![]() |
04.06.2022 20:42 <Make> On varmaan 8710. Tuplaruuvinen lienee Sähkö-Lahti H-808. |
|
04.06.2022 20:38 <Make> Voin olla samaa mieltä HKB 13:n laadusta. Onkohan niitä vielä Riihimäellä, kun sielläkin kai oli suosittu? |
![]() |
03.06.2022 21:51 <RicuP. > Hyvinkäältä noita löytyy SLO ja SLO-IDMAN merkkiä ja tyyppi on joku 8:lla alkava ja kilpi on kannessa. Ilman näkyvää kilpeä löytyy kahdella kansiruuvilla ja 70W natikalla jostain 1980 luvulta. Niitä on myös pari vuotta sitten korjattu ja vaihdettu uudet täysin kirkkaat pleksit. |
|
03.06.2022 18:50
<RicuP. >
Mapsissa näyttävät aluminisilta mutta tuossa teräksisiltä? Tuo varrellinen pylväs näköjään joskus vaihdettu lyhytvartisen tilalle. Tuo HKB13 on kyllä yksi legendaarisimmista taajamavalaisimista ja ehkä paras purkausvalaisin. Hyvän näköinen, kestävä, tehokas, hyvin säädettävä ja helppo asentaa ja selkeä huoltaa. Tuokaan ei ole mennyt miksikään, vaikka on varmaan lähemmäs 50v vanha. Ei ihme että niitä on esim. Lahdessa asennettu käytettynä ja saneerattu paljon. Hyvinkäällä noita on nykyään aika vähän enää. Suurin osa oli 400W Eh ja 250W ja 400W HS. Eh:t vaihdettiin lähes kaikki 2000 luvun alussa 250W 8512 jotka oli paljon heikompia. Nyt on enää natikkamalleja 250W muutama kymmenen. Uusimmat on 1986 vuodelta jonka jälkeen valmistus kai loppui. |
![]() |
02.06.2022 22:23 <Koomikko > Kemijärveltä löytyi toinenkin 45kV/400V:n muuntamo n. 50 metriä valtatiestä 5. |
|
02.06.2022 17:24 <Froggy> Nuo alkuperäiset lyhytvartiset pylväät vaikuttavat kyllä olevan jostain 70–80-luvuilta. |
![]() |
01.06.2022 21:34
<Make>
Uudempi tyyppi on Idman 197SRB: https://web.archive.org/web/20021128035650/http://www.idman.fi/prodinfo.asp?groupid=376&languageid=FI Joskus yritin bongata kilpeä, mutta pleksit olivat liian pölyisiä. Tuossakin on vähän kivet lentäneet. |
|
01.06.2022 21:23 <Make> Pylväät näyttävät aika uusilta. Lieneekö nuo laitettu Globusten tilalle. |
![]() |
01.06.2022 21:17
<Make>
Vähän voi suunnittelua epäillä. Ei kai noin pientä kattoa kuulu tyhjentää lumesta kovin herkästi jos nyt lumi on syy. Vai tuo voisi olla Vake. On todella neutraali muotoilu. |
![]() |
01.06.2022 21:09 <Make> Vähän voi olla Ornon tyyliä, mutta tuo lienee uudempi. Voisi yrittää tutkia autonpesuhallin valoja tarkemmin. Ovat jostain 2000-luvulta, nyt led-putkilla nekin. |
![]() |
01.06.2022 20:58 <Make> Vai sielläkin on tapahtunut. Harukset kai kevenevät ilman eristimiä? |
![]() |
01.06.2022 20:55 <Make> Samalta ainakin näyttää, en tiedä ovatko valaisimet ja liikennemerkit jopa samat. Jalustan reunakin oli vähän haljennut. En tiedä, vaihtoivatko, siinä on sentään laatoitus ympärillä. Ilmeisesti se tehtiin samalla, kun piha viimeisteltiin muutenkin, kun paikalla oli pieni kaivinkone. |
![]() |
01.06.2022 13:42 <RicuP. > Nyt tuo toinen pylväs on jo melkein makuuasennossa! Tuo hiekka on niin sortumassa, ettei tuonne nyt pääse mitenkään kun jalat uppoaa. Lunta ei tosin enää ole paljoakaan. |
![]() |
01.06.2022 13:37 <RicuP. > Nyt on pylväs suorassa ja ylimääräiset harukset häipyneet. Muista porttiharuksista on lähteny eristimet. |
![]() |
01.06.2022 13:33 <RicuP. > Mites oli korjattu? Samalla kokoonpanolla? |
|
01.06.2022 13:29 <RicuP. > Voi tietenkin olla, ettei sulakkeet ole olleet ollenkaan käytössä, jos ne on pylväässä. Voivat olla jostain käytettynä laitetut, kun on ihan eri mallia. Luulisi uutena laitetun saman näköiset, esim HKB 9 ja 13, tai 10. Nuo molemmat mallit on kyllä erittäin yleisiä Lahdessa. |
![]() |
01.06.2022 13:23 <RicuP. > Vähän tulee kyllä Orno mieleen salvoista. En kyllä ole missään nähnyt. Vastaava valaisin on Valtavalo Anticor, mutta on RST runkoinen Led putkille. |
![]() |
01.06.2022 13:18 <RicuP. > Katto on kyllä aika huolestuttavaa rakennetta. Ei tuo vaikuta edes kovin vanhalta. Valaisimet on minullekin tuntemattomia, mutta olen nähnyt noita kyllä jossain. Voisi olla Vake Market sarjaa. Ainakin kalvotiivisteet ovat samassa kohdassa ja Silplast merkkiset, eli valaisin on suomalainen hyvin todennäköisesti. Sanpekilla tai M-lightilla on samantyylinen ja huurretulla ihan lasi lasi kuvulla Led lampulle. |
![]() |
01.06.2022 13:10 <RicuP. > Kellettynyt |
![]() |
01.06.2022 13:09 <RicuP. > Heti huomaa kun natikalla, nii ei ole lellettynyt juuri mitään. |
![]() |
31.05.2022 21:55
<Make>
Telluksen pylväs on vain vähän vinossa, ei varsinaisesti kaatunut. 11.4. mainittu asia korjattiin lopulta viime viikon lopulla. Saa nähdä, kauan kestää... |
![]() |
29.05.2022 11:03 <Arho Flyktman> Vulkanoidussa VLMJ kaapelissa lyijyvaippa suojasi helposti haurastuvia kumijohtimia mahdolliselta taivuttelulta. Lisäksi tuon ajan kosteantilan sähkökalusteissa oli holkkitiivisteet jotka sulkivat kaapelin ilmatiiviiksi. Myös kuivan tilan päässä oli vaihtorasia jossa oli kosteantilan lähdössä holkkitiiviste. |
|
29.05.2022 00:28 <Jouko> Samanmoiseen, ehkä hivenen isompaan Ornon käpyyn sai lampun vaihdettua noiden peltien välistä keplottelemalla. |
![]() |
28.05.2022 21:32 <Make> Varmasti mallisto on muuttunut pikku hiljaa. |
|
28.05.2022 21:26 <Make> Niin se pitäisi mennä. Varoo vaan hukkaamasta muttereita ja toivoo, etteivät ole ruostuneet jumiin. |
|
28.05.2022 13:02 <Froggy> Kai tuo avautuu ihan vaan pyörittelemällä nuo kolme mutteria ja vetämällä tuo ylin "kerros" irti. |
![]() |
28.05.2022 11:28 <Mikko Koho> Jouko: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/10650 |
|
28.05.2022 11:13 <Selma> Miten tähän valaisimeen saa vaihdetuksi lampun. Mistä avataan? Muura-mesta, Valokäpy, hyvin vanha (jotain 20 v.) |
![]() |
27.05.2022 23:41 <Jouko> Missäs kuvassa se alkuperäinen uutislinkki tähän aiheeseen oli? |
![]() |
27.05.2022 22:22 <Froggy> Kyllä T-Pot näkyy olleen jo 2001: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-69352 Ellipsinatikalle ja Eh:lle tuota oli ainakin tuolloin vielä. |
![]() |
27.05.2022 21:27 <Make> Niimpäs näyttää olevan, sitten on kai harvinainen: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-120219 |
![]() |
27.05.2022 21:23 <Make> Ainakin 1996 oli putkilolle huurrettu kupu. Tuon kuvatekstin perusteella muutos voisi olla 2005 paikkeilla. Olikohan ellipsinatikalle sen jälkeen enää valaisinta ollenkaan. |
![]() |
27.05.2022 09:42 <Froggy> Ai tuliko se niin myöhään, luulin että se tuli 90-luvun alussa. |
![]() |
26.05.2022 23:06 <Froggy> Kauha taitaa olla Thorn Marianne. |
![]() |
26.05.2022 21:26 <Make> Minun mielestä T-Pot tuli joskus 2000-luvun alussa, L-G:ssä sanotaan 2003. |
|
26.05.2022 21:21 <Make> Varmaan sen takia on laitettu opaalipintainen maissilamppu. |
![]() |
26.05.2022 21:18 <Make> Sitten se on joku muu, ne näkemäni ovat mielestäni teräskuorisia, mutta saman muotoisia. |
![]() |
26.05.2022 21:13 <Make> Varmaan 250W eh ollut. Mutta, tuolla on joku erikoisempi kauha: https://www.google.fi/maps/@61.3664708,23.7790298,3a,15y,77.13h,122.08t/data=!3m6!1e1!3m4!1s2ptFQVMKhNQ2zGXj2q775w!2e0!7i13312!8i6656 |
![]() |
26.05.2022 21:04 <Make> Ja perimmäinen syy taisi olla perinteinen, eli ei ajan tasalla olevat piirustukset. |
![]() |
26.05.2022 20:01 <Hartsa> Lyhennetynä suojaus puuttui ja ei laukaisut katkaisijaa. |
![]() |
26.05.2022 18:56 <Froggy> Tuossa on AEG Koffer T-potilla: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-38468 AEG:n valaisintuotanto taisi siirtyä Philipsin omistukseen samalla kun Idmaninkin. |
![]() |
26.05.2022 14:35 <Mikko Koho> Mikäli oikein käsitin niin päämuuntaja syötti kiskoa, jolla olivat lähdöt, ja joka oli yhdistetty katkaisijan välityksellä toiseen kiskoon, jolla olivat sitten nollajännitteen mittaus, maasulkuvirran kompensointi ja niin edelleen. Vian tullessa päälle suojaus laukaisi näitä kiskoja yhdistävän katkaisijan mutta ei muuta, jolloin lähdöt jäivät päämuuntajan perään, lähdöt menettivät maasulkuvirran kompensoinnin ja nollajännitteen mittaus meni toimimattomaksi. |
![]() |
26.05.2022 14:28 <G_Hermann> Kyllä nää alusta pitäen on asennettu näin, kun rakennus valmistui. Olisikohan katoksen melkein tasakattoisuudella jotain osuutta tähän, ei varmaan jätetty mitään tilaa vesieristyksen ja laudoituksen väliin? |
![]() |
26.05.2022 14:21 <G_Hermann> Valaisimen ulkokuori on jotain ABS- muovin tyyppistä, vain heijastin on peltiä. Voi olla että tätä mallia käytetään autopesuloissa, kun on holkit molemmissa päissä runkoa ja ilmeisesti kuminen tiiviste sopisi tasolasi suojan piirteisiin. Yläosa jota ei tullut kuvaan on holvikaaren muotoinen ja se sisältää tod. näk. kuristimen. |
![]() |
26.05.2022 13:39 <G_Hermann> Näköjään ollut halpa meininki Ideaparkilla kun rakensi tuon kevyenliikenteen väylän. Calliksia kannattelevat pylväätkin ovat yhdellä olakkeella varustettuja, liekö ollut jotain ylitarjonta alennuksia, kun noin heppoisen oloiset pylväät valikoituneet, ottaen huomioon lopullisen kokoonpanon pituuden... |
![]() |
26.05.2022 13:33 <G_Hermann> T-pot taisi olla joissain määrin AEG:n kehittämä/käyttämä, mutta Philipsihän sitä pääasiassa on käyttänyt jo vuosikymmeniä, ei vain tullut mieleen T-pot termi kun kuvauksia kirjoittelin. :) |
![]() |
26.05.2022 13:24
<G_Hermann>
Elikkä ymmärrykseni mukaan automaattinen vikavirta ei toimunut, koska keskijännitekojeistoa oli peukaloitu yhdistämällä kiskot toisiinsa tilapäisesti, jotta voitiin ohittaa oma katkaisijavaunu, joka oli jumiutunut auki asentoon. Samalla ohitettiin nollan mittauspiste, joka vaikutti oleelliseti suojausten toimintakykyyn. Ja näin ollen tujusähkö pääsi 20 kV & 230/400 V oikosulun takia vapaasti riehumaan kuluttajien sähkökeskuksiin "vaivihkaa". Kiinnostavimmat raportin kappaleet itselleni olivat; 2.1 - 3.3, 4.2, 9.2, sekä 11 - 15 |
![]() |
26.05.2022 12:01 <G_Hermann> Tie on kuulunut valtatie verkkoon aina vuoteen 1969 saakka. Pylväissä on ollut kenties suuritehoistakin kauhaa, joka sopii ohuisiin varsiin, kuitenkin sijoitettuna lyhyillä pylväsväleillä ajanmukaisesti. Kuvan viereinen kiinteistö on rakennettu kuitenkin vasta 1980-luvulla, joten tähän viritelmään ollaan päädytty silloin vasta. |
![]() |
26.05.2022 11:45
<Hartsa>
Tutkita raportti tapahtuneesta.... https://tukes.fi/documents/5470659/6372867/Onnettomuustutkintaraportti_Rakennuspalot_Lieksassa.pdf/239926a6-30df-c615-f9b6-e0ef81fc5c9a/Onnettomuustutkintaraportti_Rakennuspalot_Lieksassa.pdf?t=1653300421385 |
![]() |
26.05.2022 00:02
<Mikko Koho>
Linkki Tukesin artikkeliin ja raporttiin: https://tukes.fi/-/virheellinen-sahkokytkenta-aiheutti-lieksassa-rakennuspalojen-sarjan#ad1e34a3 Tuo raportissa mainittu valvontajärjestelmän tapahtumien/hälytysten käsittelyn epähavainnollisuus ei ole pelkästään sähköverkkopuolen vitsaus, vaan yleinen ongelma myös muilla toimialoilla, ja mainintoja siitä on esiintynyt myös esimerkiksi merenkulkupuolen tutkintaraporteissa. Joku yksittäinen, usein esiintyvä, rutiinivika saattaa tuottaa tekstiä puolesta kuvaruudullisesta useampaan kuvaruudulliseen kun joka hemmetin toimenpide, jonka automaatio suorittaa, kirjoitetaan listaukseen. |
© Janne Määttä 2004-2017