|
23.05.2014 21:59 <Hartsa > Avaa luukkuja niin löydät yllätyksiä =D Olikohan tässä jo se "keskuslukitus" aukeaa tai ei lukot jumissa ja muuta mukavaa.. |
|
23.05.2014 19:41 <J.P> Ettei olis joku MELO. |
|
23.05.2014 19:37 <J.P> Vetoeristimen lautanen, joskus noita näkee käytetyn. |
![]() |
23.05.2014 16:36 <Jouko> Vrt. https://www.google.fi/maps/@62.109852,27.633868,3a,75y,293.04h,102.6t/data=!3m4!1e1!3m2!1s0VD36KDfhuDvnpkD2Bnngg!2e0?hl=fi |
![]() |
23.05.2014 16:33
<Jouko>
Samat pylväät bongattu Virtasalmentiellä, yhäpä oli linja entisellään. Katunäkymässä myös parit muut kuvat paikalta. https://www.google.fi/maps/@62.105528,27.659509,3a,75y,147.81h,102.43t/data=!3m4!1e1!3m2!1sTebA77aOcKvhRxHj0rjsrA!2e0?hl=fi |
![]() |
23.05.2014 10:27
<Mikko Koho>
Sainpahan vihdoin, lähes vuoden jälkeen, voitettua atk-ongelmat ja kutosen ja nelosen startti tuli jokseenkin katsottavaan muotoon. Kaikki mielenkiintoinen tapahtuu yleensä silloin kun kukaan täysijärkinen ei ole paikalla, niin myös seuraavana aamuna kun kutonen ei startannut ja joutuivat avaamaan luukkua vähäksi aikaa. Viereisestä hotellista tuli ihminen ihmettelemään juoksutusta kun missään ei ollut mainintaa että luukkuja voitaisiin käyttää myös ko. tarkoitukseen. Kuvattu käsivaralla kännykällä, siitä tärinä ja en jaksanut enää perehtyä tärinänvaimennuksen saloihin. https://www.dropbox.com/s/inysbttx4mqvdbq/voimala_2M.mp4 |
|
23.05.2014 09:41 <Ilkka> Ehkäpä Strömberg MELK HG. Varsinainen palapeli, melko syvältä... |
![]() |
22.05.2014 22:48 <Hartsa> koko laitoksen teho |
![]() |
22.05.2014 21:59 <Mikko Koho> Kattila- vai generaattoritehona? Olin lukevinani kattilatehoksi tuon ja sähkötehoksi 17,8MW mikä olisi aika lähelle sitä nyrkkisääntöä että sähköteho on n.1/3 laitoksen polttoainetehosta.. |
![]() |
22.05.2014 15:06 <Hartsa> Laitoksen teho on 66 Mw |
|
21.05.2014 22:42 <Jouko> Niin näköjään, kuitenkin kolmen eri kokoisia heijastinkupuja pienintä lukuunottamatta. Alumiinirungoilla tarkoitin noita valaisinvarsia.. Varkaudessa havaittu. |
|
21.05.2014 21:32 <Make> Isolla sekä keskikokoisella kuvulla?? Tarkoitatko ehkä eri tehoisilla lampuilla olevia versioita? |
![]() |
21.05.2014 03:12 <Mikko Koho> Voisi hyvinkin olla, en tiedä paljonko omakäyttötehoa lämpövoimala tarvitsee suhteessa generaattoritehoon mutta kuitenkin merkittävästi enemmän kuin esim. vesivoimala. Toisaalta tuntuisi silti aika järeälle omakäyttömuuntajalle.. |
|
20.05.2014 23:20 <Jouko> Vastaavia SLO HKB ysejä näin hiljattain yhdellä romulavalla, alumiinirunkoisia isolla sekä keskikoisella kuvulla. |
![]() |
20.05.2014 16:15 <Jouko> Olisiko silkka generaattorimuuntaja, 6...10 kV -> 20 kV. |
![]() |
20.05.2014 13:51
<Jari Jalonen>
Juu. Kyseessä on tosiaankin Vapon Forssan Kiimassuon yksikkö, joka on kuulunut aiemmin Forssan energialle. Paikka siis on itsessään tuttu ja ihan mielenkiintoinen laitos. Olisi mielenkiintoista kuulla mitä tämä muuntaja tekee käytännössä. Ilmeisesti muuntaja on melko tehokas. Pitäisi olla tarkempi kuva tuosta kilvestä mikäli tarkempia tehotietoja pitäisi onkia. |
![]() |
20.05.2014 08:27 <Jouko> Varistaipaleelle/Palokin johtohaaran asti on uudet 110 kV teräsportaalit jo pystytetty Viinijärveltä katsoen. |
|
20.05.2014 03:36
<Mikko Koho>
Nyt sitten uudenvuodenyön koskinäytös on ilmeisesti saatu päätökseen. Ikävä tapaus mutta omaisten kannalta on erittäin hyvä että vainaja löytyi, http://www.uutisvuoksi.fi/Online/2014/05/19/Vuoksesta+l%C3%B6ydettiin+kuollut+henkil%C3%B6/2014517391344/16 |
![]() |
19.05.2014 20:17 <Hartsa> Lollipop huuhaassa =D Kohtahan se linja on historiaa..muuttuu puu pylväät teräksiseen ja poistuvat maisemasta Käsämässä on jo poistunut samoin Välikankaalla. |
![]() |
19.05.2014 18:49 <J> Siitä voisi HUU-HAAn saadakin jos Huutokoskelta lähtevä 110 kV "lollipop-johto" ohittaisi kokonaan Varkauden. |
![]() |
19.05.2014 18:46 <Jouko> Heinäveeltä löytyvä johto-osuus; HAA-HEI (Haapalahti-Heinävesi) |
![]() |
19.05.2014 18:34 <Jii> Ks. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7515 |
![]() |
19.05.2014 18:24 <Hartsa> Uskoisin kyllä että tehdastekoisia koneita ovat lentokonemoottorista on kummiskin aika modaaminen sähkökoneeksi... |
![]() |
19.05.2014 17:57
<Mikko Koho>
Onkohan noissa myllyissä ihan tehtaalta tulleet koneet vai sellaiset jotka on ensin ajettu lentokoneen siiven alla ja sitten "korjattu nollatunneille", modifioitu ja laitettu eläkepäiviksi turvaamaan sähkönsiirtoa? Tuo tarina jaksaa edelleen hämmästyttää vaikka on sinänsä looginen ja täysin mahdollinen.. http://goo.gl/8RWTOC |
![]() |
19.05.2014 17:51 <Mikko Koho> Ei sitten kukaan oo keksiny laittaa naapuriasemaa sellaiseen paikkaan että saataisiin aikaan johto-osuus "HUU-HAA".. |
![]() |
19.05.2014 06:22 <Jouko> Jälkimmäinen oli knoppi, jonka vastaus lienee Huutokoski. Jostain luin että ~110 kV jännitetasolla johtolyhenteet ovat kolmikirjaimisia ja 220-400 kV:lla kaksikirjaimisia.. |
|
19.05.2014 05:44 <tolppa-apina> HQL 125W |
![]() |
18.05.2014 20:36 <calm> Työnantajan työnantaja oli sanonut soosoo. |
|
18.05.2014 20:34 <Hartsa> Okei...... |
|
18.05.2014 17:33 <Make> Kyllä, väri kertoo lampputyypin ja muoto tehon. Jokunen vuosi sitten noita tarroja ilmestyi kaikkialle. |
|
18.05.2014 17:24
<Make>
Ei siinä lapussa mitään numeroa liene, lappuja on joka toisessa pylväässä. Se varmaan tarkoittaa, että tämä lamppu sammuu keskiyöksi. Kierretyt johtimet ovat myös yleisiä, onkohan ihan työmaalla tehty? |
![]() |
18.05.2014 15:12
<calm>
RAU lie Rauthovi, kuvasta ei kyllä minkäänlaista asemaa näy.. Pieksämäelle kääntyvä linja lähtenyt joskus erottimen kautta pohjoiseen jatkavasta linjasta? http://goo.gl/bt5TKp HHU Huhtimäki kymmenisen kilometriä RAUsta pohjoiseen. HUUta en kyllä sitten keksi, joku lisännyt HUhun ylimääräisen U:n? |
![]() |
18.05.2014 14:43 <Jouko> Tietäneekö ken mitä johto-osuuksia seuraavat lyhenteet tarkoittavat; HUU, HHU & RAU..? Näitä näkyy ivon:n opastetoteemeissa noilla main.. |
|
18.05.2014 00:49 <Mikko Koho> Lienee yksinkertainen keksintö joka toimii: tarran muodosta ja väristä (oliko kokokin?) pystyy jo maatasolla päättelemään millaisen lampun ylöslähtiessään ottaa mukaan. |
|
17.05.2014 23:50 <Hartsa> Onkos tuolla sinisellä neliöllä joku tarkoitus ?? |
|
17.05.2014 23:48 <Hartsa> Huom miten hienolla spiraalilla menee vaihe ja nolla lamppuun.... |
|
17.05.2014 23:48 <Hartsa> roikuuko tuossa varressa joku numero lätkä =) |
|
17.05.2014 21:36
<Make>
Jatkoa tuohon: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7574 |
|
17.05.2014 18:00 <Mikko Koho> Jep. Mutta eipä löytynyt fiksumpaa paikkaa/kuvaa tuolle uutiselle. |
|
17.05.2014 15:40 <RST> Kyseessä ei ollut kuvan linja, vaan Hattulan ja Sköldvikin jalostamon välinen linja. Välille jää 2 kpl 110/20 kV asemaa |
|
17.05.2014 15:31
<Mikko Koho>
"Pylväät kaatuu, niitä nousemaan en saa.." http://www.porvoonenergia.fi/fi/yhtiot/ajankohtaista/body0=1187 |
![]() |
16.05.2014 19:20 <Jouko> Mitä ihmettä?!? Mihin Lars Engblomin kuvat on kadonneet? Kaipailin tuossa vertailukuvaa mutta ei sitten löytynytkään... |
![]() |
15.05.2014 23:52 <Mikko Koho> Juurikin tuota. |
![]() |
15.05.2014 20:21 <muhentaja> Tarkoitit Mikko varmaan tätä: http://tinyurl.com/kykd6as Seuraavana päivänä olikin jo vähemmän yllättäen annettu tällainen tiedote: http://tinyurl.com/kx27glw |
![]() |
14.05.2014 21:02 <Mikko Koho> Oli siitä tiedotekin Fingridillä, vaan en nyt kännykällä sitä oikein esiin kaiva. Imatra-Juva-linja kyseessä ja samalla myös viisi ISSn 110/20kV muuntamoa tuli verkosta alas. Laaja häiriö mutta kesti vain hetken kun saivat varasyötöt päälle. |
![]() |
14.05.2014 20:25
<Jouko>
Juva-Puumala välillä oli viime viikolla kuulemma 110 kV kulmapylväs kaatunut. Isäntä oli epähuomiossa sotkeutunut traktorin lietevaunun kanssa haruksiin ja kulmapylväs tämän seurauksena mennyt nurin sytyttäen samalla maastopalon maasulun seurauksena... Koetin etsiä tiedotteita tapahtuneesta huonolla menestyksellä, vain Fingridin karttapalvelusta löytyi pieni viite asiasta.. http://www.fingrid.fi/fi/voimajarjestelma/kayttohairiot/Sivut/default.aspx Käyttöhäiriön tiedot Tapahtuma-aika: 2014-05-07 13:45:00.0 Tapahtumapaikka: Imatra - Juva Kohteen tyyppi: Avojohto Luonne: Ei tiedossa Vaihe: Ei tiedossa Arvioitu päättymisaika: Häiriö päättynyt |
![]() |
14.05.2014 06:37 <calm> Muistikuvat kertoivat, että Lohjallakin vastaava olisi ollut, mutta näköjään olikin ristikkopylväillä, joskin muuten samaa mallia. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/789 |
![]() |
14.05.2014 03:24 <Mikko Koho> Tuossa hommassa tarvittaneen myös päättelykykyä (ts. päätteiden teko Wiskeihin).. |
![]() |
13.05.2014 23:02 <Jouko> Näköjään samanoloisia pylväitä ainakin Muhoksen Pyhäkoskella käytetty, kolmen virtapiirin mahdollistavia. Vrt. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/1827 Pakkasasteista ei muistikuvaa mutta kuitenkin riittävästi oli että pyörällä vielä tarkeni kulkea.. |
![]() |
13.05.2014 18:58 <Hartsa> Hieno kuva !! |
© Janne Määttä 2004-2017