![]() |
20.01.2019 17:47 <Make> Vai tuollainen ulkosarja löytyy... Itse en varmaan ole nähnyt. Saako siihen edes lamppuja? |
![]() |
19.01.2019 22:49
<Joni>
Osram tekee ilmeisesti edelleenkin vastaavaa sarjaa norsunluun värisenä. Narva, eli nykyinen Avran-Golux myös tekee edelleen jonkinlaisia sarjoja Itselläni on tuo Osramin ulkosarja 15-osaisena |
![]() |
19.01.2019 21:45
<Make>
Osramilla oli 1970 myös noita pitkävartisia kuusenkynttilöitä: Kanta E10, 3W, 15x103 mm, 10 tai 16 sarjoihin. Joko norsunluunvärinen tai värilajitelma pun, vih, ke, sin ja or. En oikein tiedä, tarkoittaako tuo nyt vain varren väriä. On nimittäin vielä erikseen joku punainen. On myös ulkokäyttöön: kanta E14, 7W, 20x110 mm, 16 sarjaan. Vain norsunluunvärinen. |
![]() |
19.01.2019 20:50
<Make>
Onkohan tuo Silica joku kalvopinnoite? Kuvassa näyttää, että se yltää kantaan asti ilman "tarkastusrakoa". Sisähimmennetty on normaali himmeä. Jouluvalot ovat vieneet sähköä, jos todella on ollut 2x 60W... |
![]() |
19.01.2019 20:23
<Make>
Lienee testattu kunnolla... Katsoin juuri liittimien merkintöjen kohtia+ päätylevyt näyttävät ohuemmilta. Sininen on kai Frer- merkkinen virtamuuntaja. Kontaktori näyttää vanhalta Strömbergiltä, mutta tuskin sentään on. Muuntajasta saa ilmeisesti myös 115V ulos? |
![]() |
19.01.2019 17:56 <RicuP. > Hartsa, näin on! |
![]() |
19.01.2019 10:22 <muhentaja> 3650V lie kuitenkin eristysvastustestin jännite? Lähemmäs 10x käyttötaajuinen ylijännite muuntajaan syötettynä vetää varmasti raudat komeasti saturaation puolelle, ja virta karkaa lapasesta. |
![]() |
18.01.2019 21:50
<RicuP. >
Entrelecin liittimiltä kyllä näyttävät, mutta merkinnän kiinnitys on erilainen, että tiedä sitten. Pitäisi tutkia. Iso maadoitusliitin taitaa olla Weidmullerin. Muuntaja on tyyppiä Muuntosähkö Oy - Trafox Malli: KKS 5500-230/S/115-0-115 Ensiö: L-N 230VAC/TC 1-Vaihe Toisio: 115-0-115VAC 23.9A uk 3,8% Teho: 5500VA Kotelointi: IP21 Standardit: EN 61558-2-15 Etusulake max 35A. VM:n testipiiri muuntosuhde 3:1 |
![]() |
18.01.2019 21:34 <RicuP. > Tuommoiset on kyllä harvinaisia nykyään. Tuommoista isoa kynttilää en ole nähnyt. Nuo bajonettikantaiset ovat olleet luotettavempia tärinälle alttiissa paikoissa, mitä lie ne paikat sitten olleet. Sen takia mm. autoissa ja vaikka ompelukoneissa ja mikroissa näkee bajonettikantoja. On vissiin alunperin englannista lähtöisin tuo keksintö. |
![]() |
18.01.2019 21:25 <Make> Myös GE:llä oli 60 W E14- kynttilälamppu 1992, mutta ei kuitenkaan E27- kannalla. Sen sijaan löytyy B15 ja B22- kannoilla. Missähän niitä on Suomessa tarvinnut? Löytyy myös värillisiä kynttilöitä, pun, ke, vih, sin ja or. |
![]() |
17.01.2019 21:53
<Make>
Onhan se. Riviliittimet näyttävät kovasti ABB- Entrelec SNA- sarjalaisilta, mutta ei täysin? Nyt ainakin TE Connectivity edustaa niitä. https://www.klinkmann.fi/uutiset/abb-entrelec-fi-0918/ |
|
17.01.2019 21:44 <Make> Niin näkyy. Onkohan muuntajien kotelot ehkä liian haurasta ainetta? |
![]() |
17.01.2019 21:36
<Make>
Osramilla oli 1970 kynttilälamppuja seuraavasti: sisähimmennetty ja kirkas E14: 15, 25, 40 ja 60W. Opaloitu (Silica) E14: 25, 40 ja 60W. Tämä 60W saatavana myös E27- kannalla. On myös isompi, 120x45, muut 100x35 mm. Näin sen E27- kantaisen aikoinaan kaverin luona, talo on jostain 1970- luvulta. |
|
17.01.2019 18:51 <muhentaja> Linja-autoja kokeiltiin aikoinaan vauhtipyöräperiaatteella: https://fi.wikipedia.org/wiki/Gyrobussi Jos englanti taipuu, niin täällä kattavammin tietoa: https://en.wikipedia.org/wiki/Gyrobus |
![]() |
17.01.2019 10:59 <Hartsa> Minkä sähkön kulutukssa säästät ite , se siirtomaksuissa päästät |
|
17.01.2019 10:08 <Hartsa> Hyvin mikon videossa turbo lähtee aika kuuluvasti mukaan kun kuorma tulee dieselille ;) |
|
17.01.2019 10:06 <Hartsa> Juu ne on aina esilämmityksessa termostaatin ohjaamana että pystyvät heti ottamaan 100% tehon päälle. Muuten olisi aika rääkkiä lyödä disel kylmiltään tulille. |
![]() |
17.01.2019 09:55 <Hartsa> Kunnon testijännite on 1s ajan tuossa !! |
|
16.01.2019 22:29
<Mikko Koho>
Jonkinlaista esitettä ja videota laitevalmistajan sivulla: http://www.piller.com/en-GB/262/uniblock-ubtd-rotary-diesel-ups-from-500-kw-up-to-40-mw Laskin että tuo huimamassan luona oleva prosenttiluku olisi pyörimisnopeus. Vastaa niin hyvin laitevalmistajan spekseihin, aikaan ja ilmoitettuun kuormaan. |
![]() |
16.01.2019 21:21 <Make> Näkee myös, että luukku on vaatimattomasti neljällä ruuvilla kiinni, etummaisissa taitaa sentään olla hahlot. Jotenkin kotelo on kovin iso suhteessa kauhaan. |
![]() |
16.01.2019 21:17 <Make> Ainakin pylväs näyttää olevan hyvässä maalissa. |
![]() |
16.01.2019 18:01 <RicuP. > Hyvä lähikuva ja vielä tuolla vanhemmalla kokoposliinikannalla. |
![]() |
16.01.2019 17:59 <RicuP. > Jaaha, vanha legenda, Orno 15-102. Pylväskin taitaa olla Ornon. Pylvään malli on hyvin lähellä täällä Hyvinkäällä aikoinaan yleisintä mallia, mutta siinä ylin olake oli ylempänä. |
|
16.01.2019 02:39
<muhentaja>
Varmaankin diesel esilämmityksessä koko ajan, ettei tarvi kylmänä ottaa täysiä tehoja. Jollain vauhtipyöräkoneella taitaa tuo laitteisto mennä siihen saakka, että diesel ehtii mukaan. Vain n. 10% enää vauhtipyörässä reserviä jäljellä siinä kohtaa. |
|
15.01.2019 23:56
<Mikko Koho>
Datakeskuksen DRUPS-laitteiston testi Turkissa. Siististi tuntuu lähtevän diesel käyntiin. https://youtu.be/0XrlURLPubg |
|
15.01.2019 23:56
<Mikko Koho>
Datakeskuksen DRUPS-laitteiston testi Turkissa. Siististi tuntuu lähtevän diesel käyntiin. https://youtu.be/0XrlURLPubg |
![]() |
15.01.2019 22:19 <Make> Pitäisi tilata lehti, mutta Tukesin mukaan tapauksessa on jotakin outoa. Liekö jossain taas oikaistu... |
![]() |
15.01.2019 21:48
<Make>
Paljaita liittimiä näkyy välillä täälläkin em. syystä. Putki on uritettua salaojaputken tyylistä. Mitään siinä ei kai lue. Sitten vaan vikailmoitusta tekemään, jos ne hoidetaankin vielä nopeasti. |
![]() |
15.01.2019 21:38
<Make>
Noin siinä on varmaan käynyt, kun jotain 2011 on lopetettu. On tuo 120W ja 9000 lm ihan komeat speksit. Noihin valaisimiin pitäisi varmaan vaihtaa E27- kanta, että niillä jotakin tekisi. Onkohan tuo Pos.21 joku suunnitelman paikkanumero ? Induktiolamppua en varmaan ole nähnyt luonnossa. |
![]() |
15.01.2019 21:25
<Make>
Pitää kai joskus kokeilla alumiiniteippiin juottamista. Tuo lämmön pois johtuminen on tosiaan ongelma isoissa kappaleissa. Todennäköisesti kone pitää kaataa kyljelleen ja pohjapelti pois, että poistoletkun saa irti. Tähän tyyliin oli ainakin Boschissa. En ole kuullut, että lieden alle tulisi turvakaukalo. Myös Tulvari on uusi juttu. |
![]() |
15.01.2019 20:58
<RicuP. >
Täälläkin yleensä laitetaan viemäriputken pätkä pystyyn. Tuohon sitä ei kuitenkaan ole laitettu, eli pelkät liittimet on nyt lumihangessa keskikorokkeella... Salpaa ei ole korjattu ja kuvun sisällä vissiin köntti jäätä. Ehjän kuvun puoli on kokonaan pimeä. |
![]() |
15.01.2019 20:51 <RicuP. > Kupu oli tuommoinen, kun tuo tuli minulle. On kai varastoinnissa säröillyt, kun näytti makaavan lattialla kupu alaspäin ja muitakin lajitovereita tuon päällä. |
![]() |
15.01.2019 20:15 <Hartsa> Muuntajaöljystä hyvä juttu https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/65936/Opinnaytetyo_Final.pdf;sequence=1 |
![]() |
15.01.2019 19:51
<RicuP. >
Tuohon fluksiin dippaaminen auttaa, jos on joku huonosti tarttuva pinta, vaikka sitä olisi tinassa jo muutenkin. Tuohon alumiiniteippiin se kyllä tarttui ilman suurempia ongelmia, tosin muutaman harjoituskerran jälkeen. Yksi ongelma tuon alumiinin kanssa taitaa olla se, että se haihduttaa lämmöt tehokkaasti pois, että siksi varmaan juotokset tuppaavat irtoamaan. Tuo on ensimmäinen mun kone, jossa on tuo venttiili. Olen tosin kaverin Mielen koneessa nähnyt samanlaisen mötikän, jota silloin ihmettelin. Tuo on kameraan päin nyt pitkittäin, niin ei koko hahmotu, mutta on semmoinen leveä ja litteä. Ihan viisas keksintö tuo on, ettei noissa liitosletkuissa ole paine. Tuo poistoletku piti vaihtaa uuteen pidempään, mutta menee niin vaikean näköisesti koneen sisään takaosan läpi, että ei tullut vaihdettua. Tuo laippahomma vaatisi pidemmän letkun ja mulla oli vanhassa koneessa lerppa sähköputken pätkä poistoletkuna. Laippa näkyy olevan Tulvari nimeltään ja halkeaa kahteen puoliskaan. Nämä pitäisi vielä liimata sekä yhteen, että kaapin pohjaan, mutta tuskin ehjänä saa revittyä enää irti. Saman olisi ajanut tekemällä reikä kaapin sivuun letkuille. Täällä on kyllä noita vuotohommia mietitty, kun tuo kaappiin on pohjasta vuorattu muovimatolla ja sekä APK:n, että lieden ja jääkaapin allakin on tulvakaukalot jo ihan rakennusliikkeen toimesta. |
![]() |
15.01.2019 19:45 <Hartsa> Tuli vastaan video https://www.youtube.com/watch?v=VpxQsLkE7i0 kohdassa 1,55 näkyy padolla oleva sähkösireeni.. |
![]() |
15.01.2019 19:21
<RicuP. >
Tässä vuosia sitten eräässä myymälässä töissä ollut kaverini toi läjän semmoisia ruusun mallisia pöytäkoristevaloja, joista yksikään ei asiakkaiden mukaan toiminut ja koko lava lempattiin roskiin. Kun niitä pelastettuja yksilöitä sitten ihmettelin, niin järjestäin kaikissa oli täysin sama vika, että patterin plus pään liuskaa pitelevä muovi otti ensin patteriin kiinni. Korjaantui, kun väänsi liuskaa ruuvarilla ulospäin. Pikku vika, jonka takia koko erä serriin heti uutena. Maahantuoja taisi olla Natura Tampere. Tuossa ohjaimessa voi kyllä olla ollut joku vedätyskin kyseessä, että ihmiset luulisivat laitteen menneen rikki. Yleensähän siinä liuskassa on kohouma, tai jopa joustava kohta, mutta ainakin näissä valoissa se oli aivan mitätön. |
|
15.01.2019 19:03 <RicuP. > Tokmanni on vetänyt jouluvalonsa pois myynnistä juuri ennen joulua: http://marek.tukes.fi/Tuote.aspx?nettijulkaisuId=9002 |
|
15.01.2019 18:54 <RicuP. > En ole pitkiin aikoihin käynyt täällä Hyvinkään rautatieasemalla, että en tiedä miltä siellä nyt näyttää. Tuon pääradan saneeraamiseen liittyen ohimennen nähtynä siellä jotain on alettu tekemään. Hyvinkään asema onkin ollut jo suuremman remontin tarpeessa. |
![]() |
15.01.2019 18:52 <Hatti Jahunen> Alihankintaketjun toinen pää ollut kaukana: tällin saanut maarakentaja on ukrainalainen. |
![]() |
15.01.2019 18:42 <Hartsa> Ja sähkölämmittäjien maksut oli noussu nyt viimevuodesta oliko se 260€ ja lisää varmasti tulee... |
![]() |
15.01.2019 18:41 <Hartsa> Keijo juuri noin!! |
![]() |
15.01.2019 18:36
<RicuP. >
Niin, kun tuossa L-G:n kuvassa tosiaan tuon kauhan päädyissäkin on tuommoiset kulmat, kun eikös tuon kauhan pitäisi olla täysin soikea ilman mitään nurkkia?? Hitto, kun menivät purkamaan nuo pois. Täällä en tiedä enää yhtään tuommoista olevan. Joskus muinoin olen nähnyt kaupungin virastotalon ikkunoissa jouluvalot, jotka oli kaksi lieriötä vierekkäin, joiden päissä kynttilälamput. Myöhemmin lamput muuttuivat tavallisiksi hehkulampuiksi, että olisiko näissä ollut sitten tuommoiset E27 kynttilät? Valot on nyt jo vaihdettu normaaleihin kynttelikköihin jo toistakymmentä vuotta sitten. En ole tuommoista kynttilää nähnyt ennen, kun en myöskään 60W mallia. Philipsin 1987 luettelossa on molemmat mallit, mutta 60W kohdalla on "Ei myynnissä Suomessa". Sama teksti on myös Philipsin kuusenkynttiläsarjan kohdalla. Liekö tuo hehkulamppu satsi sitten ollut läpikulkumatkalla ja lava jotenkin vahingoittunut, että ei kelvannut eteenpäin. Eihän noita saisi vissiin siltikään myydä enää Eu alueella. |
![]() |
15.01.2019 18:11 <RicuP. > En ole koskaan törmännyt kumpaankaan. Taitavat olla hieman ennen Ledien läpimurtoa keksitty, että eivät kerenneet yleistyä. Sama kävi induktiolamppujen kanssa, että tulivat liian myöhään. Hyvinkäälläkään niitä en juurikaan tiedä, kuin muutaman, joka kai jonkinlainen kokeiluasennus oli. |
![]() |
15.01.2019 17:04 <Keijo > Tuossahan oli vissiin käynyt silleen, että sähköasentaja oli käynyt autollaan vähän aikaa ja jättänyt muuntajan ovet auki. Sillä aikaa oli joku maansiirtotöissä ollut henkilö mennyt pujottamaan kaapeleita muuntajan sisään ja saanut tällit sitä kautta. |
![]() |
15.01.2019 13:13 <Hartsa> tuuria on kyllä kaverilla ollut !! Mutta tuosta tällistä voi aikaa myöten jotain seurata kun se sähkö on niin ovelaa se ei näy..... |
![]() |
15.01.2019 06:39
<Late>
Hups. Taas tuli todettua että sähkö on sinistä ja sattuu... https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/206618 |
![]() |
13.01.2019 20:44
<Make>
Samantapainen, mutta paljon pienitehoisempi lamppu on Philips PL-R: http://www.lighting.philips.fi/prof/perinteiset-lamput-ja-loisteputket/pistokantaloistelamput/pl-r-pistokantaloistelamput/master-pl-r-eco-4-nastainen Löytyy 14 ja 17W, kanta GR14q-1, jotenkin tuokin käännetään paikalleen, kuten PL-H. |
![]() |
13.01.2019 20:15 <Make> Ihan kuin L-G:n mallissa olisi SLO:n kauha? http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/10502 |
![]() |
13.01.2019 20:02
<Make>
L-G:n kuvassa ehkä näyttää matalammalta, mutta Hyvinkään kuvassa melko samalta. Myös esitteen mukaiselta tuo vaikuttaa. Kerran olen pitänyt kädessä E27- kantaista kynttilälamppua, tehoa en muista. Lievästi outo valmistusmaa, onkohan nuo tarkoitettu johonkin ulkomaiden markkinoille. |
![]() |
13.01.2019 00:58
<RicuP. >
Tuon kuvan valaisimen kauha näyttää syvemmältä, kuin tuossa mun kuvassa oleva. Tuli muuten ostettua paikallisesta vahinkotavaramyymälästä aitoja hehkulamppuja. Valmistaja Philips ja malleja normaalista koriste- ja kynttilälamppuun, sekä kirkkaana, että himmeänä. Kynttilästä löytyy myös 60W E14 versio. Mistä lie tulleet, kun eivät mitään vanhoja olleet. Yllätykseksi paketissa lukee Made in Belarus, eli Valkovenäjä. |
© Janne Määttä 2004-2017