|
25.03.2023 22:13
<Make>
Nyt tietää. Vain kaksi on viallista. Kummassakin toimii kaksi vierekkäistä pituussuunnan riviä ledejä, vielä eri puolilta... Eli kuvan tilanne on vähän muuttunut. Siltavalaisimet toimivat hyvin huolimatta vähän epäoptimaalisesta lampusta. Joku Airam näkyy olevan. |
|
25.03.2023 22:10 <Froggy> Nyt näkyi tuolla Kuusaantiellä iso Lumistreet, jossa vain toinen puolisko moduulista toimi... |
|
25.03.2023 22:05 <Froggy> Tuli nähtyä nuo Lumistreetit nyt pimeällä. Eivät taaskaan valaise pyörätielle yhtään, ei sillä että Mistralit tai kauhatkaan olisivat sitä kovinkaan paljoa valaisseet... Silti ihan hyvin valaisevat tietä. Tuolla on muuten aika vaihtelevat pylväsvälit... |
|
25.03.2023 22:02 <Make> Melkoisia häikäisijöitä ne ovat, mutta ehkä sitten kohtuu tehokkaita myös. On se kuitenkin suunnilleen valaisimen näköinen malli. |
![]() |
25.03.2023 21:59
<Froggy>
Täällä on käytetty muutoin kahden tehoisia Clearwayitä, ilmeisesti olivat loppuneet kesken vaihtourakan ja on päätetty jatkaa Strihleillä: https://www.google.fi/maps/@60.8531724,26.7348995,3a,29.8y,159.87h,103.26t/data=!3m6!1e1!3m4!1scqv2mf0D9caJOO-NgU0jRQ!2e0!7i16384!8i8192 Jaa, täältä sen sijaan taitaa olla kaikki 8522:t lähteneet, ennen oli myös erilaisia. |
![]() |
25.03.2023 21:58 <Make> Ei ne LumiStreetit ainakaan tunnu juuri mitään valaisevan. Kuvan malli tummilla kuvuillakin on ihan eri luokkaa. |
![]() |
25.03.2023 21:50
<Froggy>
Jaa, on näköjään oikein siirretty vanhat mallit uusiin varsiin... On ehkä vähän kellastuneet moduulit: https://www.google.fi/maps/@58.6375725,16.1620187,3a,15y,79.88h,156.08t/data=!3m7!1e1!3m5!1s-2cwcUTz_OXO3bmfR3mScA!2e0!5s20220701T000000!7i16384!8i8192?hl=fi Myös tuo 40 kV -linja on häipynyt jossain vaiheessa. |
|
25.03.2023 21:38
<Make>
Kuvan Puistoprismassa on joku tehokas 3000K lamppu. |
|
25.03.2023 21:30 <Make> Vai kartassa on vain tuollaiset kerrottu. Sitten jossain pylväisiin jääneet siniset lampputarrat eivät haittaa... |
![]() |
25.03.2023 21:24
<Make>
Että juuri sitä saa, mitä tilaa. Tuli käytyä ikäänkuin pienessä 8522 näyttelyssä. Löytyy 70W ja 100W, päälipuolen heijastimella ja ilman. Ja putkiloversiota vanhalla pykäläheijastimella ja T-Potilla. Pientä tulvaa vaan oli havaittavissa... |
|
25.03.2023 21:14
<Make>
On se keltainen jonkun vuoden ollut. On tietysti jostain jäänyt sopiva ja laitettu siihen... Vai K-Palloihin menee vesi noin pahasti. Ehkä ovat Tehometillä käyneet. Ei vaan ole kunnollisia varren sovittimia silloin laitettu. On varmasti kallis tuollainen pylväs teettää. |
|
25.03.2023 21:02
<Make>
Vai kantoja oli täysin irti myös ehjissä palloissa. Johdotkin ovat varmaan jousiliittimillä. Muutama puiden vieressä oleva pallo näyttää hankalalta avata. Vanhoissa palloissa käytettiin aika loppuun asti hehkulamppuja. Ihan lopussa alkoi näkyä säästölamppuja. Uudet sitten tulivat jollakin lyhyillä, 3000K säästölampuilla. Melkoisen hyvältä näyttää jo. Muutama pimeä on siellä täällä. Prisman edessä jopa koko tolppa. Sampolassa vaan on tunnelin viereisestä tolpasta vielä yksi kantakin irti. |
![]() |
25.03.2023 20:49 <Make> Vähän näyttävät vesijohdon osilta. |
![]() |
25.03.2023 20:47
<Make>
Sielläkin on selvästi tarvetta kovan käytön palloille. Taitaa olla sama kuin Telluksissa, että pelkkä uusi kupu ei paljoa auta... Pylväät on kai valettu muuriin. Se on varmaan mukava korjata. |
![]() |
25.03.2023 20:41 <Make> Tietysti nuo Järnkonstin laatikot ovat häipyneet. Siinäkin on säädetty ahkerasti valojen kanssa. Tilalle on kai tullut kiinteät Iridiumit. Ihan hiljattain on vielä varretkin typistetty... |
![]() |
25.03.2023 13:40
<Froggy>
Vissiin ihan tavallisilla 40/36W putkilla ovat. Niin näkyy. Aika lyhyet räystäät tuossa muuntajassa. |
![]() |
25.03.2023 10:09
<Jouko>
Jälkimmäinen eli vaiheistuslenkki. Näköjään Googlen lyhytlinkki toimii vielä sijainnin osalta, katunäkymä sanoo jälleen jotta Invalid Dynamic Link - Blocked. "We could not match param -- with whitelisted URL patterns in this Google project. If you are the developer of this app, ensure that your Dynamic Links domain is correctly configured and that the path component of this URL is valid." Firebase |
![]() |
25.03.2023 10:01
<Jouko>
Minkälaiset lamput noissa mahtaa olla, tuskin nyt tavalliset loisteputket sentään? Kuva otettu sateenvarjon alta kunnon kaatosateessa. |
![]() |
25.03.2023 09:32 <Froggy> On nätin näköinen päällä, mutta valo karkaa mihin sattuu... |
|
24.03.2023 22:29 <RicuP. > Tähän valojen räpsimiseen liittyy tarina, kun kaverin kanssa käveltiin erästä katua. Oltiin puhuttu kaikesta vähän yliluonnollisistakin jutuista ja sanoin, että pystyn ajatuksen voimalla tekemään kaikkea, esim. sammuttamaan katuvalon jos siltä tuntuu. Sitten pysähdyttiin erään tolpan luokse ja kysyin että sammutanko tuon? "Joo, yritä vaan". Hetken tuijottelun jälkeen lamppu tosiaan sammui ja kaveri oli ihan ällikällä lyöty:D No tiesin että 'vilkku' se lamppu oli, mutta meni täydestä:D |
![]() |
24.03.2023 22:08 <RicuP. > Pallo edelleen samassa kunnossa ja toimii. Sen sijaan toisella kadulla on kaksi palloa taas päreinä. Toisesta on ellipsi Mm lampun lasi rikki, mutta palaa vihreänä. Toisesta se on ehjä ja onkin lämpökilpi lampun päällä, vaikka sitä ei muissa ole näkynyt. |
![]() |
24.03.2023 19:58 <RicuP. > On kyllä melkoiset pyykkitelineet viritelty. |
![]() |
24.03.2023 19:55 <RicuP. > Tuo on muuten aika petollinen kytkentä, jos jakeluverkko joudutaan katkomaan, mutta valaistuksen vaihe jää.. Vastaavia on näkynyt kyllä. Viimeksi näkyi taloamkassa, jossa oli pen poikki ja oli pelkkien vaiheiden varassa. Pen oli otettu valaistuksen amkasta ensiapuna jollaiseksi oli jäänyt aika pitkäksi aikaa... |
![]() |
24.03.2023 19:47 <RicuP. > Auttaako tuommoinen vuorottelu mitään, kun keskijohdin ei vaihda paikkaa? Kun ei tuossa muutu mikään, samat johdot toistensa vieressä koko ajan. Vai onko tuo jonkun kytkennän takia, että samantahtiset vaiheet saadaan toisessa päässä kytkettyä oikeinpäin? |
![]() |
24.03.2023 17:50 <RicuP. > Nätisti menee johdot ryhdissä |
![]() |
24.03.2023 17:44 <RicuP. > Tuon koukku/ päätehökötyksen tekemisessä on nähty kyllä vaivaa. On varmaan jollain kierreliitoksilla osat paikallaan. |
![]() |
24.03.2023 17:39 <RicuP. > On kyllä. Myös muuntajakopin muotoiluun on panostettu. |
![]() |
24.03.2023 17:37
<RicuP. >
Kyllä se pidemmän päälle alkaa vaikuttaa. Ärsyttää tuo Led valaisimien invaasio. Ihan turhaa työtä ja rahaa menee. Lopputulos on tylsän ja olemattoman näköinen räpylä, missä ei sivulta päin katsottuna ole muuta muotoa kuin ruma pylväsholkki ja parhaimmillaan vielä nivel. Siitä huomaa, ettei paljoa olla suunnitteluun panostettu, kun kiinnitysrakenteet on näkyvä osa muotoilua. Nivel on muutenkin huono, kun valaisimen asento voi pikku täräyksestä muuttua ja kaapelin, varsinkin lyhyen kaapelin tähtääminen pylväsholkin läpi läpivientiholkkiin on hankalaa varsinkin kun pitelet valaisinta toisella kädellä. Ennen valaisimen pystyi vaan heittämään pylvääseen ja vasta sitten viedä johto läpiviennin läpi... >:( |
|
24.03.2023 17:20
<RicuP. >
Endurat kyllä toimii kun kokeilin. Voi olla että olivat olleet irti. Osassa nimittäin kannat oli irronneet pallon sisällä niin että johdonpäät vaan törötti ja kanta lamppuineen makasi irrallisena kuvun pohjalla. Hehkulamppuja on saanut sitten vaihtaa aika hyvään tahtiin. Semmonen kevyet 0,9kW per pylväs... Se on tehty tänään. Nyt pitäisi urakka olla kokonaan valmis myös sampolan puolelta. |
|
24.03.2023 17:11
<RicuP. >
Ainakin rikkinäiset kiinteät pitäisi vaihtaa. Niistä saa varakupuja ja voi vaihtaa keltaisen tilalle. En tiedä mistä semmoinen on sinne joutunut. K-Pallot on vettä täynnä ja kaikkea kuraa ja sammalta kasvaa. Lisäksi tuo lämpökilpi tekee ruman varjon. Olisi pitänyt vaan ottaa ne pois. Pylväitä on ainakin korjattu Tehometillä, liekö sitten maalattukin vanhat siellä uudestaan. Holkki luistaa, ruuvit on kantaa myöten kiinni ja puristavat holkkia joka on tietysti alkanut antaa periksi. |
![]() |
24.03.2023 07:28 <Froggy> Hienot opaalikupuiset loistevalot. |
![]() |
23.03.2023 22:30 <Jouko> Kovin harvoin näkynyt 400 V avojohtoja samoissa pylväissä 20 kV kanssa. Olikohan jossain kerran 1-vaiheinen avojohto 20 kV alla.. |
![]() |
23.03.2023 21:52 <Jouko> Vihdoinkin paikka löytyi; Liseleje. |
|
23.03.2023 19:06 <Jouko> Piti kirjoittaa että spottien kuupat kierteellä kiinni, osassa ruuveilla. Ei kovinkaan vanhoja olleet, spekseissä 2008-2011 väliltä. |
![]() |
23.03.2023 09:42 <Hartsa> Tänään voimalaitos täyttää pyöreitä 100v on sähköä jauhettu koskesta..tänä päivänä uusi ja vanha tekevät rinnakkain sähköä. |
![]() |
22.03.2023 23:08 <Arho Flyktman> Tuossa pylväsratkaisussa on kapeapi johtokatu. Tonttimaan hinta ei ole tarpeeksi kallis 110KV maakaapelille utta sen verran kallista ettei moottoritien levyisille johtokaduille ole tilaa. Sama idea on niissä Tandem Bau tornipylväissä sekä Jyväskylän Seppälän Citymarketin vieressä olevissa pystylinjapylväissä. |
![]() |
22.03.2023 21:48
<Make>
Siinä vastaus varmaan tuli, eli halvempi... Muutama LumiStreetin lasi on rikottu, ei vielä vaikuta mitään. Kaikki design-mallit häipymässä... |
|
22.03.2023 21:43
<Make>
Joku likaläiskä kaikissa oli sisälläkin. Pestyt näyttävät taas selvästi valkoisilta... Vai kiinteät ovat häipymässä. Se yksi kellastunut kupu ainakin pistää silmään. 2012 paikkeilla kaikki pylväät vietiin ja tulivat takaisin maalattuna ja Telluksilla. Tosiaan alkuperäisetkin ovat yhä käytössä tori-tunneli välillä. 9-os pylväitä tuli melkoisesti lisää ja 1-os häipyivät. Vanhoissa näkyy olevan joku muoviholkki välissä, varmasti pyörii... Liekö kantaosan ruuvit vaan löystyneet. |
|
22.03.2023 21:27
<Make>
Endurat olivat kai sitten pimeitä, kun en muista yhtään lämminsävyistä valoa olleen enää. Ne alkavat olla keräilykappaleita... Kulutus tippuu aina vaan... Alunperin kun oli varmaan 100 watin hehkulamput. Ehkä olen Sylvanian nähnyt. Kupu oli tosiaan aika läpkuultava. Mitään merkintöjä ei kai näkynyt. Entisen Anttilan lipputankojen edessä on yksi vielä tekemättä, puolet kannoista irti. On taas melkoista suunnittelua... |
![]() |
22.03.2023 21:22 <Arho Flyktan> Vesistöylityksissä 110KV puupylväslinjoissa teräksisten erikoispylväiden järjestys on seuraava. Ensin kiristyspylväs sitten haarukka tornipylväs järvi haarukka tornipylväs sekä kiristyspylväs ja sitten tavallinen puupylväs. |
![]() |
22.03.2023 21:15 <Make> Vai Hyrylässä on vielä purkausvalaisinnäyttelyitä. Luulin, että Vizulot ovat valloittaneet. |
|
22.03.2023 21:11 <Make> Räjäytyskuva vähän viittaa, että kytketään suoraan kantaan. Liekö vedonpoistinta... 60cm on jo melkoinen. |
![]() |
22.03.2023 21:09 <Arho Flyktman> Tuo linja on entisellä kotipaikkakunnalla. Entinen sähkölaitoksen mies kertoi että valtatien ylitys on tehty teräspylväillä koska pylvään vaihto vilkkaan liikenteen seassa on vaikeaa. Myös Metsä Kosken sahan yli johdot oli vedetty tuollaisella pylväällä. Vaajavirran ylittävät pylväät on maalattuja rautapylväitä jotka on jo ruosteessa. Voimalaitoksen luona on kallio joten maakaapelointi ei liene mielekästä. |
|
22.03.2023 21:07 <Make> Missä kiskospotissa on kierrekantainen lamppu? Eikö ne yleensä ole G12? Ei-kiinteät spottivalot alkavat myös olla niin harvinaisia... |
|
22.03.2023 19:44 <Jouko> <16.10.2022> Jälleen kiskospotteja tuli liuta vastaan, näköjään hyötysuhderemppaa menossa muuallakin. Parit 35 & 70 W powertronikit lähti jemmaan, lamput oli ihan mustiksi poltettu ja osassa kierteet niin tiukassa ettei ehjänä auennut. Joukkoon oli yksi 35 W kiskoledikin eksynyt, vissiin alkuaikojen malli, hyvin silti toimi. |
|
22.03.2023 19:30 <RicuP. > Kantaosa on kovin yksinkertaisen oloinen. Liekö sisältää mitään liittimiä vai kytketäänkö suoraan kantaan.. Tuota kantaosaa saa näköjään jopa 60cm pallolle! |
|
22.03.2023 19:18
<RicuP.>
Enduroita oli muutama niissä heti kiinteiden jälkeisissä puiden viereisissä pylväissä ja olivat vielä puun rungon puoleisissa, eli voi olla että ei ole ollut helppo vaihtaa. Nytkin olisi jäänyt myöhemmäksi ellei olisi käyty tyhjentämässä lumia pois. Otin pari talteen ja tutkin, kun en ole ennen tuota mallia nähnyt sisältä. Sisällä oli kolme Led levyä pystyasennossa, joissa n. 16 pyöreää smd lediä. Koko lampun runko on alumiinia ja painaa aika paljon. Vanhat airamit oli 17W 1921lm ja uudet 14W 1921lm. Muutos 14W tuli juuri tämän homman aikana kun loppuerä olikin 14W. Sylvaniat oli pienempiä ja niissä kupu tasan puolet lampusta, eli taaksepäin ei juuri valoa varmaan tullut. Voisi kokeilla niitäkin miten välkkyvät. Niitä on myös radan toisella puolella mihin nyt on työ edennyt. Prisman edusta saattaa olla vielä vähän kesken. Niin näköjään saakin. On täysin sama kuin noissa. Tuo kantaosa on vaan se heikoin lenkki. Tuo kuvun kiinnitys ei myöskään toimi, kun kuvun reunan ulokkeiden pitäisi mennä noiden kahden vierekkäisen pykälän alle ja tuo muovilärpäke muka lukitsee sen. No eipä lukitse, kun se on juuri ulokkeen kohdalla, eli kupu pitäisi kääntää niin, että on vain yksien pykälien alla, mutta silloin se on paljon löysempi eikä lärpäke silti estä pyörimästä toiseen suuntaan.. |
|
22.03.2023 18:47
<RicuP. >
Ovat vaan unohtaneet pestä sisältä, kun semmoinen kasvihuone on välillä ollut ja pölystä harmaat.. Kiinteitä taisi olla yhteensä 6 (5) pylvästä siinä Nordean nurkalla molemmin puolin. Vaihtuvat vissiin Palloihin. Ai kaikki on purettu joskus? No ilmankos kuvat ei pitäneetkään ihan paikkaansa. Ihmettelin myös, kun osassa oli uudemmat jalustat kuin toisissa. Pylväät oli vissiin viety muokattaviksi ja maalattaviksi. Vanhat 3- os pylväät on sitten siirretty 1-os tilalle ja teetetty vain uusia 3- ja 9-os pylväitä. Uusissa on ihan selkeä laajennusosa varren päässä ja vanhoissa joku muu systeemi. |
![]() |
22.03.2023 09:54 <Froggy> Täällä noita on vaan yhdellä kai Elyn pyörätiellä. Oulussa sen sijaan noita on aika runsaasti... |
![]() |
21.03.2023 22:57 <RicuP. > Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ei tilaa mitään, niin saa mitä sattuu. Hyrylässä on siitä hyviä esimerkkejä, kun on samalla tiellä Galaxia, hattupalloa, SC, Manta, Lumistreet, Sirius, Talas.. |
© Janne Määttä 2004-2017