|
16.06.2023 11:30
<Froggy>
Kyllä E tarkoittaa ulkoista sytytintä. Sisäiselle sytyttimelle ei ole mitään merkkiä, mikä on aika outoa... Aiheuttaa varmaan aika paljon sekaannuksia tuo, ei varmaan tehtaalla olla sitten laitettu, jos on väärin. |
|
15.06.2023 21:54 <RicuP. > Niin, kun itse olen ymmärtänyt, että se tarkoittaa valaisimen ulkoista sytytintä..? Kun joissakin valaisimissa taas on pelkkä kolmio vaikka valaisimessa on kuitenkin sytytin. |
![]() |
15.06.2023 21:54
<Make>
Tuon haarapylväs varmaan lähenteli sataa vuotta... 1934 vuoden kuvissa on juuri samanlaisia. Oli 8 lankaa, neljä per pylväs. Kaikki ovat myös varmennettuja, on aina kaksi eristintä päällekkäin. Myös suoran näköisillä osuuksilla on haarapylväitä. Oliko idea juuri, että 8 lankaa mahtuu olemaan siinä? |
![]() |
15.06.2023 21:47
<RicuP. >
Tuossa taisikin olla semmoinen juttu, että kuristin oli ollut jo alunperin väärin kasattu. Kotelon pohjalla on nimittäin semmoinen pykälä minkä taakse kuristin kuuluisi vissiin jäädä. Nyt kun käänsin kuristimen samoin kun kuvassa, niin se on paljon fiksummin paikallaan ja tilaa jää vielä hyvin ja liittimillekin pääsee nyt jotenkin ruuvarilla. Kuristin on n. sentin irti kannan liittimistä ja vie nyt vain n. puolet kotelon tilasta, eli reuna on tuossa keskimmäisen mutkan kohdalla. Tänään myös laitoin valaisimen käyntiin ja kuten olettaa saattoi, ei mitään ongelmia. Vähän äänekäs vaan on, mutta se kuuluu asiaan. En tiedä miten heijastimen poisto helpottaisi asennusta. Mun mielestä sitä ei tarvitse missään tilanteessa ikinä poistaa. Voi olla, että on ajateltu että ilkivallan takia heijastin on hyvä olla vaihdettava. Kyllä se valaisin vaan sieltä löytyi, pimeänä ja huoltamattomana ja niin päin suunnattu, että ei sillä virkaa enää olisi ollutkaan. Uudet teräspylväät oli asennettu kai 1980-90 nurkilla ja varmaan siitä lähtien pylväs on toimittanut vain päätepylvään virkaa valaisimineen. Nyt uusi on kuitenkin asennettu ja suunnattu sivutien suuntaisesti. |
|
15.06.2023 21:41
<Make>
Ennen tuon kerrostalon laajennusta Museopolun risteys oli tuossa, ja torvi oli tuolla sisäkulmassa: https://www.google.fi/maps/@60.4049402,25.1116816,3a,37.5y,337.43h,91.51t/data=!3m7!1e1!3m5!1s9r50Wd0asbpENRG1rYLo4g!2e0!5s20090701T000000!7i13312!8i6656?entry=ttu Tilalle on tullut Iridiumit teräspylväillä jo aika kauan sitten. Torvi saattoi olla Idman 70255 ehkä U-muotoisella varrella: https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/475 Vanhojen kuvien mukaan torvia on ollut myös Fresta ja ehkä BBT. Niiden varret olivat taas tuollaiset vaakasuorat, mutta ilman rasiaa. Ei ihan pylväskiinnitys kuvista näy. Vai osien materiaaleissa on niin paljon eroa. |
![]() |
15.06.2023 21:23
<RicuP. >
Niin on. Nuo höyryveturit on kautta aikojen olleet kipinöiden takia ongelmallisia. Niistä on ihan metsäpalojakin lähtenyt. Ainahan tuommoinen älytön kuumuus heikentää rakenteita. |
![]() |
15.06.2023 21:19 <Make> Serena onkin varmaan 8512/8511... Järvenpäässä niitä taitaa olla paljon valtion teillä. |
![]() |
15.06.2023 21:17
<RicuP. >
Täällä kyllä Eh lamppuja riittää ja jopa aika valovoimaisia vielä. On kyllä Led lampuillekin ollut runsaasti käyttöä. Serena on se uima-allas 8512. |
|
15.06.2023 21:16 <Make> Eikös se ole sitten ihan oikein, external=ulkoinen? |
|
15.06.2023 21:11 <RicuP. > Minkäslaiset on ne käpyvalot? Posliinivalossa kannattaa laittaa tiiviste kupuun, ettei kierrä sitä ilman kiinni. Lämpötilojen vaihtelussa se muuten halkeaa kun ei ole mitään joustavaa välissä. |
|
15.06.2023 20:34
<RicuP. >
Jos museopolulla on niitä ollut, on vähän erikoista, että ne piti poistaa. Niitä rautoja oli useammassa eri paikassa. Joo, vartta ei oikein saa mitenkään kuntoon, kun tukivarret on ruostuneet ihan korpuksi. Itse varsi ja sarana on hyvässä kunnossa. Sarana kyllä umpi ruosteessa, mutta sen verran paksua rautaa, että ei ole moksiskaan. Tilalle tuli 1m varsi ja Mistral 70W. |
|
15.06.2023 11:38
<Froggy>
No, tuli hommattua K-raudan joka kotipihan kiinalaisvalmisteiset "Käpy"-valaisimet... On kyllä ihan kestävän oloiset, kupukin lasia. Puistopylvään pystyttäminen olisi ollut tuonne metsämaastoon aika vaikeaa, kun joutuisi puita kaatelemaan ihan vaan että saisi työkoneen sinne. Käpyihin tuli Osramin "Ice Star Stick" -putkilo pakkaslamput. Niitä on näköjään vain 4000K:na, olisin kyllä laittanut 2700K Airam Tubularit, mutta niitä ei ollut. Isäntä itse hankki saunaan Harjun keskuksen, vaikka itse sanoin, että pelkkä jakorasiakin riittäisi kun vikavirrat ja sulakkeet löytyy talokeskukselta jo valmiiksi... Samaa ajatteli myös asentaja, joka kävi katselemassa. Saunaan tuli yksi yksi posliinivalo, johon pistin sen Strömforsin muovivalon mukana tulleen kristallikuvun. Saunan ulkopuolelle verstas/varastotiloihin laitoin ne kaksi SLO 411:ä. Ennen oli se muinainen Jovi, joka ei valaissut heijastimien kanssa kunnolla ja oli aika virityksellä kiinnikin. Myös Airamin T8 -putki irtosi siitä itsestään yllättäen joskus. |
|
14.06.2023 22:05 <RicuP. > Ja onhan tuossa tyyppikilvessäkin tuo E, eli ulkoinen sytytin. |
|
14.06.2023 22:04 <RicuP. > Niin, kun tuossakin tyyppikilvessä on normaali SON, eikä SON-I |
![]() |
14.06.2023 21:52
<Make>
Tuusulastakin on eh:ta hävinnyt aika paljon viime vuosina, se oli vähän kuin toinen niiden linnake. En nyt äkkiä keksi, mikä on Serena malli... |
|
14.06.2023 21:47 <Make> Onkohan tarrat alkuperäisiä, kun niitä joskus jälkiasenneltiin ainakin Keravalla. |
![]() |
14.06.2023 21:44
<Make>
Maineen menetys lienee isoin ongelma... Onneksi ei niin muuten suurempia tuhoja tullut. Jos olisi pylvään kohdalle jäänyt, olisi varmaan äkkiä pylväskin jouduttu vaihtamaan. |
|
14.06.2023 21:40
<Make>
Kyllä on, MMJ lienee loistevalaisimen asennuksen peruja. Olisiko paneelit tarkoitettu uppoon tai jonkin pintakehyksen kanssa asennettavaksi? Jos tuo vaijerijuttu on itse kehitelty... |
![]() |
14.06.2023 21:34
<Make>
Johan on tarkkaa suunnittelua... Ei kai heijastimen irrotus helpota jotenkin asennusta? Mistä lienee löytynyt, en ole ainakaan Järvenpäässä nähnyt... |
|
14.06.2023 21:28
<Make>
Kyllä, La Stradaa oli viime vuosiin asti siellä täällä. Nyt ei taida olla kaupungilla yhtään. Kuvan paikasta ne on todennäköisesti aikoinaan kunnostettu ja siirretty johonkin. Keravan Energian historiikin mukaan sellaista tehtiin. Sen sijaan Ornon varret ovat kai häipyneet jo silloin, kun en ole missään sellaista nähnyt. Vai tuollaisia kiinnikkeen jäänteitä löytyi. Olisiko torvivalaisimen varsien. Museopolun kulmalla oli joskus ainakin yksi päältäpäin ruskea torvi. Itse polkua olen hyvin harvoin mennyt. Nähtävää olisi sitten ollut... Vai Ornon varret ovat tuossa kunnossa nykyään. Ei kai vaan kiinteä tullut tilalle... |
|
14.06.2023 19:46
<RicuP. >
Näin on. Mikähän ne kadotti, kun ovat olleet kymmeniä vuosia jo poistumassa ja Eh valaisin kuitenkin tilalle? Tuossa patenttihaussa kyllä sanotaan, että patenttia on haettu jo 06.02.1962 ja myönnetty 1965. Joo nyt löytyy kokoelmasta. Meni purkuun, kun tukivarsi oli ruostunut poikki, enkä saanut sitä enää mitenkään takaisin. Seuraavaksi alkoi korkata saranan kiinnitys, että meinasi koko hoito tulla alas. Oli vielä jännitteet päällä eikä kuristimen ohitus onnistunut ilman katkoa. |
![]() |
14.06.2023 18:54
<RicuP. >
Minun vastaava on sisältä aivan erilainen. Siinä konkan paikka on varren kiinnityksen takana piilossa ja kuristin on vain etureunasta kiinni ruuvattavalla ja siirrettävällä pellillä. Kuristimen liitinruuvit on sivullepäin?? eikä niitä pääse ruuvaamaan jos kuristin on paikallaan. Kuristin ei myöskään mahdu ulos, jos syöttöjohto tulee sisään.. Syöttöjohdossa irrallinen vedonpoisto, joka kuitenkin menee putken läpi. Kiinnitysrauta on melkein samanlainen. Pultteja ei vaan pääse hylsyllä kiertämään, kun kauhan kiinnitysruuvien päät on edessä. Varma heijastimen kiinnitys on kyllä varma, ne oli ainoat ruuvit, mitkä ei auenneet. Jossain luki, että heijastin on helposti irrotettavissa, mutta en kyllä keksi miksi se pitäisi irrottaa, kun kuristinkotelokin on päältä umpinainen. |
|
14.06.2023 17:33
<Froggy>
Ei ihme kun on valmistettu samassa kaupungissa. Sääli vaan, ettei enää ole kovin paljoa käytössä. 1958 on saattanut olla alunperin jotain muuta tai ei mitään valaistusta kun La Strada tuli vasta 1964. Ai kokoelmassa vai? Hyvä juttu, että löytyy oma varsikin! |
|
14.06.2023 16:51 <RicuP. > Nyt on 15-112 135W pat. Hak. malli ja oma taittovarsi myös! |
![]() |
13.06.2023 23:55
<RicuP. >
Joo, tiiviste on vissiin kuivuessaan kutistunut. Tuota ei oikein millään korjata jos menee hajoamaan. Semmoiset tulpat on tuolla mistä avataan sopiva valaisimen kulman mukaan. Yllättävän paljon täällä on kyllä vielä eh käytössä, eikä edes korvaavilla lampuilla. Näitäkin on toista kymmentä. On vissiin myös eniten Serena mallin valoja, mitä ei Hyvinkäällä ole näkynyt enää mantojen valloituksen jälkeen muutamaa yksittäistä lukuun ottamatta. |
![]() |
13.06.2023 23:47 <RicuP. > Tuo kynällä testailu on kyllä hyvä tehdä aina noissa Amka ja puupylväs hommissa ennen kun menee räpelöimään sähköt päällä. |
![]() |
13.06.2023 23:45 <RicuP. > Tuo ei ole galvaanisesti tuossa maadoituksessa niin näyttää siinä jännitettä mikä kyllä tuntuikin toisessa vastaavassa kohteessa pieninä nipistelyinä. Siellä valaisin oli 10m pylväässä suoraan linjan alla. Tämän vekottimen nostokorikaan ei ole eristetty, vaan ihan metallinen. Sen olisi voinut maadoittaa valaisimen potentiaaliin. |
![]() |
13.06.2023 23:34 <RicuP. > Juu, sisällä on kaksi kontaktoria, jotka kytkee ensimmäisestä ryhmästä L1, toisesta L2 ja kolmannesta L3 puoliteholla. Toinen kontaktori kytkee loput. Valaisimet pitää tietenkin vastaavasti kytkeä joka toinen päälle jäävään vaiheeseen. |
|
13.06.2023 23:26
<RicuP. >
Onkos tuo mmj vielä kuorittu noin pitkästi, että sisäjohtimet alkaa tuosta vaijerin kohdasta? Panelienkin suunnittelu on aika mallia "kiina", kun kiinnitys kattoon on tuommoinen ja valaisimen kiinnikkeet paistaa tuolta yläpuolelta, kaikenmaailman karbiinihakaa ja muuta on käytetty:D |
|
13.06.2023 23:16
<RicuP. >
Kun noita vanhoja kuvia katseli niin kyllä La stradaa on ollut joka paikassa. Niistä vanhoista puretuista pylväistä aika monesta löytyi pylvään sivuilta semmoiset lattaraudan jämät, jossa kaksi kiinnitysreikää päällekäin. Jonkun vanhan varren jämät vissiin ja sahattu poikki. Näin oli ainakin museopolulla ja jossain muualla, en nyt muista. Pitää vielä tarkistaa paikka, mutta kuparinen vuosinaula tuli talteen vuodelta 1958 ja joku A2 naula myös. |
![]() |
13.06.2023 23:02
<RicuP. >
Johan nyt pitikin tuommoinenkin käydä.. Onneksi oli vain tavaravaunu, ettei nyt isompi menetys ollut. Hyvin on näköjään kuparit sulaneet, kun poikki on menneet. |
|
13.06.2023 21:54 <RicuP. > Kummallista, mutta ainakin järvenpäässä on kaikki 70W lamput merkattu tuolla E kirjaimella, vaikka kaikissa valaisimissa on kuitenkin sytytin.. Ja ne tuntuu kyllä olevan ihan alkuperäisiä konkan näköisiä metallisia BAG turgeja. Myös E merkityissä minikoffereissa on sytytin. |
![]() |
13.06.2023 21:40 <Make> Niimpä tietysti... 2019 oli vain muutama kiinteä, kai lisätyissä pylväissä. |
![]() |
13.06.2023 21:38
<Make>
Se on hyvin mahdollista... Sen sijaan Ukko-Pekan kanssa kävi huonosti: https://yle.fi/a/74-20036174 "Höyryveturi Ukko-Pekan vaunussa syttyi sunnuntaina tulipalo – junaliikenne kulkee jälleen Keravan ja Lahden välillä" Siinä on ainakin sähköosastoa tarvittu ajolankojen korjaukseen. |
![]() |
13.06.2023 09:43 <Jouko> Uusilla lediräpylöillä oli aluetta aika pitkälti täytetty, kuntoradoilla ja kaduilla ainakin. Laskettelurinteen valaisimet myös uusittu purkauslampuista led-heittimiin joitakin vuosia sitten uusitun hissin myötä. Olikohan tuo v. 2011 kun viimeksi tuolla Köykkyrissä käynyt.. |
![]() |
12.06.2023 21:18 <Make> Mikä tuo silmukkajuttu lienee? https://www.google.fi/maps/@64.9036712,25.556086,3a,15y,33.2h,119.31t/data=!3m6!1e1!3m4!1sEtQP0IWS8zd6rfNGTaPSww!2e0!7i13312!8i6656?entry=ttu |
![]() |
12.06.2023 21:09
<Make>
Ehkä siihen on kierretty joku kaapeli kameraa varten. Vaan ovatko SLO HKB9, Idman 8524, Siemens Broadway ja PSO HVB21-valaisimet vielä paikoillaan? |
|
12.06.2023 20:54
<Make>
Em. HKB 10:t eivät ole enää paikoillaan... Sen sijaan löytyi melkoinen kuva juuri kuvan tieltä ja kohdasta: https://www.finna.fi/Record/kerava_mui.mui-21202?imgid=1 Alunperin onkin ollut Orno La Stradat Ornon alaskäännettävissä varsissa. Tietysti vain joka toisessa pylväässä ja avojohto ollut vielä valojen vaiheena. Sitten 1980 paikkeilla on laitettu HKB 10:t uusilla varsilla joka pylvääseen ja varmaan niille oma AMKA. 2003 paikkeilla HKB 10:t siirtyivät noihin uusiin teräspylväisiin ja tien toiselle puolelle. Nyt kiinteät ovat ainakin neljäs valaistus... |
![]() |
12.06.2023 19:15 <RicuP. > Noinhan ei saisi laittaa haruksia nippuun, niinkuin tuossa. Nyt toisen vaijerin yläpätkä voi osua eristimen ohi toisen haruksen alapätkään ja jännite pääsee läpi alas. |
![]() |
12.06.2023 19:00 <RicuP. > Onkos maadoitukset vedetty eristimille orren päälle? |
![]() |
12.06.2023 15:58 <Froggy> *Aasiaa |
![]() |
12.06.2023 15:58
<Froggy>
Aika järeitä pylväidenkin, etenkin kiristyspylväiden täytyy olla myös. Tuollaiset valaisimet on aika yleisiä tuolla päin Aasiasaa, lieneekö Strömfors saanut tuon tyylin sieltä. |
![]() |
12.06.2023 10:06 <Jouko> Tarkemmin kun katsoi niin vaikutti joltain muulta johdolta kuin Amkan vaiheelta. Haarapylväälle oli lisätty valvontakamera, näytti että sille menisi. 20 kV johto purettu. |
|
11.06.2023 21:11 <Make> Tähän on löytynyt jossain välissä rasioihin kannet. Muuten kai entisellään. |
![]() |
11.06.2023 21:08 <Make> Idmanissa sytyttimet ovat päädyssä, kannat vastakkain vaakasuorassa. |
|
11.06.2023 21:03 <Make> Tuota heitintä löytyi hiljattain Järvenpäästä. |
![]() |
11.06.2023 20:32 <Make> Yleensä taitaa olla joka toinen. |
![]() |
11.06.2023 20:32 <Make> Ei kai välttämättä. Sen sijaan maadoituselektrodia ei ehkä ole ihan kohdalla. Ja nuo jännitekynät taisivat olla aika epäluotettavia jossain tilanteissa. |
![]() |
11.06.2023 16:53 <Froggy> Onkohan maadoitus unohtunut? |
![]() |
11.06.2023 08:04 <Hartsa> Eikös 1/2 joka kolmas pylväs oli pimeenä.. menikö näin, muistelen vain. |
© Janne Määttä 2004-2017