24.04.2020 21:29
<Ziimens>
On siinä varmaa jokunen tuhatta tonnia rojua kasassa. Onkohan valaisin oikeassa laidassa Idman 8512 tai vastaava... 80 taikka 125 eh lampulla tai 50, 70, tai 100w natikalla voisi olla.
12.08.2024 21:33
<Make>
Taitaa olla 8522, silloin tehot arvattu oikein.
16.08.2024 16:23
<RicuP. >
+ vielä 150W malli on. Ely on käyttänyt vielä sitä luxus mallia 1990 -luvulla, missä on 150W putkinatikka, 150/100W tehonpudotus, sulake, huoltokytkin ja kompensointi. On malli, jossa kompensoinnille on myös omat liittimet, eli kompensoinnille oma sulake ja johdotus 5x. Tällöin konkkien kosahtaminen ei vaikuta toimintaan.
16.08.2024 20:14
<Make>
Kompensoinnille on omat liittimet? Siis onko konkalle oma pylvässulake? Tuo kaikki on sitten saatu tungettua tuohon pieneen runkoon...
16.08.2024 20:24
<Froggy>
Minäkin tiedä monta paikkaa, joissa noita on ollut maantiellä. Luulisi 8511/12:n mahtuvan enemmän komponentteja sisälle... Täytyy katsoa mitä Idmanin lehtisessä sanotaan.
16.08.2024 21:10
<RicuP. >
Juu, on olemassa malli, jossa itse valon syöttö 3x + konkalle 2x, eli 5x kaapelilla ja 2x 10A sulakkeella tietysti samaan vaiheeseen. Motareilla erityisesti käytetty. Myös tehonpudotusmallit kytketty kahdella konkalla, ettei tule pudotuksessa ylikompensaatiota. Senkin takia valaisimissa 3x läpivientiä, jos käytetään useampaa kaapelia.
Nuo Ely mallit on muutenkin olleet "ei halvimmasta päästä", esim Luxicom mallit, mikä on valaisinkohtainen väyläohjaus, mikä pystyy himmentämään valaisinta yksitellen, kuten DALI ohjauksessa. Mittaa tienkäyttöä ja säätää valaistusta sen mukaan. Näitä on ollut jo 85xx ja Mantoissa, esim. Ykköstiellä Espoossa ja kehä I:llä vieläkin. Maksoi kuulemma maltaita. Totuus on se, ettei 250W natikka palanut täydellä teholla kuin muutaman tunnin illassa ja suuremman osan ajasta esim. 100W, mutta Led laskelmat on tehty jatkuvan 250W tehon mukaan.
16.08.2024 22:53
<Make>
En ole ennen kuullut tuollaisesta mallista. Vai pudotusmallissa on omat konkat noin, onhan se järkevää.
Luxicom on ilmeisesti lopettanut, jotenkin yllättäen liittyy Philipsiin. Miten tuo tienkäytön mittaaminen käytännössä tapahtuu?
Eli säästölaskelmat ovat vaihteeksi täyttä huijausta.