Kommentit

24676 - 24725 / 48240
<< >>

Luu_0141.jpg 08.07.2018 22:16 <Make> Olisiko nuo olleet jotakin rakennussarjoja tai mallinumero on vain luettelossa. Seinäkiinnitys näyttää vähän heikolta... Nuo holkkitiivisteet ovat mukavia, kun on useita eri kierteitä ja muita muuttujia.
Jou_0015.jpg 08.07.2018 22:12 <Koomikko> Vuorottelu siitä tuli ja on käytössä.
Jou_00016.jpg 08.07.2018 22:10 <Koomikko> Imatra-Pulp johto on siirretty uusiin pylväisiin ja Imatra-Luukkala johdosta on muotoutunut Imatra-Vuoksi ja Vuoksi-Luukkaala johdot.
Ima_0021.jpg 08.07.2018 22:10 <Make> Ornolla kun oli myös 15-110, samantyylinen malli: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9516 Olisiko ulkonäkö mennyt varressa edelle, onkohan mutkassa vedenpoistoreikää...
Ima_0021.jpg 07.07.2018 22:24 <RicuP. > On ilmeisesti vähän kuin kaapelipääte. Miksiköhän tuo varsi pitää ollä pää ylöspäin? Tuohan taisi löytyä siitä - 64 luettelosta.
Luu_0141.jpg 07.07.2018 22:20 <RicuP. > Kauhakin näyttää Sähköliikkeiden Oy:n 8153/250 tyyppiseltä. Noiden kauhoista en ole mitään tyyppikilpeä löytänyt. On ilmeisesti ollut roikkuva versio, joka on modattu seinämalliksi. Ei ole ilmeisesti löytynyt sulkutulppaa tuohon juntturiin, niin on johto vedetty yläkautta sisään ja jätetty alhaalta auki.
IMG_7353.jpg 07.07.2018 22:15 <RicuP. > On tuossa yhä huoltamo. En vaan muista, että mikä oli. Täälläpäin on semmoinen pieni asema kuin Ysi5.
IMG_7353.jpg 07.07.2018 20:12 <Make> Näköjään GT on lopettanut 2016, mikä lienee tuossa sitten nykytilanne.
Jou_0131.jpg 07.07.2018 20:07 <Make> Aika täyttä alkaa olla...
Luu_0141.jpg 07.07.2018 20:04 <Make> Siinä vasta versio... Lienee joku Sähköliikkeiden OY, saman sukuinen kuin: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9099
Ima_0021.jpg 07.07.2018 20:01 <Make> Kyllä, Orno 17-050, jossain on vielä ihan käyttökunnossa: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6588 Harmaa osa varren päässä on kai joku suojatulppa?
Lem_0003.jpg 07.07.2018 19:55 <Make> Olen tainnut nähdä samantyylisen asennuksen jossain. Ettei kotelo olisi tarkoitettu juuri tuohon, kun on noin isokin.
IMG_7353.jpg 07.07.2018 19:32 <Make> Hellesens- pattereissa oli vielä outo musta kuopallinen pluspää.

Start Oil oli Nelostien ja 610- tien risteyksessä, on nyt GT- niminen: https://www.google.fi/maps/@61.7882768,26.095123,3a,75y,81.34h,93.47t/data=!3m6!1e1!3m4!1s6QcYkLo_ct6opbCBLckTRw!2e0!7i13312!8i6656
Sen mittareissa letkut kai nousivat ylös kaarevan putken sisällä, ja tulivat päästä ulos. Pistoolien paikat taas olivat mittareiden päädyssä. Näkyy olevan nyt vaihdettu, tosin vähän samalla periaatteella oleviin.
Ima_0021.jpg 07.07.2018 16:24 <RicuP. > Ornon vanha hehkulamppukatuvalo taitaa olla: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2530&pos=34&pid=76250
Lem_0003.jpg 07.07.2018 16:22 <RicuP. > On vissiin sulakkeet tuossa kotelossa, eikä ole viitsitty pistää MMJ pätkää kotelolta Amkalle. Amkaa on kylläkin jouduttu jatkamaan. Olisihan tuohon voinut laittaa jotkin vedonpoistot kotelon ulkopuolelle.
IMG_7353.jpg 07.07.2018 16:18 <RicuP. > Vielä noin 10v sitten oli eräässä paikallisessa sähköliikkeessä 9V Hellesens pattereita. En tiedä, että onko koko firmaa enää olemassakaan.
Lem_0003.jpg 07.07.2018 13:19 <JPD> Linjaliittimet ois ihan jees ollu ynnä kaapelinpääte.
IMG_7353.jpg 07.07.2018 12:25 <muhentaja> Taskulamppuunahan pystyi myös aikoinaan tankkaamaan tiikeriä, pariston merkki oli Hellesens. Nykyisin niitä ei enää taida saada.
IMG_7353.jpg 06.07.2018 23:13 <RicuP. > Ite muistaisin, että olisivat olleet Essolla. Olivat valkoisia. Huoltamon seinässä lukee vieläkin, että "Pysäköinti sallittu vain Esson asiakkaille". Tilalla on nyt ST1. Tuo ST1 vissiin osti Essot ja muutti ne ST1:siksi. Esso olisi kyllä ollut säilyttämisen arvoinen brändi. "Tiikeriä tankkiin" - tarra löytyy erään Essolta ostetun CD levyn kannesta.

Muistaako Make yhtään, missä Start Oil oli? Lohjalla on SSO - nimisiä entisiä Essoja samanlaisilla soikio logiolla, kuin Essolla oli.
Lpr_6820.jpg 06.07.2018 22:53 <Make> Ehkä pienempikin rako auttaa kuivumisessa.
IMG_7353.jpg 06.07.2018 22:49 <Make> Ja ainakin minun muistamat Keravan pallomittarit olivat siis Shellillä, ei Essolla. Oli kai kallista, siksi siellä ei yleensä tankattu. Nelostiellä oli joku yksityinen asema Start Oil, jossain Keravan ja Jyväskylän välillä. Oli aika manuaalisen oloiset tienvarren hintanäytöt. Aika kallistakin oli, mutta kerran tankattiin kokeilumielessä. En muista, millainen mittari oli, vanhempi varmaan. Nyt se on joku ihan muun niminen ja modernisoitu.
Kerava4.JPG 06.07.2018 22:36 <Make> Yllättävän kauan pysyivätkin. Pitää käydä katsomassa vielä tarkemmin. Ely ei taida kauheasti harrastaa korvaavia lamppuja...
IMG_7353.jpg 06.07.2018 22:01 <muhentaja> Noissa vanhimman mallisissa mittareissahan polttoainevirran käyttämä "mäntämoottori" pyöritti suoraan täysin mekaanista laskuria. Jonkinlainen pulssitieto jo silloin omassa nuoruudessa niistä lähti kassalle, koska myyjä ei käynyt erikseen katsomassa mittarin lukemaa. Joskus kauan aikaa sittenhän noita wanhan koulukunnan mittareita oli jopa kaksitahtibensalle erikseen, mittarin kyljessä olevaa nuppia pyörittämällä laitettiin öljyprosentit sopivaksi omaan ajoneuvoon.
"Pallomittareiden" valmistajaa en muista, kun niitä ei kotipaikkakunnalla kerennyt olla. RCA Numitroneja käyttävistä Gilbarcoista taisi paikallinen huoltoasema siirtyä suoraan uudempaan LCD-näyttöä käyttävään tekniikkaan. Muistan kyllä nuo oktaanin valintanapit.
Kerava4.JPG 06.07.2018 21:27 <RicuP. > Niinpä tietenkin. Saanähdä, koska ely tännekin iskee, että lähtee loputkin vanhan liiton mallit.
IMG_7353.jpg 06.07.2018 21:23 <RicuP. > Noista pallomittareista en ole koskaan ehtinyt tankata. Minkähän valmistajan olivat? Sen sijaan vanhimmasta päästä oli täällä mittarit, joissa oli ylöspäin levenevä jalusta ja sitä leveämpi mittariosa oli taas ylöspäin kapeneva. Letkut lojui maassa ja pistoolit mittarin kyljessä. Vähän uudempi oli semmoinen, missä piti valita napeista, että mitä vihreästä letkusta tuli. Olikohan 92,95 ja 98 eräällä Jet asemalla. Muistan myös, että Essolla oli 92 ja 96 bensaakin.

Nixie putkia olen nähnyt joissain aikataulunäytöissä, olikohan AEG. Numerot näyttää ihan oikeilta ilman segmemttejä. Mekaanisia en ole koskaan nähnyt sisältä. Vanhoilla huoltamoilla kadun hintanäytöt vaihdettiin ihan käsin pleksejä vaihtamalla.
Lpr_6820.jpg 06.07.2018 21:10 <RicuP.> Noissa poistetuissa pylväissä oli ihan perus U - malliset kaarivarret.
Lpr_6820.jpg 06.07.2018 21:08 <RicuP. > Joo, tuo rakenne ei tunnu kovin hyvältä. Ei myöskään se rakenne, jossa myös puu on betonijalustassa. Tosin se on väljempi, mutta kosteutta sinnekin pääsee ja kun on juurikumi päällä, niin ei heti haihdukaan. Eikö noita voisi tehdä teräksestä ja tuo halkaistu puupinta vain päälle kuoreksi..
2018-07-03-12.58.13-Medium.jpg 06.07.2018 21:04 <RicuP. > On joo vähän tärskähtänyt. Ilmeisesti kansi ei niin hyvin ole johtanut. Itse vene on kai 100% maissa.
Joskushan oli joku saanut tällit, kun oli noussut alumiiniveneestä ja ottanut kiinni laiturin sähkötolpasta, jossa oli ollut jännät rungossa jostain syystä.

Onkohan muuten noiden laitureiden pistorasoioille mitään muuta suojaa, kuin perus vikavirta? Vene kun on niin hyvin maissa, niin vähän heikko elektrodi maissa voi aiheuttaa jonkinlaista potentiaalieroa pistorasian PE:n ja veneen välillä..?
Porvootorvi.jpg 06.07.2018 20:52 <RicuP. > Tietenkin 860lm/m, eikä 86:)
Porvootorvi.jpg 06.07.2018 20:43 <RicuP. > Nyt tulikin mielenkiintoinen Led nauha keikka. Hankin erään mökin tuvassa olevien parrujen päälle led nauhat, jotka valaisevat epäsuorasti vaalean katon kautta. No nauhat ja muuntajat sitten tuli, mutta mutta.. Nauha olikin semmoista, joka oli sekä päältä, että alta silikonissa ja ilman mitään liimapintaa. Kiire tuli keksiä, että miten kiinnitetään. Ei käynyt mikään liimaaminen alumiinilistaan, niin keksinpäs sitten viikon vinkin: Laitetaan nauhan alle alumiiniteippi jäähdytyspinnaksi ja paukutetaan nauha hakaniiteillä kiinni. Tämähän tuntui toimivan ja hyvin pysyy.
Speksit on nauhalle: Led 2835 14,4W/m 86lm/m yht. 9,30m, 4,65m per muuntaja. Muuntajina 2x Hytronik HE2075-A painikesäädöllä synkronoituna yhteen.
280707 005.jpg 06.07.2018 19:36 <Koomikko> Kertauksena opinnäytetyö löytyy kuvan http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/2836 kommenteista. Kuvan http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/10213 oikea johto purettu. Vasemmassa johdossa on entinen varavoima yhteys 3 kV:lla alhaalla. Varsinainen voimansiirto on 20 kV.
280707 005.jpg 06.07.2018 13:13 <Hartsa> No niimpä muuten olikin,
280707 005.jpg 06.07.2018 11:02 <Mikko Herpman> Mitenkähän ne ovat olleet, varavoima-asema eli se vanha Dieselihän on siellä Varassaaressa. Ja oliko niin että nämä Vaajakosken ja saarien/tehtaiden väliset linjat oli 6kv. Joku opinnäytetyö, varmaan tännekin linkattuna taisi käsitellä niiden poistoa/korvaamista.
2018-07-03-12.58.13-Medium.jpg 05.07.2018 01:03 <Hartsa> Huppista vähän on mastoon räpännyt onneks ei kukaan istunut tuossa vieressä.....
Lpr_6820.jpg 04.07.2018 22:40 <Make> Väitetään ainakin monenlaista ainetta laitettavan. Ja takuu yksi vuosi. Kerran tuli pellin ympäröimästä puusta kokemusta, kun aitatolppa piti irrottaa kengästä. Se oli ollut jo pitkään ylhäällä ja ilmakin oli ollut kuiva. Kuitenkin puu kengän sisällä oli ihan vettä valuvaa ja muualta aika kuivan tuntuista.

Kuvan valaisinvarsi on Pääsky- niminen.
2018-07-03-12.58.51-Medium.jpg 04.07.2018 22:28 <Make> Onhan siinä räpsähtänyt, vähän kuin ukkosen jälkiä.
a11.jpg 04.07.2018 20:40 <Hartsa> Ja kaikki sankari tekee hampailla ja jonkun moisilla linjapihdeillä siinäpä sen varusteet. Jännitekatkon sähköukot vaan pyytää ja hyökkäävät muuntajan kimppuun mitään työmaadoituksia yms..räpeltäät aikansa ja lamput taas syttyy,.
a11.jpg 04.07.2018 20:38 <Hartsa> No kyllä ja sähköstä selviää kun muistaa olla hengittämättä ja virta etsii verta vai miten se selitti mutta tohon tapaan kuiteskii, Yhessä kohtaa tyttö laittaa valot päälle rakenukseen ottaa puu jakkaran ja sen päällä kytkee heiveröisen johdon että saa lamput palamaan. Jännä kun kytkimet on jo nykyään keksitty.
280707 005.jpg 04.07.2018 20:35 <Hartsa> Oisko tuossa jo puretussa ollut voimalaitoksen varavoima-aseman syöttö....
IMG_7353.jpg 04.07.2018 19:24 <muhentaja> Pallomittariees oli myös sähkömekaanisia näyttöjä, eli peltiläpyskät eri segmenteille ja sähkömagneetit takana. RCA Numitronit oli sitten eri asia, kun niissä oli hehkulangat erikseen joka segmentille. Pallomittareissa Numitroneja ei enää tainnut olla, vaan olivat edeltävissä kantikkaissa mittareissa. Nixie-putket oli sitten vielä ihan oma juttunsa, niissä oli joka numerolle erikseen oma "hehkulanka", mutta tekniikka perustui hohtolamppuun.
SLO_HKB4-1.JPG 04.07.2018 16:42 <Make> Tuo talo näköjään puretaan pian. On vuodelta 1978, kuten varmaan valaisinkin.
IMG_7353.jpg 04.07.2018 15:42 <Mikko Herpman> Pallomittareita oli myös LCD-näytöillä, ehkä oli modernisoituja.. Mutta Esson palloissa oli mitä ne nyt oli puolimekaanisia läpyttimiä. Segmentit muttei LCD, olikohan ne magneeteilla käänneltäviä ja sitten kaiketi eniten välkkyvät osittain jäi päälle.. Valkoiset numerot mustalla pohjalla.
280707 005.jpg 04.07.2018 08:28 <Koomikko> Vähentynyt yhteen, toinen linja purettu.
IMG_9336.jpg 04.07.2018 00:46 <Jouko> Alueella oli melkoinen mylläys ja rakentaminen käynnissä uuden Keski-Suomen keskussairaalan muodossa, liekö koko sähköasema uudistumassa samalla?
Vaijeriohjain-3.JPG 03.07.2018 23:57 <Jouko> Strömbälle ääni. Frestan kilpi oli jo karannut, http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9224
IMG_6417.jpg 03.07.2018 23:53 <Jouko> 20 kV johtolähtöjen kaapelointivimma tännekin tiensä löytänyt.
Lpr_6820.jpg 03.07.2018 23:33 <Jouko> Kyllä käsittelemätön puupylväs kestää ulkona sellaisenaan pitkään kunhan maakosteus ei pääse lahottamaan sitä. Tässä lienee juuri tuo puun ja jalan/jalustan väliin jäänyt kosteus syynä, toki puuttuva hattukin auttaa lahoamisessa, kun liimapuun saumat alkaa ajanmyötä rakoilla ja kelottuva pinta halkeilla. Joissakin pylväsmalleissa on liitosjohdolle kaiverrettu ura ulkopintaan ja peitetty puurimalla tms.

Tehometin sivuilta puunkäsittelystä enemmän, http://www.tehomet.com/index.php/fi/tuotteet/puupylvaat/suojaus-ja-pintakasittely
IMG_7353.jpg 03.07.2018 22:52 <Make> Esson pallomittareissa ei kai sitten ollut noita. Harvoin siellä tosin tankattiin, kai oli mekaaniset numerot.
a11.jpg 03.07.2018 17:57 <Keijo> Melkoisen näköistä menoa oli, kun muuntajat on kosketussuojaamattomina ja ilman mitään suoja-aitoja kadulla. Sitten vielä elokuvan sankari tekee muuntajan jälkeiseen virtakiskoon liitoksia pyörittämällä kuoritut johtimet kiskon ympärille ilman mitään liittimiä :D Hieman erilainen asenne sähköä kohtaan kuin suomessa.
a11.jpg 03.07.2018 14:08 <Hartsa> Kannattaa katsoa...Kyllä turvalisuus on toisijaista muuntajalla korjaamaan ei työmaadoituksia yms...

https://areena.yle.fi/1-2050030?utm_source=facebook-share&utm_medium=social&utm_campaign=areena-web-share

24676 - 24725 / 48240
<< >>

© Janne Määttä 2004-2017