<< ^ >>

korpi19.JPG

400/230 V Tässä on valtion tievalojen ohjauskotelot. Ilmeisesti Arsan silumiiniset ovat alkuperäisiä. Myöhemmin on lisätty päälle Enston Cubo EO- kotelo ja pylvääseen ilmeisesti Rittalin kotelo, josa on tuollainen musta kai antenni. Ruosteessa alkavat olla... Vuodelta 1993. Tuusula, Mäyräkorpi 04.07.2015
Kuvaaja: Niko Pajunen
Sijainti: N 60.39554° E 25.06976° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

30.08.2015 16:00 <Hartsa> Onkohan tuossa läppien alla 230v pistokeet ?
30.08.2015 18:30 <TT> Näyttäisi ehkä ennemminkin joltain läpivienneiltä (-sokoilta).
30.08.2015 20:27 <Make> Ne ainakin näyttävät tuuletusritilöiltä. Oikealla sivulla on kaksi mittarin lukuaukkoa, ainakin toisen takana on mittari. Lisäksi kilpi: "Huom Pääkytkin kannen alla".
30.08.2015 23:43 <RicuP.> Tuossa silumiinikotelossa oikealla puolella on luultavasti valojen pääsulakkeet ja kWh mittaus ja vasemmalla puolella ohjaus ja muut mittarin jälkeiset vehkeet. Sitten on lisätty tuo peltikotelo, jossa taitaa olla valojen himmennys systeemit. Kapea kotelo on vähän erikoinen, se kuitenkin liittyy valojen ohjaukseen, voipi olla Rf antenni.
Aika surkeita ovat nuo peltikotelot tuommoisessa käytössä.
31.08.2015 21:31 <Make> Ai tässä olisi ihan himmennettävät valot. Tuollainen Enston kotelo ja antenni on lisätty myös lähistöllä katujakokaapin kylkeen. Valojen ohjaukselle sekin näyttäisi olevan.
01.09.2015 00:19 <RicuP.> Kovasti epäilisin himmennystä, tai muuta tehonpudotusta jos kerran valaisimet on uusittu hiljattain.

Joissakin systeemeissä saattaa olla jopa väyläohjauskin, jolloin jokaista valaisinta voidaan valvoa ja ohjata erikseen ja GSM antennilla lähetetään valaisinkohtaiset tiedot ja etäkäyttö. Hyvinkäälläkin sitä on käytetty jossain ja lisäksi ainakin esim. Kehä III:lla ja Helsinki-Porvoo moottoritiellä ja vissiin nyt kaikissa uusissa vähänkin isommissa kohteissa käytetään.
Hyvä puoli on se, että sähköt on kokoajan päällä ja valaisimet voidaan sytyttää ketjussa yksi tai useampi kerrallaan.
01.09.2015 21:16 <Make> Sen em. katujakokaapin perässä on edelleen noita Idman 8512- valaisimia natikkaversiona. Samalla tavalla kai niitäkin voi himmentää kuin Philips Mantoja. Tuskin tässä sentään väylää on.
02.09.2015 01:43 <RicuP.> Se riippuu tekniikasta. Säätömuuntajallahan voidaan himmentää kaikkia valaisimia.
Kyllä 8512 mallissakin on ollut joskus himmennettävä ja väyläversiokin. Aina joskus niitä näkee kun välillä yksittäinen lamppu palaa itekseen kun on rele jumittanut tai sammutus komento mennyt ohi..
02.09.2015 13:50 <Mikko Koho> Täällä ainakin oli ja voi olla edelleenkin kaupungin pääväylien valot säästömuuntajahimmentimien perässä. Eli sytytyksessä täysi jännite että kaikki valot syttyvät ja jonkun ajan kuluttua, jos kello on vaikka 20.00-05.00, en muista ihan tarkkaan, pudotetaan jännitettä. Ongelmana ko. systeemissä on vain se että johdotuksia ja valaisimia ei alunperin ollut tehty ko, käyttöä varten vaan oletuksena oli täydellä jännitteellä polttaminen. Niinpä 10v sitten tuli ihmeteltyä että miksi aina 20.00 osa katuvaloista sammuu ja sitten, muutaman minuutin viiveellä, ne alkavat syttyä uudelleen. Kävipä joskus niinkin että nämä sammuneet yksilöt syttyivät samaan tahtiin kun niiden alta käveli..
02.09.2015 16:33 <RicuP.> Kyllä ihan perus valaisimen pitäisi sillä muuntajalla toimia. Valot voi sammua tehoa pudotettaessa jos kontaktori ei ole tarpeeksi nopea, tai lamput on vanhoja.
Kontaktorin täytyy ensin irroittaa ryhmä norm. verkosta ja toinen kytkee sen sitten vasta muuntajan perään ettei toisiokäämiin tule verkkojännitettä.
On myös valaisimia joissa on sisäinen tehonpudotusrele joka kytkee lampun kuristimen pienempään lähtöön jolloin katkosta ei synny välissä.
02.09.2015 21:11 <Make> Monesti olen ihmetellyt yksittäisiä päällä olevia valaisimia, lienevät sitten väylämalleja. Esim Kehä 3- Tuusulanväylän liittymän valonheittimistä on monesti joku päällä päivälläkin.
03.09.2015 02:24 <RicuP.> Joo, itsekin olen huomannut. Itään päin ajettaessa on Länsisalmen liittymän jälkeen yksi valaisin joka palaa aina, vissiin jo ainakin vuoden. Liekö keskusyksikkö ikinä sitä rekisteröinytkään..
24.10.2015 20:57 <Make> Tuo musta antenni on Laird Technologies- niminen. http://www.lairdtech.com/
20.10.2016 21:07 <Make> Enston teräskotelot ovat nykyään Casemet-nimisiä. Ovat kai muuten samanlaisia mallinumeroita myöten.
21.10.2016 01:09 <RicuP.> Vai on nimi muuttunut, kai vielä Mikkelissä tehdään. Joskus oli niiden koteloiden kanssa ongelmia, kun kaikki kierreniitit oli maalissa suojatulpista huolimatta.. Jouduttiin kierretapilla kaikki jynssäämään läpi.
21.10.2016 21:04 <Make> Kyllähän ne Mikkelissä tehdään ainakin kilven mukaan. Ensto myi kotelovalmistuksensa tuolle. http://www.casemet.fi/uutiset
Tuollaisia ovat edelleen, että kierretappia tarvitaan. Tulpat on kai laitettu vasta maalauksen jälkeen.
Tänä vuonna on kai tullut joku määräys, että valmistajan osoite pitää lukea laatikossa ja itse laitteessa. Pikku hiljaa noita tietoja on kaiken maalaisiin laitteisiin ilmestynyt.
23.10.2016 00:23 <RicuP.> No ei ole varmaan kukaan valittanut kierteistä, kun siitä on jo reilusti pari vuotta, kun tuo tapahtui..
Ihan hyvä, että tulee valmistaja selville, kun välillä ei lue, kuin tyyppinumero, eikä mitään merkkiä. Sekin pitäisi määrätä lailla, että tyyppikilpi pitää kestää pidempään, kuin 10v ja että se ei saa asennuksen jälkeen peittyä. Esim monissa valaisimissa tyyppikilpi on valaisimen pohjassa ulkopuolella siten, että se jää seinää/ kattoa vasten piiloon. Hyvä paikka olisi yleensä kuvun alla kytkentäpisteen läheisyydessä/ kannessa, tai liitosjohdon läpiviennin vieressä. Valmistuspäiväkin olisi hyvä merkitä.
23.10.2016 21:09 <Make> Kierteet on pitänyt puhdistaa sen 10 vuotta, mitä noiden kanssa olen pelannut.
Kilven kestävyys olisi paikallaan, vaan moniko nykylaite kestää yli 10 vuotta... Olikohan joku ABB:n muovinen keskuskotelo, jossa kilpi oli pohjassa ulkopuolella. Vähän asiaa ihmettelin. Valmistuspäivä taidetaan aika usein nykyään merkitä, on vaan välillä aika salakielinen.
24.10.2016 01:09 <RicuP.> No just! Meilläkin meni ties kuinka kauan niitten koteloiden kanssa, kun tarkoitus oli vain heittää paikalleen.. onneksi sattui joltain metalliäijältä löytymään kierretappi, muuten olisikin koko keikka mennyt persiilleen..
Tai yleensä muovinen kilpi kestää, mutta ei pysy.. Kerran etsin eräästä kapean mallin astianpesukoneesta kilpeä, että näkisin tehon, että voiko lisätä pienen varaajan samaan ryhmään. Kilpeä ei tuntunut löytyvän mistään, mutta se olikin koneen "konehuoneessa" eli sokkeliosan sisäseinässä..
24.10.2016 21:26 <Make> Tuota varten on keskusvalmistajia, kun "pieni" työ onkin joskus aika iso... Apk:n kilpi on hyvin piilotettu.

© Janne Määttä 2004-2017