|
|
15.09.2019 22:17 <Koomikko> Tavaran kuljetuksesta pyörällä tulee mieleen kun piti viedä täysi pienkela kaapelia ja auto oli korjaamolla, niin kela pyörän tarakalle ja menoksi. Pyörä oli melkoisen velton tuntuinen ajettava ja tien kuopat pahensivat tilannetta, mutta loppu matkasta alamäessä jarrut hiipuivat yllättäen ja pysähdys meinasi mennä pitkäksi, onnistui kuitenkin. Takaisinpäin ajaessa hävisi sitten vetokin, oli kelan paino liikaa takapyörän akselille. |
|
15.09.2019 22:00 <Koomikko> Kaapeleita on oranssia ja mustaa sekaisin, vaikuttavat väriä lukuunottamatta samanlaisilta. |
|
15.09.2019 21:54 <Koomikko> Jep, eipä tuolla ole kuin jokunen lamppu ja alunperin yksi pistorasia, toinen lisätty myöhemmin. Alareunassa on maakaapeli viereiseen rakennukseen mikä on myös samalla sulakkeella. |
|
15.09.2019 21:50 <Make> Yhdellä lampulla näkyy olevan. Mahtaisiko L-G:ssä kukaan tuntea... |
|
|
15.09.2019 21:47 <Make> Ja pyörällä voi viedä paljon muutakin kuin itsensä: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=4649&pos=5&pid=163425 |
|
15.09.2019 21:17 <Make> Vai siinä on taas 0-luokan läppäkannellinen pistorasia: https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8517 On jonkun muun valmistajan. Myös oranssi lyijyvaippakaapeli on uusi tuttavuus. |
|
15.09.2019 21:12 <Make> Ilmeisesti koko navetta on 10A:n sulakkeen takana? |
|
15.09.2019 21:10 <Froggy> Varmaankin. |
|
15.09.2019 21:05 <Make> Hmmm... Muuten on kuin PSO HKB 4, mutta on kuitenkin SLO:n kilvellä. Voisiko olla SLO HKB 4? |
|
15.09.2019 20:56
<Froggy>
Puskat olisi varmaan liekeissä jos kyseessä olisi avpjohto |
|
15.09.2019 20:54 <Koomikko> Kiesivät kiinni "öljynsuodatinavaimella", tulivatkohan uudetkin liian tiukalle. |
|
15.09.2019 20:49 <Make> Ja nimenomaan Ketonen Astra K10. Ei ole tainnut muualla tuota kilpeä näkyä. |
|
15.09.2019 20:34 <Froggy> Thorn Järnkonst Victoria. |
|
15.09.2019 20:26 <Froggy> Astra: https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6672 |
|
15.09.2019 19:44 <Koomikko> Naapuri ainakin teki mökin vanhoista pylväistä, vielä tosi huonokuntoisista. Oli isoja tikan koloja ja lahoa sekä osa pylväistä oli erittäin tikkuisia. Taka vuosina kohistiin grillihiilistä mitä oli tehty vanhoista ratapölkyistä. |
|
15.09.2019 19:01
<Make>
Voihan ne tosiaan olla Odyssey- mallia. En tiedä, oliko salmiakit natikkaversiota, mutta haperoita voivat olla... Turun varsi on outo, kun siinä ei ole vaakasuoraa osaa. On myös tuollaisia, jotka tulevat pylvään sivuun: https://www.google.com/maps/@60.4484818,22.2072739,3a,15y,291.51h,124.61t/data=!3m6!1e1!3m4!1sd2ERPKw9HYmO8PeoiAPWng!2e0!7i13312!8i6656 |
|
15.09.2019 18:41 <Make> Periaatteessa varmaan. Hinnastosta löytyy vain 8153 ja 8154: https://issuu.com/cyrilbarrow/docs/slo_1967/17 Joskus yritin kuvata kuppimallin kilpeä, mutta ei onnistunut, kun kilpi on kai haalistunut, vaikka ei ole edes korkealla. |
|
15.09.2019 18:35 <Froggy> Keltissä on toinen erotin ja ilman mitään suoja-aitaa: https://goo.gl/maps/nuZ9Cx34fJobAKrU7 |
|
|
15.09.2019 18:31 <Make> En tiedä, mistä on lasieristin löytynyt. Ei tuo älyttömän vanhaltakaan näytä. |
|
15.09.2019 18:29 <Froggy> Kuvassa näkyy myös sateenkaari. |
|
15.09.2019 09:35 <Froggy> Tälläisiä varsia näkyy Turussa: https://goo.gl/maps/UmQj3E5FEcnyKDcMA |
|
|
15.09.2019 08:25 <Late> Alajärven sähköasema 10 vuotta sitten: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/3687 On hieman maisema muuttunut |
|
15.09.2019 08:12 <Froggy> Leivonmäellä on GE Odysseyt. Salmiakit on kadonneet Nelostieltä tietyön takia... |
|
15.09.2019 08:07 <Froggy> Voiko se kupillinen kauha olla sitten SLO 8153/125 C? |
|
15.09.2019 02:27
<Mikko Koho>
Näinhän siinä käy, että kun keksitään jotain liian hyvää, niin tulee palautus maanpinnalle. SF6:tta odottanee, äkkiseltään ajatellen, sama kohtalo kuin halonsammutteilla, eli se kielletään siellä, missä se ei ole välttämätön. Halonit menivät sammutusjärjestelmien osalta käyttökieltoon 2000-luvun alussa lukuunottamatta lentokoneita, sukellusveneitä, maanpuolustuksen tiettyjä tiloja ja vastaavia erikoiskohteita, joihin ei ole löytynyt henkilöturvallisuudeltaan vastaavaa korvaajaa. Halonien kohdalla kiellon syy oli vähän toinen, eli otsonikerros. |
|
|
14.09.2019 23:05 <Make> Salpojen määrästä huolimatta kupu oli täynnä ötököitä, mahtoiko tiiviste puuttua... |
|
|
14.09.2019 22:13
<Make>
Niin taitaa olla kaikki nyt purettu. Tulipas näistä kuvista rakeisia, kun laittoi samat säädöt kuin L-G:ssä. |
|
|
14.09.2019 22:09 <Froggy> Paitsi tuo koukun eristin... |
|
|
14.09.2019 22:08 <Froggy> On tuo hieno kun kaikki eristimet on saman värisiä. |
|
|
14.09.2019 21:13 <Froggy> Linja on nyt purettu ja pusikko kasvanut huomattavasti, verraten Autorin tänävuonna ottamaan kuvaan. |
|
|
14.09.2019 21:08 <Froggy> Metallisalvoissa on jotain vikaa... Pitää tarkistaa, onko Mielakan yksilöt paikoillaan, vaikka en oikein usko että olisivat lähteneet. |
|
|
14.09.2019 20:38 <Make> Ei varmaan ole ollut kupua. Niissä näkyy olevan maapiikki, eli on tarkoitettu siirrettäväksi. |
|
|
14.09.2019 20:32 <Make> Nyt minäkin löysin tuollaisen Tuusulasta muovi- ja metallisalvoilla: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8423 Löytyi myös ilman luukkua, mutta kuvat eivät onnistuneet. |
|
|
14.09.2019 20:25 <Make> Runko ei ole näköjään sama kuin peruskauhoissa. |
|
14.09.2019 20:23
<Hartsa>
Se SF6-eristeestä.... https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/d694adb1-6571-4212-9ae6-f1611fe2866d?fbclid=IwAR1smteU5-NmX_7iTfS9XZd86KC_ZX4iLkthO_31TLcK4RuJs8wZM-Bfb60 |
|
14.09.2019 20:16 <Make> Niin näyttää, on vaan päässyt vähän hajoamaan. Enkä ole niitä nähnyt noin päin asennetun. |
|
|
14.09.2019 20:14
<Make>
Oho, niin on. On joku IEP ILUMINACIÓN FO-2 MP. Mitähän tuo pitkällä kuristinkotelolla oleva mahtaa sisältää? Jos sen oikea valmistaja on Mesko Puolasta, niin onkohan se lopettanut? Nyt tulee ihan muuta: http://www.mesko.com.pl/ |
|
|
14.09.2019 18:40 <Froggy> Liekö tuolla sama rullaeristin: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/11121 |
|
14.09.2019 18:03 <Froggy> https://gizmodo.com/power-company-sends-fire-spewing-drone-to-burn-trash-of-1792482517 |
|
14.09.2019 18:00 <Froggy> Seinävalo vaikuttaa tyypilliseltä suomalaiselta. |
|
|
14.09.2019 17:31 <Froggy> Jotain Puistoprismaa: http://phozagora.free.fr/?page=Lanterne_Iepfo2 |
|
|
14.09.2019 17:08 <Froggy> http://phozagora.free.fr/?page=Lanterne_Matkaaja Tuossa em. pyöreä kauha: |
|
|
14.09.2019 17:02 <Froggy> 220 kV taisi poistua. Puita on raivattu huomattavasti https://goo.gl/maps/Dt2G86MWuVZPVqkT9 |
|
14.09.2019 16:54 <Froggy> 80 tai 90-lukua ehkä. |
|
14.09.2019 16:25 <Make> Onkohan miten vanha? |
|
|
14.09.2019 16:23 <Make> Noin näyttäisi tosiaan olevan. On varmaan ollut hankalaa muistaa ja tietää suojasukan tarve johtoja vetäessä. Ei sitä varmaan jälkeenpäin enää saa laitettua. |
|
|
14.09.2019 14:32 <metsämies> Tuossa vielä aiheeseen liittyvä kuva: https://www.flickr.com/photos/kuhmu/35604404494/in/album-72157684882580493/ |
|
|
14.09.2019 13:42
<metsämies>
Puhelimen alkuaikoina oli vissiin yleistä että linjat vedettiin vain yhdellä johtimella ja toisena johtimena toimi maa. Sitten tajuttiin, että tämä ratkaisu aiheuttaa valtavasti ylikuulumista jos tämmöisiä yhteyksiä viedään samoissa pylväissä vähänkään pidempiä matkoja. En tiedä milloin tuo muutos tapahtui, varmaan 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa kun siirryttiin käyttämään 2-johdin yhteyksiä. Jututin joskus 2000-luvun alussa erästä sotaveteraania joka kertoi että jatkosodassa käyttivät vähemmän tärkeissä puhelinyhteyksissä 1-johdin yhteyttä tarvikepulan ja kiireen takia. Puhelimeen tuli vain yksi lanka kiinni ja toinen napa kytkettiin kosteaan maahan laitettuun maapuikkoon. Tämän tavan käyttö ei kuulema aina onnistunut koska jos lähellä oli muita puhelinyhteyksiä niin kaikki yhteydet piti olla 2-johdin yhteyksiä ylikuulumisen takia. 1-johdin yhteyttä ei saanut myöskään käyttää etulinjassa, koska vihollisten oli helpompi salakuunnella tämmöistä yhteyttä kuin 2-johdin yhteyttä. Myöskin vikapartiointi oli mahdotonta mikäli koesoittopaikalla ei saanut maayhteyttä esim. kallion tai hiekkaisen maan takia. Itse kun kävin armeijan viestijoukoissa niin eipä tarvinnut tuommoisia miettiä kun vedettiin kaikki yhteydet parikaapelilla, jotka sitten nostettiin semmoisilla pitkillä puusauvoilla (oravakeppi) puiden oksille. Päästiin sitä pari kertaa ihan pylväshommiinkin rakentamaan harjoitusalueille puhelinlinjoja näyttösuojien ja ampumapaikkojen välille. Pylväät oli vielä hirmu matalia, oisko ollu 3-4m maan pinnasta niin ei haitannut korkean paikan kammokaan. Mielenkiintoisin kokemus oli kun päästiin rakentamaan 2-parinen avolinja paikallisen puhelinyhdistyksen avulla. En muista tuliko se oikeaan käyttöön mutta kyllä siinä oli yllättävän paljon asioita mm. vuorottelut ja johtimien tarkka kireys ja etäisyys toisistaan. |
|
|
14.09.2019 13:08 <metsämies> Tuosta on jatkunut piuhat vielä alas kun on laitettu suojasukka tuohon johtimen päälle. Ennen muinoin ei saanut 2 peruseristettyä eri potentiaalissa olevaa johdinta ylittää / koskettaa toisiaan suoraan kosteissa tiloissa. Sen takia tuossa on tuo paksu sukka lisäeristyksenä. |
|
|
14.09.2019 12:43 <muhentaja> Puhelimet saa soimaan, mutta tieten ääntä ei tieten kuulu luurista toiseen tälleen: Se klassikko Ericsonin pöytäpuhelin, ja toinen osapuoli krippikseltä ostettu Tornin muinainen Mustan Linjan numerolevytön, mutta kammella varustettu puhelin. Kampea pyörittäen etsien mistä tuosta "kuuman linjan" puhelimen nastoista tulee jännitettä, ja sitten samat piuhat pöytäpuhelimen linjapiuhoihin kiinni. Luurit alas molemmista, ja katohan vain, molemmat soi kun pyöräyttää "kuuman linjan" puhelimen kampea :) |
© Janne Määttä 2004-2017