![]() |
03.11.2014 23:36 <Hartsa> Ei varmaan tule valmetin käyttötunteja paljoa jos ees koekäyttöjäkään ?? |
|
03.11.2014 23:35 <Hartsa> mukava käydä vaihtamassa 10A sulake =) |
|
03.11.2014 23:34 <Hartsa> Vanhemmiten tahtoo 125/250 valonväri jotenkin vihertyä ja valotehoa tuskin on yhtään kuhan lappu vaan palaa...... |
|
03.11.2014 21:32
<Make>
Onko ihan varmasti? Kun Idman P2-47 on kovin samanlainen ja jos sellaiset oli muualla: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6674 Eikä tässä näy sitä Ornon varren päälle tulevaa laippaa... Mitähän lienevät Joukolla kierrätysvalaisimien nimet ja mallinumerot..? |
|
03.11.2014 12:40 <Topiax> Eipä taitaisi johdolla työvälineineen liikkuva asentaja — tai kaksikaan — juuri langan kireyteen vaikuttaa? |
![]() |
03.11.2014 03:07 <Ricu P.> Joo, alumiinipeltiä. On kyllä hangattu puhtaammaks. |
![]() |
03.11.2014 00:26
<Marko>
Onhan tuota korvaavaa monimetallilamppua ollut jo kai jonkun vuoden, tuolla sivullakin uusimmat uutiset ovat kolmen vuoden takaa. En kyllä tiedä, olenko missään käytössä nähnyt. Kiinnostava tuote kyllä. Aiheeseen liittyvää juttua: http://www.hs.fi/paivanlehti/kotimaa/Kunnat+hamstraavat+kiellett%C3%A4vi%C3%A4+katulamppuja/a1411967156370 |
![]() |
02.11.2014 21:48 <Make> Tässä onkin tuntematon kauhavalaisinmalli. Näyttää olevan avomallinen, kiilamaisella, mutta sivunystyröillä olevalla rungolla. Lieneekö nimeltään SLO, mallinumeroa on turha edes arvailla... http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7625 |
![]() |
02.11.2014 21:40 <Make> Onko kansi alumiinia, vähän siltä näyttää? |
|
02.11.2014 21:38 <Make> Vielä vähän aikaa sitten siinä oli Panssarinyrkki alumiinipylväässä. Mitään vikaa en ollut siinä huomannut, tuollainen oli vaan kerran ilmestynyt. Itse asiassa juuri taustan Panssarinyrkin kuristimen vaihtoa pääsin kauan sitten todistamaan. |
|
02.11.2014 16:28
<Ricu P.>
Kyllähän se koukku on ihan käyttökelponen tohonki tarkotukseen:) Joo, viime hetken kuva taisi olla. Tämä oli hyppyrimäen valaisimia ja sille kävi näin: http://www.youtube.com/watch?v=sc4QTLfy2iQ |
|
02.11.2014 16:18
<Ricu P.>
Juu, eiköhän. Tämä on ikivanha ja tosi harvinainen malli ja lisäksi tämä on myös kompensoitu. Nyt on kaikki jo purettu ja vaihdettu: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6673 |
|
02.11.2014 16:06 <Ricu P.> Siinä on puolalainen Philips Aluroad, vähän eksoottisemman näköinen. |
|
02.11.2014 16:03 <Ricu P.> Jaahas, tämä näyttäisi olevan muuten samanlainen kuin se HKB 9, mutta kauhassa ei ole sitä kuvun reunusta. Aika harvassa näitä enää on. |
|
01.11.2014 20:18
<Make>
Kuristinkotelo näkyy olevan -tietysti- Ornon tekemä, kannen ruostesuojaus on kyllä loppunut kauan sitten. Lieneekö valaisin tarkoituskin laittaa koukkuun, koska siinä on se holkki vakiona. Onkohan tuo taas viime hetken kuva... |
![]() |
01.11.2014 19:24
<Jouko>
Lainataanpa sama teksti tuolta toisen kuvan kommentoinnista tähänkin kun yllä kuvattua muuntamoa koskee. Elikkä uusi maakaapeliverkosto Otava-Korpikoski alueella on tässä hiljattain otettu käyttöön mm. kuvan pylväsmuuntajalta oli johdot katkaistu ja viereisen Vanhamäentien varressa olevien pylväskaapelipäätteiden erottimet lyöty kiinni. Ensimmäinen pylväspääte heti tien toisella puolen, josta metsää kohti jatkuva vanha johto nyt lakkautettu ja toinen pääte kartalla, http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Kaapelip%C3%A4%C3%A4te&srs=EPSG%3A3067&y=6841553&x=504699&lang=fi Otavan suunnasta ei toistaiseksi tietoa missä kohtaa ilmajohto sukeltaa maanpoveen, ehkä entisen koulutilan nurkilla Akkalassa tai Ahokaaren tienpätkällä jossa isompi pylväserotinasema? Pitääpä joskus käydä niillä nurkilla vilkuilemassa... |
|
01.11.2014 16:49 <Make> S-pääte ilmeisesti tarkoittaa sulaketta? |
![]() |
01.11.2014 00:36 <Ricu P.> Joo, pitäs hankkia nyt se uus kamera, ku entinenki hajos:p |
|
31.10.2014 22:57
<Ricu P.>
Ne kaikki punaiset on vielä paikallaan onneks. Tuosta kuristinkotelosta lähtevässä MMJ :ssä oli joku huppuliitin hässäkkä, mistä oli haara amkaan. Valaisin oli kiinni eristinkoukussa:D Tuo kartionmallinen saattaakin ollakin se 17-029. Jos luettelosta tarkkaan katsoo kuvaa, ni siinä näkyykin tuo kuvun reunakiinnike. |
![]() |
31.10.2014 22:32 <Make> Näkyy olevan vastaava tarra-arvokilvellä, lieneekö SLO- nimellä... http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2530&pos=9&pid=74696 |
|
31.10.2014 22:22
<Make>
Punainen "tuntematon" malli on aika kiinnostavan oloinen... Lisää: http://issuu.com/mrdesigncatalogues/docs/orno_valaisimia_lampor_24mb/75 Orno 16-018 tai 16-019: Aika erikoinen asennus. http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2530&pos=24&pid=71523 Aika lähelle Orno 17-029: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2534&pos=0&pid=74649 |
![]() |
31.10.2014 14:27
<Ricu P.>
Sähkönumerosta en tiedä, mut Lem-Kem Oy ainakin näitä myy. http://www.loistavaratkaisu.fi/ Pitää varmaan tilata suoraan sieltä. |
![]() |
31.10.2014 12:44 <NH> Mikäs tuommoisen 125W tai 80W elohopealampun korvaavan monimetallillampun tyyppi ja valmistaja on? Sähkönumerokin kiinnostaisi. On nimittäin paljon pienkohteita ja omakotitaloja joiden pihassa esim. tasan yksi valopylväs elohopealampulla, ja tuollainen korvaava lamppu on varsin perusteltu niihin vaikka olisi hinnakkaampikin. Ei tarvitse silloin alkaa vaihtamaan koko valaisinta ja projekti ei kasva liiaksi. Melko myöhään on tuonkin lampun lanseeraus jäänyt, nyt on jo valitettavan monessa paikassa ehditty pilata aikaisempi viihtyisä ympäristö natriumlampun oranssilla hehkulla. |
|
31.10.2014 02:32 <Ricu P.> Natrium/ monimetallilampuissa korjataan jos on joku selkee vika, minkä voi heti korjata, mutta eipä juurikaan muuten korjailla tienpäällä ku siihen vian ettimiseenki menee se oma aikansa. Mielummin vaihdetaan samanlainen vanha pajalla korjattu valaisin ja viedään risa vaihdossa takas. Yritetään kumminki mahdollisimman vähän laittaa erinäkösiä valaisimia samalle kadulle. EH lamppuja ei enää korjailla. |
![]() |
31.10.2014 02:05
<Ricu P.>
Ei vissiin enää mihinkään Idmanin valaisimeen saa kupuja (kiitos philips) Joistain puretuista EH valaisimista joskus säästetään muutama hyväkuntonen kupu varalle. Se liitin vaan yhdistää kuristimen muovijohdon ja lampunkannan kangasjohdon. En tiedä, et mikä rajoitus tuon monimetallin polttoasennossa on, ku niitä on vielä muistaakseni toinen malli, mitä saa käyttää kanta alaspäin +/- 45 astetta. Pitäs varmaan hajottaa lasi ja kattoo sisälle, et mitä siellä on:p |
|
31.10.2014 01:44 <Ricu P.> On siellä joskus -80 luvulla laitettu uudet teräspylväät ja vaihdettu kaikki maakaapeliks, mut nää oli jätetty paikalleen:D |
|
30.10.2014 21:47 <Make> Mahdetaanko valaisimia enää korjata "tien päällä"? Kauan sitten pääsin todistamaan kuristimen vaihtoa Panssarinyrkkiin. Asentajat ystävällisesti vielä antoivat vanhan kuristimen... Nykyään huomaa, milloin jossain on käyty, kun Siteco SC on ilmestynyt aina johonkin. |
|
30.10.2014 21:37 <Make> Ei taida tällä tiellä olla valoja ollenkaan, sillä nämä tuskin ovat käytössä... |
![]() |
30.10.2014 21:28
<Make>
Ei taida saada tähän pienempään malliin enää kupuja, vai? http://www.sahkonumerot.fi/4551606/id/193171/ Onko neljäs kytkentäriman liitin ihan tyhjä, vai varattu jollekkin toiminnolle? Jos pienpainenatriumlamppua polttaisi kanta alaspäin, elektrodien päälle tippuva natrium rikkoisi lampun äkkiä, näin olen jostakin lukenut... Muista lampputyypeistä en tiedä. Ihan hyvin valaisee, jos elohopealamppu on ~60 lm/W. |
![]() |
29.10.2014 21:29
<Make>
Kiilanmuotoisessa mallissa C-pääte näyttää kertovan kompensoinnista: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7660 Ilman C:tä oleva ei tosin ota asiaan kantaa: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7625 Ilman kupua oleva vanhempi (?) malli on HKB 4, täytynee esitellä joskus... Tuolla sanotaan jotakin, että PSO:n toiminta loppui -81 http://fi.wikipedia.org/wiki/PSO |
![]() |
28.10.2014 23:04 <Ricu P.> Luulis, että olis joku lisämerkintä sulakkeelle /kuvulle /konkalle... Mut ei:/ Kaikki ne on HKB ysejä:D Mistähän se on lyhenne? |
![]() |
28.10.2014 22:57
<Ricu P.>
Juu, takavarikoinnin jälkeen huhtasin suihkussa vaan puhtaaks ja vaihdoin uuden varokekannen. Amkan kanssa näitä sulakeversioita on näkynyt välillä. Se korvaa normaalin pylväässä olevan varokkeen. Ei näitä oikeen missään hirveesti oo käytetty. Tämänki kadun pätkällä oli 3-4 erilaista valaisinta, eikä kaikissa ollut sulaketta. Kokeiluerästä jäi muutama ylimääränen 125W monimetallilamppu, ku siirryttiinki käyttämään/kokeilemaan 115W mallia.. Tämä on 125W eli ei säästä sähköä vaan lisää valaistustehoa ja aika paljonki, olikohan 110Lm/W:) Ei näitä jokapaikkaan voi laittaa, kun polttoasento on rajallinen, esim tämän pitäis olla kanta ylöspäin +/- 15 astetta, mutta hyvin se on tossa asennossakin toiminu:D En tiedä, mikä merkitys sillä on... |
![]() |
28.10.2014 21:35
<Make>
Kaikki näyttää melkein uutta vastaavalta... Mihin sulakkeellista valaisinta on tarvittu, koska lienevät erittäin harvinaisia? Korvaavia monimetallilamppujakin on jo olemassa? Olen jostain kuullut, että olisivat vasta tulossa... |
![]() |
28.10.2014 21:25
<Make>
Pitäisi varmaan tulkita, että myös tuo ilman sulaketta oleva versio on HKB 9: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7661 Ei saa maasta käsin kunnon kuvaa, mutta siinä vaikuttaisi olevan samat tekstit. Samaa kantta kai käytetty kompensoinnilla olevaan, että ilman, koska cos- arvoja on kahdet... |
|
28.10.2014 18:35
<Ricu P.>
Ai niin myöhään tuli vasta suurpainenatriumit... Luulin, et niitä oli jo -60 luvulla käytössä. Mulla ei oo ku joku Philipsin luettelokansio jossa on lamput -80 ja -90 luvuilta ja joissakin on hinnatkin. |
|
27.10.2014 21:17
<Make>
GE:n hinnastosta löytyy myös pienempitehoisemmat SOX-E- säästömallit. Tiedä sitten säästöstä, koska ovat aika kalliita. Sähkön pitäisi olla kalliimpaa... Osramilla oli 1970 suurpainenatriumeja tarjolla 160, 250, 400, 700 ja 1000-wattisina. Muut paitsi 400-wattinen olivat vielä "valmisteilla". |
![]() |
27.10.2014 21:13
<Ricu P.>
Epäilen kans että taitavat vähän olla... Mutta tiettyyn rajaan asti saa olla, mutta en silti luottais siihen, varsinki jos ovat kiinalaisia, kuten Megaman on. Vanhemman tekniikan palovaroittimetkin ovat hieman radioaktiivisia. |
![]() |
27.10.2014 16:31
<Jarmo Puntanen>
"olisiko lievästi radioaktiivisia =) " Jos ne eivät hiivu lainkaan pimeässä pitkänkään ajan jälkeen, niin ovat. |
![]() |
27.10.2014 08:11 <Ilkka> Noi jälkivalaisevat putket ovat mainioita turvallisuuden kannalta kiinteistömuuntamoissa ja tunneleissa tms. Jos tulee blackout, niiden kajossa näkee poistua ulos. Myyjiä ei taida tällä hetkellä olla Suomessa kuin yksi. |
|
27.10.2014 00:37 <Ricu P.> Enpä tiiä, et miksi niitä sillon kannatti käyttää:/ Ehkä tavallinen natikka oli sillon kalliimpi tai jotain... |
![]() |
27.10.2014 00:24
<Ricu P.>
Juu, en minäkään ja ihan turhia taitavat olla:D Erääseen lomapaikkaan laitettiin loistevalaisin saunan seinään lattiasta kattoon korkuisen säleikön taakse. Ihan tavallisen tyyppinen metallirunkoinen kostean tilan valaisin oli. |
|
26.10.2014 21:26
<Make>
Ei ole alemman Google-näkymän porttia tosiaan hetkeen käytetty, koska iso puu on edessä... GE:n 1994 vuoden hinnaston SOX-lamppujen hintoja: 35W->140mk 55W->150mk 90W->182mk 135W->211mk 180W->390mk Ei näyttäisi hinnoissa tapahtuneen pahemmin muutoksia... Kuinka niitä sitten ennen kannatti käyttää... |
![]() |
26.10.2014 21:02
<Make>
En ole ennen kuullutkaan jälkivalaisevista lampuista, sen sijaan olen nähnyt vanhoja valokytkimiä, joiden nappi on jälkivalaiseva. Orno on ollut edelläkävijä energian säästössä, koska on myynyt loistevalaisinta myös saunaan... |
![]() |
26.10.2014 13:41 <Jouko> Selauskuva. Pienikokoiset muuntajat eivät välttämättä tarvitse erotinta, mutta olisihan se hyvä olla huoltojen kannalta ettei koko johtoa tarvitse kylmäksi laittaa. Muuntajan voi kytkeä myös jännitetyönä suoraan johtoon. Sitä on joskus tullut harjoiteltuakin kylmään linjaan pylväästä käsin ja aika työ siinä pitkällä sauvalla oli.. :) |
![]() |
26.10.2014 11:30 <Jouko> Johtohaaran alkukin kuvattu, http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6847 |
![]() |
26.10.2014 11:19 <Jouko> Selvisi että kaikki alumiinipylväät on sittemmin vaihdettu, ainakin AP-YL väliltä epäonnistuneena kokeiluna teräsrakenteen haastajana. Jostain myös luin että alumiiniorren pää olisi jopa hieman niiannut johdon vedossa ja pylväsasentaja sattunut siinä samaisessa päässä juuri sillä hetkellä työskentelemään.. |
![]() |
26.10.2014 02:13
<Hartsa>
Jännä että suomessa ei näitä myydä..... http://www.amazon.de/Cats-Comp-Classic15W-E27-827i/dp/B000TGH2QK/ref=fallbacksessionReftaglight_5/275-7400332-4148955?ie=UTF8&refRID=02PE6FW35CBH3CV0PGDD olisiko lievästi radioaktiivisia =) |
|
25.10.2014 23:23
<Ricu P.>
Juuri tuo Minilepakko on Hyvinkäällä ollut aika yleinen joskus -70 luvulla ja sitä on käytetty erityisesti lenkkeily ja pururatojen valaistuksessa, mutta niitä ei enää ole yhtäkään alkuperästä vaan kaikki on jo korvattu:( Kuva on otettu juuri nennen vaihtotyötä. Nykyään paikalla on jotku italialaiset halpis valaisimet:D Tuo 'tuntematon' Orno on luultavasti tehty tilauksesta nykyisen Hyvinkään Rantasipi hotellin pihavalaistukseen joskus -70 luvun alussa kun se valmistui. Muualla ei niitä vissiin olekkaan. On kivan näköinen pimeellä, kun valaisin heijastaa punaista:) |
|
25.10.2014 22:05
<Make>
Lisää Ornoa... Valaisin on Orno 15-151 Minilepakko (?), enpä ole missään nähnyt: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2534&pos=19&pid=69046 http://www.muistaja.fi/imageinfo.php?id=16764&view=lres&prms=s_start%3D320%26s_fulltext%3DOrno%26s_adv[0]%3D%26s_adv[1]%3D%26s_advfrom[0]%3D1%26s_advfrom[1]%3D1%26s_org%3D2%26s_viewmode%3D2%26s_class%3D1%26s_advs%3D2 Tuntematon Ornon malli: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2487&pos=58&pid=71316 http://www.muistaja.fi/imageinfo.php?id=61172&view=lres&prms=s_start%3D120%26s_fulltext%3DOrno%26s_adv[0]%3D%26s_adv[1]%3D%26s_advfrom[0]%3D1%26s_advfrom[1]%3D1%26s_org%3D2%26s_viewmode%3D2%26s_class%3D1%26s_advs%3D2 |
![]() |
25.10.2014 21:43 <Make> Valaisin saattaisi olla Orno: http://www.muistaja.fi/imageinfo.php?id=15635&view=lres&prms=s_start%3D500%26s_fulltext%3DOrno%26s_adv[0]%3D%26s_adv[1]%3D%26s_advfrom[0]%3D1%26s_advfrom[1]%3D1%26s_org%3D2%26s_viewmode%3D2%26s_class%3D1%26s_advs%3D2 |
© Janne Määttä 2004-2017