<< ^ >>

DSC_0023.JPG

230 V Sähköauton latauspiste. En nyt kännykällä osannut laittaa koordinaatteja mutta ne tulee läppärillä perästä. Vuodelta 2018. Alajärvi, keskusta 17.05.2020
Kuvaaja: Samuel
Sijainti: N 63.00077° E 23.81450° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

18.05.2020 22:48 <Froggy> Testataan, toimiiko tämä. <a href="http://calm.iki.fi/tolpat/">click</a>
18.05.2020 22:56 <Froggy > Toimiiko ilman kauttamerkkiä: <a href="http://calm.iki.fi/tolpat">click</a> Kunhan kokeilen. Ainakin Lighting-Galleryssä voi tehdä näin.
26.05.2020 19:43 <Froggy> Jos kommentti tulisi HTML muodossa, tuo toimisi.
07.07.2020 08:29 <Hartsa > Neste avaa Tuusulaan uuden tankkaus aseman.... https://www.is.fi/autot/art-2000006563251.html
07.07.2020 08:29 <Hartsa > Paljonkohan on aseman liityntä teho verkkoon ??
08.07.2020 06:38 <muhentaja> https://tinyurl.com/y9wpc4ug mukaan teholatausasemat raapisivat jo nyt 150kW verran paukkuja ja jopa 350kW versiot olisivat mahdollisesti tulossa. Toki kaikki latauspaikat eivät ole noita jotka puskevat suoraan patteriin virtaa, ja tietääkseni kaikki hybridi/sähköautotkaan eivät tuota metodia tue vaan lataus menee invertterin kautta.
08.07.2020 20:44 <Make> Tähän asti on taidettu yleensä laittaa 125A:n kahvat autonlataukselle. Kohta varmaan suurenevat.... Yhteen paikkaan tosin tuli 250A:n alustat kuorma-auton lataukselle.
15.07.2020 21:28 <calm> Tuusulan pikalatauskentän uutisointi on vähän ankanpoikanen. Koko kentän teho on vain 50 kW ja se jaetaan lataajien kesken. Sähköautopiireissä eivät tahdo enää edes pitää yksittäistä 50 kW:n laturia pikalaturina, pitäisi olla ainakin tuplat.
17.07.2020 12:06 <muhentaja> Joskus aikoinaanhan oli muistaaksini pohdiskelua jopa semmosesta tekniikasta, että auton alla on akkupaketti joka on robotisoidulla "latauspaikalla" vaihdettavissa valmiiksi ladattuun. Eipä siitä ole enää sen enempää kuulunut. Enpä oikeastaan ihmettele, kun siellä on melko isot jännitteet ja jopa akuston jäähdytysliitännät joka pitäisi saada kytkettyä säänkestävästi.
Nuo teholaturit taitaa lukemani perusteella muutenkin pysäyttää latauksen jonnekin 80% kieppeille, kun ei se akusto ihan järjetöntä rääkkiä kestä.
Kapasiteetin jakaminen lataajien kesken nyt ei ihan kauheasti yllätä, sähköliittymän kiinteät kulut kun nousee sitä suuremmiksi mitä enämpi sieltä huipputehoa vaaditaan.
21.07.2020 01:15 <Mikko Koho> Ihan vastikään luin jostain, että tuo vaihdettavan akkupaketin idea on edelleen hengissä.
22.07.2020 19:28 <calm> Essonbaarimiesten puheissahan niitä haikaillaan, mutta onko vielä joku autovalmistajakin, joka semmoista yrittää? Vaihtoakut vaatisivat huimasti enemmän infraa kuin pikalaturiverkko ja teepä niistä yleisesti yhteensopivia vielä.
27.08.2020 00:04 <Hartsa> Näin venäjällä......https://yle.fi/uutiset/3-11512761
27.08.2020 09:23 <Topiax> Missä kaupungissa ja milloin liikkuivat Suomen viimeiset trollikat?
27.08.2020 19:43 <Froggy> Muistaakseni Tampereella on Sarvijaakonkatu, joka on nimetty näiden mukaan. En tiedä milloin nuo johdinautot on kadonneet.
25.10.2020 23:55 <Mikko Koho> Autoihin, myös sähköisiin, puuhataan käyttövoimatarroja pelastushenkilöstön työn helpottamiseksi.

https://yle.fi/uutiset/3-11607338

Vähän samanlainen opettelu oli aikoinaan kun airbagit alkoivat yleistyä. Nehän ovat työturvallisuusriski jos jäävät laukeamatta silloin, kun pitäisi. Ja koria leikatessa pitää tietää, missä ovat niiden panokset.

© Janne Määttä 2004-2017