![]() |
19.12.2012 08:49 <Mikko Koho> Tuollaisen hakulaitteen ohjauslaitteen kuva oli vuodelta 1980 olevassa, rakennusten hituvirtatekniikkaa käsittelevässä, kirjassa. Ko. laitteessa oli vain ylärivissä viisi pitkää on/off-kytkintä millä sai valittua lamput ja alarivissä painonappi millä sai hälyn aikaan. Sitten oli alhaalla kolme muuta, samanlaista pitkää on/off-kytkintä, joiden käyttötarkoituksena voisi olla äänimerkki päälle/pois, vilkku/kiinteä ja joku kolmas. Laite on pöytämallia eli vähän samaan tapaan on kytkimet kuin pöytäkoneen näppäimistössä, kevyesti kallellaan vaakatasossa. |
![]() |
18.12.2012 22:16 <nyymi> Voipihan tuo olla vaikkapa maisemallisista syistä "piilossa".. |
|
18.12.2012 17:29
<Säkäri>
Nämäkin pylväät häviävät kohta (2015): http://www.fingrid.fi/fi/ajankohtaista/tiedotteet/Sivut%2FFingrid-rakentaa-uuden-voimajohdon-vanhan-Rautarouvan-tilalle.aspx |
|
18.12.2012 17:23
<Säkäri>
Helppoahan se on aina vaati, etenkin jos itse ei tarvitse maksaa. Ei se sähkölle ole niin väliä kulkeeko se imassa vai maassa. Nämähän on hienoja vanhoja pylväitä, vielä tupla orrella. Vielä kun raivattaisiin ympäristö niin pääsisivät pylväät omaan elementtiinsä. Itse ainakin tykkään ilmalinjoista. Helppohan noi jännitetasot on tietää, ainakin jos on hieman tietoa sähkönjakelusta. Eristimistä voi aika pitkälle päätellä jännitetasot sekä kaapeli/johto tyyppi kertoo paljon. Riihimäen alueella näkee ilmajohtoina 110kV (rautarouva), 20kV (kolme kaulusta eristimissä) sekä 400/230V jote ei taida olla enäänkuin AMKA:na. |
![]() |
18.12.2012 10:31 <Hartsa> Veikkaan että on ollut ääni ja valohälyytys...Kunnon töreä torvi niin kyllä se aika hyvin kuuluu melun läpi on kokemusta!! Kerran meinasi rasvaprässi puota käsistä kun torvi alkoi huutamaan pääs säikäyttämään =) |
![]() |
17.12.2012 23:30 <Mikko Koho> Milloinkohan on Pyhäkosken koneaseman valvomo laitettu miehittämättömäksi? Jossain vaiheessa ohjaus lienee ollut lähistöllä olleessa keskusvalvomossa jonne täältäkin lähti ohjaukset v.2002 aikana. Nyt sitten 10v myöhemmin ohjaukset on Espoossa. |
![]() |
17.12.2012 23:26 <Mikko Koho> Mitenköhän tuolla oli konevikojen hälyt aikoinaan toteutettu, jos vaikka säätöpaine laski liikaa tms.? Siihenkin on voitu jotain tuon kaltaista järjestelmää käyttää. |
![]() |
17.12.2012 23:15
<Hartsa>
heh melussa paremmin näkynyt juttu että ketä haetaan..... kunnon häviävää valvomoa selvästi mies puhuu " joo kaikki vanha roina joutaa pois täältä ja ohjaus tulee pariin näyttöön tähän pöydälle" http://www.kaleva.fi/uutiset/galleriat/pyhakosken-vesivoimalaitoksen-remontti/7197/472344/#kuva |
![]() |
17.12.2012 22:41 <Jouko> Pyhäkoskellakin näitä käytetty: http://www.kaleva.fi/uutiset/galleriat/pyhakosken-vesivoimalaitoksen-remontti/7197/472327/ |
![]() |
17.12.2012 03:19
<Mikko Koho>
http://www.youtube.com/watch?v=fp-9wqRV7u8 Kuuntelunautinto? Ja mitä sanoo kaupunginhallitus? http://www.imatra.fi/djulkaisu/kokous/20121805-6.HTM Näin meillä toimii kaupungin rahojen käyttö.. |
![]() |
16.12.2012 21:58 <Mikko Koho> Imatra olis se oikee paikka minne tuo oli alunperin tarkoitettukin ja tilattu mutta kenellä on nykyisin, reilu 15v myöhemmin, ¤uroja tehdä se operaatio? |
![]() |
16.12.2012 21:32
<Hartsa>
Ohjaukset voi olla hapettuneet vähän jumiin. |
![]() |
16.12.2012 21:27 <Hartsa> kannatas jonnekin pelastaa jos enään on tehtävissa sille mitään =) |
![]() |
16.12.2012 21:12 <Mikko Koho> Ei puhuttu kuulemma satkuista vaan markka-aikaan tonneista ja siinäkään ei kahden käden sormilla laskettava luku riitä.. En tiedä kuinka monta jamppaa tarvittaisiin sormineen ja varpaineen että saataisiin laskettua se tonnin setelien määrä mikä tuohon meni. |
![]() |
16.12.2012 19:54
<Hartsa>
Heh Sisu Sm 340 päässyt kuvaan...... |
![]() |
16.12.2012 19:51 <Hartsa> Tosi ikävää että tuokin ihan isoilla summilla on tehty ja sitten mätänee tuolla noin..... jonkun satkun maksanut tuo pienoismalli. |
![]() |
16.12.2012 14:32
<Mikko Koho>
Ongelma on se että sitä kokoelmaa ei enää juuri kukaan ylläpidä. Tai ainakin sille tasolle se on viime vuosina jäänyt. Se on kyllä kesäisin auki maksua vastaan mutta oppaat sinne järkkää ihan muu taho kuin Fortum. Esitteistä siellä jaksettiin viime alkukesästä olla huolissaan kun niissä oli väärä logo vaikka Fortumin ajoilta ne vanhatkin olivat ja uusi logo oli vain hienosäätöä vanhaan. Itseasiassa viime vappuinen käynti Islantilaisella voimalalla oli positiivinen järkytys kun näki että siihen näyttelyyn oli oikeasti panostettu ja "oma" kotoinen voimalanäyttely alkoi tuntua aika orvolta siihen verrattuna. Hotellille päästyä oli pakko vetää kahvit ja pohtia jokunen hetki ennen seuraavaa liikettä eli lopulta maauimalaan lähtöä. IVOlle oli aikoinaan ihmisten voimalaitokselle päästäminen periaatekysymys ja linjanveto: kerta laitos on verorahoilla sinne rakennettu ja sen tuotteesta rahastetaan niin ihmisillä on myös oikeus nähdä mitä niillä rahoilla tehdään. Nykyinen omistaja ei tuosta tunnu juuri välittävän. |
![]() |
15.12.2012 21:06 <Jouko> Tähän kaivataan enää Imatran kirjeenvaihtajan kommentteja. (ks. http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=5841 ) Kelpaakohan tämä vielä Imatran voimalan kokoelmiin vai tykätäänkö museossa enemmän kehystetystä kuvasta? |
![]() |
14.12.2012 22:40
<Marko>
No kyllähän elohopeahöyrylamput uutena ihan mukavasti valottavat, mutta ikääntyessään eivät sitten tuota valoa juuri lainkaan. Jos nyt ihan totta puhutaan, niin uusienkin elohopeahöyrylamppujen valotehokkuus on nykymittapuulla huono. Tähän kun vielä yhdistetään vanhojen valaisimien huono(/-kuntoinen) optiikka, niin voi voi. Jos valkoista valoa halutaan, niin monimetallilamput antavat huomattavasti laadukkaampaa valoa selvästi paremmalla valotehokkuudella. Jos valon värillä ei ole väliä, niin suurpainenatriumit ovat todella valotehokkaita ja pitkäikäisiä. Ledien läpimurto ehkä alkaa jo kolkutella oven takana, mikä ehkä ajoittuu huonosti, kun ehditään laittaa suurpainenatriumit. Jossain uutisessa hiljattain kerrottiin kaupunkien yötaivaiden muuttuvan aavemaisen valkeiksi ledien yleistymisen vuoksi. Tällä hetkellä taitaa kuitenkin oranssisuus vain lisääntyä. |
![]() |
14.12.2012 22:19 <Mikko Koho> Siinä uutisessä tosiaan näytettiin Espoon valotolppien juuria ja niistä näki aika hyvin että jalkakäytävän puoli oli paljon hirveämmässä kunnossa, ts. tummempia, kuin kadun puoli.. Kadun puolelta suola voisi olla tietysti yksi mikä haurastuttaa tolppia. |
![]() |
14.12.2012 21:33 <Hartsa> Elohopealamput eivät täytä EU:n vaatimuksia valaistustehosta. heh heh joskus ihan oikesti tuolli liikkuessa huomannut että paremman valon antavat......EU herraa alkanut kyllästyttää valkoisetvalot ihastunut tuohon oranssiin =) Hyvin on leditkin jo parantuneet tuolla on yks katu sellaisilla valaistu ihan jees.... |
![]() |
14.12.2012 20:04 <Marko> Kyllä uutisissa on tosiaan tuollaista tietoa ollut alumiinipylväistä. Tässä yksi esimerkki pikaisella Googkletuksella: http://www.ess.fi/?article=349057 |
![]() |
14.12.2012 18:03 <Hartsa> Jaa en oo kuullukkaan moisesta =) The kusela.... |
![]() |
14.12.2012 14:51 <Mikko Koho> Olikos ne alumiiniset niitä jotka aikoinaan pääsivät jopa MTV3:n uutisiin kun Espoossa koirat kusi niitä nurin? Koiran virtsahan on suora täsmäisku elektrolyyttiä kohteeseen :) |
![]() |
14.12.2012 13:19 <RicuP.> Alumiinisia pylväitä käytettiin yleisesti -70 -80 luvulla ympäri Suomea. Ei ne vielä niin harvinaisia ole. Ennenminkin nuo valaisimet ovat katoamassa. |
![]() |
14.12.2012 02:02 <Jii> Unimogit oli vielä tallessa katkaisijoiden ja avokojeistokennon ohella. Nuo muuntamo sijainnit ja jtn karttoja ym. jätin tutkintaan.. |
![]() |
14.12.2012 01:03 <"-" > piuhaa kuluu jokunen metri tuonne ylös asti..millähän kaapelilla on tehty?? |
![]() |
14.12.2012 01:02 <Hartsa> tarviaa sitten 1-vaiheen kaapeloinin maahan ja siitä jokaiseen pylvääseen sitten estevaloille. |
![]() |
14.12.2012 00:59
<Hartsa>
Ehdottomasti säästää ja jättää niin kuin on ollut jos vain mahdollista...minnehän museoautot on joutneet tuolta?? Samalla kaavalla oli täällä viinijärvellä samanlainen 110/20kV asema mutta tiilisen muuntamo rakennuksen purkivat pois vuosia sitten syytä en tiedä miksi. muuten oli samalla IVO kaavalla rakenettu kuin tämä. Samoin asuntoalue hoitajia varten se on asemasta jäljellä ja talot on asuttuja, Yhteis saunan käytöstä ei ole tietoa mutta iso sauna/pyykitupa siinä on. olisit kiintoisimmat arkistonut uusiksi =) |
![]() |
13.12.2012 22:04 <Mikko Koho> Toisaalta lentokenttä voi aiheuttaa pitkänkin matkan päähän "harmeja" jos huono tuuri sattuu. Esim. Kaukaan Voiman piippu on useita satoja metrejä sivussa itse voimalan kattilarakennuksesta juuri sen vuoksi että Kaukas on jollakin Lappeenrannan lentokentän varoalueella (mahdollisesti sillä mihin koneet tulevat jos laskeutuminen epäonnistuu ja pitää vetää takaisin taivaalle?) Kuitenkin piippu seistä jököttää ihan Kaukaan tehtaiden oman piipun vieressä. |
![]() |
13.12.2012 17:40
<Jouko>
Kuulopuheiden mukaan rakennus on ollut myytävänä alkukesän tienoilta lähtien, nykytilanteesta en tiedä. Reilua kuukautta sitten oli ainakin ulkoa katsoen tyhjillään ja avokytkemöä ei oltu purettu. Vuosi sitten joulukuun tienoilla oli wanhoja SSS:n arkistomappeja heitetty lehtilaatikkoihin runsain määrin. Mielenkiintoista luettavaa oli mm. 1950-60 luvun työtapaturmien käsittely ja sairaskorvaus käsittelyt, maanluovutukset sekä maakuntiin rakennettujen puu,- kivi,- ja pylväsmuuntamoiden lukumäärät ja sijainnit... Aidattu kojeistokenttä on erotettu nykyään rakennuksesta uudella verkkoaidalla, jättämällä noin 15m verran kulkutilaa julkisivun tälle puolen. (toivoisin suojelua rakennukselle ja avokytkemölle mahd. uudelta omistajalta) |
![]() |
13.12.2012 17:20 <Jouko> Ainakin näissä pylväissä on kytkentärasiat, joista piuhat ylös punavaloille, ks. http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=3840 Jalustan kanssa otettuja aikavalotuskuviakin löytyy, jahka joskus saisi lisäiltyä... |
![]() |
13.12.2012 16:23 <Hartsa> Palakos noissa pylväissä kanssa induktiolla nuo lentoestevalot vaiko omalla 230V syötöllä?? |
![]() |
13.12.2012 15:48 <Hartsa> onkos tuolla aseman toimistolla enään mitään käyttöä vai onko suurimmanosan ajasta ihan tyhjillään ?? |
![]() |
13.12.2012 15:33 <Hartsa> Pitäs Pj puolella olla. |
![]() |
13.12.2012 01:34 <DP> Löytyykö tuommoisen muuntamon sisältä 230v pistorasiaa korjaustöitä varten? |
![]() |
12.12.2012 20:58 <J.P> Ei linja eikä muuntaja -erotinta... |
![]() |
12.12.2012 00:10 <Jouko> 0+0? Mulle (vielä) tuntematon termi.. |
![]() |
11.12.2012 22:24 <Mika Bister> Sisältänevät 0+0 keskijännitekojeiston. |
![]() |
11.12.2012 22:01 <Lars Engblom> Näitä kopit ovat ABB Pluto sateliittimuuntajat Virosta 200 kVA muuntajien asti. Me asennetaamme tavalliset muuntajat näissä. |
![]() |
10.12.2012 23:05 <Jouko> Näköjään ajatusvirhe käynyt kun luulin tämän paikan olevan jossain huomattavasti kauempana, ennen KKP:n kartastoon tutustumista.. |
![]() |
10.12.2012 20:36 <calm> Kyllähän siellä kentällä parikin 220/110 kV:n muuntajaa on, mutta tuntuisihan tuo vähän tymältä vaihtaa jännitetasoa kovin montaa kertaa kilometrin matkalla.. http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=3114 |
![]() |
10.12.2012 00:07 <Sam> http://www.vesirakentaja.fi/kuvat/voimalaitokset/Lankoski6.jpg Tuossa näkyy mihin putki sukeltaa ? |
![]() |
09.12.2012 23:41 <Jouko> Mistäs tänne joutaisi 400/220 kV TAI 220/110 kV päämuuntaja, että nuo pohjoiseen suuntautuvat 220 kV:n johdot saataisiin muuhun käyttöön? Kierrätyskone voisi tulla tässä edullisemmaksi, kuin uusia Kristiinan molemmat genumuuntajat, ellei ikää jo niillä muuten ole... |
![]() |
09.12.2012 23:11
<Mikko Koho>
Siinä eräänlainen vertaus lamppuun: http://www.youtube.com/watch?v=BQ8ulj1W0rg |
![]() |
09.12.2012 22:38 <Hartsa> Juu Taikka vaahtoa.. normisti putket on tyhjänä ja palossa ajetaan vesi 8 Bar paineella putkistoon. |
![]() |
09.12.2012 20:54
<Mikko Koho>
Konkat vai maadoituskuristin? Ja mikä on tuo putkihässäkkä tuossa muuntajan ympärillä? Kuivasprinklaus mihin vedet sisään ajamalla saadaan jäähdytettyä palavaa muuntajaa? |
![]() |
09.12.2012 20:37 <Hartsa> kyllähän kanssa asealta vaikuttaa paisuntasäiliöllä varustettu voi olla joko mittalasilla tai pyöreällä mittarilla varustettu... |
![]() |
09.12.2012 20:36 <Hartsa> kunnon nokian konkat tuolla sivulla =D |
![]() |
09.12.2012 15:04 <calm> Oli tuosta näköjään sivukuvakin, josta juuri ja juuri erottui, että jatkos siinä kohtaa on. Liekö joskus siitä kohti katkennut koko johto. |
© Janne Määttä 2004-2017