![]() |
28.05.2015 12:20 <Hartsa> -85 ollut varmaan huippu uutuuksia =D |
![]() |
28.05.2015 10:21
<Jouko>
http://yle.fi/uutiset/koululaisten_suosiossa_olleelta_sahkomuseolta_loppuivat_rahat/8023586 28.5.2015 Sähkömuseo Elektran taru Hämeenlinnassa on loppu. Erikoismuseota pyörittänyt Perinneyhdistys Elektra ry päätti sulkea museon ovet kun tarvittavat avustukset näyttivät loppuvan. Yhdistys sai museon pyörittämiseen tarvittavat rahat kantaverkkoyhtiö Fingridiltä. Yhdistyksen mukaan avustusten jatkuminen olisi vaatinut museon muuttoa paremmalle paikalle. Elektra yrittikin päästä uusiin tiloihin Hämeenlinnan Linnanniemelle, jossa se olisi saanut vetoapua muista museoista. Sopimukseen ei kuitenkaan koskaan päästy. – Tilakysymysten mutkistuminen johti vaikeaan rahoitustilanteeseen ja yhdistys joutui vuosikokouksessaan tekemään päätöksen museotoiminnan lopettamisesta, kirjoittaa yhdistys tiedotteessaan. Museon kokoelma hajaantuvat osittain muihin museoihin lahjoituksina, mutta pääosin yhdistys pyrkii säilyttämään aineiston Fingridin hallinnassa. Sähköistymisen erikoismuseo Elektra avattiin vuonna 1999. Siellä kävi vuosittain vain 2000-3000 vierasta, mutta heistä valtaosa oli koululaisryhmiä, joita Suomen sähköistymisen historia kiehtoi. Museo on jo suljettu ja sen alasajo on käynnistynyt. |
![]() |
27.05.2015 21:35 <Make> Eikös nyt ollut uutisissa, että Ericsson irtisanoo Suomessa henkilökuntaa. |
![]() |
27.05.2015 21:30 <Make> ...tai Lival PL 011, joka on kai Favoritin vanhempi versio ja lähes saman näköinen. Sellainen on näköjään työpaikalla. |
![]() |
27.05.2015 21:26
<Make>
Ylempi tumma on sama kytkin mustana/ ruskeana(?) kuin viereinen ja: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8068 Kyllähän tuo alempi on jakorasia. |
|
27.05.2015 21:18 <Make> Linssi on näköjään vähän ulkonevaa mallia, onkohan muovia vai lasia. Ei muuta kuin Sylvania Relumina- monimetallilamppu sisään niin näkee taas. Tosin joistakin heittimistä on myös 400 watin malli. |
|
27.05.2015 20:37 <Hartsa > "Velmet tukkijoella" =D olivat aikanaan sanoneet tehtaalla. |
![]() |
27.05.2015 16:37
<Sähkö-Masentaja>
Rautavaaralla oli vielä talvella jäljellä lyhyt pätkä puhelinavolinjaa kahdella orrella. Harmi kun en kerennyt kuvaamaan, kun kerkesivät mennä purkamaan. Muutama vuosi sitten noita puhelinavolinjoja oli Rautavaaralla aika pitkiäkin pätkiä, tosin eivät taineet olla enää silloin käytössä, kun pylväissä oli myös kaapelikin. Tuossa muutama googlen nappaama kuva: http://bit.ly/1LJ1chT http://bit.ly/1JVkbqg http://bit.ly/1PN9PO3 http://bit.ly/1RnAjDd http://bit.ly/1evurtC http://bit.ly/1FOx2sS |
![]() |
27.05.2015 13:57
<M.M>
Työkohde pitää olla aina maadoitettu suurjännitteellä ja avojohdoilla, koskee myös pj- avojohtoja. Työkohteeseen pitää asentaa päämaadoitukset jokaisesta mahdollisesta syöttösuunnasta. Maadoituksien sijainnilla ei sinänsä ole merkitystä, mutta jos päämaadoitukset ovat kaukana työkohteesta pitää työkohteessa käyttää erillisiä työmaadoituksia. Tuo näköetäisyys taitaa olla yleisin käytetty periaate, tietysti lähellä olevat jännitteiset johtimet (etenkin 110 ja 400 kV) voivat edellyttää maadoiutuksien käyttöä muutaman metrin päässä työskentely kohdasta. Kohdetta sen enempää tuntematta voisin veikata että purkutöitä on tarkoitus jatkaa niin että pylväät kaadetaan johtimineen esim kaivinkoneen avulla. Tällöin linjassa killuvat maadoitukset on huonovaihtoehto (saattavat hajota) mutta johtimet pitäisi maassa yhdistää liittimen yms avulla. Tietysti roikkuvat johdot ovat epäilyttävän näköisiä, ja vähänkään tarkempaa tietoa voi epäillä että kyseessä on vika. |
|
27.05.2015 10:14
<Hartsa>
tämä kyllä toimii mutta valoteho on ihan onneton....niin loppuun palanut 250w eh kun voi olla vielä vaan palaa =D |
|
27.05.2015 10:14 <Hartsa> Samaa mallia kun edelinen heitin elikäs http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8202 |
|
27.05.2015 01:59
<Mikko Koho>
http://phys.org/news/2015-05-hydropower-turbine-failure.html Norjassa probleemia kun ei Francisit kestä 10krt/vrk käynnistystä ja resonanssivaarallisilla alueilla ajoa. Jotenkin tuntuu hullunkuriselta että noille koneille ei ilmeisesti juuri ole laskettu että montaako käyntituntia yksi käynnistys vastaa. Kaasuturbiineilla moinen temppu on melko vakio ja siitä voi, vallitsevalla hintatasolla, laskea että kannattaako konetta pysäyttää jokaista hinnannotkahdusta varten. Kuulemani luvut käynnistyskerran rasittavuudesta liikkuvat välillä 10-48h normaalia ajoa.. |
![]() |
26.05.2015 21:49 <Make> Tuossa mallissa, olikohan ACJN2011HQ, maadoitusliuskat tulevat PE:n liitinruuvien päälle, näin olin katsovinaan. |
|
26.05.2015 21:44 <Make> On HIEMAN haastava kuvakulma tunnistamisen kannalta... |
|
26.05.2015 21:39 <Make> Tässähän on jopa arvokilpi. Tuollainen mustareunainen kilpi taitaa olla Idmanin. Myös rungon muoto täsmää. |
|
26.05.2015 21:36 <Make> Tämä on kai sama kuin tuo, mutta joku on vienyt linssin. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8083 |
|
25.05.2015 22:13
<Hartsa>
itsekkin epäilen kovasti 250W EH lampuksi... |
![]() |
25.05.2015 21:59 <Mikko Koho> Muistaakseni joku vuosi sitten Isohaaran uudelle laitokselle saivat muuntajan lainaan jostakin toiselta firmalta jonkun varautumispoolin kautta. Luulisi että tuon kokoluokan muuntajia löytyy mutta löytyykö kuivaversiona? |
|
25.05.2015 21:30 <Make> Valaisin voisi olla Orno 14-772. |
|
25.05.2015 21:24 <Make> Voisiko olla tuon isompi malli, ainakin 250W ? http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8083 |
|
25.05.2015 21:11 <Make> Valaisin näyttäisi olevan Orno 17-003, lippa vain on vähän erilainen. Vedenpitävä, opaalilasi, max 100W. |
![]() |
25.05.2015 18:42 <kpx8> Luulis että tuommoseen on aika hankala kiivetä pylväskengillä. |
|
25.05.2015 15:21
<Jouko>
Yläpuolella Mäntyharju-Nurmaa johto-osuus ja alapuolelta haara Kuortin sähköasemalle. Pylväät kuvassa taustalla vasemmalla: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/1091 Kuvan järjestelyt ovat sikäli vanhat että Kuortin johtohaaran päätepylväs on myöhemmin siirretty tältä paikalta muuntoaseman aitojen sisäpuolelle rakennettuun uuteen päätepylvääseen virtakiskojen jatkeeksi. Uusi päätepylväs näkyy jo vuonna 2010 otetussa kuvassa, http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/4282 |
![]() |
25.05.2015 14:59 <Jouko> Ja sellainenhan sinne oli nyt noussutkin, neljä kojeistokennoa maakaapelisyötöillä, eli ilmajohtoja ei ole kajottu siirtelemään. Viereiselle muuntoaseman kentälle oli jätetty muuntajan lisäksi vain hieman kiskoja ja pari erotinta kaapelipäätteiden lisäksi. Kaunista ja selkeää jälkeä tämä nykyinen kokonaisuus täytyy myöntää. Fg:n linkki jälleen simahtanut.. :) |
![]() |
25.05.2015 14:49 <Jouko> Ilmeisesti 110 kV virtapiirin alle tulevan 20 kV johtimien päätepylväs, kuvaajan takana olevan Kokkosenkyläntien matalahkon ylityskorkeuden takia. Maisema oli tässä edelleen samanlainen mutta lumeton. Pylväät vielä täältä päästä pystyttämättä. Asemalla kuitenkin jo kojeistoasennukset hyvällä mallilla. |
![]() |
25.05.2015 14:40 <Jouko> Honkataipaleen kohdalla oli johtimet jo kiritty pylväisiin ja ns. helikopterin, eli Mäntyharjun ja Suomenniemen risteyksessä, olivat vielä vetopyörien varassa. Edempänä Mustalammen suunnassa pylväät odottivat vielä pystytystä. Kulmissa on käytetty portaalikiristyspylväitä ja loivemmissa samaisia yksijalkaisia pylväitä kuin yllä, mutta hieman erilaisemmilla orsirakenteilla. |
![]() |
25.05.2015 14:18 <Jouko> Saxka-riippukierrekaapeli tulee ilmeisesti katkeamatta Nurmaan sähköasemalta Woikoski Oy:n käyttöön. |
![]() |
25.05.2015 14:11 <Jouko> Hyvin virtasi vesi Voikoskessa. Ohijuoksutusten ansiosta näytti nyt jo ihan 'aidolta' koskelta kuohuineen.. |
![]() |
25.05.2015 13:03 <Jouko> Teiden varteen sijoitetut kaapelit on korvanneet hiljattain tämän vanhan 2x20 kV:n johdon. |
![]() |
25.05.2015 12:56 <Jouko> Loputkin osuudet vanhasta 2x20 kV:n johdosta nyt purettu. |
![]() |
25.05.2015 12:33 <Hartsa> Näitä kuivamuuntajia on kärähtyänyt siellä ja täällä... Mikä on hassua että nykyään ei yhtiöillä ole enään esim muuntajakorjaamoa tai varastoa mistä saadaan tilalle muuntaja. |
![]() |
25.05.2015 12:31 <Jouko> Kuvan 20 kV johdot ovat tästä nyt hiljattain purettu. |
![]() |
25.05.2015 12:26
<Jouko>
http://www.lansi-savo.fi/uutiset/lahella/paamuuntaja-karahti-kissakosken-voimalaitoksella-vahingot-kymmenia-tuhansia-euroja 23.5.2015 (uutislinkin takana kuva palaneesta TMC:n kuivamuuntajasta. Oikealla näkyy ns. häkkikanava, jossa generaattorilta tulevat kaapelit ja sen takana voimalan pienempi kuivamuuntaja, ehkä omakäyttö tms.) Päämuuntaja syttyi tuleen ja tuhoutui lauantaina Suur-Savon Sähkön voimalaitoksella Hirvensalmen Kissakoskella. Palomestari Teppo Liukkonen Etelä-Savon pelastuslaitokselta kertoo, että voimalasta tulleen savun näki ohikulkija, joka hälytti palokunnan paikalle. – Hirvensalmen yksikkö oli paikalla puolessa tunnissa ja sammutti palon jauhesammuttimella. Päämuuntaja sijaitsee voimalaitoksen sisällä. Se tuhoutui palossa täysin. Suur-Savon Sähkötyön toimitusjohtaja Arto Nieminen kertoo, että pelkästään uuden muuntajan hankkiminen asennuskustannuksineen nousee kymmeniin tuhansiin euroihin. – Muuntajan asentaminen vaatii suuren nosturin. Niemisen mukaan voimalaitos on poissa käytöstä useita viikkoja, sillä uusi muuntaja tulee ulkomailta. Asiakkaiden sähkön saantiin tämä ei kuitenkaan vaikuta. Nieminen kertoo, että palon syttymissyy ei vielä ole tiedossa. Siihen ovat saattaneet vaikuttaa lauantaina voimakkaan tuulen takia taajaan esiintyneet sähkökatkokset, tai kyseessä voi olla yksinkertaisesti laitevika. Käyttöinsinööri Hannu Rautio kertoo, että muuntajan menetyksen lisäksi muita vaurioita ei voimalaitoksen sähköjärjestelmiin tullut. Raution mukaan noin viisi tonnia painava hajonnut muuntaja on niin sanottu kuivamuuntaja, eli palo- ja ympäristösyistä sen eristeenä ei käytetä öljyä. – Laitoksella käytössä oleva valokaarisuojaus laukaisi sähköt pois välittömästi, kun savukaasut aiheuttivat valokaaren syttymisen muuntajan navoissa. Nopean sähköjen poislaukaisun ja palokunnan tehokkaiden toimien ansiosta massiiviselta tuholta ja nokivahingoilta vältyttiin. |
![]() |
25.05.2015 09:15 <Topiax> Onkos tuo musta muka pistorasia? Eikös se kuitenkin ole jakorasia? Siinä näyttää kuitenkin olevan lukitusruuvi kierrettävän kannen lukitsemiseksi haluttuun asentoon. |
![]() |
25.05.2015 00:05
<RicuP.>
Voisi toimia niin että pistorasian 'reikä' on irrallinen osa kannesta ja vain kansi pyörisi. Silloin kannen kierteen pitäisi olla tarkka, että kannen läppä tulee aina suoraan.. Ne vaipparuuvit ovat varmaan olleet kalliita.. Muutenkin koko asennus on pitänyt suunnitella jokaista läpivientiä ja liitintä myöten. Ehkä tämäntakia sähkömiehet ovat ennen olleet 'herroja' kun ei kukaan muu näistä ole ymmärtänyt yhtään mitään. |
![]() |
24.05.2015 23:49 <RicuP.> Täytyypä katsoa rakennetta itsekin vähän tarkemmin. En edes tiedä, että miksi sen maadoitus systeemin pitää siitä irrota. Eihän se ole minkään tiellä? Strömforsissa ne oli kiinnitysruuvien tiellä, mutta tässä ei. |
![]() |
24.05.2015 23:42 <Hartsa> Ai ;) ajasessa katoin äkkiä vanhaksi terriksi...... |
|
24.05.2015 23:41
<Hartsa>
Asbestia löytyy mitä' ihmellisimmistä paikoista ja aineista ;) |
|
24.05.2015 23:37 <RicuP.> Aina välillä joutuu asbestin kanssa pelaamaan, kun usein vanhojen 50-70 lukulaisten keskusten takaseinät on asbestia, semmoista ohutta ja kovaa valkoista levyä. Ei se vissiin niin vaarallista ole jos vaan ei pölyä irtoa tai joudu poraamaan. En tiedä, sitähän voi olla kaapeleissa ja joissakin kovissa muoveissakin, melkein missä vaan lisäaineena. |
![]() |
24.05.2015 21:28 <Make> Kyllä se pistorasia muuten ihan hyvältä vaikuttaa, tuo juotoshomma vain ihmetyttää. |
![]() |
24.05.2015 21:26 <Make> Nuo mallit ovat -80 sisustusoppaasta. Silloin oli muotia ainakin tummanruskea. |
![]() |
24.05.2015 21:21
<Make>
En äkkiseltään keksi, miten pistorasiassa toimisi pyöritettävä kansi. Jakorasian liitinpalikoita on myös monenlaisia. Joissakin on vain kolme vaipparuuvia asennettuna, jos neljää ei ko. kytkennässä tarvita... |
|
24.05.2015 21:10 <Make> Hups, taitaa olla myös Helvarissa asbestiset saman näköiset sukat: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7412 |
![]() |
24.05.2015 18:59
<RicuP.>
Ennen myös ABBn kahvoissa luki Made in Finland, senjälkeen Hungary, ja nyt EU. Kyllä voisin Etmania ihan hyvällä omallatunnolla käyttää. Kyllä se ihan yllättävän laadukas sarja on. Esim. pistorasiat pysyy tiukkana, eikä löysty niinkuin jossain saman hintaluokan kamoissa=) ja on tukevaa kiiltävää muovia. Kytkimetkään eivät ole löysäntuntuisia kuten esim elkossa. Elkosta en oo oikein koskaan tykänny. Maanantaina alkaa hirsimökkiprojekti, saa nähä laitetaanko Etmania vai jotain muuta.. |
![]() |
24.05.2015 13:43 <Telacat> Kuvassa on uuden karhea Telacat vuosimallia 2013. |
![]() |
24.05.2015 13:41 <calm> Yhtälailla tuolla ylemmän orren yläpuolellakin näkyy vaijerit olevan. |
![]() |
24.05.2015 13:36 <Sitoja> Taitaa olla kulkemista varten. |
![]() |
24.05.2015 13:29
<Hartsa>
Näppärä palvelu http://sahko.hylly.org/#/yhtiot |
![]() |
24.05.2015 13:28 <-"-> Kestää katsos kovemassakin räminässä luuri telineessä =D |
![]() |
24.05.2015 13:27 <Hartsa> Todellista käyttöä on varmaan ollut 10v sitten autot on vaakattu jo valmiiksi tulostaa sitten purun jälkeen kuitin autosta. |
© Janne Määttä 2004-2017