![]() |
28.05.2020 12:11 <Arho Flyktman> Ensto käynnisti 1990 luvun alussa projektin Vanhankaupungin valaisin. Vanhalle Porvoolle tehtiin ikioma malli joka poikkesi AVS 43 valaisimesta lähinnä valaisinvarren ja kiinnityksen puolesta. Valaisimet suunnitteli arkkitehti Jouni Kaipia. Valaisimet olivat metalli ja puupylväs seinäasennukseen soveltuvat versiot ja elohopealampulle 80 125w sekä suurpainenatriumlampulle 70w. |
![]() |
28.05.2020 11:43 <Samuel > Tietääkö kukaan paikkaa? |
|
28.05.2020 11:37 <Samuel> Miksiköhän tuolla oli telekaapeelit maassa? Ei ole ollut ennen. Meni tolpan juureen johonkin kojeeseen ja menivät ojanpohjia pitkin ja ojanrumpujen läpi. Mikäköhän tämä juttu nyt on kun meni ainakin 1km ojassa telejohtoja... |
|
28.05.2020 11:32 <Samuel> Joo, ehkä joku tömäyttäny tai ojaa on joskus uusittu. |
![]() |
28.05.2020 10:20 <Froggy > Ei nyt ihan uusi, mutta toinen Suomessa nähty Hellux. Joku Pilzleuchte. |
![]() |
28.05.2020 10:18 <Froggy > Tämä on Hellux! Uusi malli siltä valmistajalta. |
|
28.05.2020 10:11 <Froggy > Onko missään karttaa mistä tuon tarkan kulkureitin näkisi? Olisi kiva mennä tutkimaan tuota. |
|
28.05.2020 09:55 <Samuel > En ole katsonut |
|
28.05.2020 09:39
<samuli>
Venäjä-Usa kuumalinja https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006502146.html |
|
28.05.2020 09:03 <Froggy > Palavatko nämä yhtä aikaa ledien kanssa? |
![]() |
28.05.2020 09:00 <Froggy > Täällä koulussakin on siirrytty hiljattain ABB:hen. Ainakin uudet kytkimet on Jussia. |
|
28.05.2020 08:45
<Samuel >
Ainaskin tämä kuvan linja on aika vanha kun siinä on puisia harusmerkkejä. Se on kai mennyt puhelinavojohto a tuonnekkin valaistuksen kanssa samoissa tolpissa: https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/12100 Ainakin pylväät on korkeat ja ylijännitesuojat on vanhoja. Sen verran paljon koloja tolpissa että voi jo päätellä jotain. Jotkut vuorottelumerkitkin on: https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/11896 Ja sitten on tuo pahoin lahonnut pylväs: https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/11897 Varmaan aika vanha ja ollut monta ortta. |
|
28.05.2020 08:39 <Samuel > Voisi olla 50-luvun alkumetreiltä. |
![]() |
28.05.2020 08:37 <Samuel > Niinpä näkyy olevan. |
![]() |
28.05.2020 08:05 <Froggy > Tämän kanavan päätepala on kiinni vielä jollain askarteluteipillä... |
![]() |
28.05.2020 02:50
<Mikko Koho>
Tuossa laitetaan jokusen tunnin seisomassa ollut laivan pääkone käyntiin niin, että polttoaineena on suoraan raskas polttoöljy. https://youtu.be/FehIuK9tEPM Saimaalla sai vielä tuohon aikaan ajaa raskaalla polttoöljyllä ja kolme alusta, sisarukset, käyttivät sitä. Laatuna oli muistaakseni huolintayhtiön sivujen mukaan IFO380, mikä on vielä raskaampaa kuin monen suuremmankin aluksen käyttämä IFO180. Noissa aluksissa ei myöskään kuulemani mukaan ollut vaihtomahdollisuutta kevyelle polttoöljylle, mikä on yleinen toimenpide lähdettäessä ja saavuttaessa satamaan. Pääkoneen käyttöohje sallii käynnistyksen raskaalla polttoöljyllä ja sillä ajamisen kaikilla tehoalueilla, mutta rivien välistä näkee, että valmistaja suosittelee käyttämään kevyttä polttoöljyä käynnistyksissä ja pienillä tehoilla. |
![]() |
28.05.2020 02:13
<muhentaja>
Jaa enpä tiennytkään varmaksi että sitä voimavirtapistoketta ei käytetä päämoottorin lämmitykseen vaan tuon asian osalta pelkälle kiertopumpulle. Isolta kyllä kuulostaa pumpun tehontarve... Jostain jutusta/foorumin kommentista vain tuollainen muistikuva on jäänyt että lämmitys olisi voinut olla myös sähköllä. Aika julman näköstä hommaa on tuolla maailmalla kuvatuilla videoilla, kun jotain EMD 2-tahtimyllyjä tai vielä hurjempana venäläisiä veturikoneita väännetään pakkasesta väkisin käyntiin ilman minkäänlaista esilämmitystä. |
![]() |
27.05.2020 23:42 <Hartsa> Harvakseltaan ne höyryä taisivat käyttää,Webastolla enimmäkseen. |
![]() |
27.05.2020 23:40 <Hartsa> Dv12 motin lämmitys oli seuraava: Jäähdytysneste jos oli alle 50´C Se lämmitettiin joko omalla webastolla käytti veturin akuston virtaa, Taikka ulkopuolisella höyryllä lämmitys sen lisäksi siihen tarvittiin 380/220v sähköä kiertovesipumppua varten. Sitten eikun startaten motti käyntiin. |
![]() |
27.05.2020 22:36
<Froggy>
Ompas hieno, mutta hirveän resoluutioinen ja valoisuusteinen kuva :D 20kV:n avojohto kadonnut maisemasta. Tilalle on tullut uusi PAS-johto tuon SAX-johdon viereen: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/11354 |
![]() |
27.05.2020 22:29 <Froggy> Tuollakin on Alajärvi. |
|
27.05.2020 22:27 <Froggy> Miltä vuodeltah se saatta olla? Tolppa on sen verran korkea ett' on saattanut olla puiset orret' |
|
27.05.2020 22:25 <Froggy> Tuon huomasin tänään: https://www.google.com/maps/@60.8646633,26.7684358,3a,72.7y,93.67h,98.79t/data=!3m6!1e1!3m4!1swA8StVnAlePP1YcNSyG9ZQ!2e0!7i13312!8i6656 En ennen huomannut kun vasta tänään, vaik' olen mennyt tuosta sata kertaa ohi. |
![]() |
27.05.2020 22:23 <Samuel > ? |
|
27.05.2020 22:22 <Samuel > No tämä linja on jostain 40-50 luvuilta. |
|
27.05.2020 22:21 <Froggy> Täällä noita on ja on ollut siellä täällä. Tänäänkin yhteen kiinnitin erityistä huomiota. |
![]() |
27.05.2020 22:17 <Samuel > Mennyt ennen vain kierrätysasemalle mutta nyt on jatkettu Möksyn sähköasemalle. |
![]() |
27.05.2020 22:13 <Samuel > Meneekös tuo uusi linja myös Kovasuolle. |
|
27.05.2020 22:13 <Keijo> Yhdysvalloissa tuollaiset askeltappi viritelmät on olleet paljon yleisempiä ennen kuin täällä Suomessa. Lähinnä noita näkyy sellaisissa pylväissä missä on joko kytkentä/haaroituslaatikko tai sitten ylijännitesuojat. Eli tehty helpottamaan kiipeämistä sellaisiin pylväisiin mihin täytyy kiivetä vähän väliä. Usein näkyy vielä pylvään yläosassa eräänlainen teräksinen taso istumista varten. Yhdysvalloissa taas niinsanotut "cable guy" tai "cable technician" nimikkeillä työskentelevät eivät juuri yleensä käytä pylväskenkiä vaan heillä on huoltoautossa pitkät jatkotikkaat, jotka laitetaan nojaamaan telekaapelia vasten ja sitä kautta kiivetään ylös. Vanhoissa pylväissä myös näkee kuvan mukaisia askeltappeja mutta taitaa olla joko yritys- tai osavaltiokohtaista saako niitä käyttää enää kiipeämiseen. Useita vakavia loukkaantumisia on sattunut kun asentaja on kiivennyt vapaalla tyylillä ilman suojaköyttä pylvääseen ja askeltappi on irronnut pylväästä joko lahon tai huonon kiinnityksen takia. |
![]() |
27.05.2020 22:07
<Froggy>
Laitan. Ei tuolla mitään releitä kyllä ole. Riviliittimet vaan. Pienenä sisältö näytti niin monimutkaiselta, kun en tiennyt mitään näistä. |
|
27.05.2020 22:04 <Froggy> Jaa, minä olisin veikannut varhaista 2000-lukua. Uusien valaisimien asennus näyttää metkalta. Usein kun on 2x minikofferille suunniteltu sovitin pylväässä, niin uudet valaisimet laitetaan näin. Itse olisin pistänyt uusille valoille T-orren. |
![]() |
27.05.2020 22:01 <Keijo> Laita kuvaa siitä jos on mahdollista |
![]() |
27.05.2020 22:01 <Froggy> On se seb verran uusi ettei näy karttapaikassa. |
![]() |
27.05.2020 21:49 <Samuel > Eiköhän nämä ole sittenkin ihan 2019 vuodelta kun niin uudenkarheilta näyttää. |
|
27.05.2020 21:40 <Samuel > Pylväät on muuten ihan alkuperäisiä 80-luvun lopulta. Vain valaisimet vaihdettu. |
|
27.05.2020 21:34 <Froggy> Niin täälläkin. |
![]() |
27.05.2020 21:33 <Froggy> On pylväitä missä tuo olake on "selvempi" ja siinä on joku tyyppilaatta, tai semmoinen. |
|
27.05.2020 21:24 <Samuel > Noita on näkynyt aika paljon. |
|
27.05.2020 21:23 <Samuel > Olen muuten miettinyt että miksi noissa entisissä avojohdoissa on noin pitkä varsi? Onko se kun nolla on ylimpänä niin ei tarvi alhaalta viedä johtoja niin pitkästi? |
|
27.05.2020 21:14 <Make> Pylväs taitaa olla päivityksen tarpeessa, muuten kestää vielä pitkään. Varsi on vähän erikoinen. |
|
27.05.2020 21:12 <Make> Pylväs on aika vinossa, näkyy olleen jo kauan. |
|
27.05.2020 21:08 <Make> Jaa, sielläkin on: https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8412 |
![]() |
27.05.2020 21:03 <Make> Aikoinaan suuri osa oli eh-versioita. Silloin on vaikea tietää, jos ei ole nähnyt käytössä. |
|
27.05.2020 20:59
<Make>
Keravalla on eräs jalusta jyrkässä rinteessä niin, että toinen kaapeliaukko vähän näkyy. On se yli 30 vuotta pysynyt jo pystyssä. En tiedä, onko siinä jotain lisätukea. Onkohan tuo teline tehty viemäriputkista vai ovatko nuo ehkä liikennemerkin jalustoja. |
![]() |
27.05.2020 20:47 <Make> Ainakaan vanhemmilla alueilla kovin ufon näköiset valaisimet eivät oikein sovi ympäristöön. Ehkä puupylväät myös käyvät tiettyihin paikkoihin. |
|
27.05.2020 20:41 <Make> Näyttää noita ainakin olleen vielä 10 vuotta sitten. Siinä tiellä on erikoiset valaisinvarret, kun ne ovat pylvään kyljessä ja vielä vähän kohotettu pylvään pinnasta. |
![]() |
27.05.2020 20:33 <Froggy> Aukinainen yksi löytyi naapurista. |
![]() |
27.05.2020 20:30 <Make> Oho, en tiedä. Muistuttaa vähän Kentauria, mutta näyttää litteämmältä ja on täysin valkoinen: https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9351 |
![]() |
27.05.2020 17:27 <Froggy> Se on hienoa että suositaan edes suomalaista. |
|
27.05.2020 17:26 <Froggy> Elimäellä KAIKKI kaupungin omistamat eh-valot on vaihdettu pois, lukuun ottamatta pururadan kauhoja. |
© Janne Määttä 2004-2017