![]() |
13.12.2020 22:13 <Koomikko> Uusi kaapelipääte jäi lyhytikäiseksi, pääte pylväineen purettu pois ja viereinen erottimelle menevä kaapeli myös katkaistu, ilmeisesti liitetty yhteen. |
|
13.12.2020 22:07 <Arho Flyktman> Nykyisin on Ranskalaisella Eclatecilla suljettu tievalaisin joka muistuttaa Orno La Strdaa. Murenan saa sekä natikalla että ledillä. Lisäksi eclatecilla on samantapainen Moana ja Idman Gazze Roadia muistuttava Cytise ja Mistral Fleksiä muistuttava myös kuvulla saatava Paleo ja siihenkin saa natikan sekä ledin. Gewiss on valmistanut Idman 8512 tyyppistä kirsuvalaisinta Avenue kakkosta mutta nykyään taitaa olla vain suorakaidemalli Avenue ykkönen. CRX 3077 on myynnissä IKHlla ja se on kirsunmuotoinen LED 4000K. Varren koko on poikkeava 50mm. |
![]() |
13.12.2020 21:43 <Arho Flyktman> Valaisin on Kentnaur Iso Faarao. |
|
13.12.2020 21:17 <Arho Flyktman > Päätelamput ennen katuvalaistuksen päättymistä on pienempitehoisia ja usein myös valaisinsarjan pienempää kokoa. Tätä aluetta kutsutaan sopeutumisvyöhykkeeksi. Joskus sopeutumisvyöhykkeelle suositellaan myös reunapaaluja. |
|
13.12.2020 21:07 <Arho Flyktman> Nykyisin on Ranskalaisella Eclatecilla suljettu tievalaisin Murena joka muistuttaa Orno La Stradaa. La Strada on lyhenne sanoista Lampene Stradale ok aluminium. Murenan saa natikalla ja myös ledillä. Maahantuoja Silux joka tuo myös AEC Kaosia. |
![]() |
13.12.2020 20:35 <J.P> Kyllä viissatasiakin pylväissä on. |
|
13.12.2020 20:24 <Arho Flyktman> Valaisin on Idman 8522 vanha tyyppi. Valaisin oli saatavilla myös varokkeella ja siinä on irrotettava sähköblokki. Kytkentä tapahtuu selkäkautta ja selässä on kalvotiivisteet eli nysät ketjutukseen kaksiosaisia varrettomia asennuksia varten. Kaapelina joko MMJ tai Kajote MPK. Philips Iridium ja Gewiss Avenue aukeaa kokonaan selkäkautta ja niissä on täysin koteloitu irrotettava sähköblokki. Gewiss Avenuessa on myös säätöadapteri valaisimen suuntaukseen. Sitten on Enston Amkaan ripustettava SV 19 25 varokepesä joka on alas avoin IP 23. |
![]() |
13.12.2020 18:38 <Arho Flyktman> 70 luvulla kotelo oli Fiskars. Nykyisin se on ZIR Starled tai Peek Trafik. litteä kotelo on Swarco ja Keltainen on Siemens 10 voltin halogeeniopastin. Ovaali pitkälippainen on erittäin vanha Ericsson. |
|
13.12.2020 18:20 <Arho Flyktman> Tuo on Strömforsin RVP 30 uudempi malli. Nykyisin sitä ei taideta valmistaa. Kauppahuone Harjulla on jännä Ensto AP4 ja Strömfors RVP 30 rasian risteytys Elektri Gear. Sitten on Saksalaiset Thomas Hoof Produktgesselsaftin valmistama RVP 30 ja Wiska jakorasian risteytys. Thomas Hoof tunnetaan restaurointisähkötarvikkeista ja Wiska laivapuolen IP 67 sekä pöly ja kaasuturvallisista Atex sähkötarvikkeista. Wiskalla on myös erityinen maakaapelin vaipan maadoitusholkki joka käy Wiska muovirasioihin. |
|
13.12.2020 18:09 <Arho Flyktman> Tuo valaisin on Idman Largo. |
|
13.12.2020 18:07 <Arho Flyktman> Idman 807 71 siltavalaisimeen oli saatavana myös upotuskehys. Näitä on valmistanut myös Sähkö Lahti sekä Gewiss jonka siltavalaisin on ollut Halle. |
|
13.12.2020 17:31 <Samuel> Tämä on tässä maassa vieläkin vaikka jalkakäytävä ja koko Koskenvarrentien uudistus on jo valmis. Jotain kamppeita on jätetty paikalle. Esimerkiksi yksi sulkupylväs oli jäänyt jalkakäytävän ojaan mullan alle. |
![]() |
13.12.2020 17:06 <Arho Flyktman> Valaisin on teräspellistä valmistettu Idman 807 71 Siltavalaisin. |
![]() |
13.12.2020 16:23 <Arho Flyktman> Turvapylväät vaaditaan vain yli 60 nopeusrajoituksella seututieluokasta ylöspäin. Pylväässä on kiinnikkeitä jouluvaloja ja mainoksia varten. Tehometin puupylväät eli niin kutsutut lipputankopylväät valmistetaan Parikkalassa. Rautapylväiden tuotanto on Kangasniemellä. |
![]() |
13.12.2020 16:15 <Arho Flyktman> Valaisin on Strihl Revolution. Valon värilämpötila on 4000K Valonjako-ominaisuuksista ei ole kokemusta. Valaisimen voi irrottaa kannastaan robottikäden avulla. |
![]() |
13.12.2020 15:57 <Arho Flyktman> Valaisimessa on keltainen ympyrä joka on 250w ellipsinmuotoisen natriumlampun lampputehomerkki. Putkenmuotoisen lampun lampputehomerkki on punainen. |
![]() |
13.12.2020 15:54 <Arho Flyktman> Euroopan unionin Eco Design direktiivi joka kielsi elohopealamput kieltää myös tehottomammat natriumlamput. Ellipsilamppuja saa tiettävästi vain ledeillä värilämpötiloilla 3000K lämmin luonnonvalo sekä 4000K valkoinen. |
![]() |
13.12.2020 13:56 <Samuel> Eikö niihin saanut myös R3 heijastinkalvon joita käytetään moottoriteillä sekä työmailla. |
|
13.12.2020 12:39
<Mikko Koho>
Jotenkin vähän jo epäilytti alkuperäinen aikataulu kun kerta primääripiiriin on päässyt materiaalia. Toisaalta, paine saada yksikkö takaisin verkkoon lienee melkoinen. https://yle.fi/uutiset/3-11695145 |
![]() |
13.12.2020 12:28 <Arho Flyktman> Äänekosken keskustassa valaisimet on muten AEG Stradaluxia. Sitten on paljon Idman 8512 valaisimia ja Mistral Flexejä. Idman 8511 8512 sarjassa on hyvä valo mutta lasikuitukoppa on harsistunut. Vettyy aina sateella tumman harmaaksi. Lasikuidussa oli tavallaan höyrysulku kylmällä puolella joten se ei kestä kondensoiruvaa kosteutta valaisimissa. 8511 oli putkenmuotoiselle lampulle ja 8512 oli ellipsinmuotoiselle lampulle. Mistral Flexissä on sama optiikka kuin Philips Iridiumeissa ja Mantoissa. Valaisimen muotoilu ei näy pimeällä ja valonjako on usein liian suppea. Jyväskylässä on paljon Iguzzini WOW valaisimia joiden valonjako on niin suppea että Äijälän asuntomessualueella tarvittiin risteykseen erilliset spotit. |
![]() |
13.12.2020 12:19 <Arho Flyktman> Turvapylväitä tarvitaan yli 60 nopeusrajoitusalueella seututieluokasta ylöspäin ja kun liikennemäärä on erittäin suuri 5000 ajoneuvoa vuorokaudessa. |
|
13.12.2020 12:13 <Samuel> Nyt näitä puretaan. |
|
13.12.2020 11:11 <Arho Flyktman> 110 kilovoltin kaapelit on usein asennettu kolmiomuodossa betonipenkkiin jolloin tienpito ei helposti niihin loukkaannu. Kyse on hengestä. Kaapelit ovat erilliskaapeleita jossa jokaisella johtimella on omat eristeet, maadoitusvaipat ja suojaputket betonipenkissä. Rakenne muistuttaa betonilämpökanaalia. Kolmiomuodostelma vähentää kapasitiivista jännitehäviötä. |
|
13.12.2020 09:49 <Arho Flyktman> Vanha on Puukaappiin sijoitettuja kuivantilan keskuksia ulkona ei ole sallittu enää kahdeksankymmentäluvulla. Pylväsvarokekytkimiä "paketteja" oli jo kahdeksankymmentäluvulla kahvasulakkeilla. |
![]() |
13.12.2020 09:39 <Arho Flyktman> Teollisuusalueet tehdään usein ensin ilmajohdoilla kun kuormitusta ei etukäteen tarkkaan tiedetä. Pylväsmuuntamon suurin teho on yksipylväs eli reppumallissa 100KVA ja kaksipylväsmuuntamossa 300KVA |
![]() |
13.12.2020 09:34 <Arho Flyktman> Parhaan kuvan eri pistokestandardeista saa Gewiss Domotics kuvastosta. Gewiss Chorus sarjaan saa näitä kaikkia. Lisäksi on erikoinen Gewiss moduulikojerasia esimerkiksi monikamarikytkimille. |
![]() |
13.12.2020 00:22 <Froggy> On, teen videon siitä valaisimesta pian. |
![]() |
13.12.2020 00:20
<Froggy>
Pah, ei se leditekniikka niin luotettavaa voi olla, että uskalettaisiin vaihtaa KAIKKI niihin! Miettikääpäs mikalainen päästöjalanjälki siitäkin tulee kun vaihdellaan tuosta noin puolisataatuhatta toimivaa valaisinta uusiin! Kuitenkin tuommoisen ledin käyttöikä on n. 10 vuotta (vaikka toisin väitettäisiinkin), joten sama urakka toistuu ja tulee vaan lisää elektroniikkajätettä... Teho ja energian kulutus eivät välttämättä saastuta, jos käytetään puhtaita energianlähteitä. Kuitenkin pihistelystä tuossa on kyse, joten ihan sama, on niitä yli neljän miljoonan sähkölaskuja ennenkin maksettu. |
![]() |
12.12.2020 23:39
<Mikko Koho>
Helsingin ulkovalaistuksesta juttua. https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007678425.html |
![]() |
12.12.2020 23:21
<Make>
Oho, ihan säännöllisesti käytössä siis? Teho lienee jotain 2000W... Olisiko tuo isoin malli 160-043: http://www.muistaja.fi/imageinfo.php?id=16889&view=lres&prms=s_start%3D340%26s_fulltext%3DOrno%26s_adv%5B0%5D%3D%26s_adv%5B1%5D%3D%26s_advfrom%5B0%5D%3D1%26s_advfrom%5B1%5D%3D1%26s_org%3D2%26s_viewmode%3D2%26s_class%3D1%26s_advs%3D2 |
![]() |
12.12.2020 23:17
<Make>
Varmaan sitä on ollut tuolla uudemmalla numerolla myös. Hyvä, että Oculuksen suunnitelija on tiedossa. |
![]() |
12.12.2020 23:15 <Arho Flyktman> Portaalin kilvissä on Idman 80722 kilpivalaisimet. |
![]() |
12.12.2020 23:05 <Make> Niinhän se on, 15-102. Erillisellä kuristimella oleva on varmaan 15-100, vähän pyöreämpi: https://issuu.com/mrdesigncatalogues/docs/orno_valaisimia_lampor_24mb/77 En ainakaan tiedä muita versioita. |
|
12.12.2020 22:59
<Make>
Noin se oli. Nuo liikennerkit ovat jollain sangoilla, vai jopa yhdellä vain, U-palkissa kiinni, joskus olen nähnyt. 80- luvulle asti kauhoissa jostain syystä oli tuo pieni reikä ja pylväässä "piikki" tai tuo irrallinen sovitin. Kuvan kauhoihin tosiaan sai PC- tai akryylikuvun: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/12609 |
![]() |
12.12.2020 22:50 <Make> Voi hyvin olla nuo lentoestevalot. On niistä kuviakin näkynyt. |
|
12.12.2020 22:47
<Make>
Kyllä, SLO tai Idman 8518. Meinaatko, että C-pääte tarkoittaa Classic? Mistä moinen tieto? Yleensä C tarkoittaa kompensointia. "Kahva" tai "pylväskiinnike" lienee kauhavalaisimessa nimeltään ihan kuristinkotelo. Erikoista, jos hinnoissa oli tuollaiset suhteet. Onkohan Metalli Laihian nimi nyt joku muu? Voi hyvin olla ollut alihankkija. |
![]() |
12.12.2020 22:37 <Make> Siis se harmaa osa pylvään juuressa on vain koriste? En ole tiennyt. |
|
12.12.2020 22:32 <Make> ... taitaa olla Grechi Lumada, Froggy oli kai nähnyt jossain: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=230&pos=11&pid=106357 |
![]() |
12.12.2020 22:30 <Arho Flyktman> Kyseessä on ensimmäinen kesäkuuta 2020 voimaan tulleet ISO International Standard Organisation standardiin harmonisoidut liikennemerkit. Vanhat olivat SFS Suomi Finland Standard standardin mukaiset 1 huhtikuuta 1982 ja 1 kesäkuuta 1994 voimaan tulleet Pirjo Ekmannin suunnittelemat liikennemerkit. Heijastavat kalvot noissa on 3M Scothlite R1 JA R2 teippejä. |
|
12.12.2020 22:29 <Make> Onko tuo nyt varmasti Lunoide? Minun mielestä ei ole täysin samanlainen. Lisäksi pohjassa varmaan lukisi AEC: http://www.aecilluminazione.com/main-catalogue/street/lunoide#prettyPhoto |
![]() |
12.12.2020 22:16 <Arho Flyktman> Ainakin toinen on Philips Selenium. Nykyisin LenaLighting Astra. Viides on Siteco SQ100 Kolmanneksi viimeinen on Thorn Civic. |
![]() |
12.12.2020 20:21 <Arho Flyktman> Kyseessä on Selcastin kaappi tai sitten UTU. siinä on viistetyt kulmat. Arsa koteloissa on joko pyöristetyt tai suorat kulmat kotelosta riippuen. |
![]() |
12.12.2020 20:13 <Arho Flyktman> Kyseessä on paikallis ja kaukoliikennepysäkin merkit jotka ovat olleet käytössä 1957 1974. Kilvissä ei ole reunanauhoja. Varsi on maalattua u palkkia joka on valettu betoniin. Näitä oli 80 luvun alussa Uuraisilla. Nykyisin käytetään standardijalustaa ja 60 mm sinkittyä putkivartta. Uuden 2020 tieliikennelain mukaan kaikki pysäkinmerkit ovat keltaisia. |
![]() |
12.12.2020 20:08 <Arho Flyktman> Kyseessä on kaksi kaukopuhelin ja kaksi tilaajalinjaa. Johtoja pitää vuorotella ylikuulumisen estämiseksi. Kaukopuhelinjohdoissa on pistevuorottelu jossa on neljä eristintä neliömuodostelmassa. Tilaajajohdoissa on välivuorottelu jossa on vuoroin eristinkoukut ja sitten on taas orsia. Liekö lapissa vielä vanha lankaverkko käytössä. Näitä saisi olla ainakin automuseoissa rekvisiittana. |
|
12.12.2020 19:24 <Arho Flyktman> Tehoa ja muotoilua löytyisi LED puolella ainakin isoista Fagerhult Evo Lumeista Gewiss O kolmosista ja CRX 3077 kirsuvalaisimista. Ovat tainneet jo lopettaa Idman 8512 vastaavan Gewiss Avenue kakkosen mutta sitten on Eclatec Paleo ja Philips Iridium joihin saa myös kuvun ja LED malleja saa samaan muotoiluun ainakin Eclatecilta. Sitten on vielä tulppaaninmuotoinen Eclatec Enza jonka Led valonjako on aika lupaavan näköinen. Mistral Flex mainostaa häikäisyn rajoittamista mutta on joskus moitittavan suppea valo. |
|
12.12.2020 19:04 <Arho Flyktman> Tuo ankkurin näköisissä pylväissä oleva valaisin on AEC Lunoide. Se on vähän samantapainen kuin Gewiss avenue jonka suurempi malli vastasi Idman 8512 valaisinta. Ilmeisesti enää valmistetaan vain pienempää suorakaidevalaisinta tasolasikuvulla. Edessä Idman 8512 150w lampputehomerkillä NAVE 150w keltainen neliö. |
![]() |
12.12.2020 14:09 <Froggy> Mulla on SRS 201. Siinä on joku muovikoriste varren kiinntys holkin edessä. Se on kiinni yhdellä pienellä ruuvilla. En ole koskaan nähnyt sitä valaisinta ilman sitä kotistetta, mutta Lighting Galleryssä on kuvia siitä. Kun sen "koristeen" ottaa pois, niin näkee miten valaisin kiinnittyy samalla tavalla kuin Jet. Jet on tosin Philips Aluroadin kopio. |
|
12.12.2020 10:49
<STP>
Siikajoki-Raahe C-linja tulee kiertämään näiden vanhojen johtokatujen kautta. Eivät saa ilmeisesti riittävästi leveyttä tuohon Palonkylän läpi tulevaan kohtaan, missä mennään nytkin vapaasti seisovilla yhteiskäyttö pylväillä johtokadun kapeuden vuoksi. Ratkaisivat vissiin ongelman tekemällä muutaman kilsan mutkan matkalle. Toissakesänä merkkailivat jo uusien pylväiden paikat maastoon. Saa nähdä milloin valmistuu, kun sulatto ei toteutunutkaan Raahen sataman alueelle, ja tuulivoimalatkin tehdään kuivalle maalle. |
|
12.12.2020 09:25 <Arho Flyktman> Kahvalla tarkoitetaan tuota pylväskiinnikettä. Nykyiset katuvalaisimet ovat usein monokokkirakenteisia vaikka Philips Mantassa ja Dii Streetissä on tuo pitkä kahva. |
|
12.12.2020 09:16
<Arho Flyktman>
Valaisimet ovat Idman 8518 lusikkavalaisimia. On myös vanhoja PSO HKB 10 Classic lusikkavaloja. Idman iso 8518 maksoi enemmän kun iso lasikutinen 8512 joka maksoi noin 1400mk. Pieni Idman 8524 lusikkavalaisin maksoi noin 500mk ja lasikuituinen 8522 noin 800mk eli iso alumiiinen oli kallein. 8511 sarjassa oli irrotettava sähköblokki ja lyhyt kahva. Lusikkavalaisimessa oli pitkä kahva perinteisellä peräkuristimella. Osia valmisti muun muassa metalli laihia. |
© Janne Määttä 2004-2017