![]() |
30.05.2015 20:14
<Make>
Kyllä, valonheitin on Orno 160-065. http://www.muistaja.fi/imageinfo.php?id=15696&view=lres&prms=s_start%3D360%26s_fulltext%3DOrno%26s_adv[0]%3D%26s_adv[1]%3D%26s_advfrom[0]%3D1%26s_advfrom[1]%3D1%26s_org%3D0%26s_viewmode%3D2%26s_class%3D1%26s_advs%3D2 |
![]() |
30.05.2015 19:44
<Make>
Mitä mahtaa korjaajat tehdä, kun noita ei kai enää tehdä. Muutenkin ainoat huollossa käytettävät valaisinvaihtoehdot tuntuvat olevan Siteco SC ja Alppilux Camillo, vaikka alkuperäistäkin mallia saisi. Cupolassa taitaa olla kauhavalaisimen kauha heijastimena, mitä on joskus sattunut näkemään. |
![]() |
30.05.2015 19:29 <Make> Tuntuu ovia jäävän joskus auki, vaikka ei tietenkään saisi. Tuolla omia kokemuksia: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/5583 |
![]() |
30.05.2015 10:08 <Mikko Koho> Tuo meidän paikallinen vesivoimala on legenda kalamiesten hätyyttämisestä ja siltäkin ajalta kun laitoksella oli vielä miehitys. Eikä tästä ole pitkäkään aika kun jotkut idiootit ovat menneet aitojen taakse sellaista reittiä että ne kalat olisi kannattanut mieluummin käydä hakemassa kaupan kalatiskiltä kuin lähteä leikkimään akrobaattia.. |
![]() |
30.05.2015 10:05 <Mikko Koho> Erään sähköyhtiön vikailmoitusnumero sunnuntai-iltana 19.30 aikaan. "Miks teil on ___sähköasemalla avoimien ovien päivä? *Hetken hiljaisuus* Niin, täällä on portit auki niin että 110kV kentälle on esteetön pääsy. *Tuota, ei tiedetä mutta selvitellään, kiitos ilmoituksesta!*" Katoin vaan ohikulkiessa sivusilmällä että mitä h***ä ja oli pakko heittää auto ympäri ja ajaa paikanpäälle tarkastamaan tilanne. Jollakin oli ollut liikaa mielenkiintoa ja oli pitänyt rikkoa aidan lukko.. |
![]() |
29.05.2015 22:55
<RicuP.>
Noniin, ilmankos se näytti paljon vanhemmalta. En ole ennen tämänlaista nähnytkään. Pylväissä tosiaan on kreosootin väristä kyllästettä n. puoli metriä maan pinnasta. Linja lähtee tuolta uudelta johtohaara työmaalta ja on näillä cobratuilla pylväillä ja A-orsilla. Kulmakohdissa on koukut tai lautaset ilman orsia. Muutaman kilometrin jälkeen linja haarautuu ja jatkuu -87 pylväillä ja muovisilla eristimillä A-orsilla. |
![]() |
29.05.2015 22:13 <Jouko> Tähän voimalaan liittyy: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/5694 Kerran oli eräällä tännekin kuvatulla sähköasemalla kytkemökopin ovi auki mutta aitaportti lukossa ja taas eräällä toisella asemalla toisin päin. :) |
![]() |
29.05.2015 21:56 <Jouko> Noin 1970-luvun pylväät lienee 'nuorimpia', joissa olen COBRA-laattoja nähnyt. Näitä jälkikyllästeitä on taidettu käyttää kääreinä sekä injektiomenetelminä. Pylväät kuulemma lahoavat helpoimmin juuri maantasalta, jossa kosteus vaihtelee ja toukat möyrii. Jossain Monnin oppikirjassa taannoin mainittiin että maata kaivetaan hieman pylvään juurelta, laitetaan kyllästekääre noin metrin matkalle ja jätetään mehustumaan määräajaksi, jonka jälkeen kääre pois ja kaivetut maat takaisin. Jälkikyllästyksen hoiti työhön koulutetut henkilöt. |
![]() |
29.05.2015 21:52
<RicuP.>
Etman näkyi löytyvän ihan rautakaupasta ABBn vierestä. Näkyy jousiliitin olevan yllättäen samanlainen kuin Strömforsissa. Yllätys oli, että uppojakorasiassa oli myös kierrettävä korotusrengas ja nysäaihiot saa auki ja paikalleen ilman työkaluja. Niinpäs näkyvätkin olevan kiinalaisia. Aika perushyvä sarja kuitenkin, vaikka kehittämisen varaa löytyy vielä jonkinverran. |
![]() |
29.05.2015 21:31
<RicuP.>
Nämä ovat mutkassa ulkokaarteessa. Pylväissä ei ollut mitään vikaa, pelkät padat oli lytyssä, eli jotain sinne on osunut ja molempiin samalla lailla. Nämä ovat Kylätien varressa aukean kohdalla. Tästäkohtaa meni vielä 20kV tien yli. Porvoossa oli joskus yhdestä Cupolasta kaikki kuoret lähteny, pelkkä runko ja heijastin oli jäljellä ja paloi vielä :D |
|
29.05.2015 21:17 <Make> Joku vanhanaikainen työmaavalaisin tulisi mieleen. |
|
29.05.2015 20:59 <Make> Aurinkoisella ilmalla voi onnistua. |
![]() |
29.05.2015 20:56 <Make> Kokonaan irtoavat ikkunat ovat kai olleet joku muoti myös. Työpaikalla on 60-lukuiset sellaiset, mutta noita pienemmät sentään. Yläreunassa on tapit, alareunassa haat, ulompi karmi irtoaa vieläpä ulospäin. |
![]() |
29.05.2015 20:41
<Make>
Sen tapin vastapuoli "puree" aika lujasti kiinni kantta irrottaessa, jos pelkäävät prässäyksen löystyvän. Mikä on virolainen, Etman näkyy olevan kiinalainen valmistaja. http://export.etman.cn/about.asp?id=43 |
![]() |
29.05.2015 20:21
<Make>
Ympäristöä näkemättä voisi arvata jonkin auton kyydissä olleen esineen kiilaantuneen tuonne väliin. Valaisinhan on Idman Cupola 360HRP/SRP ... IC ACP-D550 ALU tai -700 ALU. Siltä se ainakin vaikuttaa. https://web.archive.org/web/20070806070539/http://www.idman.fi/prodinfo.asp?groupid=370&languageid=FI |
![]() |
29.05.2015 19:57
<Make>
Valaisin on Idman Globus 701 08 HPL125 PO400 /170HPP 1xHPL125W IC PO400 tai 500. Siltä se ainakin näyttää... https://web.archive.org/web/20030518164207/http://www.idman.fi/prodinfo.asp?groupid=332&languageid=FI |
![]() |
29.05.2015 16:26 <RicuP.> Joo, kyllä näkyi olevan juotettu takapuolelta PEn tappi myös 4-osaisessa pistorasiassa. Liekö joku hätäratkaisu tai vain jostainsyystä varmistettu. Olisi kiva nähdä tämän jousiliitinmallin rakenteen ja minkälainen jousi on. Electrogear kalusteet on muuten myös Etmanin tekemiä, mutta halvempia ja ruuviliittimillä, muuten ihan sama tuote. Liekkö virolaisia. |
![]() |
29.05.2015 16:23 <J.P> "Cobrattu" pylväs eli pylväs on jälkikyllästetty tyvestä 1996 COBRRA menetelmällä ja siinä yhteydessä tuo laatta sitten asennettu -pylväs varmaan useamman kymmenen vuotta sitten vanhempi. |
![]() |
29.05.2015 14:02 <calm> Oulussakin oli vähän vastaavia toimia eilen menossa. https://goo.gl/vSV6Pw oli tiputtanut eilen päivän aikana pylväästä kaapelin päätteineen, mutta pylväs oli vielä pystyssä. |
![]() |
29.05.2015 01:48
<Hartsa>
Ei liity tähän voimalaitokseen..... Hups ovi oli jäänyt auki..... =) http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/avoimet-ovet-voimalaitoksessa/95379/ |
![]() |
29.05.2015 00:21
<-"->
Tai siis sisäpuolella on hakaset 2 puolellaan. |
![]() |
28.05.2015 22:22 <Hartsa> Kova ukko kun ei ole kuulosuojaimia tahtoo viheltää aika ilkeästi ;) |
![]() |
28.05.2015 22:19 <Hartsa> kokonaan irtoavaa mallia 4 puolen on karmissa haat. |
|
28.05.2015 22:18
<Hartsa>
Make..pitää tässä koettaa käyä kuvaamassa tuo tyyppikilpi. |
|
28.05.2015 21:38 <Make> Musta reuna on kai tiiviste ja vielä jäljellä. |
|
28.05.2015 21:33 <Make> Itse asiassa olen juuri bongannut varmaan samanlaisen varmasti 125 watin mallin. Vielä kun saisi mallinumerosta selvää... Tuo näyttäisi olevan mukavan alhaalla. |
![]() |
28.05.2015 21:26
<Make>
Sellainen puoliympyrän muotoinen malli taisi olla Global. Niitäkin on töissä... Onkohan nuo ikkunat saranoidut vai kokonaan irtoavat? |
![]() |
28.05.2015 20:29
<RicuP.>
Yhden kerran käväisin museossa lähemmäs 10v sitten ja muistan kyllä nämä pöntöt ja sen ison eristimen siellä pihalla:) Olisi pitänyt käydä useammin, kun aika lähellä kuitenkin oli. Pitäisi varmaan perustaa oma Pj -museo, kun alkaa olla näitä vanhoja romppeita nurkat täys:D |
![]() |
28.05.2015 20:16 <RicuP.> Niihin aikoihin tulivatkin nuo PL putket. Noita Livalin valaisimia on melkein joka konttorissa ja kodissa. Itsellänikin on noita muutama jokunen vuosi sitten ostettu Valofoorumista ja ovat Global nimisiä, paitsi yksi joka on Asymmetria niminen. Näitä sai monessa eri väreissä. Mulla on jemmassa myös musta/ puna värisiä Livalin 'hissivalaisimia' missä on 13W PL putki. |
|
28.05.2015 19:57
<RicuP.>
Kansi on samalla lailla taitettu ulkoreunalle kuin tässä: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7847 Mutta, onko tämä sitten pienempi malli? Muuten kyllä täysin saman näköinen ja kauhakin on 'avaimenreijistä' kiinni. Tuo on kyllä Idmanin tyyppikilpi, 80 ja 90 -luvun valaisimissa oli mustareunainen. |
![]() |
28.05.2015 13:22 <Mikko Koho> Ja kohta, parin-kolmenkymmenen vuoden päästä, ihmetellään että mistäs saisi vanhanajan tietäjiä kertomaan vanhoista ajoista.. |
![]() |
28.05.2015 13:16
<Mikko Koho>
Laittavat samanlaisen kaasuturbiinin käyntiin kuin mitä tuolla on, tuolla vain koneet ovat paremmin koteloituja, mm. turbiinin hajoamisen varalta, kuin tuossa videossa: https://www.youtube.com/watch?v=mdQcuBaYAAc |
![]() |
28.05.2015 12:24
<Hartsa>
Ohoh.....harmi kun tälläinen lopetetaan. =( |
![]() |
28.05.2015 12:20 <Hartsa> -85 ollut varmaan huippu uutuuksia =D |
![]() |
28.05.2015 10:21
<Jouko>
http://yle.fi/uutiset/koululaisten_suosiossa_olleelta_sahkomuseolta_loppuivat_rahat/8023586 28.5.2015 Sähkömuseo Elektran taru Hämeenlinnassa on loppu. Erikoismuseota pyörittänyt Perinneyhdistys Elektra ry päätti sulkea museon ovet kun tarvittavat avustukset näyttivät loppuvan. Yhdistys sai museon pyörittämiseen tarvittavat rahat kantaverkkoyhtiö Fingridiltä. Yhdistyksen mukaan avustusten jatkuminen olisi vaatinut museon muuttoa paremmalle paikalle. Elektra yrittikin päästä uusiin tiloihin Hämeenlinnan Linnanniemelle, jossa se olisi saanut vetoapua muista museoista. Sopimukseen ei kuitenkaan koskaan päästy. – Tilakysymysten mutkistuminen johti vaikeaan rahoitustilanteeseen ja yhdistys joutui vuosikokouksessaan tekemään päätöksen museotoiminnan lopettamisesta, kirjoittaa yhdistys tiedotteessaan. Museon kokoelma hajaantuvat osittain muihin museoihin lahjoituksina, mutta pääosin yhdistys pyrkii säilyttämään aineiston Fingridin hallinnassa. Sähköistymisen erikoismuseo Elektra avattiin vuonna 1999. Siellä kävi vuosittain vain 2000-3000 vierasta, mutta heistä valtaosa oli koululaisryhmiä, joita Suomen sähköistymisen historia kiehtoi. Museo on jo suljettu ja sen alasajo on käynnistynyt. |
![]() |
27.05.2015 21:35 <Make> Eikös nyt ollut uutisissa, että Ericsson irtisanoo Suomessa henkilökuntaa. |
![]() |
27.05.2015 21:30 <Make> ...tai Lival PL 011, joka on kai Favoritin vanhempi versio ja lähes saman näköinen. Sellainen on näköjään työpaikalla. |
![]() |
27.05.2015 21:26
<Make>
Ylempi tumma on sama kytkin mustana/ ruskeana(?) kuin viereinen ja: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8068 Kyllähän tuo alempi on jakorasia. |
|
27.05.2015 21:18 <Make> Linssi on näköjään vähän ulkonevaa mallia, onkohan muovia vai lasia. Ei muuta kuin Sylvania Relumina- monimetallilamppu sisään niin näkee taas. Tosin joistakin heittimistä on myös 400 watin malli. |
|
27.05.2015 20:37 <Hartsa > "Velmet tukkijoella" =D olivat aikanaan sanoneet tehtaalla. |
![]() |
27.05.2015 16:37
<Sähkö-Masentaja>
Rautavaaralla oli vielä talvella jäljellä lyhyt pätkä puhelinavolinjaa kahdella orrella. Harmi kun en kerennyt kuvaamaan, kun kerkesivät mennä purkamaan. Muutama vuosi sitten noita puhelinavolinjoja oli Rautavaaralla aika pitkiäkin pätkiä, tosin eivät taineet olla enää silloin käytössä, kun pylväissä oli myös kaapelikin. Tuossa muutama googlen nappaama kuva: http://bit.ly/1LJ1chT http://bit.ly/1JVkbqg http://bit.ly/1PN9PO3 http://bit.ly/1RnAjDd http://bit.ly/1evurtC http://bit.ly/1FOx2sS |
![]() |
27.05.2015 13:57
<M.M>
Työkohde pitää olla aina maadoitettu suurjännitteellä ja avojohdoilla, koskee myös pj- avojohtoja. Työkohteeseen pitää asentaa päämaadoitukset jokaisesta mahdollisesta syöttösuunnasta. Maadoituksien sijainnilla ei sinänsä ole merkitystä, mutta jos päämaadoitukset ovat kaukana työkohteesta pitää työkohteessa käyttää erillisiä työmaadoituksia. Tuo näköetäisyys taitaa olla yleisin käytetty periaate, tietysti lähellä olevat jännitteiset johtimet (etenkin 110 ja 400 kV) voivat edellyttää maadoiutuksien käyttöä muutaman metrin päässä työskentely kohdasta. Kohdetta sen enempää tuntematta voisin veikata että purkutöitä on tarkoitus jatkaa niin että pylväät kaadetaan johtimineen esim kaivinkoneen avulla. Tällöin linjassa killuvat maadoitukset on huonovaihtoehto (saattavat hajota) mutta johtimet pitäisi maassa yhdistää liittimen yms avulla. Tietysti roikkuvat johdot ovat epäilyttävän näköisiä, ja vähänkään tarkempaa tietoa voi epäillä että kyseessä on vika. |
|
27.05.2015 10:14
<Hartsa>
tämä kyllä toimii mutta valoteho on ihan onneton....niin loppuun palanut 250w eh kun voi olla vielä vaan palaa =D |
|
27.05.2015 10:14 <Hartsa> Samaa mallia kun edelinen heitin elikäs http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8202 |
|
27.05.2015 01:59
<Mikko Koho>
http://phys.org/news/2015-05-hydropower-turbine-failure.html Norjassa probleemia kun ei Francisit kestä 10krt/vrk käynnistystä ja resonanssivaarallisilla alueilla ajoa. Jotenkin tuntuu hullunkuriselta että noille koneille ei ilmeisesti juuri ole laskettu että montaako käyntituntia yksi käynnistys vastaa. Kaasuturbiineilla moinen temppu on melko vakio ja siitä voi, vallitsevalla hintatasolla, laskea että kannattaako konetta pysäyttää jokaista hinnannotkahdusta varten. Kuulemani luvut käynnistyskerran rasittavuudesta liikkuvat välillä 10-48h normaalia ajoa.. |
![]() |
26.05.2015 21:49 <Make> Tuossa mallissa, olikohan ACJN2011HQ, maadoitusliuskat tulevat PE:n liitinruuvien päälle, näin olin katsovinaan. |
|
26.05.2015 21:44 <Make> On HIEMAN haastava kuvakulma tunnistamisen kannalta... |
|
26.05.2015 21:39 <Make> Tässähän on jopa arvokilpi. Tuollainen mustareunainen kilpi taitaa olla Idmanin. Myös rungon muoto täsmää. |
|
26.05.2015 21:36 <Make> Tämä on kai sama kuin tuo, mutta joku on vienyt linssin. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8083 |
|
25.05.2015 22:13
<Hartsa>
itsekkin epäilen kovasti 250W EH lampuksi... |
© Janne Määttä 2004-2017