![]() |
08.08.2023 22:27
<RicuP. >
Näköjään on sitten ihan 1970 -luvulta PSO:n ajoilta tuo työkalu, ellei olla joskus tehty uusia, mutta malli on täsmälleen sama. Juu, asettelu näyttää kyllä mitoitetun noille osille. Helppo vaihtaa, toisin kuin kuristin, mikä vaatii melkoista purkamista. |
|
08.08.2023 22:17
<RicuP. >
Näin on. Tähän olisikin ollut ledit liian helppo vaihtaa, kun menisi ihan lasinvaihdon työnä. Olivat tilanneet zhagalla ihan tätä varten näitä. Mietin vaan, että kuka niitä oikeasti haluaa käyttää. Valaisimesta tulee kyllä hirveän näköinen, jos ne möllykät valaisimessa ja vielä toinen ylä- ja toinen alapuolella xD |
![]() |
08.08.2023 22:17
<Froggy>
Onkohan noissa 140-tien 125W kauhoissa ehkä korvaavat natikat. 170-tiellä saattaa olla vielä eh:t, nyt sillä on kyllä joku suuri remontti Porvoosta Ilolaan, varmaan siinä yhteydessä lähtee osa... Mäntsälän keskustassa on vielä 400W salmiakitkin paikoillaan. Eteläpäässä on paljon vaihdettu Lumistreeteihin, en tiedä oliko valaisintehtaan risteyksen kohdaltakin HKB 10:t lähteneet... |
![]() |
08.08.2023 22:11 <RicuP. > Varmaan vaihdettu kokonaan uuteen. Niitä on nyt takuulavalle mennyt huolestuttavan paljon ja vielä huolestuttavampaa on se, että lähes kaikissa on ollut desin verran vettä sisällä... |
|
08.08.2023 22:07 <RicuP. > Pitäisi katsoa jos tuli semmoinen kuva missä näkyy. Kaksi kierrosta oli todellakin reippaasti ulkona. |
![]() |
08.08.2023 22:04 <RicuP. > Vastaavaa mallia on näkynyt myös kuusikulmaisena. Vähän tulee MuuraMesta, tai H.C. Westerlund mieleen. |
|
08.08.2023 22:00 <RicuP. > 06.02.2011 kommenttiin, että juuri on laitettu yhdessä paikassa 110kV linjaan ylimmät eristinlautaset semmoiset, missä on n. 50cm halk. lasikuitu kiekko liimattu lasin päälle, minkä pitäisi estää ko. ongelma. Verkon kaatuminen johtui juuri lokinpskasta mikä valunut pitkin ketjua. |
![]() |
08.08.2023 21:50
<RicuP. >
Aika tuikkuja on varmaan olleet Eh lampulla. 140 tiellä on juuri HKB10LUC 150W mallia käytetty Keravalta Orimattilaan. Mäntsälän kohdalla muutama HKB13 150W. Alunperin ollut SLO 8153/250. |
![]() |
08.08.2023 21:42 <RicuP. > En tiedä onko tuossa rakenteessa joku ongelma havaittu vai mikä. Täälläpäin ne kyllä on ihan täydessä käytössä. Ainoa ongelma noissa on ollut, että valaisimen kiristys on tehnyt varren päästä soikean, jolloin uuden valaisimen asennus on hankalaa, varsinkin kun pylväs on melko letku kun valaisinta koittaa työntää paikalleen. Pidän sitä kuitenkin enemmän valaisimen ongelmana, kun kyllä suunnittelussa pitäisi ymmärtää, ettei kaikki varret ole täsmälleen mitoissa ja pyöreitä. Sama ongelma on myös teräs varsissa, joissa sinkityksestä tms. on jäänyt sattumia varren päähän. |
![]() |
08.08.2023 10:42 <Froggy> Joku päähänpisto tuo taas varmaan on. Tuossa on kuitenkin silti edelleen puupylväät vanhoilla valaisimilla... https://www.google.fi/maps/@60.9519264,26.6230492,3a,61.6y,230.93h,101.35t/data=!3m6!1e1!3m4!1sTXydSs8piZFPWgSpVA-AGw!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu |
![]() |
07.08.2023 21:26 <Make> Vai oikein tuollaista kalustoa löytyy. Onkohan Mäntsälässä 140-tiellä jopa HKB10 LUC, jollain natikalla taitavat olla ainakin Shellin kulmalla. |
![]() |
07.08.2023 21:21 <Make> Vai sellaista, se on ELY kuitenkin. Täälläpäin ovat ainakin vielä paikoillaan. Valaisimet vaihtuivat tietysti jälleen… |
![]() |
07.08.2023 19:19
<Froggy>
Tuossa maantiellä on, ihme kyllä, nuo kauhat paikoillaan muuten, paitsi kuvan pylväästä lähtien kaikki on vaihdettu SC:hin. Aika outoa, että on valtatielle laitettu 125W valot aikoinaan, samalla lailla suurin osa entisestä 7-tiestä on ollut 125W kauhoilla valaistu... Tuli tänään käytyä sielläkin, ja kauhoja oli vielä aika paljon. Tuossa 140-tiellä on myös Mätsälästä lähtien HKB 10:t ja 13:t paikoillaan, mutta seassa oli jokunen Minimartin ja Ala-Okeroisten kohdalla salmiakit on vaihtuneen LumiStreeteihin... |
![]() |
07.08.2023 19:08 <Froggy> Nyt jostain ihmeen syystä ELY on alkanut vaihtamaaan näitä pylväitä Sähkö Jokisen Kapuihin! 46-tieltä Voikkaalta on nyt kaikki nuo vaihdettu, vaikka niihin vanhoihin pylväisiin oltiin jo vajaa vyuosi sitten laitettu uudet valaisimetkin... Mitä vikaa noissa on, lienevätkö vaarallisia kolaritilanteissa vai miksi ihmeessä noita vaihdetaan?? |
![]() |
07.08.2023 18:20 <Late> Voi olla, mutta miksi moinen linja olisi kuvattuna Keski-Suomen Valon historiikkiin? |
![]() |
07.08.2023 13:00
<Tuomas Laitala >
Tämä linja, voi liittyä Ylivieskan Raudaskylän (entiseen) 20kv+45kv linjaan. Joka lähti Rantsilasta Alavieskan (Ylivieskan ja Nivalan kautta) Linja laitettu, maakaapeliksi Ylivieskassa. Mutta, menee ilmajohtona Alavieskaan. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/1528 :kuva linjasta |
![]() |
06.08.2023 10:36 <Froggy> Ei ole Idmanin, ei löytynyt kummastakaan luettelosta. On kuitenkin hyvin tutun oloinen, onko joku Alppilux tai joku. Silti tuo vaikuttaa olevan enemmän kupariksi maalattua alumiinia, eikä oikeaa kuparia. |
|
05.08.2023 21:57
<Make>
Oudon oloinen juttu tuo kuristimen rakenne. Johan siitä kai tulee jotain hajainduktanssia, jos löysiä kierroksia on. Vai uusia eh-valaisimia asennetaan jossain... |
![]() |
05.08.2023 21:52 <Make> Toisen merkkinen liitäntälaite ei tietenkään sovi, viimeistään mekaanisesti... |
![]() |
05.08.2023 21:48 <Make> Näköjään yksi, onko keskikoko LumiStreet on jotenkin korjattu. Pimeni alkuvuodesta. Kesällä luukun ympärille ilmestyi uusi teippi... Toimii nyt, vaikka on saman näköinen kuin ennen. |
|
05.08.2023 21:44 <Make> Tuo on varmaan tehty natikkaversion runkoon, kun päällepäin näyttää samalta. Vai Zhaga-malli löytyi nyt... |
|
05.08.2023 21:41
<Make>
Laiturin katoksissa on korvaavat lamput, mutta downlightit näyttivät olevan eh:lla, outoa. Tunnelin katossa on jotain huoltoluukkuja, jotka selvästi eivät pysy kiinni... Juuri 80-luvun al-pylväistä on kyse. Vaikka samalla kadulla osassa jalusta on hyvin näkyvillä ja osassa taas piilossa. Muutama vuosi sitten vaihtoivat vaan pylväitä kiilakumijalustoihin vaikka korkeus oli mikä. |
![]() |
05.08.2023 20:18 <Make> Siis tuossa on 5-napainen kaapelointi? Valot tuntuivat toimivan keväällä normaalisti, jos tuo oli noin jo silloin. |
![]() |
05.08.2023 20:12 <Make> Ampiaispesä näkyy olevan, mutta konkkaa ei kai. |
![]() |
05.08.2023 20:08 <Make> Niin näyttää. Kauhan työkalu on sitten ollut aika pitkään olemassa. Konkka ja sytytin on tarkkaan aseteltu. |
![]() |
05.08.2023 20:04 <Make> Vai nekin tulvivat. Urat näyttävät vedenpoistoilta, vaan ovatko? Ruostetta ja ötököitä riittää... |
![]() |
05.08.2023 20:00 <Make> No nyt on viimeisen päälle, kun kupukin löytyi. |
![]() |
05.08.2023 19:58
<Make>
Eräässä paikassa on otettu lamellit pois, kun on kai ollut turhan paksut maissilamput. Vaan pysyykö tuo kasassa ilman niitä? Ilmankos kaikki osat eivät näytä olevan siellä kunnolla paikoillaan. Mahtaako varakuristin löytyä, jos hajoaa... |
![]() |
05.08.2023 19:53 <Make> Niitä löytyy vielä, osa on ainakin häipynyt. On kai Ledicon-lampulla. Näkyy olevan kanta alaspäin toisin kuin ufossa. |
![]() |
05.08.2023 19:47 <Make> Vai tuollainen. Jos on lunta jäätynyt päälle, avaamatta taitaa jäädä. |
![]() |
05.08.2023 19:44
<Make>
Taisi olla puupylväässä, kun on ohut varsi. On varmaan sovitinta kiristetty turhan paljon... Välillä näkyy, että tiiviste pilkistää sivusaumasta. Onko laseja ollut rikottu vai mikä vika niissä on? |
![]() |
05.08.2023 19:35 <Froggy> Olikohan tuo Idman Pinjan joku versio, jos on, niin on oikeasti alumiinia. |
![]() |
05.08.2023 19:35 <Make> Tutun näköinen, tyyppi ei vaan näy: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9175 Näkyy olevan vain 200A. |
![]() |
05.08.2023 19:25 <Make> Keravalla olen nähnyt myös. Merkistä ei ole tietoa. |
![]() |
05.08.2023 19:22 <Make> Ilmeisesti on peltikaappi, en ole nähnyt. |
|
05.08.2023 19:19 <Make> Löytyi vähän uudempi, kai 1998 vuoden ufo. Siinä on erilainen yleismallin kilpi, nimittäin lukee 702 00 HPL 125/80. |
|
05.08.2023 19:09 <Make> Nyt on muutama pulmapähkinä laitettu vikailmoituskuponkiin. Nuo ufot on yksi. Niille tulee näköjään kaapelit vasemmalta maasta ylös kaiteiden päistä ja sitten ne menevät kaiteita pitkin pylväille. Saa nähdä, mitä tapahtuu. |
![]() |
05.08.2023 18:44 <RicuP. > Kuvassa on muuten kuvan: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/13764 valaisin johon löytyi kupu. |
![]() |
05.08.2023 18:30
<RicuP. >
Juu, tässä ei ole piikkejä ollenkaan. On valmistettu oikein. Sammaleet lähti sillä PRF cleanerilla minkä antoi vaikuttaa lampunvaihdon ajan ja sitten vaan pyyhki pyyheliinalla pois. |
![]() |
05.08.2023 18:20 <RicuP. > Alumiini on kyllä haurasta. Yleensä noista halkeaa tuo varsisovite. On näkynyt monta, mitkä on ruuvin kohdalta tai muualta halki. Tässä sentään optiikka ja lasi säilyi ehjänä niin ne meni varaosaksi. Siitä tämä on ihme valaisin, että kertaakaan ikinä ei ole ollut mitään komponenttivikaa. Suljettaessa pitää vaan katsoa, että tuo pyörän sisäkumi tiiviste ei mene kaksinkerroin kannen takareunasta. Vanhemmiten se löystyy ja salpa menee löysäksi, mutta ei sekään ole ongelmaa aiheuttanut. Kannessa on hyvä ja helppo aukipito mekaniikka. Siinä vielä 2kpl venttiiliä kondenssiveden ehkäisemiseksi. Lasi tai tuo optiikka/lasi paketti on helppo vaihtaa. Niitä olen vaihtanut toista kymmentä. |
![]() |
05.08.2023 16:28 <Froggy> Hyvässä kunnossa näkyy lasikuitu olevan, ihan kiiltää. |
![]() |
05.08.2023 16:26 <Froggy> *ainakin alakansi |
![]() |
05.08.2023 16:25 <Froggy> Aika haperoa tekoa tuntuu ainakinbalakansi olevan. |
![]() |
05.08.2023 14:05
<RicuP.>
Siitähän se taitaa johtua. Hyvinkäällä on vielä jotain 5-6 pientä LaStradaa. Yksi tosin taitaa olla hylätty jossain lentokentän lähellä. Muita on ajan saatossa korvattu kaiken näköisillä valaisimilla. Ei nyt tule mieleen että olisi yhtään isoa mallia enää. |
![]() |
05.08.2023 10:59
<RicuP.>
Saatavuus on kyllä huonoa ja kiven alla. On aina joku erikoistilaus missä kestää kauan... Oli muutama iridium ja lumistreet johon halusivat että vaihdetaan liitäntälaite. Totesin että antaa olla ja viskasin valaisimet lavalle ja sanoin että liitäntälaitteet tulee sitten kun uudet valaisimet pimenee. Hyvinkäältä löytyy vielä vissiin 2kpl kuvan näköisiä valaisimia. Oli ennen myös Shellin käyttämä valaisin, mutta ne on nyt vaihdettu Sanpek LED-TT valaisimiin. |
![]() |
04.08.2023 23:24
<RicuP. >
Juu, sitä nyt selvitetään kuka hoitaa. Katsoin äkkiä että jokaisessa pylväässä oli jotain tekemistä. Sanoivat että Italiassa kaikki valot tehdään sillä kalustejohdolla, niin luukku on sen mukainen:D Tuli myös asennettua Bega pollareita, missä kytkentätila ja asennettavuus on ihan hc luokkaa.. |
|
04.08.2023 23:09 <RicuP. > Vissiin noissa Thaimaan malleissa ollut vanhat muotit uusiokäytössä. Monessa maassa asennetaan vieläkin uusia natikka valaisimia, kuten venäjällä ja Kuubassa jopa Eh valaisimia.. |
|
04.08.2023 22:57 <RicuP. > Olivat Helvarin valkoista uudempaa mallia. Toinen oli 1986 ja toinen 89. Mutta mutta kun kuristimen avasi niin vika löytyi melko äkkiä. Siellä oli nimittäin kaksi todella löysää lankaa ja muovipäädyn sisäpuolella on sopivasti joku alumiinilevy siinä sattumalta löysiä lankoja vasten... |
|
04.08.2023 22:49
<RicuP. >
Juu, tuo aseman alue on huollettu. Laitureiden ja tunnelin valot on väyläviraston hommia. Näkyivät olevan ötökkää täynnä downlightit. Sinne nyt vaihdetaan se kokoonpano minkä merkkaan vialliseksi. Esim. tässä jalustan nostossa ei tarvinnut uusia mitään, mutta jos jalusta on kiilakumi niin vaihtoon menee. Ohjeessa on, että pylväs ei saa koskea maahan, mutta semmoisia pylväitä on vuosikymmeniä ollut ja tehty ihan tarkoituksella tuhansia että ne saa kyllä olla. Mutta jos jotain 85 jälkeen tehdyt niin pitäisi olla jalusta näkyvissä. Siinä on sekin, että jalusta kyllä hajoaa helpommin kun on ensimmäinen osa, mikä ottaa auran iskun kylkeen. Kun taas mennään Helsinkiin, niin siellä taas ei yksikään kartio ratikkapylväs ole jalusta ylhäällä.. |
|
04.08.2023 22:40
<Froggy>
Oli niillä varmaan myös joitain Amerikkalaisia mallejakin. Vähän samanlaista toimintaa on näkynyt Thaimaassa, jossa näkyy vieläkin asennettavan Brittiläisen GEC:in valaisimia joiden tuotanto on kuulemma lopetettu jo joskus 70-luvun alussa... Joissain Maps-kuvissa on näkynyt GEC:in logot valaisinten pohjissa, kun kamera on osunut tarpeeksi lähelle valaisinta... Jotenkin kosteutta päääsee luukusta sisään ja rostututtaa kuristimia, minunkin 90-luvun yksilön kuristimessa on jonkin verran ruostetta muistaakseni. |
© Janne Määttä 2004-2017