![]() |
17.03.2023 22:23 <Make> Vai sellainen. Teräspylväissä ei kuitenkaan yleensä lyhennetä. Kai tuon takia sitten kolaroiduissa on joskus laitettu lyhyt varsi sekaan. |
![]() |
17.03.2023 22:18 <Make> Vai sillä lailla... Näkyvät olevan 250W, jonkun mielestä kai taas liian tehokas. |
![]() |
17.03.2023 22:12 <Jouko> Jos ei ole erottava katkaisija niin sitten katkaiseva erotin. |
|
17.03.2023 22:07
<Make>
Vai "vihdoin". Tuossa onkin erikoinen asennus: https://www.google.fi/maps/@60.8684097,26.6531609,3a,75y,106.38h,98.75t/data=!3m7!1e1!3m5!1s0Ptd8w_4qBWa9p7JhUT5EQ!2e0!5s20201001T000000!7i13312!8i6656 AMKA vaihtuu maakaapeliksi, mutta pylväiden välillä menee kuitenkin harus. |
![]() |
17.03.2023 21:59 <Make> Vai tuollainen on suunnittelu. Eihän niitä korjattavaksi ole edes tarkoitettu. |
|
17.03.2023 21:53
<Make>
Huomasin, että pallot olivat ilmestyneet tänään. Nyt valo äkkiseltään vaikutti aika tasaiselta eikä enemmän ylöspäin paistavalta. Onko kaikki kannat nyt ruuvattu kiinni? Se olisi asiaa... Vai pallot pitäisi olla pesty. Ihan kuin kuvassa alhaalla taustalla olevia ei olisi, en nyt ihan varma ole. Prisman edessä töitä riittää. Yhdestä pylväästä taitaa puuttua kolme valaisinta nyt kokonaan ym. Pari taitaa olla tosiaan terassin keskellä. Toisessa olikin pitkään ne Philipsin Endura ledit. |
![]() |
17.03.2023 21:32 <Jouko> RicuP: Onko Amka jo korjattu, saati muuntamo vielä olemassa? Google mapsista koetin etsiä tätä tiilitornia Ahdenkallion alueelta, onko sitten lie jo korvautunut peltikopilla.. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9052 |
![]() |
17.03.2023 21:08 <Jouko> Puolisen tusinaa niitä on, E40 kannalla. Olleet tiettävästi jossain lavalla tai isossa salissa kohdevaloina, itse valaisimista ei tietoa että minkämoisia olleet. |
|
17.03.2023 20:44 <Jouko> Rullaeristimiä käytetty paikoin vielä 90-luvun lopullakin, http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6791 |
![]() |
17.03.2023 20:20 <Jouko> Kuvanmukaiseen Ensto AVRK 7.2 pitäisi jostain löytää kupu. |
|
17.03.2023 19:45 <RicuP. > Ai gen4 kin on jo. Ei kerralla olla saatu hyvää.. |
|
17.03.2023 19:41
<RicuP. >
Varressa on joku laippa millä kiinnittyy ja välissä on tiiviste. Luulen vähän, että vuoto voi myös olla yläosan ja valaisinosan välissä. Aika harmi juttu jos nekin alkavat olla tuommoisia.. |
|
17.03.2023 19:33 <RicuP. > Kuivia konkkia on kyllä käytetty, PCB on siinä eriste käärössä. Rakenne on sama kuin nykyään. Märkiä konkkiakin on, mutta ovat enemmän elekrtoniikkaan ja sisällä aine tervamaista mönjää. |
![]() |
17.03.2023 19:29 <RicuP. > Linssivalaisin valaisee sen verran joka suuntaan, että vartta pitää yleensä lyhentää, että valo ei karkaa vastapäiseen pusikkoon. Lisäksi vähentää häikäisyä, kun valaisin ei ole ihan silmien kohdalla. Elyllä on myös joku ohje että tietty etäisyys pientareesta tämän takia. |
![]() |
17.03.2023 19:09
<RicuP. >
Auto tuossa on ollut lämpenemässä samoin kun ruskeajohtimisen kaapelin perässä olleessa pistorasiassa. Normaali 16A tulppa. Kyllä nuo vähän lämpenee, mutta ei nyt niin että sulaisi. Lämpeneminen on myös pistotulpasta kiinni, että onko piikit umpi metallia, vai pellistä venytettyjä hylsyjä, kuten jotkut kiinalaiset kiinni valetut tulpat. |
![]() |
17.03.2023 18:58
<RicuP. >
On näkynyt myös monimetalli mallia G12 kannalla. Kuristin oli ELT. Noppa Cube on kyllä melko iso loota. Niitä on yhden talon katoksessa numerovalona että melkein päähän osuu. Siihen ei näköjään ole omaa lumisuojaa, vaan käytetään litteän mallin suojaa, joka tuskin suojaa mitään. |
![]() |
17.03.2023 18:47 <RicuP. > Vissiin kaveri paikkaa tuon jotenkin. Tarkoitus oli vissiin mitata jotain kappaleen johtavuutta suojaerotusmuuntajan kanssa mitä lie. |
![]() |
17.03.2023 18:40 <RicuP. > Harvinaisia ovat nykyään kyllä. Ei varmaan ole semmoisia käytetty kymmeniin vuosiin. |
![]() |
17.03.2023 18:36
<RicuP. >
Siriukset on myös helppoja asentaa, mutta huolto ei niinkään. Runko ei nimittäin aukea niin paljon, että kaikkia ruuveja saisi auki ilman saranan pulttien irroitusta. Rungossa on kuitenkin aukipito salpa. Tiiviste on näkyvillä ja se sekä salpa on usein jäätynyt jumiin. Lasi on 10kpl ruuveilla kiinni. Valon laatu on kuitenkin hyvä ja valaisimessa on suodatin. |
|
17.03.2023 17:44
<RicuP. >
Kaikkiin vaihdetaan uudet ledit ja kuvut pestään ja rikkinäiset vaihdetaan uusiin. Kannat vaihdettiin ehjiin, mutta pallot loppui kesken siltä päivältä, mutta nyt sekin pylväs on hoideltu ja kiilattu kiinni. Karusellin puoli ja tori valmistui tänään terassin pylvästä lukuun ottamatta. Ensi viikolla Ti eteenpäin aletaan hoitelemaan prismalle päin. Vauhti on n. 8-10 tolppaa päivässä kupujen likaisuudesta riippuen. Sisälläkin on sammalta ja löytyi jopa ampiaispesä. Osa kuvuista on todella löysiä ja pyörivät kiinnityskorvien ohi aika helposti. Lisäksi kupujen bajonetti liuskat katkeaa helposti. Urakan jälkeen asennetaan vielä uusi puuttuva pylväs johon tulee Pallo valaisimet. Nekään ei ole hyviä, kun keräävät vettä viistoon asennettuna ja ruuveja kiristämällä kaulus työntää kupua ulos.. Keskus on jossain kellarissa monen oven takana että käytetään päällä vasta viimeisenä. |
![]() |
17.03.2023 15:12 <Froggy> Nuo Siriukset valaisevat hyvin. Valoa on sopivasti ja jakautuu tasaisesti pyöräteillekin. |
![]() |
17.03.2023 15:10
<Froggy>
Kohta on vaihdettu kaikki Kouvolan natikkakauhat... Enää on vain tuolla pienellä pätkällä kirjaston ja Teboilin välillä. Muutama viikko sitten tuolta Karjalankadulta oli jo vaihdettu aika pitkä pätkä, tänään kai lähti loput sieltä ja Kalevankadulta: https://maps.app.goo.gl/YkVXYeGnJHzFND3u5 Uusi valaisinmalli on Greenled Vegan pienin versio... |
|
16.03.2023 21:47 <Froggy> Nyt tuoltakin on "kuppikauhat" vihdoin lähteneet: https://www.google.fi/maps/@60.8694743,26.6512372,3a,44.3y,147.44h,95.99t/data=!3m7!1e1!3m5!1srmd6my9q3-mIjM416ZU5Jw!2e0!5s20190801T000000!7i16384!8i8192 Nyt on jossain vaiheessa tullut LumiStreetit uusissa varsissa. Myös Mistralit lähti, kumma kun ei vaihtomoduulit nyt kelvanneet. Varret oli osassa aika ruosteisia. |
![]() |
16.03.2023 20:51 <Make> 300 watin hehku lienee harvinainen ja aika vanhakin jo. |
![]() |
16.03.2023 20:49 <Make> Jos tuo on sellainen nykytyyliin pöytään upotettu ja liimattu, niin lienee mukava vaihtaa... |
|
16.03.2023 20:42 <Make> Sen sijaan kuvan kauha on häipynyt. Tilalla kai Onnline Onnstreet oudossa varressa, jossa kulmikas seinäkiinnike ja itse varsi ihan vaakasuora. |
|
16.03.2023 20:38 <Make> Nykyään kuvan valaisin onkin häipynyt... Tilalla aika iso kiinteä Philips Coreline Tempo varustettuna jollakin lumisuojalla. Nuo heittimet ovat menneet monin paikoin ihan överiksi tehon osalta. |
|
16.03.2023 20:32 <Make> Kuvan pallo on yhä paikoillaan. Kuitenkin viereiseen pihaan on tullut tilalle Philips Townguidet... |
![]() |
16.03.2023 20:21 <Make> Löytyi juuri kuvan versiota, on kai 80-luvun lopulta. Kuten kuvasta näkyy, kuristin on aika iso ja vanhalla, kolmepaikkaisella liittimellä. Runko on sitä läikikästä, onko nyt sähkösinkittyä peltiä. Kilvestä ei ollut paljoa jäljellä. Lamppu oli rikki siinä näytti olleen jopa se tukikuoppa kärjessä. |
|
16.03.2023 20:13
<Make>
Miten mahtoi kaareville varsille käydä, tietysti häipyneet... |
|
16.03.2023 20:00
<Make>
Eilen näkyi asentajat töissä juuri kuvan kohdassa. Tekivät jotakin ilmeisesti kaikille eikä valot olleet edes päällä. Kävin katsomassa vielä tarkemmin, mutta olivat jo lähteneet. Aika monta rikkinäistä palloa ovat vaihtaneet. Muutama kuitenkin puuttui, liekö varaosat loppuneet... Niistä huomasin, että lampunkannat onkin nyt laitettu poraruuveillla kiinni! Liekö ruuvinreiät valmiina pellissä. Kannat ovat ainakin samaa mallia kuin alkuperäiset jousikiinnitteiset. Myös kantaosat ovat vanhat. Em. kuuden pallon malleja ei taidakaan enää olla, ennen oli. |
![]() |
16.03.2023 19:28 <Make> 6.1. mainitut kulmikkaat läpyskät näkyvät olevan mallia iGuzzini UFO: https://www.iguzzini.com/ufo/ |
![]() |
14.03.2023 21:44 <Koomikko > Fingridin karttapalvelu on uusiutunut, nykyään löytyvät ilmakuvatkin kun tarpeeksi zoomaa. |
![]() |
14.03.2023 18:46 <Hartsa> Taitaa olla joku saikun metallipaja... |
![]() |
14.03.2023 17:30
<Froggy>
Tänne kokoelmaan voi lahjoittaa, jos haluaa... Mielenkiintoinen, en ole ikinä vissiin nähnyt. Lyseossa näkyi vastaavan oloinen pöytävalaisin 15W loistelampulle. |
![]() |
14.03.2023 01:55 <Jouko> Seppälän erikoiskaupoilla tuli joskus Jyskän varastomyymälän ohella käytyä, ja nyt kun Puuilot ja Biltemat levittyneet Savoonkin niin jää Jyväskylässä pysähtyminen. Tulihan siinä miltei joka reissulla pysähdyttyä tutkimaan tarjontaa, useimmiten matkaseurueen toiveesta ja samalla läheisellä Nesteen asemalla. |
![]() |
14.03.2023 01:23
<Jouko>
Ohitusnapilla voi vaikuttaa myös kuorma-auton jäädessä kiinni liukkailla tai kelirikko aikaan, siirtämällä painopistettä vetäville pyörille. Vanhemmissa nostokoriautoissa kuljetusasennon tunnistinta pystyi hämäämään painamalla käsin tunnistimen lukitusnappia puomin ollessa taakse ojennettuna, samalla kuski ryömitti autoa pahasta paikasta pois apukuskin pitäessä nappia pohjassa. Olisiko uutisjutun tapauksessa tukijalat painuneet maahan ja näin saatu kori rasvausasentoon. ;) |
![]() |
14.03.2023 01:03
<Jouko>
Samaisia isoja hehkulamppuja tuli vastaan myös 300 W tehoisina. Muutaman otin kerran talteen mutta taidan heittää pois tarpeettomina.. Möllykkä lienee 0,4 kV avojohtoon ripustettava ylijännitesuoja, muotoilu samanlainen kuin eristinnupissa ja pohjassa ruuvi maadoitusjohdolle. Vanhoja pienjännite ylijännitesuojia on ollut monenlaisia käytössä, pelkästään lasisia ja keraamisia useita eri malleja. Romppasen hanskojen/ voimapistokkeiden takana lattialla ehkä pöytälamppu, putkimainen, peltinen varjostin. Hehkulamppu lie ollut sylinterin muotoinen, Airam Tubular sopisi siihen nykyään. Musta laatikko vasemmalla ehkä suojaerotusmuuntaja kahdella pistorasialla? Mikä lienee etualan raidallinen käämitötterö E27 kannalla? |
![]() |
13.03.2023 21:09
<Make>
Kyllä jo 16A lämmittää aika lailla. Oma lukunsa on vaikka autot, varmaan monta kymmentä ampeeria paikoitellen. JOJO:n keloissa on näkynyt tuollaisia 5A-merkintöjä. |
|
13.03.2023 21:02 <Make> "Jotakin" on tietysti Philips Iridium Gen4 BGP501. |
|
13.03.2023 20:55
<Make>
Kuvan valaisimet ovat edelleen paikoillaan, toimivuudesta en vaan tiedä. Tuolla on myös Siltavalaisimiin laitettu jotakin aika isoja Airamin "jäätelötuutti" lamppuja. Muuten hyvä idea, mutta miten lienee valonjako... |
|
13.03.2023 20:40
<Make>
Kuvan valot ovat entisellään. Sen sijaan tuossa asemalla näkyi ikävän paljon tulvivia Oculuksia, lähinnä pieniä. Onkohan varren juuresta joku tiiviste hapantunut vai mikä lienee? |
|
13.03.2023 20:32
<Make>
Mahtoiko tuolloin olla kovin kuivia konkkia. Ja aineet ovat väkevää sorttia... Sen sijaan kuvan kauhat ovat edelleen paikoillaan. |
![]() |
13.03.2023 20:29
<Make>
Myös kuvan yksilö on häipynyt. Tilalla on sentään natikka-Iridium. Mutta tuon tien ja 140-tien risteyksestä on häipyneet kaikki 140-tien suuntaiset ihan hiljattain... Tilalla on vaihteeksi LumiStreetit uusissa, lyhyissä varsissa. Nyt maisema on ihan aution näköinen. Minkä takia edes varret eivät enää kelpaa... |
![]() |
12.03.2023 21:32
<Jouko>
Onko tuota jotenkin ylikuormitettu? Nolla kai ottanut huonosti kontaktia ja sitä myöten lämpöä itseensä. Johdot lie kuitenkin 2,5mm2. Joskus hitsatessa huomasi miten samanlainen Enston (?) pistorasia lämpeni jonkun verran. Vanhalle n. 50m johtokelallekin mainostettiin aikanaan 16A kestoa mutta max kuormitus onkin 5A, 1,5mm2 johdoin. |
![]() |
12.03.2023 20:57 <Make> Tuo on kai sitten PVC:n palaessa syntyvää savua. |
|
12.03.2023 20:55 <Make> Niin varmaan on, tuo onkin hyvin samanlainen. |
![]() |
12.03.2023 20:51
<Make>
Vai sillä lailla... Itsekin näin nuo kerran. Jos menevät varastoon, kun varsi on vain irrotettu pylväästä. Ja: https://www.kiinteistoposti.fi/helsingin-sibeliuksenpuiston-peruskorjaus-alkaa/ Tietysti ihan viimeinen maininta on, että valaistus uusitaan. Idman Vistat uhkaavat siis häipyä: https://www.google.fi/maps/@60.1821952,24.9153111,3a,60y,258.02h,90.49t/data=!3m6!1e1!3m4!1sbfH68LeGjq6ya8_HXR5wbA!2e0!7i16384!8i8192?hl=fi |
|
12.03.2023 17:20 <Froggy> Tuo kidekupu on varmaan peräisin jostain posliinivalaisimesta: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/11173 |
![]() |
12.03.2023 15:39 <Froggy> No, nuo olivatkin vähän liian suuritehoisia tuonne. |
© Janne Määttä 2004-2017