![]() |
07.01.2015 16:32 <Jouko> Tämä lienee yksi mielenkiintoisimmista kuvista, isoja pumppaamoja ei niin kovin paljoa ole tänne kuvattuna toimintakertomusten kanssa. Joskus taannoin katselin ilmakuvaa Pien-Saimaan alueelta ja olin löytäväni vastaavanlaisen pumppaamon jostain muualtakin. |
![]() |
07.01.2015 08:55 <calm> http://www.vesirakentaja.fi/html/voimalaitokset/oksava.html |
![]() |
07.01.2015 08:50 <Nivala> Millaiset turbiinit?? |
![]() |
07.01.2015 07:03 <Hartsa> Ihan kohtuulinwn mylly 1,2 MW syttöökä tämä lestijärven kylää tällä koneella ?? |
![]() |
07.01.2015 06:55 <Hartsa> Et koko sireeniä taltioinut =D |
![]() |
07.01.2015 06:54 <Hartsa> Laitahan näytille jos löydät............. |
![]() |
07.01.2015 05:13 <RicuP.> Olen kerran päässyt tutustumaan tuommoiseen tosi vanhaan Strömbergin sireeniin. Sireenissä on 3~ moottori ja kontaktori jota heikkovirta rele ohjaa. Tyyppikilpikin taitaa olla vielä jossain tallessa. |
![]() |
07.01.2015 01:06 <Hartsa> miteh mahtaa olla käyntijä koneella? ehkä koekäytöt...Ei oo ollu kuumankesto maalia =) |
|
07.01.2015 01:05 <Hartsa> Kuvan mukaan seinässä oli toisellakin lähöllä ollut samanmoinen mutta purettu pois. |
|
06.01.2015 23:27 <Koomikko> Olisikohan tämänkin johdon jännite sama 66 kV, kuin nyt jo puretussa Varangerbotn ja Bjørnevatnin väisessä linjassa. http://www.statnett.no/Nettutvikling/Skogfoss---Varangerbotn/ mukaan. |
![]() |
06.01.2015 22:45 <JuhoMP> Helkkari. 1600kWA Allisonin pakoputket taas ruosteessa. Vastahan mä ne maalasin.(2001) |
![]() |
06.01.2015 00:05 <Oxy> Löytyyköhän yllä olevaa dokumentaatiota enään mistään??? |
![]() |
05.01.2015 20:03 <J.P> Niin ja unohtuikin se toinen kauhuskenaario näistä vaijereista eli se että vaikkapa muuntajan vaihdolla painaa kurkotellessaan vahingossa polvella kiinnivetovaijeria ja kun yleensä aivan löysällä nuo vaijerit ovat niin aukivetovaijeri ei estäkään erottimen kiinni menoa tai katkeaa siinä vaiheessa... |
![]() |
05.01.2015 19:45 <Jouko> Onpahan pitkä toimitusaika..! : ) |
![]() |
05.01.2015 19:15 <calm> Kuvankäsittelyllä tuo köyhän miehen HDR tulee. Välillä varsinkin koivujen lehvästöt ovat kyllä tekniikalle ihan ylivoimaisia ja bitit loppuvat pahasti kesken taivaissakin. Uusi kamera on jo tilattuna ja tätä tahtia tuloksia näkyy joskus alkuvuodesta 2017.. ;) |
![]() |
05.01.2015 18:06 <Jouko> Tekeekö muuten kameran asetukset tuon vienon rajauksen latvapuustoon/pylväisiin vaiko muokkausohjelman tulos? Sarjan kuvissa värit ovat mukavan sopusuhtaisesti taivasta myöten tasaiset ja pehmeät ilman erityisen teräviä korostumia mm. johtimissa. |
![]() |
05.01.2015 17:46 <Jouko> Tiheä koivikko toiminee tässä näköesteenä tien puolelta katsottuna, ei tarvitse aitaa niin kauas pystyttää kaivosalueen salaisuuksien varjelemiseksi. :) Sää tosiaan suosinut omaan käyntikertaani nähden, noin kuukautta aiemmin.. |
![]() |
05.01.2015 16:37 <M. Asentaja> Runebergin vänrikkiä mukaillen;" Jotakin ehkä tietäisin, olinhan siellä minäkin! " Kyllä se on ollut alun alkaen verkkoon syöttävä tämä 6/20 kV;n muuntaja, tosin pienitehoinen joten se mahdollisti vain osateholla ajon 20kV;n verkkoon mikäli 45kV ei ollut käytettävissä. Sen lisäksi muuntajat olivat eri kytkentäryhmää joten rinnankäyttö ei ollut mahdollista. Mitä ulkopuoliseen omakäyttömuuntajaan tulee se näkyy toisessa kuvassa, pylväsmuuntaja kytkinkentän taustalla josta omakäyttöjännite otettiin mikäli laitoksen kiskosto oli kylmänä. |
|
05.01.2015 07:46 <Hartsa> Kaivoksessa on ollut jakelumuuntajina 10 Clopen-Muuntajaa 5Kpl 500 Kva ja 5 Kpl 300 Kva lisäksi on ollut rautatieliikenteen seleenitasausuuntajia varten 3Kpl 200Kva öljyjäähdytteisiä muuntajaa. Kuilukaapelina ollut PL2,4KL1,8WJJ 3x50mm2 6/0,4Kv muuntoasemilta työalueille aikaisemmin ollut ennen -64 3x70mm2+35 ja 3x50mm2+25 maakaapelia. 1964 jälkeen muovikaapelia MCMK3x70+35. |
|
05.01.2015 07:44 <Hartsa> Maan alla on viety virtaa 6Kv jänniteenä muuntoasemille Mökkivaaran ja Keretin kuilujen kautta. Kaivoksessa on ollut jakelumuuntajina 10 Clopen muuntajaa 5Kpl 500 Kva ja 5 Kpl 300 Kva lisäksi on ollut rautatieliikenteen seleenitasausuuntajia varten 3Kpl 200Kva öljyjäähdytteisiä muuntajaa. Kuilukaapelina ollut PL2,4KL1,8WJJ 3x50mm2 6Kv muuntoasemilta työalueille aikaisemmin ollut ennen -64 3x70mm2+35 ja 3x50mm2+25 maakaapelia. 1964 jälkeen muovikaapelia MCMK3x70+35. Vuodelta 1954. Keretti outokumpu 22.09.2012 |
![]() |
05.01.2015 07:39 <Hartsa > häkissä on ollut 6/3kV muuntajat ovessa on ollut kyltti Muuntamo |
|
05.01.2015 07:31 <Hartsa> Pääpumppuasemalla oli 3 Strömbergin moottoreilla/Serlaghiugsen todella isoa pumppua 1 ajossa 2 varalla lähdössä. Ei tarvinnut pitkään olla pumput seis kun vesi alkoi nousta altaissa,Kuulemma varaosa varasto oli aika kattava asemalla ;) Ei ollut aikaa tilailemaan osia helsingistä jos pumppu sippasi. |
![]() |
05.01.2015 00:38 <Hartsa> muutettu joskus sitten verkkoon syöttäväksi muuntajaksi ? |
|
05.01.2015 00:35 <Hartsa> välpät aika tiukilla ja varmast jää haittaa turbiinin tehoja |
![]() |
05.01.2015 00:33
<Hartsa>
Jees ajattelin että on suuremman aidan takana kaivos-alue =D Aikoinaan okussa oli koko keretin ympäri aita.... Tuossa on voinut olla joskus muinoin keretin kanssa samaan tapaan voima-aseman ja koko kaivoksen valvomo piipuista päätellen kompressoriasema on samassa rakennuksessa. Hyvin on jäänyt vanha Strömbergin sähkösireeni uuden rinnalle =) |
|
05.01.2015 00:28 <Hartsa> Ahaa okei... Ja paljohan tuota kyseistä kaapelia jäi kuiluun ja tasoille.....=) |
![]() |
04.01.2015 23:00
<calm>
Sinnehän se OSS:n kaukaisin verkko taitaa etelässä ulottua, mutta tuleekos sinne syöttö Tyrnävältä vaiko Limingasta.. Tuostahan se kääntyy, mutta tästä suunasta otetusta kuvasta ei erota erotinten asentoa. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/5449 Lähinnä kai noissa linjojen sijoittelussa on nyt ne periaatteelliset erot, että ennen rakennettiin sinne mihin se oli materiaalien puolesta halvinta == lyhin reitti keskeltä metsiä, kun katkokustannuksilla ei ollut niin väliä. Nykyään sitten taas katkokustannuksista on tullut merkittäviä, joten linjat kannattaa vetää vähän pidemmän kaavan kautta helpommin päästäville paikoille, joissa ne myös viereisen tien puolesta ovat siltä puolelta puuvarmojakin samalla. |
![]() |
04.01.2015 22:56 <Koomikko> Tuo taustalla oikealle kääntyvä johto menee Yllikkälään. |
![]() |
04.01.2015 22:53 <Koomikko> Tässä oli ennen muuntaja maassa ja putkista kiskot tulivat suoraan muuntajannapoihin. Olisikohan muuntajaa uusittaessa pätkäisty kiskot poikki ja liitetty johtimet kiskon päähän. |
|
04.01.2015 22:42 <Koomikko> AMCMK löytyy ainakin 1992 st kortiston kaapelitaulukosta pienjännitteisen lisäksi myös 3/6 kilovolttisena. |
|
04.01.2015 20:48 <Mikko Koho> Kyllä tuo 0,4kV johto on mutta liittymistehoa on pumpulla "ihan riittävästi".. |
|
04.01.2015 20:45 <Mikko Koho> Ja talvi on tullut Imatrallekin. Kuuleman mukaan Vuoksessa yläpuolella ollut puomi on napsahtanut poikki ja laitoksen edusta oli tänään pitkän aikaa jääkalikoita täynnä, itse paikalla käydessä jäät olivat n. kuvauskohtaan saakka, aiemmin ne olivat olleet pidemmälläkin. Sitten yhtäkkiä virtaama alkoi nousta silmissä ja laitos imuroi kaikki jäät ihan välppien luokse, lisäksi ykköskone meni joko pienille tehoille tai putosi verkosta ja muut kolme konetta ajoivat virtaamaa senkin edestä. Lopulta koneet rauhoitettiin mutta Imatrankoskella oli ihan kelvolliset virtaamat. |
![]() |
04.01.2015 20:31 <muhentaja> Typoja tuli mutta olkoon, kun ei voi korjata.. |
![]() |
04.01.2015 20:17 <muhentaja> Siihen aikaan kun noita vaijeriohjattuja erottimia asennettiin ei varmaan muutenkaan ajateltu tulevaisuuteen samalla tavalla kuin tänä päivänä. 20kV linjathan aikanaan vedettiin aina lyhintä mahdollista reittiä ajattelematta pätkääkään minkälaiseen korpeen ja suohon ne vianetsinnän ja saneeraamisen kannalta lopulta päätyivätkään. Tänä päivänä niitä wanhoja 20kV avolinjoja siirretään saneerauksien yhteydessä tien varteen tai vastaavaan helppopääsyisenn paikkaan ja yhtä lailla kaiketi vaijerit vaihdetaan tankoihin, tai sitten siihen vaihtoehtoon että muuntajaerotinta ei ole lainkaan. Reitillä nykyisen oman asuinpaikan ja vanhempien asuinpaikan välillä on tullut havaittua myös sellainen trendi että pylväsmuuntamoissa SJ-sulakkeet on korvattu hyppylangoilla. Uudehkoista muuntajakoneista (liekö niissä jotain sisäisä suojauksia) huolimatta linjä on pitkä, jos en karttoja väärin ymmärtäny aina Limingan sähköasemalta Järvitalonjärven kesämokeille. |
|
04.01.2015 18:33 <Hartsa> Kaivoksella ollut aikoinaan tai liekkö tullut painovirhe =) |
![]() |
04.01.2015 18:31 <Hartsa> samaa mieltä kanssa et hengenvaarallisia nykyisin |
|
04.01.2015 11:53 <TT> Mistähän tuollaista 6,3kV AMCMK -kaapelia löytyy? |
![]() |
04.01.2015 11:06
<J.P>
Hengenvaarallisia virityksiä noi vaijerit, muutamia tullut vastaan. Vielä joku jossain kuolee kun esim. pylväsmuuntamolla jossa linjaerotin latvassa vaijeri katkeaa yläpäästään ja yläpää tippuu muuntajan kannelle, vaijerien eristimet käyttäjän sylissä... Minä määräisin nuo joissa jännitteellisiä osia vaijerin yläpään alapuolella heti käyttökieltoon ja vaihdettaviksi |
![]() |
04.01.2015 10:36 <M. Asentaja> Haapajärvi-Pyhäsalmi 110kV johto mahdollisti näiden pylväiden uusimisen, aiemmin saaressa oli jäiden murjomat puupylväät, taipuneina kuin jousenkaaret! |
![]() |
04.01.2015 10:33 <calm> Eihän tässä vielä kaivosalueella olla, aita näkyy kuvassa. ;) |
![]() |
04.01.2015 10:02 <M. Asentaja> 20/6,3 kV:n muuntaja on aika pienitehoinen, tuollaiset noin 2 Megaa 20 kV,n verkkoon voi ajaa enimmillään. |
![]() |
04.01.2015 08:51 <RST> Ei napsahda...yllättävän hyvin noi vaijerit kestää,toki on tullut vastaan katkenneitakin. |
![]() |
04.01.2015 08:01 <Hartsa> Mukava tuollainen vaijeri ohjattu erotin...Varmasti napsahtaa poikki jos pitää laittaa kiinni. |
![]() |
04.01.2015 07:53 <Hartsa > Pääsyöttö laitokselta menee 45kV verkkoon. 20kV on varayhteytenä laitokselle sen ollessa pysähdyksissä Omak II kautta otetaan sähköt. |
![]() |
04.01.2015 07:24
<Hartsa>
Tällä laitoksella oli tulipalo koekäyttövaiheessa -75 Revon sähkö Oyn Palossa tuhoutui turbiinin ohjausautomatiikka generaattorin säätö ja kenttäkatkaisiakennot ja ohjaustaulut. Palon syytä ei koskaan saatu tarkempaa tietoa koska hälytysreleistö tuhoitui täysin palossa. Palo syttyi yöllä ja sammui itsekseen voimalaitos oli varustettu paikallisautomatiikkalaitoksella mutta ei oltu ehditty kytkeä kaukokäyttöön. Tapahtuman epäillään alkaneen koneiston käyttöautomatiikkalaitteistosta voimalaitoksella oli juuri päättynyt koekäyttö,Eikä sitä oltu otettu varsinaisesti käyttöön. |
![]() |
04.01.2015 07:02 <Hartsa> Varmasti asema on pysynyt samoilla paikoilla valmistumisestaan...Päämuuntaja näyttää että on vuosien varrella uusittu käynyt varmaan entinen liian pieneksi. Pitikö käydä lupakysymässä että pääsit kaivosalueelle kuvaamaan ?? |
![]() |
04.01.2015 07:00 <Hartsa> ei varmaan ole paljoa ollut varasyötöllä käyttöä.... Liekkä pyhäsalmessa omat varavoimakoneet kaivoksella, Luulisi et on ? |
![]() |
04.01.2015 06:57 <Hartsa> ois tullakin vähän raivaus hommia kentällä =)pusikoituu.... |
![]() |
04.01.2015 06:55 <Hartsa> Alkasi olla suolat vaihdossa tuosta pytystä =D |
![]() |
03.01.2015 18:45 <M. Asentaja> Hinkua on säännöstelyaltaan yhteydessä joten sillä voidaan ajaa tarpeen mukaan isommallakin teholla tehohuipun aikana, (putouskorkeus) Oksava taas on lähes puhdas jokilaitos joka käy pienemmällä tehollaenemmän tunteja. |
© Janne Määttä 2004-2017