|
06.12.2019 16:44 <Make> Hetki sitten löysin eh- Talaseja valkoisena ja kuvasin sitten samalla. Olivat juuri nyt sitten häipyneet ja tilalla on Kokkolan näköiset ledilampuilla. Miksi Talaseihin ei voinut vaihtaa lamppuja?? |
|
06.12.2019 16:34
<Make>
Nuo Thorn Pomelot ovat häipyneet... Ne oli kai lisätty joskus noiden Idmanin hatullisten pallojen seuraksi: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/10961 Sen sijaan tuo Acrilux on tosiaan pesty jossain välissä. |
|
06.12.2019 16:30 <Make> Nyt ovat nuo kuvan hatulliset pallot häipyneet... Tilalla on Kokkolan näköiset ledilampuilla. Miksi noihin ei voinut vaihtaa lamppuja? |
|
06.12.2019 14:42 <Froggy> Aika harvalla sellaisia heijastimia on. AEC:llä ja Iguzzinilla on kyllä ainakin. |
![]() |
06.12.2019 14:25 <RicuP. > Aika erikoista, että on jätetty noin. Saako noihin edes kunnollista suojaa, kun kaapelit ei mene suoraan. Täällä Hyvinkäällä noissa ei myös ole mitään aitaa ja kaapeleita ja päätteitä on 4 joista yksi varalla. |
|
06.12.2019 14:21
<RicuP. >
Samoja havaintoja, että valaisin joskus palaa ja joskus ei. Myös nyt pari vuotta vanhoissa valaisimissa valo on alkanut vihertää huomattavasti vissiin juuri linssien ja Ledin pinnan kellastumisen vuoksi. Itse olen juuri heijastinoptiikan kannattaja juuri tuon linsseistä johtuvan turhan hajavalon takia. Uskomaton määrä valoa menee hukkaan hajavalona. Heijastin optiikan etuja on juuri se, että valoa voidaan rajata hyvin tarkkaan. Esim. AEC Italo valaisin on tässä mielessä aivan huippu. |
|
05.12.2019 23:39 <muhentaja> Hajavalon roiskimisessa ero tosiaan selvä tuollainen "kärpäsensilmä" vs. heijastimellinen ratkaisu. Sitä on vaikea tieten pimeässä koettaa demonstroida kameralla, kun valaisin lähiympäristöineen ns. palaa puhki joka tapauksessa, mutta esim. pyöräillessä ero on helppo havaita. |
|
05.12.2019 20:25 <Froggy> Kouvola on täynnä näitä. Vikoja näkyy aina joskus. |
![]() |
05.12.2019 20:05 <Muoviputki> Ei voi olla lopullinen. Mikä urakoitsija kehtaisi tuollaisen asennuksen jättää. Ja ihme jos asiakas on hyväksynyt. |
|
05.12.2019 19:41 <tolppa-apina> Vika herkin valaisin, mitä itse olen laittanut. |
![]() |
04.12.2019 22:32 <Koomikko> Vanhan kartan mukaan vierellä on ollut Merikosken voimalaitokselta linja Raaheen. |
![]() |
04.12.2019 22:28 <Make> On ainakin melkoiset suunnitelmat. Dali tuntuu tulevan monesti jo aika pieniin kohteisiin. |
![]() |
04.12.2019 22:24
<Make>
Kun kaikki muu on jo melkein kielletty, niin normaalit sytyttimet saisi kieltää myös. Tai ainakin niissä pitäisi olla joku kertakäyttöinen lämpösulake. Joissakin Osrameissa on kai ollut noita oikosulkeutuvia konkkia. Tuo on kai 1990-luvun malli, viistetty pää ja mustat tekstit päässä. |
|
04.12.2019 22:17 <Make> Englantia tarvitsee näköjään ihan kotiovellakin... Kävi jotakin Greenpeacen kaupustelijoita, esitteet ja puhe englanniksi! Kuukausilahjoittajaksi ilmeisesti olisivat halunneet. Ei varmaan kovi moni täällä ymmärrä, mistä on edes kyse. |
|
04.12.2019 17:34 <calm> Jaa, siellä oli joku botti saanut pyydettyä palvelimen sisäiseen välimuistiin tuommoisen vähemmän toimivan osoitteen linkkiin. Jospa se nyt taas olisi siivottu oikeammaksi. Kyllähän täällä https on tarjolla, mutta toki sitä pitää pyytää oikealla nimellä, ip:llä tulee vain virheilmoitusta selaimelta. |
|
04.12.2019 00:42 <Mikko Koho> Ylläpidolle ilmoitettu. Vanha http:// ei ole kovassa huudossa vaan kaiken pitäisi nykyään olla salattua. |
|
04.12.2019 00:15
<Mikko Koho>
"Keitokset" kuohuivat yli.. https://youtu.be/zTKodUpErR8 |
|
04.12.2019 00:03
<Mikko Koho>
Märkää romua sulatukseen. Vastaavan efektin saa aikaiseksi myös kippaamalla juuri jähmettynyttä kuonaa vesilammikkoon.. https://m.youtube.com/watch?v=sIJmwF1Qs7M |
![]() |
03.12.2019 22:13
<RicuP. >
Pumput on Kymi-Strömberg Oy ja itse paketti on Landis&Gyr Högfors Oy Suurin syy noiden putkien aiheuttamiin paloihin on halpa sytytin + pölyinen valaisin. Valaisimen iällä ei ole juuri mitään merkitystä sen paloturvallisuuteen. Loistevalaisimia on vuosikymmenet valmistettu samalla rakenteella. Tärkeintä olisi tehdä muutakin, kun vaan vaihtaa uusi putki, eli siivota valaisimet ja muutenkin tarkastaa, sekä käyttää turvasytyttimiä. Yhtään ko. tapausta tuntematta voisin sanoa, että on ollut laatikkovalaisin, jonka heijastimien takana kuristimien ympärillä, sekä rungon ja katon välissä ollut paljon pölyä. Sytytin jämähtänyt kiinni ja kuormitus siirtynyt kuristimelle. Tämä olisi voitu estää käyttämällä esim. ST 171 tai TS6+ sytyttimiä, jotka esim. sairaaloissa on ehdottomia. Normaalit sytyttimet olisi pitänyt kieltää jo ajat sitten. |
|
03.12.2019 21:54 <Make> Sama juttu täällä. Firefoxiin tuli päivitys ja sen jälkeen tapahtuu noin. |
![]() |
03.12.2019 21:51
<Make>
Lieneekö "vika" ollut vaihtamaton loppuunpalanut lamppu. Huonolla tuurilla ehkä myös häiriökonkka. Töissä juuri hajosi vanhahko Osram St111- sytytin. Ilmeisesti sen konkka meni oikosulkuun. Lampun päät vaan hehkuivat ja vähän välkkyivät vaaleana. Sytyttimen irrottamalla lamppu syttyi ja tilalle tuli sitten Aura Quick Strike. Lampun päät ovat tuon seurauksena aika tummat, saa nähdä, kauan kestää. |
|
03.12.2019 21:42 <Make> Pallovalaisimet ovat välillä aika haastavia tunnistaa... |
![]() |
03.12.2019 21:35 <RicuP. > Kuorman kestoa luvataan reilut 11 000kg! |
![]() |
03.12.2019 21:33 <RicuP. > Tässä Rautarouvan vanha eristin: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6128 Purettu linjan uusimisen aikoihin Hyvinkään Etelä-Martista. Tuommoisen ketjun osa on mulla vielä tallessa. Piti pätkiä, kun en jaksanut nostaa muuten kyytiin:D |
![]() |
03.12.2019 20:47 <Joni> Ja tuohon lasketaan mukaan vielä tuuli ja lumikuormat talvella... Eniten ihmettelen eristimien kestoa. Ohut tappi ja lasia välissä |
|
03.12.2019 20:40 <Koomikko> Jotain outoa tässä on kun etusivulta ei pääse kommentteihin, mutta kun avaa jonkun kuvan, sitten kommentit toimivat. |
|
03.12.2019 20:14 <Topiax> Tuolla osoitteella http://85.29.84.211/tolpat/kommentit sivusto kyllä löytyy. Palvelin ei tarjoa ainakaan vielä https-protokollaa. Jos poistat URL:sta s:n, sivusto toimii oikein. |
|
03.12.2019 19:16 <Froggy> https://calm.iki.fi/tolpat/kommentit tuolla rakoitin, kun "/tolpat" uupui. |
|
03.12.2019 19:14 <Froggy> Ei liity kuvaan, mutta sivusto käyttäytyy oudosti. URL-osoitteeksi tulee joku https://85.29.84.211/tolpat/kommentit eikä https://calm.iki.fi/kommentit ? Ja tulee joku tietosuoja varoitus. Korjaantuu kun korjaa osoitteen,tai sitten ei. |
![]() |
03.12.2019 18:50 <Topiax> Jos teräsalumiinijohdin (ACSR 565/72 FINCH) painaa tuon 2,2 kg/m, niin aikamoinen paino tulee pylvään kannatettavaksi. Jänneväli 400 kV:n johdossa voi olla n. 450 m. Pelkistä johtimista tulee silloin jo 3x450x2,2 kg = 2970 kg. Jos johto on vahvistettu (2XFINCH), niin pylvästä rasittaa noin 6000 kg:n paino plus ukkosköydet lisäksi. Olisiko 7000...8000 kg lähellä totuutta? |
|
03.12.2019 18:24 <Samuel > Tuommoisia näin ykspäivä, mietinkin että mikäköhän tämä on. |
![]() |
03.12.2019 18:21
<RicuP. >
Eipä juurikaan. Kamat ja rakenne on suurin piirtein suunniteltu, mutta pitäisi olla viikko vapaata, että sen saisi vaikka töissä omalla ajalla kasattua. Semmoinen kahdesta pisteestä roikkuva siitä pitäisi tulla, tai sitten useammasta, että voisi käyttää eristettyä ohuempaa lankaa johtimina. Alumiinirungon sisälle tulisi hyvin tehokas Cct nauha, sekä RGB ja uloneviin kulmiin suora kapeakeilainen valaistus alas, sekä päälle systeemi, jolla saa tähtitaivas efektin kattoon, sekä ylhäältä alas heijastettuja kohdevaloja esim. tauluille niin, ettei itse valonlähdettä tai valaisinta näy ollenkaan. Juuri tähän liittyen on vielä pari eri toteutustapaa mietittävänä. Keittiön pöydän päälle on suunnitteilla kolme kirkasta roikkuvaa kupua, joissa epäsuora Cct ylös ja alas, sekä RGB ja suora kapea alasvalo pöydän päälle joka kuvusta. Kohtuu yksinkertaisesti nuo pystyy toteuttamaan, mutta noin monen pisteen erikseen ohjaus tuottaa vähän haasteita, kun en sitä Dalia viitsisi hankkia. |
|
03.12.2019 17:58 <Samuel > Tuota RST:n spiraalia tarkoitinkin. |
![]() |
03.12.2019 17:02
<Mikko Koho>
Viallinen loisteputkivalaisin käräytti Steinerpäiväkodin Lappeenrannassa. https://esaimaa.fi/uutiset/lahella/3db189cf-aa30-4c42-a0bf-e8299e96f011 |
![]() |
03.12.2019 16:49
<Mikko Koho>
Asiaa tuulivoimasta ja Puolustusvoimien tutkavalvonnasta. https://siivet.fi/sotilasilmailu/tuulivoima-ilmavalvonnan-ongelmana/ |
![]() |
03.12.2019 11:47
<Laskuoppia>
Jos jänneväli on esim 100 m, silloin pelkkien johtimien paino, joka kohdistuu jokaiseen pylvääseen, olisi 3x2,2x100 kg ja ukkosköydet siihen lisäksi. Siis yli 700 kg /100 m johtoa. Isoissa linjoissa (400 kV) jänneväli taitaa olla paljon suurempi? Olisiko niin että pylvään pitäisi kannatella 1500...3000 kg:n paino? |
![]() |
03.12.2019 08:49 <Koomikko> Esimerkiksi teräsalumiinijohdin - - ACSR 565/72 FINCH 2,2 kg/m. |
|
02.12.2019 21:11
<RST>
https://www.ensto.com/fi/tuotteet/ilmajohtoverkot/keskijanniteratkaisut/ensto-pas-jarjestelma/siteet-paate--ja-kannatinpitimet/co28/ Tällaiset spiraalit varmaan Samuelilla mielessä... |
|
02.12.2019 18:36
<Topiax>
Samuel, tarkoitatko tällaisia "spiraaleja"? Ne eivät ole värähtelynvaimentajia. https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/3823 |
![]() |
02.12.2019 10:44
<Topiax>
Johdot ja ukkosköydet ovat melko painavia: yhdelle pylväälle tulee satojen, jopa tuhansien kilojen paino kannettavaksi. Paljonko lienee tyypillinen painokuorma esim 400 kV:n pylvään kannettavana? Staattisessa kuormituksessa olevaa terästä heikentää myös vetymurtumat? |
![]() |
02.12.2019 02:59
<Mikko Koho>
Imatran suunnalla rautarouvan kohtaloksi tuli muistaakseni se, että siirron tarve kasvoi ja se, että pylväät eivät olisi enää kestäneet vahvempia johtimia. Yleensäkin aikoinaan kyllä huollettiin kohdetta kuin kohdetta, jopa tarpeeseen nähden liikaakin. Muistelen kuulleeni, että Imatralla ollut Imatran Voiman tietoliikennemasto sai aikoinaan joka kesä maalarit ylös ja päivien kulumisen huomasi siitä, että työmaa eteni kohti maanpintaa. Kulujen lisäksi toisissa paikoissa taisi tulla jopa konevaurioita kun paikkoja on availtiin liian ahkeraan. Aiheesta "vähän" sivuun, kaasuturbiinilla voi kuulemma mennä kunnollisen "pura ja kasaa"-remontin jälkeen kuukauden yhtäjaksoista käyttöä vastaava käyttötuntimäärä ennenkuin kulumisnopeus saavuttaa normaalin tason. |
![]() |
02.12.2019 01:18 <Simo> *katkaisija |
![]() |
01.12.2019 22:43 <Keijo> Rautarouvan kohtaloksi taisi koitua se kun säännöllinen pylväiden maalaaminen jäi pois huolto-ohjelmasta. Jostain taisin lukea, että 60-luvulla maalattiin pylväät viimeksi. Niitä pylväitä maalattiin vissiin melko ahkeraan 1930-1960-luvuilla. Kun ei ole sinkittyä terästä niin ruoste iskee armottomasti ja kohta on teräs niin haurasta, että sortuu. 2009 taisi olla se yhden pylvään romahdus joka vauhditti tätä saneerausta ja hyvähän se on että korjasivat koko linjan, oli melkoinen pommi odottamassa. Siinäpä sitten näkee kestääkö uusi linja sen 90 vuotta. |
|
01.12.2019 22:37 <muhentaja> Hajavaloa tuosta virityksestä lähtee myös melko railakkaasti. AEC heijastimineen suuntaa valon paljon tehokkaammin sinne mihin se tarvitaan. En vain kerennyt tepsuttaa kameran näin hyvän luonnonvalon aikana sinne saakka mistä noita AEC Italoja oli löytynyt. |
|
01.12.2019 22:33 <Keijo> Itse olen huomannut samaa värähtelyä ja hytkymistä ohuissa puhelinkaapeleissa (killu) joissa on paljon lunta ympärillä. Vaikka olisi täysin tyyni keli niin johto pomppii ja värisee edestakaisin paikallaan, yleensä olen nähnyt tilanteen siinä jännevälillä missä puhelinpiuha menee pylväästä talon seinään. |
|
01.12.2019 21:03 <Make> Nyt yksi tuollainen Lyon vilkkui kuin loistelamppu. Muuten ovat tuntuneet aika hyvin toimineen. Hatut vaan vääntyvät herkästi. Parempi kuva: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=5380&pos=38&pid=161859 |
|
01.12.2019 20:57 <Make> Nyt noissa Indaluxeissa on oikein tuoretta eh-valoa! En ole ennen nähnyt niitä edes päällä. Yksi taisi olla välillä irti seinästä, on laitettu takaisin. |
|
01.12.2019 20:50 <Make> Jonkin verran on tullut sellaisia nähtyä, ei kuitenkaan kauhean paljoa. Isommat tuntuvat toimivan paremmin. |
![]() |
01.12.2019 19:23 <Koomikko> Rautarouvan taru lähenee loppuaan, Tönnönmäen ja Hennan välillä pystyssä yksittäisiä pylväitä, ilman johtimia ja eristimiä. Suuri osa pylväitä pilkottu romuraudaksi odottamaan kierrätystä. |
|
01.12.2019 12:22 <Samuel > Onko muuten ihan normaalia että PAS-linja väräjää pakkasella niin paljon että jompi heiluu? Eikö siinä pitäisi jo olla värähtelynvaimentajat eli semmoset spiraalit. Johdot värisi ainakin yli parikymmentä senttiä! |
© Janne Määttä 2004-2017