|
31.10.2019 16:42 <Froggy> Nämä oli tosi yleisiä täällä... |
|
31.10.2019 15:59 <Samuel > Varsinkin kun mihinkään ei ole voinut laittaa vuosinauloja... |
![]() |
31.10.2019 15:56 <Froggy> Nuo ylettyy kai peruskallioon asti. Fingridin lehdessä oli kuva ja juttua tästä joskus. |
![]() |
31.10.2019 12:16 <Froggy> Onko Lugalox ellipsi? |
|
31.10.2019 11:08 <Froggy> Iän selvittäminen on välillä aika hankalaa... |
![]() |
30.10.2019 23:11
<RicuP. >
Jotain tuossa on jossain vaiheessa muutettu, kun toisella puolella on kai alkuperäinen kytkentä kiekossa, eli syöttö kytketään kahteen etummaiseen liittimeen, josta lyhyet jompit takimmaisiin liittimiin, joihin kytketty kuristimien piuhat. Nuo MMJ:t on kuitenkin aika vanhoja, kun on musta täyte vaipan alla. Konkat on Neto merkkiset FA 20 2.0 uF Made in Denmark. Päiväystä näistä ei löytynyt. Kuristimet on Helvar E400 Cosfi 0,6/ 0,9 25uF, eli konkat on vain häiriönsuodattimeksi. |
![]() |
30.10.2019 22:48 <RicuP. > Kyllä tuonne voisi sopia tupla 250, tai ainakin 125W lamput. Tuo ura voi ehkä myös olla pitkän lampun tukea varten. Jännä on, että tuolla etureunassa on noin paljon tyhjää tilaa, että liekö pitkille ppn lampuille ajateltu myös. Tuossa polttopisteen säädössä ei vaan ole sitä lampputyyppiä, tai silloin pohjalevy olisi kokonaan erilainen. |
![]() |
30.10.2019 21:32 <Make> On sekin mahdollista, mutta ei kai silloin voi olla lamput vastakkain. Jo polttoasennon takia niidenkin pitäisi olla näin päin. |
![]() |
30.10.2019 20:21 <Make> Se pienin ja kai yleisin pyörökiskoliitin on Ensto KG 1.1. Sopii 12mm:n kiskolle ja max 70 mm2 johtimelle. |
![]() |
30.10.2019 20:12 <Froggy> Entä jopa pienpainenatikalla? |
![]() |
30.10.2019 20:04 <Make> Näkyy olevan hännillä ja varmaan alumiinilangalla olevat kuristimet. Outoa, kun syötössä on N ja PE. Luulisi tuolloin vielä käytetyn nollausta. Mikä on konkkien merkki? Konkat ovat aika pienen näköiset. |
![]() |
30.10.2019 19:55 <Make> Ilmeisesti on saanut myös 250- wattisena? Mikä ero mahtaa olla Lugaloxissa ja Mazdassa? Vähän taitaa olla pölyä... |
![]() |
30.10.2019 19:51 <Make> Ja näyttää olevan jälleen uutta vastaavassa kunnossa kuvun tiivisteitä lukuun ottamatta. Ei ilmeisesti enää innostanut liitäntälaitteiden tai vain lamppujen päivittäminen... |
![]() |
30.10.2019 19:43 <Make> Ei ne varmaan kovin isotehoiset ainakaan voi olla. |
|
30.10.2019 19:24 <Samuel > Minulle selvisi että tämä linja onkin varmaan vuodelta 1968. |
![]() |
30.10.2019 16:27 <Samuel > No kyllä on. Oli eräs vanha kanava ja päätin muokata siitä sähkökanavan kun olen jo kauan miettinyt semmosen perustamista. |
![]() |
30.10.2019 16:26 <Samuel > On varmaan saanut. |
![]() |
29.10.2019 21:53
<RicuP. >
Yksin tuota ei oikeasti meinaa saada mihinkään. Saneerattuja on jäljellä kaikki yhdeksän, alunperin natikkana 8 ja siinä kaikki. 23 noita yhteensä purettiin nyt ja olivat, kuten tämäkin 4x 400W Eh. ja täysin alkuperäisillä osilla. |
![]() |
29.10.2019 21:45 <RicuP. > Käytännössä riittää, että avaa tuon valkoisen kannen, niin pääsee jo hyvin käsiksi osiin. Hankalaa on vaan, että kytkentä tapahtuu molemmilta puolilta erikseen. |
![]() |
29.10.2019 20:55 <Make> Ilmeisesti huollettavuutta on mietitty. Ainakin siinä mielessä, että huollon tarve on vähäinen... |
![]() |
29.10.2019 20:45 <Make> Jossain on muuten lunttilappu, johon olen merkinnyt HKB 10:n mitat. En yhtään muista, missä sellaiset pääsin ottamaan, mutta olihan se ”vähän” isompi kuin maasta katsottuna luulee. |
![]() |
29.10.2019 20:41
<Make>
Ehkä pari asentajaa ja valaisin ovat menneet samalla nosturilla ylös, jos valaisin ei ole ollut jo valmiiksi pylväässä kiinni. Siihenkö ne saneerattavat yksilöt sitten jäivät... |
![]() |
29.10.2019 20:15 <Froggy> Liekö "Sähkövehkeitä" Samuelin kanava? |
![]() |
28.10.2019 22:11
<RicuP.>
Onhan tuo aivan överi kokoinen. Taisi olla 184 korkea ja 86 leveä. Painaa niin, että sitä ei montaa metriä jaksa kantaa. Silloin joskus, kun noita vietiin saneerattavaksi, niin muistaisin, että ihan pari noita oli lavalla selät vastakkain. Varmaan samaan tyyliin ovat valmistajaltakin lähteneet. Sitä en sitten tiedä, kuinka ovat pylvääseen nostaneet, tai tämän ihan ehjänä sieltä alas, kun näissä ei mitään nostopaikkaa näkynyt olevan. |
![]() |
28.10.2019 21:48
<RicuP.>
Mainoksessa lukee sopivasti PAM:) Nuo kuvut on kyllä vähän hölmön näköiset. Syvällä kuvulla on ainakin kaksi merkitystä. Olen kuullut, että joskus 1970 - luvulla syvä kupu oli siksi, kun esim. natikat oli kalliita ja lyötiin kivi, tai lutkun luoti sisään kuvusta, niin sen ehti pysähtyä ennen kalliiseen lamppuun osumista. Toinen on, kun käytettiin älyttömiä lampputehoja, niin syvä akryylikupu kesti lämpöä paremmin. Kuvun mahdolliset optiset ominaisuudet myös vaikuttaa kuvun muotoiluun, mutta tuossa kuvan tapauksessa taitaa olla pelkkä ulkonäkö. |
![]() |
28.10.2019 21:26
<RicuP.>
Tuo purkaantuu seuraavaksi niin, että saa roikkumaan tuon pohjan, jossa kaksi vierekkäistä heijastinta kiinni. Sitten pääsee kätevämmin käsiksi tuohon valkoiseen pitkään luukkuun, jonka takana nelinapainen 6mm2 pönttöpuristin rinkula, sekä kaksi kuristinta ja konkka. Toisella puolella valaisinta sama homma. On ilmeisesti kytketty niin, että voidaan tarvittaessa kytkeä vain yksi lamppu per puoli. Tähän tuli siis kaksi 3x 2,5mm MMJ:tä syötöksi. Valaisin kiinnittyy pylvään päähän neljällä pultilla, jotka pääsee vääntämään kiinni noiden valkoisten luukkujen alapuolelta. Enempää valaisin ei sitten purkaudukaan, vaan osat on hitsattu kiinni. |
![]() |
28.10.2019 21:24
<Make>
Taitaa olla korkeutta lähemmäs pari metriä ja leveyttäkin riittävästi. Kuvut vielä päälle... Kärry on varmasti tarpeen myös painon takia. Ainakin Siemens Sistellarissa taitaa olla nostosilmukka, mitä kerran näin. Varmaan nuo on toimitettu kuorma-autolla, pakattuna lavoille. |
![]() |
28.10.2019 21:17 <Make> Nykyään kuvut ovat melkoisen syviä vaikka kauhojen kupuihin verrattuna. Joku idea siinä varmasti on. |
![]() |
28.10.2019 21:15 <Samuel > Hyvä valaisin kattoon pistä uusiokäyttöön... =D No ei ihan hirveän kokoinenhan tuo on. |
![]() |
28.10.2019 21:09 <Samuel > Ja mitenhän monta henkeä tuon asentamiseen menee tai jos noita pitää rontata johonkin parkkipaikalle kymmeniä. Huhhuh... En haluais olla asentaja. Suhaa kokoajan pakulla sitä parkkipaikka - sähkölaitos väliä, voi ei... |
![]() |
28.10.2019 21:06 <Samuel > Muistan kun joskus 7 vuotiaana luulin katuvaloja esim. HKB 10 semmoseks pieneksi, sulavaksi lampuksi jonka saa vaikkapa ihan jonnekkin nurkkaan piilotettua. No sit kun sen sai ei se niin "sulava" ollukkaa... |
![]() |
28.10.2019 20:54 <Mikko Koho> Vähän vastaava mittasuhdeharha kävi minulle aikoinaan Imatrankosken generaattorien kanssa. Kymmenen vuoden ikäisenä kun katsoi etäämpää yläviistosta niin koneet näyttivät paljon pienemmiltä mutta kerran, kun pääsi konesalin lattiatasoon seiskan jalustan viereen, niin oikeat mittasuhteet alkoivat hahmottua ja kone vaikutti paljon isommalta. Tuon muistaa vielä yli kahdenkymmenen vuoden jälkeenkin. |
|
28.10.2019 20:36
<Make>
Nyt on bongattu tuolta Elektro-Valo 92-125 HME/KL/IC. On saman tyylinen kuin: https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8676 Näköjään kilvessä lukee myös kohde, vaikka ei tuo vaikuta mitenkään erikoiselta mallilta. Tietysti kaikissa on kuluneet eh- lamput... Mahtaako Finnparttian valaisin olla sama? https://www.finnparttia.fi/epages/finnparttia.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014102905/Products/HALLI70S |
![]() |
28.10.2019 20:32 <Froggy> Ohhoh! Ulkona se näytti kyllä pienemmältä. |
![]() |
28.10.2019 20:25 <Make> Näkyy olevan kuppikannat ja siipimutterimallin kuvun kiinnikkeet. Kuinka se tästä eteenpäin purkautuu? |
|
28.10.2019 19:50 <Samuel > Se on tolpassakin niin iso, että en malta odottaa minkälainen murikka se on siellä sinun eteisessä... |
|
28.10.2019 19:48 <Samuel > ;) |
![]() |
28.10.2019 19:34 <J.P> Verkkokatkaisija. |
|
28.10.2019 19:06 <Froggy> En tarkoittanut juuri tuota mallia. Mutta kuitenkin, ei tuo mikään Asea-Skandia ole. Fresta varmaankin. |
|
28.10.2019 18:54 <Samuel> Asea Skandiassa on muutenkin eroja esim. Tässä on kilpi, jokin reikä ja pyöreät kulmat. Laitan toisesta jokupäivä kuvan, se on semmonen että näkee sivusta. |
|
28.10.2019 18:51 <Samuel> Tuo Asea Skandia se ei ainakaan ole, on sivusta tavallaan pyöristetty. |
|
28.10.2019 18:26
<RicuP. >
Meni se just Cactuksen sisälle kun penkit kaatoi. Joutu vaan ajamaan naama tuulilasissa kiinni. Tuolta ko. paikasta on kotoisin ja 3. viimeisin, joka purettiin. Nyt kun se tuolla eteisessä törröttää, niin tuli mieleen, että meniköhän sittenkin vähän överiks.. |
|
28.10.2019 18:14 <Make> Oho! Sellainen ei taida joka autoon mahtua. Onko se nyt tuolta peräisin? |
![]() |
28.10.2019 18:13 <Late> Mäntyharjun taajamassa on tehty viime aikoina laajasti kaapelointia, joten tuskin lienee enää pystyssä... |
![]() |
28.10.2019 18:01
<Make>
No sitten. Olen kuullut, että nuo Enston liittimet olisivat poistumassa jossain vaiheessa. Tuossa näkyy olevan 3x KE66.3, 1x KE66.2 ja 3x KE66. On myös jotain R- päätteisiä versioita: https://www.ensto.com/fi/tuotteet/teollisuuskomponentit/liittimet/yleisliittimet/yleishaaroitusliittimet/ |
|
28.10.2019 17:46
<Make>
Aika erikoinen. Ihan kuin siinä olisi tievalaisinoptiikka, en ole ennen nähnyt noissa sellaista. Näyttää, kuin lähinnä kilven teksti olisi sininen eikä pohja. Aurinkoisena heinäkuun päivänä varmasti näkisi kilvestä jotakin. Näillä ilmoilla se on aika hankalaa... |
![]() |
28.10.2019 17:41 <Mikko Koho> *Fennovoima siis |
![]() |
28.10.2019 17:41
<Mikko Koho>
Miten tuosta tuli mieleen Olkiluoto 3 ja Fennivoima.. https://hs.mediadelivery.fi/img/1920/bd3d65a5c15c4f67bc462e40e3ff0916.jpg |
|
28.10.2019 17:30 <Froggy> Tai Fresta! |
|
28.10.2019 17:29 <Froggy> Jes! Olisi kiva nähdä kuvia sisältä. Läheltä ulkoa päin olen kyllä tuota tutkiskellut. |
© Janne Määttä 2004-2017