![]() |
07.05.2018 20:29 <Make> ... invertteri taitaa olla Fronius Symo- niminen. |
![]() |
07.05.2018 20:25 <Make> Vanhempien naapuri otti juuri aurinkopaneelit katolle. Ymmärtääkseni tuotto juurikin myydään. Invertteri on melkoisen muhkea tummanharmaa pyöreäkulmainen laatikko. |
![]() |
07.05.2018 20:01 <Hartsa> Käytiksesta pyytää katko tietylle johtohaaralla ja sitten erotaa ja tehä työmaadoitus. |
![]() |
07.05.2018 18:46
<RicuP. >
Sitä se teettää, kun kaikki pitää olla verkossa ja vielä siinä samassa "kuluttaja netissä" mitä ollaan koko ajan hakkeroimassa sieltä sun täältä. Eipä tuon oman tuotannon myyminen mikään häävi järjestely tunnu olevan. Pikemminkin omaan käyttöön parempi. Hyödyt siitä tuntuu jäävän hyvin pieniksi, kun ajattelee tuon syöttöinvertterin hintaa ja sitä, että joku muu määrää, mitä tuottamastasi sähköstä maksetaan. En ihmettelisi lainkaan, että jonakin päivänä pientuottajille tulisi velvoite myydä sähköä, kun suuret sähköntuottajat alkavat olla tiukilla kasvavan kulutuksen ja sähköauto villitystensä kanssa. Pakotetaan muut tuottamaan ja itse määrätään hinta ja otetaan voitot.. Samassa lehdessä näkyy olevan juttu roottoripurjeesta. Olisi voinut luulla aprillipilaksi, jos olisi oikea päivä ollut. Kyllä kovasti ihmetyttää, että kuinka tuommoinen tasainen lieriö sitten laivaa liikuttaa? |
![]() |
07.05.2018 18:24 <RicuP. > Voi kuvitella, että tuossa voi sähkärillä olla pikkuinen kiire selvittää, mistä sähköt lähtee.. Pitää olla kuvat äkkiä käsillä. Kuinkas ne muuntajalta katkaistaan, kun eihän siellä ole kuin kahvat, joita ei virrallisena parane mennä aukomaan..? |
![]() |
06.05.2018 23:51
<Mikko Koho>
Hyvä demonstraatio sähköpalosta. https://youtu.be/5aBK3sF_UcE?t=3m13s |
![]() |
06.05.2018 14:06
<Mikko Koho>
Ei liity muuten kuvaan kuin että tuohon aikaan ei ollut näitä ongelmia: https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/energia/saksalaisasiantuntijat-mursivat-aurinkosahkojarjestelman-invertterien-tietosuojan-muutamassa-minuutissa-hakkeri-voi-kaataa-koko-sahkoverkon-6723510 |
![]() |
04.05.2018 23:20 <Koomikko> Vanhan In on 25A uusi 40A, moottorin koko 4kW ja pyörivänmassan takia tähti kolmio käynnistys. Ilmeisesti tuo ei ole lauennut koskaan käytössä, on kyllä testattu napista painamalla. |
![]() |
04.05.2018 22:36
<Make>
Ei ole taidettu koskaan asentaa vikavirtaa kovin tärisevään paikkaan. Nimellisvirtajuttu oli lähinnä Koomikolle tarkoitettu. |
![]() |
04.05.2018 22:35
<Jouko>
Puutornimuuntamot kirja kertoo että kuvan muuntamo olisi poistettu käytöstä vuonna 2014 ja sittemmin siirretty Elimäelle kotiseutumuseoon.. Hartsa: Siinä akselissa ei murtopulttia ollut, vain onneton levykytkin. |
|
04.05.2018 22:31 <Make> Ainakin on mukavan kuuloinen vika... |
![]() |
04.05.2018 20:14 <muhentaja> Koomikon tapauksessa on kyllä sitten ollut tuuriakin matkassa, että vikuri ei ole alkanut "hitsaamaan" isomman kuorman kanssa. |
|
04.05.2018 17:01 <Koomikko> Kuvan vasen on kartalla etelään. |
|
04.05.2018 16:54 <Koomikko> Tulikohan kallis tienalitus? http://www.saimaankuitu.fi/ajankohtaista/hairio-ja-muutostiedotteet/2018/05/03/kaapelivika-saimaan-kuidun-verkossa-savitaipaleella/ kolmessa runkokaapelissa katkesi noin tuhat kuitua. Paikka on n. kolmesataa metriä kuvasta vasemmalle. |
![]() |
03.05.2018 23:05 <Hartsa> ei kuvaan liity mutta muuntajaan..https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005666416.html?utm_source=kopi%C3%ABren+naar+klembord&utm_campaign=kopi%C3%ABren+naar+klembord-share&utm_medium=social&utm_content=android.iltasanomat.fi |
![]() |
03.05.2018 21:57 <muhentaja> Make kyllä nuo 25kVA Valmetit kaatui täysin siihen, että ensin vikuri löi virrat poikki tärinän takia ja sen jälkeen jännitteenvalvonta sammutti koko masiinan. Pysyi se toosa aina jonkin aikaa sen jälkeen päällä sillä tavoin, että käänsi sieltä kolmioavainboksista ensin vikurin päälle ja sitten käynnisti koneen suoraan vaunukopan alta avautuvasta paneelista uudelleen (jonkinlainen autostartti). Toisin päin jos yritti niin simahti heti alijännitesuojaukseen ja tuota sekoilua ensin vähän ihmeteltiinkin. |
![]() |
03.05.2018 21:35
<Make>
Koulussa joku mittasi pukukopin pistorasiasta Profipolin koettimella. Vikavirta sitten laukesi ja piti pyytää opettajaa avaamaan keskuskomeron ovi... Yksi juttu on, että onko vikavirran nimellisvirta varmasti riittävä. Semmoista kuulin joskus, että jotkut kiinalaiset vikavirrat laukesivat, kun sähköt laitettiin päälle. |
![]() |
03.05.2018 20:14 <Koomikko> 115 mA sanotaan Duspolin kyljessä. Yllättäen pätkivän vaiheen koskettimessa vain pieni valokaaren jälki ja kun tuon survoi osittain kokoon yhteys löytyi uudelleen. Ilmeisesti koskettimen jousipaine on heikentynyt. |
![]() |
03.05.2018 19:58 <muhentaja> slikessun=alikessun |
![]() |
03.05.2018 19:58 <muhentaja> Aika suojattu se sähköboksi oli kokonaisuudessaan ja vaati kyllä tahallista yrittämistä tällin saamiseksi, mutta se oli kuitenkin kolmioavaimen takana, joka piti ottaa erikseen pois paikaltaan ennen kuin vikuriin pääsi käsiksi, niin sovittiin slikessun kanssa ettei siihen avaimeen ole asiaa kuin yhdellä henkilöllä jolla on edes jonkinlainen ymmärrys 230V/400V jännitteiden vaaroista. Sillä mentiin siihen saakka, kunnes koneen loputtomat uudelleenkäynnistykset alkoivat käydä ns. riittäviksi. |
![]() |
03.05.2018 19:40 <muhentaja> Ei sitä Valmetia toki kammella tarvinnut käydä uudelleen starttaamassa, mutta aloin epäillä että kyllä se akku yön aikana loppuu jos 10-15 min välein pitää käydä ko. rakkine tunkkaamassa uudelleen tulille. Lisäksi vikurin uudelleenvirittäminen vaati sellaisen sähköboksin kannen avaamisen johon meidän porukalla ei periaatteessa ollut lupaa. Mutta solidaarisuussyistä tuo selvitettiin ja aikansa jaksettiin palvelua tarjota. |
![]() |
03.05.2018 19:22
<muhentaja>
Aika lailla samanlainen Siemensin vikuri taisi muistaakseni olla myös se, joka aiheutti meille viestihuoltoleirillä yövalvomista viimeisen leiriyön aikana. Voimakoneen tärinä aiheutti vikurin herkän mekanismin laukeamisen ja 25kVA valmet putosi alas aina vähän väliä, vaikka mitään häikkää verkossa ei ollutkaan. SEhän tietysti sammui aina kokonaan jännitevalvontahälytyksen takia, ja piti käydä punomassa uudelleen käyntiin vikurin päälle kääntämisen lisäksi. Eli suunnitteluvirhe (eikä suinkaan ensimmäinen) ko. voimakoneessa. Lopulta meidän porukan alikessu sano että pistäkääs pojat nukkumaan, minä selitän sähköttömyyttä aamulla, kun aamut ko. leirillä ja koko palvelusaikana olivat jo varsin vähissä. |
![]() |
03.05.2018 19:15
<muhentaja>
Veikkaisin kuitenkin, että olisi ottanut ihan kunnolla lämpöä ison moottorin kanssa jos on löystynyt kosketus. Toki voihan se olla vikurikin aika nopeasti katkaissut moottorin kanssa yritettäessä, mutta kyllä sieltä pitäisi kaiken järjen mukaan ainakin jonkunlaista valokaaren/rajumman kipinän jälkeä löytyä. Foorumin ammattisähkärit voisivat ehkä kommentoida millaista kuormaa tuo virallinen jännitteenkoestin tarjoaa verkon suuntaan. Vai olikos tässä tapauksessa nyt joku tyyliin digitaalinen yleismittari tai vastaava ollut käytössä? Sehän on yleensä noin 10MOhm kuorma, eli ei ota käytännössä mitään virtaa 230/400V jännitteillä. Pistin nyt kokonaan "atomeiksi" tuon rikkinäisen täysin sähkömekaanisen vikurin ja siellä oli vain yksi pikkuinen rautalankavipu hypännyt toisesta päästä pois urasta missä sen olisi kuulunut olla. Eli sähkömagneetti toimi edelleen, mutta voima ei enää välittynyt laukaisumekanismille. Kasaan tuota ei kyllä enää saa kuin oikein näppäräkätinen tehtaanlinjan työntekijä, tosin eipä sitä kyllä enää varmaan "tutkimattomana" ja toimivanakaan saisi mihinkään asentaa, kun ainoat hyväksymismerkinnät on -25 asteen pakkasmerkintä, S ympyrässä, ja wanha FI-merkki. |
![]() |
03.05.2018 18:47 <RicuP. > Oikea Rio ei olekaan läheskään niin samanlainen nyt kun vierekkäin vertaa sitä tuohon EG:iin. Rion runko on kellertävämpi, pinta-aihioita on vain kaksi ja ovat eri kohdissa. Sisällä ruuvitolpat ovat eri kohdissa. Ulkopuolelta sen sijaan täysin saman kokoiset, mutta kuvut ei käy keskenään. Rion kupu on löysempi. Sen sijaan tarvikepussi on samanlainen, samanlaisine jakorasia tiivisteineen ja kuvussa samanlainen avaamis ohjetarra. |
![]() |
03.05.2018 18:41
<Tuomo Y>
Tässä löytyy videota Rautarouvan rakentamisesta https://www.youtube.com/watch?v=_73VlRJ-9aM |
|
03.05.2018 18:37 <RicuP. > Kyllähän asiakas varmaan tiesi. En tiedä vaan, miksi ei ole niitä muuttanut. |
|
03.05.2018 18:35 <RicuP. > Se Vakio sarjalainen oli Telesten oma nappula. Tehdään vieläkin Audico nimellä. |
|
03.05.2018 18:32 <RicuP. > Juu, semmoinen vihreä nelinapainen on. 2-os pistorasian runko tosin on sama kuin vanhassa Vakio sarjassa, tosin ei niin kovaa valkoista muovia, normaalimman vaalean ruskean sijaan. |
![]() |
03.05.2018 18:28 <RicuP. > Nyt on Airamillekin tullut ihan puisia saunavalaisimia kiinteillä AC ledeillä. |
|
03.05.2018 18:24 <RicuP. > Ei taida enää olla millään valmistajalla. Joskus niitä oli ainakin Enerpoint merkkisiä. Tuo taitaa olla ihan Strömforsin oma. Oli joskus myös semmoisia, joissa oli musta poikittainen linssi. Himmeni/ kirkastui käden etäisyyden mukaan. |
![]() |
03.05.2018 18:19 <RicuP. > Veikkaisin, että kosketin on jostain syystä löystynyt. Semmoista pientä särinää kuului täälläkin yhdestä GE stotsista, tosin renklaamalla hiljeni. |
![]() |
03.05.2018 17:46
<Jouko>
https://www.fingrid.fi/kantaverkko/suunnittelu-ja-rakentaminen/voimajohdot/koria---yllikkala/ Tekstikopio sivulta: Koria - Yllikkälä -voimajohto 1920-luvulla rakennettu voimajohto uusitaan vastaamaan nykyisiä sähkönsiirtotarpeita ja teknisiä vaatimuksia. Uusittavan johtoreitin pituus on noin 82 kilometriä ja se sijoittuu Kouvolan, Luumäen ja Lappeenrannan kuntien alueille. Rakennustyöt ajoittuvat vuosille 2017 - 2018. Kouvolan Korian ja Lappeenrannan Yllikkälän välille sijoittuva nykyinen Koria - Yllikkälä 110 kilovoltin voimajohto puretaan ja sen paikalle rakennetaan uusi johto. Rakennustyöt käynnistyivät maaliskuussa 2017 ja valmistuvat loppuvuodesta 2018. Voimajohdon rakentamisessa on useita eri työvaiheita esimerkiksi pylväsperustusten tekeminen, pylväiden kasaaminen ja pystyttäminen, vanhan voimajohdon purkutyöt ja johdinten asentaminen. Työvaiheiden välissä on usein taukoja. Rakentamissuunta on Korialta Yllikkälään. Uusittavan voimajohdon pituus on noin 82 kilometriä ja se on osa historiallista Rautarouva-voimajohtoa. 1920-luvulla rakennettu Rautarouva on Suomen kantaverkon vanhin osa ja se oli ensimmäinen Suomen valtion rakennuttama voimajohto. Rautarouva siirsi sähköä Imatran vesivoimalaitokselta Viipuriin sekä Hikiän kautta Turkuun ja Hikiältä Helsinkiin. Fingrid on tähän mennessä uusinut lähes 90-vuotiaasta Rautarouvasta noin 300 kilometriä ja loput 120 kilometriä uusitaan vuoteen 2020 mennessä. Uusimistöiden kokonaiskustannukset ovat noin 135 miljoonaa euroa. |
![]() |
03.05.2018 15:53
<muhentaja>
Näin äkkiseltään voisi päätellä, että vikurin sisällä jotain on joko kokonaan poikki/koskettimen sulkeva muoviosa halki tai sitten siellä on ihan kunnolla mustuneita osia. Jos jälkimmäinen vaihtoehto, niin tuuria on ollut matkassa. Mietin, että onko se jännitteenkoestin ottanut niin paljoa virtaa että vikuri laukeaisi jos sen sisältä on yksi vaihe kokonaan poikki, vai olisiko vikuri voinut "hurrata" laukaisuvirran rajamailla kun kuormana on ollut vain jännitteenkoestin, jos vikuri on ollut yhtä täysin sähkömekaaninen rakenteeltaan kuin eräs aikoinaan tutkimani yksilö. Siinä ainoa "elektroninen" osa oli testinapin kuormavastus, laukaisu tapahtui erittäin herkällä sähkömagneetin käyttämällä mekanismilla. Se yksi vaihe on mahdollisesti saanut epämääräisen jännitteen kaapeleissa tapahtuvan kapasitiivisen kytkeytymisen kautta, jos kuorma on ollut aivan olematon. |
|
03.05.2018 13:47 <Mikko Herpman> Kyllä on juppii!! Toki tuo hipaisuhimmennin on hullun kätevä.. Vieläköhän sellaisia on valikoimissa, koitin joskus vähän etsiä mutta en löytänyt? |
![]() |
03.05.2018 13:35 <Mikko Herpman> Eilen ajelin junalla Lahti-Kouvola väliä.. Epämääräisinä havaintoina ikkunasta niin tuolla välillä näytti olevan vielä Rautarouvaa ajoittain vielä pystyssä. uusia kiiltäviä pylväitä oli niiden vieressä maassa pitkällään pitkin matkaa. |
![]() |
02.05.2018 23:16 <Koomikko> Kaikki liitokset kiinni, eikä näkynyt mitään vikaa. Moottoria käynnistäessä lähti tähdessä pyörimään ja samantien pysähtyi, no, kokeilu kolmioon taas pyörähti ja pysähtyi. Selvästi yksi vaihe puuttuu, sulakkeiden tarkastus, kaikki kunnossa. Jännitteenkoestin näyttää yhdessä vaiheessa outoa jännitettä ja samalla kuuluu myös kummaa surinaa. Vaihtamalla osa kaikki toimi. Pitää purkaa ja tutkin mitä tuo on syönyt, jos vaikka löytyisi kuvattavaa. |
![]() |
02.05.2018 21:27 <Make> Oliko löysä liitos vai kastuiko vai mitä kävi? |
![]() |
02.05.2018 16:02 <Koomikko> Seinän takaa ryhmäkeskuksesta kärähti vikavirtasuoja, katkaisten yhden vaiheen. |
![]() |
02.05.2018 11:18
<Jouko>
Junior: https://goo.gl/maps/RWsntEftjwn Senior: https://goo.gl/maps/jNy3hNkBAgE2 |
![]() |
01.05.2018 21:26 <Make> Finnparttia lopetti joskus saunaledien myynnin. Syynä oli, että niiden toimittaja ei pitänyt varoituksesta lyhyestä käyttöiästä kuumassa. |
|
01.05.2018 21:23 <Make> Noissa on kai sellainen vihreäkantinen koneisto? Harvemmin on sitä osunut kohdalle. Taitaa saada ruuvi- ja jousiliittimillä. |
|
01.05.2018 21:17 <Make> Lienee sen verran eksoottinen koje, ettei ole omaa peitelevyä kannattanut tehdä. Vakio- sarjassa olen nähnyt keskusradion voimakkuussäätimen. Siinä nuppi oli keskellä ja peitelevy kai kahdella ruuvilla kiinni. |
|
01.05.2018 21:11 <Make> Ei ole ainakaan tekijät tainneet taas tietää... Luulisi asiakkaan tietävän tuossa tapauksessa. |
![]() |
30.04.2018 22:57 <Joni> Noita oli vielä pari kk sitten jossain Eura-Säkylä-akselilla |
![]() |
30.04.2018 22:33
<Hartsa>
yks helium pallo pongattu amkassa oli kiini en kerenny kuvataa......Hyvää vappua teille kaikille!! |
|
30.04.2018 22:19 <RicuP. > Näin on myös erään sähkiksen entisen työntekijän asunnossa, jossa tehtiin remppa ja entinen vikavirtasuojaamaton maadoitettu Nokia Tassu - lämmitys ja vanhat 0-lk rasiat on yhdistettynä uuden laattalattian kanssa.. |
![]() |
30.04.2018 21:42 <Make> Karanneita vappupalloja näkyi taas kauppojen katoissa. |
|
30.04.2018 21:38 <Make> Tuosta lattiamateriaalin muuttamisesta olen joskus kuullut. Sen sijaan harva tee- se- itsemies tuskin on. |
|
30.04.2018 21:34 <RicuP. > Niinkuin sokeaaseen peitelevyyn olisi laitettu potikka. Tuon takana on kuitenkin ihan tehdastekoinen piirilevy. |
|
30.04.2018 21:30 <RicuP. > Juu, tuo on tuollainen prismakuvioinen kirkas. |
© Janne Määttä 2004-2017