|
07.05.2017 11:50 <RicuP.> Jos tuo on jo noin haperoa, vaikka on suojapinta tuossa kohdassa, niin kuinkahan heppoista on sitten vanhemmat.. Esim. täällä on 70 -luvun alumiinipylväissä HKP 5 valaisimia, eikä tuota suojapintaa edes näy, jos on ollenkaan ja ainakin suolaa saavat talvisin, että varmaan aika heikkoa on.. |
|
07.05.2017 11:43 <RicuP.> Samaa mallia olen myös nähnyt. Malli on Kentaur 840330. |
|
07.05.2017 11:31 <RicuP.> Sopisi hyvin keittiönpöydän päälle:) Toinen kupu vaan taitaa olla kiven alla.. |
|
07.05.2017 01:50 <Hartsa> Tuota mallia on ollu käytössä Outokumup Oy Keretin kaivoksella.... |
|
07.05.2017 01:49 <Hartsa> Olisiko tuo malli ollut joskus sikäläinen EX-suojattu valo? |
|
07.05.2017 01:48 <Hartsa> Vieläkö ovat toiminnassa ?? |
|
07.05.2017 01:47
<Hartsa>
Kentauri antautui =D Mortal Kombatille..... |
![]() |
06.05.2017 22:48 <Make> Tuo on eri valaisin, mutta olisiko sukua: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9761 |
|
06.05.2017 22:42 <Make> Kyllä, onkohan kaiutin jopa ripustettu sillä... |
![]() |
06.05.2017 22:39 <Make> Varmaan prosessori huomioi jotakin paremmin kuin analoginen toteutus. |
![]() |
06.05.2017 22:36 <Make> Taaempi näyttää todella matalalta. |
|
06.05.2017 22:34 <Jouko> Vieläköhän tuo tupalan galleriasivu jostain löytyisi vai onko kokonaan kuopattu? Jotain pari-kolme vuotta sitten tuli kai viimeksi katseltua... |
![]() |
06.05.2017 22:33 <Make> Tuossa isompi nappulakupu: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9759 |
![]() |
06.05.2017 22:31 <Make> No nyt: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9760 |
|
06.05.2017 22:30 <Make> Tuossa olisi monenlaista Kentauria: http://calm.iki.fi/tolpat/kuvat?lisatty=2017-05-06 |
|
06.05.2017 22:28 <Make> Tuolla lisää sukkuloista: http://calm.iki.fi/tolpat/kuvat?lisatty=2017-05-06 |
|
06.05.2017 22:21 <Koomikko> Piikkilanka on monikäyttöinen materiaali. |
![]() |
06.05.2017 21:10 <Jouko> Hämmentävä korkeusero.. Vieläkö tässä ilmajohdoilla mennään? |
|
06.05.2017 20:45 <Jouko> Maakaapelointi vienyt nämäkin johdot pois näkyvistä vuoden 2016 aikana, sijainti oli Kaituentien ja Laajalammintien risteyksessä. Syöttö tuli tähän avojohtona Pursialan sähköasemalta, linkkikuvan tiilikopin kautta, http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/1045. SAXKA meni Palokallion- ja Punakivenkadun risteyksen tuntumassa olleelle pylväsmuuntamolle, maakaapeli luultavasti Laajalammen asuinalueelle. Vieressä kulki toinenkin avojohto Pitkäjärven suuntaan, se lienee samassa rytäkässä kaapeloitu Palokallionkadun kulmille asti. |
![]() |
06.05.2017 20:22
<Jouko>
Multi-wiski rakennettu vanhan avojohdon maastokäytävään Vuolinkoon asti. ESE:llä taas siirretään hiljalleen Mankalin metsälinjaa Vanhan Kangasniementien varteen lyhyehköinä osuuksina. Nyt valmistumaisillaan oleva 1,5km osuus Karjalanharjun länsipuolelta luoteeseen ja parisen vuotta sitten tehty toinen 1,5km pätkä Koivikon kulmilla. |
![]() |
06.05.2017 19:54 <Make> Jos tuo on ulkolainen, ketä lienee Valtion Sähköpaja kopioinut... |
![]() |
06.05.2017 19:52 <Jouko> Ylempään johtoon liitetty tässä hiljattain wiskikaapeli, jonka tuoreehkot kaivuujäljet Mankalin avojohdon alla johtivat Karkialammen entiselle varuskunta-alueelle. Avojohto edelleen hengissä. |
![]() |
06.05.2017 19:49 <Make> Taitaa ainakin useimmissa uusissa valaisimissa olla molemmat suunnat tarjolla ja osassa myös kulman säätö. |
![]() |
06.05.2017 18:58
<RicuP.>
Luulen vähän, että yksi led on ~10W. Tuo mun kuvaama on eräältä tonttikadulta n. 8m pylväästä. Samoilla nurkilla on tämmöistä Italoa: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=4097&pos=5&pid=120260 kl väylällä jossa vain yksi heijastin. Heijastin on noin kapea, että valo ei kauheasti leviäisi poikittain. Noita isompia ledejä ajetaan n. 1000-1050mA virralla, koska niissä on sarjassa olevia sirurivejä kytketty rinnan, jolloin ei tarvita niin suurta jännitettä. Philipsissä näyttäisi taas olevan yhden modulin ledit kaikki sarjassa, jolloin jännitettä tarvitaan n. 3V/ kpl ja 350mA. Yhden linssin takana voi tosin olla parikin lediä. Tuo AEC on täälläkin osoittautunut luotettavaksi. Kun asuntomessujen Philips Milewidet kypsyi aikoinaan, tuli AEC:t jotka on ainakin 4 vuotta jo toimineet. |
![]() |
06.05.2017 16:53
<muhentaja>
Jaa enpäs hoksannutkaan että tuon voi kääntää ja kulman säätäminenkin on näemmä mahdollista kun on tuommoiset urat noille ruuveille. Nähtäväksi jää uusiokäytetäänkö ne Italot vai laitetaanko tilalle tehokkaammin hajoava vaihtoehto. Yhtään pimeää/kiiluvaa Italoa en tosiaan ole nähnyt. RicuP:n linkkaamassa kuvassa näkyy hyvin tuo Italon rakenne, jossa on aina kaksi suurteholediä yhdessä heijastimessa, täkäläinen malli on kahdella heijastimella. ClearWayt on sitten taas tehty hirmu matriisilla pikkuledejä. |
![]() |
06.05.2017 14:22
<RicuP.>
Katkaisin on vissiin erityisesti katkaisukyvyn omaava laite, tai vulgääri nimitys kytkimelle. Kaikissa on kuitenkin kytkentä/katkaisu asento, että onko tuolla nimellä sitten merkitystä.. |
![]() |
06.05.2017 12:33 <Topiax> Mikä ero on kytkimellä ja katkaisimella? En tarkoita siis katkaisijaa... |
![]() |
06.05.2017 12:12
<RicuP.>
Huomasin juuri, että tuo painikesäädin on melko ylivoimainen verrattuna perinteisiin nuppisäätimiin. Valo ei nimittäin väräjä yhtään himmennettynä. Se nimittäin johtuu kiertopotikasta, jota tässä ei ole, kun toimii painikkeilla. Painikesäätö periaate on muutenkin helppo, halpa ja voidaan himmentää joka napista ja kytkinten ulkomuoto on sama. Painikkeilla ratkeaa myös pintakalusteiden himmenninongelmat. Riittää pelkkä normaalin kytkimen näköinen painike, eikä enää isoa himmenninmötikkää. Tuo nimittäin mahtuu pieneen pinta "namurasiaan". Löytyy myös 10-14VDC malli aurinkokennohommiin. |
![]() |
06.05.2017 11:37 <RicuP.> Ei tietoa. Hyval on yksi, mutta eivät kai ole kytkimiä tehneet.. Veikkaan että on joku ulkomaan valmistaja. |
![]() |
06.05.2017 11:29 <RicuP.> Ja tilanteen pelastaa myös, että valaisimessa on käännettävä istukka, eli käy mihin vaan max 60mm vaaka tai pystyputkeen: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pid=120261&fullsize=1 |
![]() |
06.05.2017 11:16
<RicuP.>
Nykyään tosiaan niin vähän niitä pystytetään, että täällä on taidettu ulkoistaa koko homma maanrakennukselle. Semmoisella kouralla ne tosiaan pystytetään valmiiseen reikään tai kaivantoon. Teräspylväät sitten pystyttyy pienellä hiabilla ja lyhyemmät jopa ihan käsipelillä. Kerran näin wanhasta kuvasta jostain 60 -luvulta, kun pystytettiin teräspylvästä. Oli vain semmoinen puusta tehty A:n muotoinen hökötys, johon pylväs nojasi ja sitä työntämällä tai vetämällä pylväs nousi paikalleen. Valaisimet ja kaikki oli valmiina paikallaan. Kapulalla kytkentäluukusta vääntämällä saatiin käännettyä pylväs oikeaan suuntaan. |
![]() |
05.05.2017 21:53 <Make> Helvar tulee mieleen, vaan onko heillä ollut tuollaista logoa? |
![]() |
05.05.2017 21:27 <Make> Kauan sitten näin pikaisesti Keravan Energian puupylvään pystytystä. Oli aikalailla museoauton oloinen kuorma-auto, jossa oli kai jonkinlainen koura, jolla pylvästä liikutettiin. En tiedä, oliko myös muuta työssä tarvittavaa. Kalustosta tuli sellainen olo, että kyseistä työtä ei kovin paljoa enää tehdä. |
![]() |
05.05.2017 21:16 <Make> Saa kai noita pylvään pään mutkia, mitä näkyy täällä päin Aluroadin seurana: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7793 |
![]() |
05.05.2017 19:15
<muhentaja>
Hilirimpsiksejä täälläpäin on kyllä kaikki uudet asennukset olleet. Lisäksi kun nuo Italot ovat vaakaputken päähän eikä teräspylvään päähän asennettavaa mallia, niin SERiin luultavasti menevät kun ei noita puupylväsasennuksia enää täällä käytännössä tehdä, vaan kaikki uudisasennukset on mallia teräspylväs + maakaapeli. |
![]() |
05.05.2017 18:59
<RicuP.>
Jos kunnolla kolahtaa, niin se betonijalustakin murtuu ainakin teräspylvään kanssa. Eikö niitä törmäysturvallisia puupylväitä sitten enää saa tai käytetä? Niitä näkee aina välillä vähän vanhemmissa asennuksissa. Puupylväs lähtee kyllä irti ihan vetämällä, kun on oikeat vehkeet, ellei ole niin pahasta paikasta mennyt poikki. Jotkut, joilla on koneet, niin asentaa semmoisella kairalla ne maahan. |
![]() |
05.05.2017 18:50 <RicuP.> Enpäs ole varmaan nähnyt ennen. |
![]() |
05.05.2017 18:47
<RicuP.>
Varmaan menevät johonkin muuhun käyttöön myöhemmin. Ovat sen verran arvokkaita, että ei romuksi kannata heittää. Tuo ClearWay on tällä seudulla aika harvinainen. Kovin hyviä kokemuksia siitä ei ole ollut, ellei nyt ole parannettu. Tänne on myös tullut taas pari uutta Led valaisinmallia. Vaihtourakka tuntuu olevan loputon, kun toisesta päästä asennetaan Mantoja natikalla Eh:iden tilalle ja samalla vaihdetaan vanhempia natikkavalaisimia Ledeiksi. Schreder Voltana tuntuu kelpaavan saneerauskohteisiin vanhoihin enemmän ja vähemmän kolhittuihin sekalaisiin pylväisiin.. |
![]() |
05.05.2017 17:31 <muhentaja> Taitavat olla nuo Italot joutumassa eläkkeelle pyörätien varresta kesän mittaan. Paikalle on syksyn ja talven aikana kaivettu kaapelit ja betonijalustat pylväille. Tilalle tulee arvatenkin ClearWayt.. Jokunen puupylväs kyllä on jo tosi kenollaan, joten saneeraus olisi ennemmin tai myöhemmin tullut joka tapauksessa eteen. |
![]() |
05.05.2017 00:45 <Hartsa> https://www.youtube.com/watch?v=QTXm5-L0I3A Tuossa on wärsilän vanhan valimon muuntoasemalta joku kuvannut hyvin näkyy jakorajat PKS / Wärtsilä tehtaan omaverkko toisena. |
![]() |
05.05.2017 00:43
<Hartsa>
Katkaisia ohjauksia ollu ja mittauksia, Olisit mikko vähän lähempää napsinu kuvia mitä tuossa taulusa on ollu ;) |
|
04.05.2017 22:30 <Pete> Vaikea sanoa onko kyseessä sama sähköasema, mutta tuolta http://vaunut.org/kuva/118631?s=1 löytyy vanha kuva, missä näkyy taustalla myös Karkkilan sähköasema. |
![]() |
04.05.2017 22:19 <Koomikko> Kuvan http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9753 logo löytyy kytkimen keraamisesta rungosta, kuvassa akselin alapuolelta pellistä ja päällyksestä. |
![]() |
04.05.2017 21:57
<tolppa-apina>
edelleen tehty irtoamaan kolarissa, siis turvallisuuden takia ovat. |
![]() |
04.05.2017 21:40
<Make>
Noita olen miettinyt kanssa. Halogeenivalaisin on kai niin pieni, ettei sormet joudu helposti väärään paikkaan. Kieltämättä on erikoinen tilanne, jos vain toinen lediputken pää on kannassa, ja olisi vielä kierretty kiinni. Tuo kielto kai tulee ihan standardista. |
![]() |
04.05.2017 21:34 <Make> Jalustan käytöstä tulee mieleen helpompi pylvään vaihto. Muutenhan siinä tarvitaan kaivinkonetta tai vastaavaa? |
![]() |
04.05.2017 21:18 <Make> Ihan kuin olisin sellaisista joskus lukenut. Siitä täytyy olla todella kauan. |
![]() |
04.05.2017 21:15 <Make> ...lähelle taisi arvaus mennä. Kytkin näyttäisi olevan Valtion Sähköpaja OK- pakettikytkin: https://www.antikvariaatti.net/product.php?id=146532 Lukisiko siinä kuitenkin VS? |
![]() |
04.05.2017 21:04
<Make>
Tuskin pelkän merkkivalon takia sentään alkaa kukaan kaappia vaihtamaan. Oli siinä varaosanumerolappu, hintaa on taatusti paljon. 23.4 mainittu Slev lienee Pekka Wikströmin muotoilua. Näköjään tuokin on ollut kotimainen merkki. http://www.elka.fi/designarkisto/index.php/fi/aineistot/arkistot/pekka-wikstrom |
![]() |
04.05.2017 20:57
<Make>
En ole ainakaan miettinyt enkä varmaan sitten tiennytkään. Tuo Televa- puhelinvaihde on saman tyylinen kuin Hartsan kuvauksessa 11.05.2015: http://www.elka.fi/designarkisto/index.php/fi/aineistot/arkistot/pekka-wikstrom |
© Janne Määttä 2004-2017