![]() |
20.05.2015 20:11 <RicuP.> Nyt voikin ruveta käyttämään vaikka tuota Etman:in kalustesarjaa. Se on tavallaan Strömforsin kopio, mutta paljon halvempi ja kuitenkin laadukas, kun turha on enää Schneiderille pistää rahojaan kun lopputulos oli tuo! ABBkin on kovaa kyytiä menossa Viroon. |
![]() |
20.05.2015 19:40 <J.P> Eiköhän tuon "ehkän" voi ottaa pois, eli eipä toi oikein mitään muutakaan. |
![]() |
20.05.2015 18:04 <Jouko> Keltapassivoidut korokepalat. |
![]() |
20.05.2015 15:56 <RicuP.> Vuoden 54 yleistekniikan kirjassa puhuttiin jotain näistä linjoista ja puhelinkeskuksista. Eristimiäkin oli erilaisia erityyppisille linjoille. On paljon monimutkaisempi järjestelmä kuin kuvittelin, kun linjoilla on joku ominaisvastus ym. ja niitä pitää sovitella yhteen. Pitääkö se paikkansa, että jossain olosuhteissa langat ns. laulaa, eli värähtelee niin että puhe kuuluu läpi? |
![]() |
20.05.2015 13:39
<Tuomo Y>
http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6262 Kaksi ylintä numeroa ovat pylvään pystytysvuosi, seuraavat alla ovat pylvään juokseva numero keskuksesta tai linjan haarasta tms. päin laskettuna. Kolmannella "rivillä" on sitten mahdollinen vuorottelupylvään numero; kirjain T tai N vuorottelukaavasta riippuen + vuorottelupylvään numero. Numerolaatat asennetaan pylvään kylkeen siten, että laattaryhmä on n.45 asteen kulmassa tien suuntaan, jotta numerot nähdään paremmin autosta käsin ennen kuin ollaan ihan pylvään kohdalla. Joka toisen pylvään laatat on toiseen suuntaan 45 asteen kulmassa, jotta ei ole myöskään väliä mihin suuntaan auto ajaa:) |
![]() |
20.05.2015 08:03
<calm>
Kyllä näitä edelleen tuolla Lapin perillä käytössäkin on, mutta kyllähän ne todella vähissä alkaavat olla, kun kaikki lankalinjat halutaan poistaa ja korvata langattomilla. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/936 http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/667 Muistikuvat kertoisivat, että tuo alin T + numerokin oli juokseva, joka kymmenennessä vaiko joka viidennessä pylvääsä semmoinen oli. Merkityksestä en kyllä mene sanomaan mitään. |
![]() |
20.05.2015 02:01 <Jouko> Johdin ehkä Al 132.. |
![]() |
20.05.2015 01:45 <Jouko> Ylimmän numeron mieltäisin itsekin rakennusvuodeksi. Eiköhän se Kajaanin museolinja ole vain museolinja.. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6342 |
![]() |
20.05.2015 01:24 <Jouko> Tästä ohitetaan sitten voimalaitos jahka kaljakellunta laajenee joskus Kemijoelle.. |
![]() |
20.05.2015 00:51
<Hartsa>
Kyllä aikamonessa -60 kerrostalossa on tullut noita merkkivaloja vastaan.... Yhdessä paikkaa punainenvalo ilmoitti että öljypoltin on häiriössä ja talomiestä kaivataan paikalle. |
![]() |
20.05.2015 00:48 <-"-> http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/950 |
![]() |
20.05.2015 00:48 <Hartsa> Kyseinen lamppu roikkuu tuolla säätäjän päällä naulakossa =D |
![]() |
20.05.2015 00:43 <Hartsa> Oli aika yleisesti -80 paloautoissa noita, Ja puhelinasentajien "telen autossa" roikkui takaseinällä mersussa näitä |
![]() |
20.05.2015 00:42 <Hartsa> voi olla nykuisin aika hiljaista "rautalangoilla" Tuskimpa uskoisin väittää että mahtaa olla maanalla käytössä olevat linjat. |
![]() |
19.05.2015 22:14 <RicuP.> 15W lamppu käy tässä aika kuumana, että ei parane punaiseen lasiin koskea :D |
![]() |
19.05.2015 22:04 <Zöge> Tuon sortin lamppu oli muistaakseni kerrostalon pyykkituvan oven päällä. Valo paloi, kun kuivaushuoneen Koja Hulmu -pyykinkuivaaja oli päällä. Saunan oven päällä oli myös moinen. |
![]() |
19.05.2015 21:49 <qwerty1> Onkohan missään päin Suomea enää yhtään puhelinavolinjaa ihan oikeassa käytössä? Lapissahan noita avolinjoja taitaa olla vielä jäljellä, ja Kajaanissa tais olla se museolinja. |
![]() |
19.05.2015 21:47 <RicuP.> Olen itsekin nähnyt sellaisen pitkulaisen liittimen jossain rasiassa. Vaihtokytkin on ja on näköjään nyt P-tuotteen oma tekele, toisin kuin vanhemmassa mallissa jossa oli Berker. Tuossa läpimenevässä purkissa on myös 3 liitintä, mutta yksi on nolla. Kotelon pohjalla on vielä maa-liitin. Näitä kytkimiä on 3kpl ja ovat käyttämättömiä johdon reijät avaamatta. |
![]() |
19.05.2015 21:30 <RicuP.> Niitä tuplapistorasioita olis kiva löytää jostain, mutta ovat vaan aika harvassa. Ja vielä se 50 -luvun malli, missä on metallilätkä pitämässä kantta. |
![]() |
19.05.2015 21:09 <Make> Ei ole tuttu, mutta väri on ainakin ajanmukainen. |
|
19.05.2015 21:07
<Make>
V.S:lle on varmaan käynyt joku vahinko, sillä 0-napin metallitappi on kiero, ja akselin kiinnispisteet ovat murtuneet. Virran asettelussa on isoja eroja valmistajien kesken. V.S:n mustassa säätöpyörässä lukee 0,6 0,8 ja 1, tarkoittavat kerrointa, eli säätö vaatii laskutoimitusta. Helvarissa on selkeät merkinnät, mutta pyörää voi kääntää vain sormin. LK-NES:ssä taas on selvät merkinnät ja meisselinkolo. Helvarista puuttuu kuvassa nappien juuresta vaaleat muoviholkit, löysin tänään niistä toisen... |
![]() |
19.05.2015 20:48 <Make> Tuon tapaisen merkkivalon olen nähnyt, se muistutti kai sammuttamaan saunaosaston valot. |
![]() |
19.05.2015 20:42 <Make> Minullakin on tuollainen jakorasia, jossa liitinpalikka taitaa olla pitkulainen, jossa liittimet ovat rivissä vierekkäin. Mahtaako olla vaihtokytkin tuo alempi, kun on kolme liitinruuvia? Vielä esitekin löytyy... |
![]() |
19.05.2015 20:35
<Make>
Töissä on vasemman rungon mallisia tuplapistorasiota, joissa vaan läpät alkavat olla harvinaisia. Noita Strömforsin kytkimiä löytyy myös, mutta kokonaan valkoisena. Tuollaista PSO:ta en ole nähnyt. |
![]() |
19.05.2015 14:52
<Hartsa>
Tämän moista piippa kerkesi käyttämään 5v ihan oli kätevä :) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a6/Swissphone_Quattrino_EURO_RE428NT-16V-002.jpg/340px-Swissphone_Quattrino_EURO_RE428NT-16V-002.jpg |
![]() |
19.05.2015 14:41
<Hartsa>
Tuossa kuvassa näkyy vasemalla katolla oleva piippa-anteeni http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8109 |
![]() |
19.05.2015 14:05
<Hartsa>
Siis yli 50 v laiteeksi |
![]() |
19.05.2015 14:05 <Hartsa> Tosi hyvä kuntoinen yli 50 laiteeksi, Mutta nämähän oli idioottivarmoja toimijoita tehty kestämään. |
![]() |
19.05.2015 14:01 <Hartsa> Hyvä vesiliukumäki =) Kanootilla menooon mutta alapäässä on aika pudotus..... |
![]() |
19.05.2015 10:28
<Topiax>
Taivalkosken voimalaitoksella lienee uittoränni vielä paikallaan. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8159 |
![]() |
19.05.2015 01:27 <Hartsa> Joissain voimaloissa ei kerennyt kyllä uittosysteemit olla montaa vuotta käytössä =) tuntuu hassulta... |
![]() |
19.05.2015 01:25
<Hartsa>
Mitä olen kuullut niin joissakin on asennusvuosi ja "juokseva" pylväsnumero. |
![]() |
19.05.2015 01:22
<Hartsa>
Hyvä on juoksutus =) Siinä on patorakenteet kovilla. |
![]() |
19.05.2015 01:20 <Hartsa> sisällä on kammesta veivattava puhelin...minnehän on yhteys ? |
![]() |
19.05.2015 01:18 <Hartsa> Erotin on kyllä vanhaa mallia, Olisiko Ex-220 osia ? |
![]() |
19.05.2015 01:17 <Hartsa> Pitäs kyllä olla työmaadoitukset ehottomasti.... |
|
19.05.2015 01:14
<Hartsa>
Vasemmanpuoleinen mallin katkaisia oli vesipumppukäytössä monta vuotta kunnes ei enään mootorinsuoja oli sen verta huono että pumpun pyöri pisempään niin tahtoi laukaista sisäisen lämpöreleen päältä. Ei tullut kuvatuksi kun vaihdoin oli aika mustuneet kosketin osat siinä. |
![]() |
19.05.2015 01:10
<Hartsa>
Tämä aikarele oli johonkin tornimurtajan käyttöön tehty, Taikka sitten pölynpoisto puhaltimen ohjaukseen.... |
![]() |
19.05.2015 01:09
<Hartsa>
Laitahan porrasvaloautomaatti näytille !! |
![]() |
19.05.2015 00:15 <RicuP.> Otin tänään talteen purkuhommista vuoden 64 Saia Ag merkkisen pinta-asennettavan porrasvaloautomaatin joka vielä tikittää tarkasti. Asetettu aika heitti vain 3sek yli =) Lisäksi otin talteen yhden Ornon ns. linkkuvalaisimen jossa on luultavasti Tapio Wirkkalan kupu. |
![]() |
18.05.2015 19:09 <Koomikko> Tuossa ylin 64 on asennusvuosi tai joskus kyllästysvuosi. Keskellä 20 on pylväännumero. Alin T5 saattaa liittyä vuorotteluun, näitä numeroita ei ole yleensä joka pylväässä. |
![]() |
18.05.2015 18:55 <kpx8> Joku asiantuntija voisi kertoa mitä nuo numerokilvet noissa pylväissä merkitsee? Tuossakin on 3 päällekkäistä kilpeä. |
![]() |
18.05.2015 10:48 <topiax> Liikkuvaa kuvaa (kännykkäkuvaa) samasta paikasta: https://youtu.be/cgJy8ykdygk |
|
17.05.2015 20:34 <Make> Itse heittimen mallinumero(?) näyttäisi alkavan HVA4, kenen tyyppi lienee? Lisäksi rungossa lukee kaiverrettuna 0659, se voisi olla vaikka valmistusajankohta. |
![]() |
17.05.2015 18:53
<calm>
Lapin karttaa kun tuli ympäriinsä surffattua, niin näköjään Lokka sitten on tämän saman johdon, tai ainakin viereisen, haarassa. Tästä muutaman kilometrin etelämpänä on erotinasema, johon tulee Savukoskelta kaksi johtoa ja siitä sitten jatkuu tänne ja haara kääntyy Tanhuaan ja Lokkaan. Omituisuus tulee sitten siitä, että täällä päässä verkko on Koillis-Lapin Sähkön ja Lokan päässä on 44 km Rovakairalla. https://goo.gl/iloVmz |
![]() |
17.05.2015 14:54 <calm> Kemijoki Oy:n omassa kuvassa ränni näkyy, mikä vuosi tuo lie on sitten pois purettu. Taustalla näkyy Pyhätunturin pohjoisrinteet ja jostain kaivamalla varmaan löytyisi mikä vuosi ne 1990-luvun alussa käyttöön otettiin.. http://www.kemijoki.fi/media/kuvat/kuvapankki/voimalaitokset-kesalla/kokkosniva.jpg |
![]() |
17.05.2015 14:48 <Mikko Koho> Kävin nyt, muilla asioilla, katsomassa paikkaa ja siellä oli tuota piuhaa 4-5 pylväänmitan matkalta purkamatta,kummassakin päässä johtimet maassa ja ainakaan keltaisia maadoitussauvoja ei ylhäällä ollut. Siitä ei ole tietoa että onko viereinen 20kV jännitteinen/virrallinen vai ei.. |
![]() |
16.05.2015 23:51
<Mikko Koho>
En ainakaan nähnyt kylttiä, varoitusnauhaa tms. kun aluetta jokuseen kertaan ajelin ja vähän matkan päässä,Saimaan kanavan rannan läheisyydessä, oli kyllä erotin auki "Älä kytke"-lapun ja lukon kanssa mutta minkään sortin maadoituksia en hämärässä nähnyt. Samalla, ihan erottimen vierestä, lähti ilmajohto joka käsittääkseni jatkuu maakaapelina kanavan ali. Siitä on jo tovi kun SFS6002:n silloinen versio minulle opetettiiin mutta olen elänyt käsityksessä että yli 1kV:lla maatot pitää tehdä jokaiseen syöttösuuntaan ja näköetäisyydelle työkohteesta, lisäksi jos johdin katkaistaan niin maatto pitää olla kummassakin suunnassa. |
![]() |
16.05.2015 22:55 <J.P> Jos ei ollut maadoituksia noissa langoissa niin olisi ihan "isomman nootin" paikka. |
|
16.05.2015 22:02 <RicuP.> Täytyisi varmaan käydä ottamassa kuva tuplavaloista:D VR:n puupylväissä on merkintä VR ja joku numero. |
© Janne Määttä 2004-2017