|
|
29.01.2014 20:40 <Jouko> Onkos tuossa sähköasema vai mikä, kymmenisen kilometriä täältä pohjoiseen..: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/koordinaatit/koordinaatit.html?e=483739&n=7489765&scale=80000&tool=siirra&width=600&height=600&&tool=siirra&lang=fi |
|
|
29.01.2014 12:02 <Topiax> Prätkätyöläinen, sanoi Hatti Jahunen moottoripyöräpoliisia. MP on varmaan sähköjen kuvaajalle mieluinen työkalu, etenkin kesäaikaan. |
|
|
28.01.2014 18:08 <calm> Nykyinen koodi ei salli kuvauspäiväksi nollia eikä nullia. Nullit korjasin, kun toiminta kaatui niihin kokonaan, näköjään nollista tulee nykyinen päivämäärä, korjataanpa jossain välissä.. |
|
|
28.01.2014 16:37 <Jouko> Miten näihin vanhempiin kuviin on päivämäärä muuttunut 26.12.2013? Alunperin taisi olla 00.00.0000 |
|
|
28.01.2014 10:42
<Nivala>
Ikävä tapaus:( |
|
|
28.01.2014 10:36 <Mikko Koho> Vaihtoehdon "jaksaa pysyä pinnalla" voinee, ainakin tuossa ihan laitoksen vieressä, suosiolla unohtaa. Saa olla pirun hyvä uimari. Tästä kuvasta katsoen oikeaan laitaan, seiskan eteen, kerääntyy suuri osa rojuista ja siellä on myös nosturi (näkyy tosin heikosti) jolla niitä nostetaan pois. Ja miksi juuri seiskan eteen, tuolla toisella laidalla koneistovirtaamat ovat suurempia ja seiska on, jos ei ole huollossa, käytännössä jatkuvasti päällä koska siinä on tuon laitoksen ainut Kaplan-turbiini. |
|
28.01.2014 08:09 <calm> Kovin matalaltahan tuo näyttää streetviewistäkin katsoen. Syynä näyttää olevan sijainti suoraan lentokentän kiitotien suunnassa. Alta kilometri on kiitotien päähän. |
|
27.01.2014 23:36 <Jouko> Kaiketi bussin ikkunan läpi ikuistettu n. 2m korkeudelta, sen verran heijastuu kuten tuossa toisessakin kuvassa. Tuossa vertauskuva, saman korkuiset pylväät kyseessä: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/3841 |
|
|
27.01.2014 23:25 <Jouko> Mihinkäs tässä muuten satunnainen uimari päätyy jos virtaus vie mukanaan? Oletetaan että jaksaa pysyä pinnalla tai omaa jonkin kellukkeen sillä hetkellä.. |
|
27.01.2014 21:40 <Joni> Jännä ja näyttää todella matalalta |
|
|
27.01.2014 21:04 <Mikko Koho> Toi on paikkakuntalaisille selainen julkinen salaisuus että se tuskin yllättää ketään jos joku tuonne menee. Viime kesänä yksi meinasi hukkua kun ryntäsi pelastamaan uimaan mennyttä koiraa mutta saivat ehjänä ylös sekä koiran että ulkoiluttajan. Ja yksi hukkui, lähti suunnilleen rautatiesillan kohdilta uimaan, paikasta jossa on aivan hemmetinmoinen virtaus, ja joutui pinnanalle. Hänet löydettiin jostain voimalan läheltä. Kokonaisuus huomioiden, ja etenkin sen että "tapaukseen ei liittynyt rikosta", voinee ehkä vetää johtopäätöksiä uimaanmenon syistä.. |
|
|
27.01.2014 20:44 <KMW> Olikin ilmeisesti väärä hälytys.... http://www.esaimaa.fi/Online/2014/01/27/Ihmist%C3%A4+etsittiin+turhaan+Vuoksesta/2014516853854/4 |
|
|
27.01.2014 20:41
<KMW>
http://www.uutisvuoksi.fi/Online/2014/01/27/Ihmist%C3%A4+etsit%C3%A4%C3%A4n+Vuoksesta/2014516853717/16 :( |
|
27.01.2014 19:32 <Jani> Paikka on kyllä Mäntsälästä... |
|
27.01.2014 08:45 <calm> Taitaapa olla tuolta linjalta kaikki muutkin haarautumispaikat käymättä. Niitähän on lähistöllä aika montakin. |
|
26.01.2014 21:16 <Hartsa> Vandaalit elinoineet paikkoja Kummiskin ollut toiminnass -02 viimeksi |
|
26.01.2014 19:32 <Jouko> Haukispuden Onkamon suunnalla, Martinniemen johtohaaran alkupäästä löytynee muutama 110 kV linjaerotin joista ei kuvaa näillä sivuilla vielä taida olla.., ks. http://goo.gl/maps/1uE4X |
|
26.01.2014 19:25
<Martti>
Ja se perinteinen kysymys polttoväli aukko valotus |
|
26.01.2014 19:09
<Jouko>
Sisäkuvia Martinniemen voimalaitokselta, mm. sähkökeskuksen ja generaattorin tämän hetken rappiotila. Ks. http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/oulun-tyhjilleen-jaaneet-rakennukset-kiehtovat-katso-kuvat/654547/ http://www.kaleva.fi/uutiset/galleriat/oulun-unohdetut-rakennukset/8342/1494958/ |
|
26.01.2014 09:44 <Mikko Koho> Heräsi vain pohdinta noista kolmesta aukosta jotka ovat samaa tyyliä kuin Imatralla. Lieneekö yksi turbiini ollut herätingenun ajossa ja kaksi muuta tuottanut ulostulevan sähkön? |
|
25.01.2014 19:15 <Hartsa> toki tuossa mahtunut pyörimään ja sähköähän se 368 kW olisi ollut toki nyky tekniikalla saatu tuosta paremminkin irti..... |
|
25.01.2014 16:37
<calm>
Jaa että Merihelmen kieppeillä pitäisi pysähtyä. Pistetään korvantaakse. Olhavasta(kin) näköjään näkyy tuuli- ja tuottotiedot jokseenkin reaaliajassa: http://m.st1.fi/?12169 |
|
25.01.2014 06:10
<Mikko Koho>
"Vuonna 1942 Naissaaren toisella puolella sijaitsevaan Vaajavirran toiseen koskeen, Naiskoskeen, rakennettiin uusi voimalaitos. Sen valmistuttua vanha voimala poistettiin käytöstä ja veden virtaus paitsi voimalan läpi myös sen ohitse padottiin. Voimalaan johtavan sillan alla olevia patoja saatetaan edelleen avata vedenpinnan noustessa voimalaitosten yläpuolella." http://fi.wikipedia.org/wiki/Vaajakosken_vanha_vesivoimalaitos |
|
24.01.2014 19:43 <-"- > milloinka tuo voimalaitos on lopetettu ja koneisto purettu pois.... ?? |
|
24.01.2014 19:42 <Hartsa> Mahtavan kuvat olet saanut talletettua =D täällä kävi -28c ja on paioin kuulemma ollut 30 pintaankin. |
|
24.01.2014 19:35 <Hartsa> Varmaan vakio joko naulasta tai sitten rautalangasta tehty sulake...... |
|
24.01.2014 16:41 <Jouko> Tuollaisia yksijalkaisia "corten-teräspylväitä" on nyt noussut Varkaus-Leppävirta välille tässä joulu-tammikuun aikana, ks. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/5732 Johto-osuus valmistunee muistaakseni kevään 2014 aikana, jonka jälkeen alkaa Leppävirroilta pohjoiseen kulkevan johdon purkutyöt. Samanlaisia pylväitä kai sillekin osuudelle pykätään.. |
|
24.01.2014 11:57
<Mikko Koho>
Mielenkiintoista tietää kuka tuon virityksen on tehnyt: http://yle.fi/uutiset/nuijamaan_hallipalon_syy_nahtavasti_kopeloitu_sulake/7042074 |
|
24.01.2014 01:08 <Jouko> Iin Olhavan suunnalle on noussut tässä hiljattain isomman puoleinen tuulivoimapuisto muuntoasemineen. Kartalta laskien ei ihan muutaman potkurin hanke..: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/koordinaatit/koordinaatit.html?e=425759&n=7262276&scale=16000&tool=siirra&width=600&height=600&&tool=siirra&lang=fi |
|
24.01.2014 01:02
<Jouko>
Kuvauspaikasta vähän matkaa etelään, löytyy kolmet johtoerottimet peräkkäin omissa pylväissään. Liekö alun alkujaan ollut sähkövirran mittauspiste sekä kaukokäyttöerotin ja myöhemmin laitettu vielä huoltoerotin näiden pohjoispuolelle.. Ks. http://goo.gl/maps/vvtMt Ellei saneeraus/purkutyö ole jo osunut kohdalle niin mestari Calm hidastanee joskus niiden kohdalla kameran kanssa. :) |
|
23.01.2014 20:46
<Jani A>
Nivala: Joskus on avointe ovien päiviä.. Yksi vuosi Utajärvellä oli Utasen voimalaitoksella avoimet ovet ja koskinäytös.. Minä kunnan kanssa kotiseutupäivien ohjelmaan sen Fortumin ( taisi olla silloin IVO Oy ) kanssa neuvottelinja hyvin oli porukkaa silloin, mutta tuosta on aikaa vuosia Merikoskella oli ennen Oulunpäivien yhteydessä avoimia ovia.. nyttemin niitä ei ole järjestetty pitkään aikaan, johon saisi tulla muutos jo , nykyään vain Kalatiellä ollut se tarkkailu huone avoinna Oulunpäivien aikaan. Voi laittaa ehdotuksia hyvissä ajoin Fortumille ja Oulun kaupungille Oulun Energialle, niin sitten kun mm: kotiseutu päiviä tai voimalaitoksien vuosijuhlia tulee niin ehkäpä ovat myönteisiä avoimien ovien päivien suhteen. Kemijoki Oy järjestää niitä revisioiden yhteydessä lähes joka kesä ollut. Merikoskella juhlittiin avoimien ovien ja täytekakku kahvien merkeissä voimalaitoksen 50-vuotis juhlapäiviä v.1998 |
|
23.01.2014 20:41
<Jani A>
Hei taas! Palomiesten luukusta läpi meno oli Marraskuussa 1986 silloin oli kovia ohijuoksutuksia lue aikasempi kirjotus. Fortum on peruskunnostanut Oulujoella voimalaitostensa koneita viimeksi Pyhäkoskea ja Monttaa, viime kesänäkin Pyhäkoskella oli revisio, vielä jatkuu yhden koneen osalta, siinä ainakin automaatiikkaa tullaan uusimaan, myös Emäjoella on revisioita ollut ja sielläkin tulee edelleen olemaan samoin Oulujoen muilla voimalaitoksilla, tarkasti katsovat aina kuntotutkimuksen perusteella mikä on seuraava kohde. Merikoskella on kaikki koneet revisiossa olleet vuosina 1993-1996, kolmoskoneen revisio oli huono-onninen ja se venyi muistaakseni noin 8 kuukauden pituiseksi, piti olla noin 4kk, tuli tärinä ongelmia, koneessa oli jo aiemmin ollut lieviä tärinäongelmia, nyt uusissa oloissa ne pahentui, väliaikais ratkasuin se pyöri marraskuusta-tammikuuhun välillä aina pysäytettiin, sitten se tuettiin paremmin. Nyt se on remontoitu uudestaan 2007 kun juoksupyörä laitettiin kokonaan uusi, vuoden 1993 revisiossa se vain kunnostettiin, kone myös tuettiin harustuennoin väliaikaisesti, tärinä haittojen minimoiseksi. Ykköskone uusittiin 2006 staattorin ja juoksupyörän osalta ( viisi siipinen ) nykyaikaa. Ykköskone paloi vuonna 1975 muistaakseni, oli useamman kuukaden keskellä talvea poissa käytöstä, Ohijuoksutukset taas aiheuttivat Suppojää ongelmia jokisuistossa jotka äity niin pahaksi että tulva uhkasi kaupungin normaaleja toimintoja, kauneusaltaissa traktorit tekivät tilaa vedelle, suurimman helpotuksen toi juoksutuksien pienentäminen Oulujoessa, mutta sähköpula vallitsi silloin suomessa, joten Oulujoki Oy juoksutteli vettä reilusti tulemaan, Merikoski pyysi silloin että oisi ajettu vain kahden koneen eli 300m3/s vesiä, ykköskoneen staattorissa ollut senkin jälkeen ongelmia. Minulla on Merikoskesta ja Oulujoen vesistöalueesta ( voimalat ) lehtileikkeitä satoja säännöstelyn ajoilta, Merikoskesta kaikista eniten tietoa ( pappani aikoinaan käyttötehtävissä ) ja itsekin olen vieraillut lukuisia kertoja Merikoskella ( myös jokaisella Oulujoen voimalaitoksella olen käynyt ) eri jokiolo tilanteissa olen yli 20v seurannut Oulujoen vesistöalueen voimalaitoksia ja vesistö oloja. Aikoiaan soitin viikoittain Oulujoen valvomoon Muhokselle, virtaama tiedot ja järvien veden korkeus tiedot, laitoin kaikki ylös, ne on edelleen papereissa. |
|
23.01.2014 18:41 <Nivala> Miten pääsee vierailulle Merikosken tai muihin Oulujoen voimaloihin?? |
|
23.01.2014 05:12 <Mikko Koho> Yksi kone mutta ei tietoa tyypistä. Rakennusaikakaudelle tyypillisesti voisi olla kaplan siksi että hyötysuhde säilyy hyvänä laajalla virtaama-alueella. |
|
22.01.2014 21:26 <Make> Onkin vähän isompi malli. Täällä olevat ovat malliltaan PATAM 1D, säätöalue jossain viiden A:n paikkeilla. |
|
22.01.2014 16:46 <Hartsa> Kyllähän se sitä on. Käytettiin aika pitkään asbestia -80 luvun loppuun osin jopa vielä 1994 asti jolloin se kokonaan kiellettiin.Vanhoissa jarrukengissä/on asbestia sisällään jarrurempoissa on altistuttu..... |
|
22.01.2014 16:24 <Jouko> Ruotsissa on saatavilla myös vastaavia 13 Amp. Gg-sulakkeita. |
|
22.01.2014 16:21 <Jouko> Onko nuo kangaspuikulat / vastaavat kangaseristykset tämän ikäisissä laitteissa kuinka usein asbestia sisältäviä? On joskus jotain vanhoja kojeita käsitelty ja tuota eristyksen materiaalia lie edes tullut ajatelleeksi... Kääk! |
|
22.01.2014 14:13 <Nivala> Yksi Kaplan turbiini? |
|
21.01.2014 15:18 <Hartsa> Hilat ja komponentit ottaneet kyttyrää...Iso konkka oli puhaltanut täytteet tonne kuorensisään oli roisketta joka puolella. |
|
21.01.2014 15:17 <Hartsa> Se tässä olikin pointti =) Tosin ulkopuoleta kuvattu. Vois muten räpätä jänniteelissä kennostossa... |
|
21.01.2014 14:34 <Jouko> Asiaa tuntematon voisi luulla kuvaajan olevan kennon sisällä :) |
|
21.01.2014 14:17 <Nivala> Onko varmaa että tämä tapahtui 1986 kun miehet menivät patoluukusta läpi? |
|
21.01.2014 09:15 <Hartsa> Kyllä kyllä.. Tämä vanha mokia ei oo yksi syy voi olla että liian läheltä kuvasin =D |
|
20.01.2014 22:33 <Mikko Koho> Ollaan jo 3D-aikakaudella! ;) |
|
20.01.2014 22:32 <Mikko Koho> Onkohan Fortumin revisiot Oulujoella jo tehty vai vieläkö joku on tekemättä? Muistaakseni Jylhämässä sai lupaehtojen mukaan ajaa virtaamat nollaan hetkellisesti, muilla se ei saa alittaa 50m3/s. Lieneekö Jylhämän isompi kapasiteetti (muistaakseni 480m3/s) syynä siihen miksi noin voi tehdä? |
|
20.01.2014 21:55
<Hartsa>
ihan ilmioleva PATAM http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7414 |
|
20.01.2014 20:25
<calm>
Siikasaari näyttäisi olevan, hetikohta Jyväskylästä itään ja Vaajakoskelta etelään. http://tinyurl.com/nnye357 |
|
20.01.2014 19:43
<Jouko>
Kahtelin googlen kamera-auton ikuistamia johto-opasteita tälle sähköasemalle erkanevan haaran alkupäästä, jossa Hohon ja Lievestuoren lyhenteet; HOH-LIE & SII-HOH, mutta minkä paikan lyhenne tuo SII on?? Ks. http://goo.gl/maps/jLy3t Hankasalmeen suunnalle oli jossain edempänä kyltti HOH-KPP, jälkimmäinen kaiketi Kauppilan kytkinasema, vrt. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/2383 Pieksämäen lyhenne = PIE. (Etukäteissuunnitteluna Huutokoski-Jyväskylä välisen 110kV voimajohdon tsekkaus sekä jotain muutakin siltä suunnalta mm. jokin vesivoimala oli jossain sekä Jkl:n ja Pie:n suunnilla parit uudet sähköasemat. Tietävämmät voi täydentää tähän lisää nyt unohtuneita kohteita..) |
|
20.01.2014 15:37
<Jani A>
Palomiehet meni veneineen läpi Merikosken patoluukusta vuonna 1986 Merikoskella oli tällöin auki kaksi patoluukkua, Tuiran puoleinen patoluukku oli 1.5metriä auki ja Ainolan eli kaupunginpuoleinen kolmospatoluukku oli auki peräti 3 metriä, ainoastaan keskimmäinen patoluukku oli kiinni, syynä voimakkaaseen juoksutukseen olivat kovat syyssateet jotka olivat myös täyttäneet Oulujärven ja muutkin Kainuun järvet, sekä säännöstellyt että säännöstelemättömät. Juoksutus oli noin 650m3/s Merikoskella ohi ajettiin 200-250m3/s paikoin Koneseisokkia en muista että olisiko tuolloin ollut, pitäs kaivaa siltä ajalta lehtileikkeet esille. Merikoskelta oli varoitettu palomiehiä menemästä veneen kanssa Rautasillan alapuolelle kovan virtauksen takia, Palomiehet olivat pelastamassa jokeen joutunutta, niinpä virta imaisi palomiehet kolme metriä avoinna olleesta patoluukusta. Jo Pohjantien sillan tienoilla on kova virtaus tälläisellä juoksutus tilanteella. Merikoskella oli nytkin joulukuun viimesinä päivinä noin 600m3/s juoksutus, josta enimmillään ohi kulki vähän yli 100m3/s, koneista saapi max 460-470m3/s nykyään, Fortum jopa 480-500 saa omista laitoksistaan ainakin Montta, Pyhäkoski. |
© Janne Määttä 2004-2017