. Tynnyriperä, Kivijärvi 20.08.2022
Kuvaaja: Pekka Nurminen
Sijainti: N 63.22564° E 25.38096° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

21.08.2022 20:06 <Make> Ei taida olla mitään varmennusta tuossa.
22.08.2022 23:29 <Pekka> Joo, ei ollut mitään varmennusta. Tosin kyllä vahvasti epäilen että tuo puhelinlinja olis oikeasti missään käytössä enää. Tässä tuo puinen vaakaorsi on sahatavaraa, mutta Google Streetview näkymässä näkyy että Kinnulaan tästä kohdasta jonkin matkaa on käytetty myös pyöreitä vaakaorsia https://www.google.fi/maps/@63.2372553,25.3386795,3a,15y,69.01h,101.74t/data=!3m6!1e1!3m4!1sAF1QipOlJDdTrgqU0fMwj3GgDVgI9PU7Ihr_C_4FsWE!2e10!7i7680!8i3840
24.08.2022 19:10 <RicuP. > On mennyt joskus myös korkea erikoiskuljetus, kun alemmat johtimet on jatkettu. Alempi vielä pariin kertaan.
24.08.2022 21:09 <Make> Vai sen takia niissä on jatkoja.
24.08.2022 23:27 <Jouko> Taso-orret varmistuksena, 20 kV johtimet pudonnee ensin orrelle. Näyttäisi johdot sidotun eristimien sisäpuolelle. Tässäkin alta menee pienjänniteavolinja. Taso-orsia käytetty myös sivuteiden ylityksissä kuten em. linkissä. Ehkä pyöreät orret olleet halvempia kuin 6x6" lankut. (*mittasin kerran tuollaisen orren halkaisijan)

Samaa koukkulinjaa katselin itsekin vuosi sitten. Rakennusajankohta voisi olla 1960-lukua tai enintään 70-luvun alkua, aikana kun maaseutuja sähköistettiin. Harvoin näitä 1960-luvun johtoja uutena rakennettiin maantien varteen, yleensä kustannussyistä suoraan metsien halki. En tosin ole missään nähnyt -70 luvulla rakennettua 20 kV linjaa koukuilla, Janne muistaakseni jossain kuvassa kirjoitti saman havainnon. Tässä taisi myös rakennuskustannukset olla syynä, oli helppoa ja halvempaa tehdä tien varteen kuin korpeen etäälle tiestä.
28.08.2022 12:06 <Lars> Lähin pylväs on kulma jotta johtimet ovat sidotettu kaulan ulkopuoleen. Suorassa pylvässä ne ovat sidottuna sisäpuoleen jotta ne tippuisi orren päällä.

© Janne Määttä 2004-2017