![]() |
25.04.2020 20:33
<Make>
Näin juuri... http://www.ekoluna.com/wp/ Nyt myös Keravalla on näköjään Mini Mistral LED:iä ! Taas uusi malli muiden seassa. |
![]() |
25.04.2020 17:55 <Froggy> Jaa, niin se taisi olla, kun vähän ihmettelinkin sitä. |
![]() |
25.04.2020 16:01
<muhentaja>
Ainakin Top Grearissa oli kyllä autoihin valmistettu asioikseen radalle sopivat pyörät, ei vain otettu renkaita pois. Takaisin asiaan, se että tässä on käytetty 45kV eristintä johtunee siitä, että rautatiellä yksivaiheinen 25kV on suoraan maata vasten, mutta jakeluverkossa 20kV on pääjännite vaiheiden välillä, ja maata vasten vain ~13.9kV. |
![]() |
25.04.2020 10:28 <Ziimens> Betoni rapautuu kosteuden ja pakkasen vaikutuksesta. Etelämpänä pakkasta ei samalla tavalla ole, joten betonitolpat kestää jos ovat hyvin tehty. Varmaan siksi niitä on etelänmaissa enemmän käytetty. Nykyisin tosin osataan tehdä paremmin pakkasenkestävää betonia kuin ennen, mutta hintaa betonipylväillä kumminkin lienee enemmän kuin puupylväillä. Teräspylväät on kyllä hyvä vaihtoehto moneen paikkaan, ne käsittääkseni lähes poikkeuksetta asennetaan betonijalustalle, ja mm. siksi ovat pitkäikäisiä. Alumiinipylväillä kai on jotain ongelmia haurastumisen tms. kanssa. |
![]() |
25.04.2020 00:22 <Froggy> Ompas oudon näköinen PAS-kokeilu! |
![]() |
24.04.2020 23:55 <Froggy> Tästä tulikin mieleen että miksiköhän betonipylväät ovat sitten niin epäsuosittuja täällä? Ehkä niiden tolkuton paino ja jossain määrin ongelmat roudan kanssa. Ainakin niiden valmistamisen luulisi olevan halpaa. Ainakin jossakin ne ovat vielä ihan suosiossa. Metallista tehdyt pylväät ovat itsestäni paras vaihtoehto. |
|
24.04.2020 21:29 <Ziimens> On siinä varmaa jokunen tuhatta tonnia rojua kasassa. Onkohan valaisin oikeassa laidassa Idman 8512 tai vastaava... 80 taikka 125 eh lampulla tai 50, 70, tai 100w natikalla voisi olla. |
![]() |
24.04.2020 20:38 <Ziimens> Ei nuo ainakaan teräksisiltä näytä:D Kuvasta voisi arvata että olisivat jotain kevytvalua, mutta jos materiaali on Nyrim niin eräänlaista muovia ovat. Nyrim on vähän kuin nailonia, polyamidia siis. Voisivat olla jostain 80- tai 90-luvulta. Olisko peräti kotimaista valmistetta? Missähän kunnossa ovat nykyään vai onko jo purettu pois... |
|
24.04.2020 20:07
<Make>
Ensimmäinen on Idmanin 80-lukuinen tasapohjaisella kuvulla oleva kauha. Niillä on jotkut tuntemattomat kai alaskäännettävät varret. Alempi taitaa olla Idman P2-47. Siinä hallin seinällä näyttää olevan myös Defa Public- valaisimet. |
![]() |
24.04.2020 19:16 <Froggy> Mitäs ihmettä? Joskus jossain auto-ohjelmassa otettiin auton renkaat pois ja sitten ajeltiin junaradalla. |
|
24.04.2020 19:02
<Hartsa>
Niimpä joo kun tarkemmin miettii tuli vaan jotenkin siilijjärvi lyheneen' mieleen =D |
|
24.04.2020 18:18 <Samuel> Ja tuossa: https://www.google.fi/maps/@62.9968124,23.7948672,3a,15y,298.5h,173.72t/data=!3m6!1e1!3m4!1sNnCpf55fAJc3TnjIKViq1w!2e0!7i13312!8i6656 |
![]() |
24.04.2020 18:07 <Samuel> Erikoista että Autori on ajanut junarataa: https://www.google.fi/maps/@62.7039794,25.2723287,3a,75y,157.46h,82.41t/data=!3m7!1e1!3m5!1sAF1QipNIR0YtHYZlREjcdfZAaY1YK85oveT4-KNCwkM!2e10!3e11!7i7680!8i3840 |
|
24.04.2020 13:54 <Samuel> Outo valaisin: https://www.google.fi/maps/@62.8226754,22.9179167,3a,15.2y,18.29h,113.2t/data=!3m6!1e1!3m4!1sx4E8xNxBC1-uiOdmSGKp_Q!2e0!7i13312!8i6656 |
![]() |
24.04.2020 13:01 <Ziimens> Paljonkohan muuten maksaa 400 kv maakaapelointi? Sinänsä tuntuu hullulta että suurten maa-ja metsäalojen lunastaminen pylväiden rakentamista varten ja alueiden raivaus linjan koko käyttöiän ajan on kannattavampaa kuin kaivaa kaapeli maahan. |
![]() |
24.04.2020 12:55
<Ziimens>
Pahanlaatuista myrkkyähän nuo kreosootti ja suolakylläste ovat. Kreosootti on paskamaista juuri mainittujen syiden vuoksi, vaan ei syövytä metallia ja poltettaessa ongelmajätelaitoksella siitä ei kai juuri jää haitta-aineita. Kemiallisesti se on enimmäkseen hiiltä ja vetyä samoin kuin raaka-aineensa eli kivihiili, jota poltetaan suuria määriä. Cca eli suolakylläste ei onneksi tahraa eikä lemua yhtä pahasti, minkä vuoksi altistuminen on vähäisempää. Toisaalta se syövyttää metalliosia, kulkeutuu veden mukana ja on myrkkyä lähes kaikelle elolliselle, lisäksi siinä olevat raskasmetallit jäävät poltettaessa pohjatuhkaan ja osittain myös savukaasuihin. Palamisjätteetkin on täten ongelmajätettä, joka täytyy sijoittaa erikoiskaatopaikalle tai muutoin käsitellä. Ei siis kovin hyviä ratkaisuja kumpikaan. Jossain tällä palstalla on kuva polyesteripylväistä, olikohan ne vielä törmäysturvallisiakin. Saattaa olla kallis ratkaisu sekin, pylväässä kun kiloja kertyy paljon, materiaalista riippumatta. Yksi ratkaisu olisi myös puu- tai teräspylvään asentaminen betonijalustalle, kuten Mäntyharjulla oli tehty. Jostain syystä olivat kumminkin käyttäneet kreosoottipylväitä, joiden vuoksi ko. linja joutui otsikoihin. Betonijalustalle olisi varmaankin riittänyt kuparikyllästeinen pylväs. Kalliiksi tulee vaihtaa kuutiotolkulla saastuneita maita pylväiden juurelta moisen asian takia... |
|
24.04.2020 11:44 <Samuel > 400kV on varmaan aika vanha linja, semmoset teräsrakenteet että oisko 50 tai 40-luvulta. |
|
24.04.2020 09:03 <Samuel > Oikeassa taidat olla. Seinäjoellehan nuo menee. |
|
24.04.2020 06:59 <Late> Varmaankin Alajärvi-Seinäjoki johdot. Jos oikein muistan 400 kV:n asemilla on 2-kirjaiminen lyhenne ja 110 asemilla sitten 3-kirjaiminen. Seinäjoki taitaa olla lähin 400 kV:n asema Alajärveä, mikäli muistan oikein. Toinen AJ-SJ johdoista alun perin 220 kV Alajärvi-Ventusneva, mutta taitaa nykyisin palvella 110 kV jännitteellä... Korjatkoon joku jos olen ihan metsässä |
|
24.04.2020 00:37 <Hartsa> Pylväsnumerot tais nuo olla Ylhäällä on vissiin alajärvi-siilinjärvi 110kV linja |
|
24.04.2020 00:00 <Samuel > Onkohan tuossa mitään vuosilukuja? Oletan että ne on tuossa alla? |
|
23.04.2020 23:53 <Samuel > Tolppakin oli oikein kreosoottikyllästetty. |
![]() |
23.04.2020 21:12 <Koomikko> Kyllähän renkaat ovat olleet, ilmeisesti otettu parempaan käyttöön. Tapista osaa sanoa ei ollut mittaria mukana eikä lähikuvasta saa varmuutta https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/11909 |
|
23.04.2020 20:54 <Make> Ihan kuin nyt olisi löytynyt PSO HKB4A ! On muuten normaali, mutta kauhan päällinen on sileä. Sileitä olen nähnyt ennenkin, mutta en muista, näkikö tyyppiä. |
|
23.04.2020 20:39 <Make> Nyt minäkin löysin tuota mallia. Ovat vaan kunnon teräshäkkien takana, että kovin hyvin ei nähnyt. |
|
23.04.2020 20:30 <Make> En taida tuntea. On sentään monimetallilla. |
![]() |
23.04.2020 20:25 <Make> Taitaa olla vähän erilainen kuin itse olen nähnyt. Lamppukin voi olla melkoista vuosikertaa... |
![]() |
23.04.2020 20:22
<Make>
Huh, kaikkea sitä on joskus sallittu. Onko myös kahvan sisätappi keskimmäistä vaihetta? Silloin ei kannata kääntää nyt, kun kahva on poikki.... Varokepesiin tuskin kuuluu renkaita, kun kytkin on jo tuollainen... |
![]() |
23.04.2020 20:19 <Samuel > Tuossa kuvakin: https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/11121 |
![]() |
23.04.2020 20:17
<Samuel >
Täällä oli kanssa aika järeät amkat, mutta nekin on valitettavasti jo historiaa: https://maps.app.goo.gl/gZS5569pf1XCSgrg7 |
![]() |
23.04.2020 17:11 <Late> Ei ne lehmät kyllä juuri nuole pylväitä, mutta sitäkin innokkaamin hankaavat itseään pylväitä, puita ym. vastaan. Jos laitumella on kunnon tervainen pylväs niin on kohta kaikki lehmät ruskeita :) |
|
23.04.2020 16:58 <Froggy > Chromella on kyljellään, Firefoxilla ei. |
|
23.04.2020 16:13 <Samuel > Täälläpäin aika yleinen. |
|
23.04.2020 14:24 <Samuel> Minulla ei ole ja läppärillä ollaan... |
|
23.04.2020 11:39 <Froggy> Miksi tämäkin kuva on kyljellään, vaikka pikkukuvassa on pystyssä? |
|
23.04.2020 10:57 <Samuel> Oho väärä linkki... |
|
23.04.2020 10:56 <Samuel> Jotkut sähköyhtiöt laittaa pylväitä veteen: http://aws.t-ocdn.com/tcdn/160706%20003.jpg |
![]() |
23.04.2020 09:21 <Koomikko> Ovat, ylemmät liittimet myös kytkimen auki ollessa. Tässä kuvassa ei näy kytkimen vieressä oleva pultinkanta siinä on puolestaan nolla. Pitää olla tarkkana ettei saa kynsilleen. |
![]() |
23.04.2020 07:37 <Late> Tämäkin johto ollut historiaa jo vuosia. Myös viereinen 45 kV:n johto on nykyään uusittu, ilmajohto tosin edelleen |
![]() |
23.04.2020 00:01
<Mikko Koho>
Pari päivää sitten oli suuria seisovia pylväitä laivan kansilastina. Muutaman kerran olen vuosien aikana nähnyt, että on ollut pylväitä lastina. En tiedä mistä johtuu, että Suomalaisia pylväitä viedään ulkomaille, mutta ainakin Japanilaiset sahatavaran ostajat kuuluvat arvostavan laatua. Puuta olisi omasta takaa, mutta kuitu on lyhyttä ja se tekee puusta heikkoa. Parikymmentä vuotta sitten oli tapahtunut maanjäristys, ja kun Suomalaisesta puusta tehdyt talot eivät sortuneet, niin se oli kuulemma avannut markkinat. Jenkkilän jättiläismäisillä puilla on samanlainen ongelma. Puumäärä on suuri, mutta laatu on mitä on. Grilliin olen joskus laittanut ilmeisesti jostain keski-Euroopasta olevaa puuta, ja jo palamisesta näki, että puu ei ole samanlaista kuin Suomalainen puu. |
![]() |
22.04.2020 23:28 <Samuel > Tuossakin on laitumella kreosootti pylväs, ei hyvä. Lehmät pian nuolee sitä, ja sittenpä on kreosootti meidän maidossa... Tai maatilan omistaja voisi laittaa jonkin verkon tolpan eteen. |
![]() |
22.04.2020 23:20 <Samuel > Toivottavasti ei. Joku voi koskeakkin. |
![]() |
22.04.2020 23:19 <Samuel > Voi olla eristysvika tuossakin kun on vähän sen näköset erkut ettei oikeen hyvin eristä... |
![]() |
22.04.2020 22:28 <Make> Siis ovatko kytkimen näkyvät metalliosat jännitteisiä? |
![]() |
22.04.2020 22:25 <Make> Taitaa olla erityisen ohuille piikeille tarkoitettu. Keijolla taisi olla kuva sellaisesta. |
|
22.04.2020 20:20 <Make> Myös Siltavalaisimet alkavat olla harvinaisia... Kävin näköjään ihan viime hetkellä katsomassa tuota 197SRB- eli natikkaversiota. Kilpi on sisällä kannan vieressä. Tietysti lamppu oli melkein palanut, joten se paloi vain hetken valojen syttymisen jälkeen. Se sammui ennen kuin ehdin kohdalle. Eikä sitten syttynyt uudestaan puoleen tuntiin mitä siinä odotin. Ilmeisesti sytytinlaitteessa on poiskytkentäautomatiikka. Häipyivät sitten seuraavana päivänä! Toisessa tunnelissa taas kuvut ovat niin likaisia, ettei läpi näe. |
![]() |
22.04.2020 19:13 <Froggy> Uppoasennetuissa on ollut kyllä täysin samanlaiset kuvut. Nyt tilalla on ollut jo jonkin aikaa Valopäät, sekä tunnelissa että pylväissä. |
|
22.04.2020 15:59 <Make> Parhaillaan täällä on tuo hyke- osoite. Taas valitettiin jotakin, että yhteys ei ole yksityinen/ suojattu. |
![]() |
22.04.2020 07:21 <Koomikko> Siemens-Schuckert |
![]() |
22.04.2020 01:14 <Hartsa> Minkähän firman logo tuo on ?? Ainakaan ei oo asea.. |
© Janne Määttä 2004-2017