|
24.11.2015 21:21 <Hartsa> Co2 sammuttimia on ollut niin monta merkkiä Tehoa, Makoa Tuli seis, Gloria mitähän muuta ne nyt tuli mieleen äkkiseltään |
|
24.11.2015 20:48
<Make>
Merkinnät ovat selvästi olleet tekijän harkinnan mukaan. Tuolla toisaalla on nuolimerkin alla sammutin, se merkki on sentään peitetty tuolla uudemmalla. Kuvan sammuttimen malli on tunnistettu oikein. Sen vieressä on kai ollut toisen merkkinen sammutin, kun on neljä reikää seinässä, heikosti näkyykin. Vaan minkä merkkinen... |
|
24.11.2015 20:34
<Make>
Mitä sitä hyvää telinettä poistamaan, sitä voi vielä tarvita... Onkohan tuo vasemman musta rauta, johon tuo peltipidike on hitsattu, ollut joku vielä vanhempi sammutinteline? Sen päistä on sahattu jotain pois ja siinä lukee Made in England. |
![]() |
24.11.2015 19:54
<Hartsa>
Kyllpä mikko just noin ... sitten ohoh mitenkäs ei hälyt lähe kun ei oo verkkoja enään pystyssä.. |
![]() |
24.11.2015 18:47 <Hartsa> http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1195002407657/artikkeli/mies+kiipesi+30+metrin+korkuisen+voimalinjan+paalle+tampereella+pelastustehtava+kesti+useita+tunteja.html?_ga=1.172064163.125175357.1448383513 |
![]() |
24.11.2015 18:36
<Mikko Koho>
Loppuosan kuvista ylimpänä on video: http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1195007296587/artikkeli/kylmakalle+liedella+sahkolinja+tiella+katso+video+pelastuslaitoksen+johtokeskuksesta.html |
![]() |
24.11.2015 18:26 <Mikko Koho> Ja jotenkin kumma että onko kukaan virkamies ajatellut, oman asemansa varmistelun ohella, sitä että monesti se ensimmäinen hälytys sähköyhtiön, vesilaitoksen, lämpölaitoksen jne. varallaolijoille lähtee juuri matkapuhelimen kautta? Puhumattakaan sivutoimisista ja kotona päivystävistä palokuntalaisista? Ketju on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki.. |
![]() |
24.11.2015 18:02
<Hartsa>
Ei liity kuvaan mutta, olisiko tuo nyt niin ihmeen kallista hommata pieniä genuja tärkeille tukiasemille vaikka toisin väittävät. http://yle.fi/uutiset/sahkokatko_mykisti_puhelimet__ongelmana_varautumisen_kalleus/8476127?ref=leiki-uup Tuntuu jännälle että -70/80 luvulla osattiin varautua sähkökatkoksiin varavoimakonein monessa paikaa mutta nyt niitä on purettu. |
|
23.11.2015 14:39
<Koippa>
Ei, tuo ohjaa sammuttimen luo. Nuolen kuuluis osoittaa vasemmalle tai oikealle. Noita tolpan raitahommia on just niin monta erilaista ku on halleja. Edes punainen väri ei ole yhdistävä tekijä, joskin yeisin. Lisäksi nämä raidoitukset kertoivat vain että jotain sammutusvehkeitä tai sinne päin löytyy täältä. Eli vaikkapa paloletku tai sankoruisku tai... :D |
|
23.11.2015 14:30
<Koippa>
Juu, se ei kovinkaan sotke. Mut on aika kehno sammutekin, varsinkin kun sitä oli noissa ajoneuvoturvissa kilon verran = noin 600l kaasua. |
![]() |
22.11.2015 21:26 <Make> Taas yksi tuntematon kauhavalaisin... Se on kuin "tasapaksu" SLO HKB 9 http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7661 , mutta kupu on kai saranoitu rungon päästä ja salvat ovat sivuissa etureunassa ?! Kauhan päällinen taisi olla sileä. Huonosti näkyy: https://www.google.fi/maps/@60.4152824,25.0949199,3a,15y,251.6h,113.57t/data=!3m6!1e1!3m4!1s5CcikoYhTGcH3iEEeN_MWw!2e0!7i13312!8i6656 |
![]() |
22.11.2015 21:15
<Make>
Löytyi vanha olikohan Orbis- porrasvaloautomaatin käyttöohje. Siinä aika käskettin säätää heilurin punnuksen korkeutta muuttamalla. Danfossin kolmitieventtiilin säätömoottorista löytyi tuon tyylinen Sodeco-Saia- vaihdemoottori: http://www.ebay.ca/itm/SODECO-SAIA-AMY81C5-NNB-/191618389131?hash=item2c9d58948b |
|
22.11.2015 20:50 <Make> Olen nähnyt sellaisen Muuntosähkön tekemän ison renkaan mallisen virtamuuntajan pienjännitteelle, josta kai viedään kolme vaihetta läpi. Lähtöliittimiä taisi olla neljä. Millainen mittari sellaiseenkin kuuluu... |
![]() |
22.11.2015 20:44 <Make> Eli tuo luurilla oleva on tavallinen puhelin? Vanhassa esitteessä on pikapuhelimia myös luurilla... |
|
22.11.2015 20:38 <Hartsa> hiilidioksidi on kätevämpi ei sottaa paikkoja, Olisiko joskus mennyt sammutin vanhaksi niin ei ole viitsitty poistaa vanhaa telinettä. |
|
22.11.2015 20:38 <Make> Sen voi uskoa... Täällä tupakoitiin sisällä vielä muutama vuosi sitten, tuskin sentään maalaamossa maalauksen aikana. |
|
22.11.2015 20:33 <Make> Tuossa talossa on ollut aina tee-se-itse- henkeä, on sitten osattu tehdä tai ei... Merkin varmaan pitäisi olla tuossa sammuttimen yläpuolella? |
|
22.11.2015 20:26 <Make> Minkähän takia sellainen on joskus ollut? Etuna ilmeisesti on, että se ei sotke. Lieneekö jopa nuo molemmat olleet yhtäaikaa käytössä... |
![]() |
22.11.2015 20:04 <?> Veikon tatti? |
|
22.11.2015 01:20 <Hartsa> isoissa teholisuushalleissa oli monesti valkea pilari niin siinä oli kaksi punaista vaakaraitaa näyttämässä että sammutin on siinä. sitten tuli nuo neliö merkit. |
|
22.11.2015 01:18 <Hartsa> toinen käyttö merkille oli " näyttää" sammuttimen sijainin. |
|
22.11.2015 01:17 <Hartsa> Ennen nämä julisteet on jotekin olleet ohjeelisia =D |
|
22.11.2015 01:15 <Hartsa> kyllä se vanhaan Co2 sammuttimen paikkaan viittaa vahvasti. |
|
21.11.2015 23:36
<Koippa>
Tuo on ohjaava merkki käsisammuttimelle, vanha malli. Vähän on niinku väärin laitettu koko merkki. Liimaamaajalla on ollut jokin taiteellinen visio :) Ja sammutin on Presto P12GS. |
|
21.11.2015 23:31 <Koippa> Toi on hiilidioksidisammuttimen teline tuo oikeanpuolinen. Ajoneuvoturva tai joku se oli :) |
|
21.11.2015 22:21 <Make> Aika synkkä tunnelma tuli noilla ledivaloilla. Ne valaisevat vain juuri ja juuri polut eikä yhtään ohi. Tämä on tuollaista puistomaista aluetta, jossa ympäristökin saisi olla valaistu, kuten alunperin on ollut suunniteltu. |
![]() |
21.11.2015 22:09 <Make> Eräässä parkkihallissa on käytössä muutama tuollainen korvaava "led-säästölamppu". Ei se tuo Perelin malli tainnut olla, mutta vastaava. Ihan hyvin tuntuivat valaisevan. Valaisinmalli on tuon tyylinen Asea-Skandia: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=1105&pos=58&pid=43833 Niissä on ihan oikea suojalasi, eli ei kellastu. |
|
21.11.2015 21:45 <Make> Tuossa lisää sammutintelineitä: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8582 |
![]() |
18.11.2015 16:44
<Hartsa>
Uudella laitoksella ja vanha pääsi taas tositoimiin. http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/voimalaitoksessa-syttyi-uhkaava-palo-jyvaskylassa/2175551#cxrecs_s |
![]() |
17.11.2015 22:14 <Koomikko> Arjenhistoria sivuston mukaan tämä asema vihittiin käyttöön 15.11.1979. |
|
17.11.2015 16:45 <Hartsa> Viinijärveltä kuvattu....Kylläpä vain nämä voisi olla Joensuuhun menevän 45kV Jäänteitä. Tästähän on lähtenyt ennen myös 45 outokunpuun keretin kaivokselle joka -60 lopussa muutettiin 110kV linjaksi ja vanha 45 purettiin pois. |
|
17.11.2015 15:39 <Jouko> Googleauton ikuistamat 20 kV portaalipylväät varmaankin vanhan Joensuun 45 kV jäämistöä? https://goo.gl/maps/sbH9p11f2wR2 https://goo.gl/maps/bjs1y7QAHXK2 |
![]() |
16.11.2015 16:57 <Hartsa> entäs sitten kun on tuulinen sää ja mittarissa -30C Entäpä sitten.........?? |
![]() |
16.11.2015 16:56 <Hartsa> No kyllä =D aika vakavapaikka !! |
![]() |
16.11.2015 14:35
<Mikko Koho>
Alkaa olla kohtuullisen pervo tilanne jos jo näillä keleillä pitää alkaa varavoimaloita starttailemaan: http://www.hs.fi/talous/a1447501706862?jako=9b6f56a3ace853bc8aac71d9f4ce98bc |
![]() |
16.11.2015 13:50 <Jouko> Uusi johto jo pystyssä ja käytössä, vanhasta lyöty tieristeilyjen kohdalta johtimet poikki ja odottanee purkamista. Tuolla päin alkaakin olla jo liki kaikki vanhat, 1960-luvulla rakennetut maaseutulinjat siirretty teiden varsilla. Hieman toiseen suuntaan on myös linjan siirto metsästä vireillä, pylväspaikkoja merkitty jo tienvarteen parisen vuotta sitten rakennetun kreosoottilinjan jatkeeksi. |
![]() |
16.11.2015 13:22 <Jouko> Tuleeko säästömuuntajan nimi juurikin tuosta rakenteellisesta säästöstä, eli galvaanisella erotuksella ulkoinen koko olisi isompi? |
![]() |
15.11.2015 22:32 <Koomikko> Näitä sivuteitä tulee välillä ajeltua noin muutenvaan ja tämä löytyi sattumalta. Kyllä tuolta tihkusateen kastelemasta pylväästä ritinää kuului ja päivystäjä sanoi tuon lähdön ilmoitelleen itsestään. Toisaalta hyvä että rikkoutunut eristin on pylvään takana toiselta puolelta samassa tilanteessa johdin olisi pudonnut tielle. |
![]() |
15.11.2015 21:48
<Jouko>
Vikakeikalleko saavuit, erotin matkalla jo avattu kun ei erityisemmin näyttäisi suristelevan, vai meneekö sammutetun verkon piikkiin? Olisiko noinkin pitkä kipinäväli suunniteltu alkujaan suojaamaan vain itse eristintä ylilyönneiltä? Olisiko ensimmäisiä komposiittieristimiä, mallia on näkynyt käytettävän ainakin 1980-luvulla rakennetuissa linjoissa.. |
![]() |
15.11.2015 20:52 <qwerty1> Mites se tuolleen on katkennu? |
![]() |
15.11.2015 19:56 <Make> Miten lienee yleensä, mutta olen kuullut, että tyhjien kelojen palauttaminen kauppaan on aika ikävää työtä. Kuuluu aina kova manaaminen, jos jotain isompaa kaapelia tulee kelalla. |
![]() |
15.11.2015 19:42
<Make>
Tuollainen vilkkuva natikka tarkoittaa kai yleensä, että lamppu on loppuunpalanut ja valaisimen sytyttimessä ei ole poiskytkentäautomatiikkaa. Juuri kuvan versio Philipsin valaisimesta erillisellä kuristinkotelolla on/oli minun mielestä hienoin. Tuossa alinna: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2542&pos=11&pid=71233 |
|
15.11.2015 16:06
<Mikko Koho>
"Ensin välähtää ja sitten korjataan ruumiit.." http://www.uutisvuoksi.fi/Online/2015/11/15/Hengenvaarallista%20ilkivaltaa%20Rautionkyl%C3%A4ss%C3%A4%20%E2%80%94%20muuntajaan%20tunkeutunut%20ty%C3%B6nsi%20keppej%C3%A4%20s%C3%A4hk%C3%B6piuhojen%20v%C3%A4liin%20ja%20katkaisi%20s%C3%A4hk%C3%B6t/2015519866432/16 |
|
14.11.2015 11:18 <Koomikko> On ainakin ollut useammalle ensiövirralle. Noin 25 vuotta sitten tuli käpälöityä sellaista jossa oli 2-3 pienemmälle virralle tarkoitettut ruuviliittimet ja läpivienti suurimmalle virta-arvolle. Silloinkin tuo oli ties miten vanha. Saahan sitä muuntosuhdetta rukattua jos käyttää useampaa kierrosta johdinta muuntajan reiästä. |
|
13.11.2015 21:40 <Make> Öljyn lisäyskin on sitten tarkkaa työtä. Onkohan ikkunan yläpuolella täyttöaukko? |
|
13.11.2015 21:33 <Make> Mahdetaanko vastaavia virtamuuntajia käyttää pienjännitteellä, kun en ole moisesta ominaisuudesta ennen kuullut? |
![]() |
13.11.2015 21:28 <Make> Merkkivalot voivat olla Fanal-merkkisiä. |
![]() |
13.11.2015 18:00 <Hartsa> Veikkaisin että on siiretty noihin magnetointikaappeihin. |
![]() |
13.11.2015 17:58
<Hartsa>
Pikapuhelin on tuossa missä on numeronäppäimet, kätevä laite =D laitoksen sisäsiin puheluihin. Puhelimen alla näyttää olevan Nokian HF kaijutin lie jonkun radiopuhelimen tms. |
|
13.11.2015 09:40 <M. Asentaja> Kyllä öljyn pinta on läpivientieristimessä aika korkealla, mittalasi liittyy eräänlaiseen ilmataskuun ja öljyn täytössä on otettava huomioon lämpötila jossa öljyä täytetään. Käämithän olisivat kuivilla jos pinta olisi ikkunan korkeudella. |
© Janne Määttä 2004-2017