![]() |
12.01.2021 00:32 <Hartsa> Römperi kalustoa vissiin on paljonkin lentoasemien sähköverkon osina vieläkin.ilmailuhallitus on ottanut sillä että varaosien saanti on varmistettu pitkäksi aikaa aikoinaan...ja osia on voitu tarvittaessa käyttää muillakin lentokentillä. |
![]() |
11.01.2021 21:25 <Make> Joskus on tehty, oliko juuri tuonne lentoasemalle vai Finnairille, keskuksia. Kansien väri piti olla vaalean vihreä, ilmeisesti joku vanha Strömbergin sävy. |
![]() |
11.01.2021 01:33
<Jouko>
Yksi kaapeli taitaa keskustaankin asti tulla, ojan pohjalle asetettuun wiskiin kirjoitettu että Pursiala varasyöttö - Toriparkki. Vaihekaapelit olivat paksuja, olisiko juurikin tuota edellisen kommentin 240mm2 wiskiä.. Tältä sähköasemalta nyt enää kaksi 20 kV ilmajohtolähtöä jäljellä; Kirkonvarkauteen ja Tuukkalaan. |
![]() |
11.01.2021 00:07 <Mikko Koho> Monet sellaiset kohteet, joiden pitäisi oikeasti toimia ja olla varmennettuja, ovat ilmeisesti sitten kuitenkin käytännössä yllättävän heikosti toteutettuja ja/tai ylläpidettyjä. Rahansäästö, välinpitämättömyys ja vastaavat sopivat tähän aihepiiriin aika huonosti. |
![]() |
11.01.2021 00:03 <Mikko Koho> Eräälle lähiseudun sairaalalle tulee kuulemma kolme eri keskijännitesyöttöä kahdelta eri sähköasemalta ja niiden lisäksi on vielä normaali dieselgeneraattori- ja akusto/UPS-varmennus. Siinä on vertailukohtaa miten kriittinen syötettävä kohde tulisi varmentaa. Tuota varmennusta on myös jouduttu käyttämään kun muistaakseni kaivinkone veti kaapelin poikki. |
![]() |
10.01.2021 21:34
<calm>
Uh-oh tuota opinnäytetyötä. Eikö noita nykyään kielenhuolleta lainkaan, kun kaikki oma teksti on ihan täynnä yhdyssanavirheitä. No, myös sisällön puolesta uh-oh. Helsinki-Vantaan lentoaseman sähköverkko on päässyt laitteiston puolesta ihan yli-ikäiseksi ja muuntajia ajetaan 100% kuormilla eikä minkäänlaisia laajennusvaroja enää ole keskuksissa. Myös kaikki kojeistojen testaukset on laiminlyöty, kun varayhteyksiä ei ole ja 20 kV syöttö saadaan vain jakeluverkkoyhtiön puolelta jännitteettömäksi ja sitten meneekin kaikki kerralla. Vissiin aita on ollut matalin siellä 'älä koske kun se vielä toimii'-osastolla ja sitten tulee kalliiksi, kun pitää kaikki uusia noin kerralla. |
![]() |
10.01.2021 12:18 <Hartsa> sähköverkosta juttua.....https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/171756/Kimmo_Marko.pdf?sequence=2 |
![]() |
10.01.2021 12:04 <Hartsa> Ei kuvaan liity mutta isolta maalta hävinnyt sähköt.......https://yle.fi/uutiset/3-11730416 |
![]() |
10.01.2021 02:53
<Mikko Koho>
Kohdasta 5:50 alkaen näkyy vaihto-operaatio käytännössä. (Sisältää maksettua mainossisältöä.) https://youtu.be/tbSKKWHKKQk |
![]() |
09.01.2021 22:15 <Volttiampeeri> Kaipa siinä sentään valaisimien vaihtoa tarkoitetaan. |
![]() |
09.01.2021 19:14 <Make> Hiljattain löytyi jotakin vähän saman tyylisiä. Niissä on Strihl Lyonin tyylinen sisäkartio ja led-kiekko ei kai ole katossa kiinni!? Pylvään päässä on joku holkki, jossa lukee ainakin "asennukseen". |
![]() |
09.01.2021 19:06 <Make> Oho! Vielä löytyy jotakin uutta. Oikein Lahdessa on vielä Stradavareja. |
![]() |
09.01.2021 19:04 <Make> Tuosta ei oikein tiedä, että vaihdettiinko vain lamppuja vai valaisimia. Molemmista kun puhutaan? Pelkkien lamppujen vaihto kuulostaa kyllä hyvältä idealta. |
![]() |
09.01.2021 18:56 <Froggy> Myös Lahden stradavareissa on aika vanhat ja huonot lamput, kuitenkin elohopaa vielä. |
![]() |
09.01.2021 11:00 <Froggy> Tänään löytyi taas uusia Stradavar -tyylisiä valaisimia! Valaisimen kotelo on vain pidempi ja ohuempi. Sijaitsevat jossain Humppilassa päin, en muista missä. |
![]() |
09.01.2021 00:26
<Mikko Koho>
Helsinki-Vantaalla valmistunut jättimäinen urakka ja muun muassa uusittu valaisimia LEDeiksi. https://yle.fi/uutiset/3-11721472 |
|
08.01.2021 22:28 <Make> Jos valaisimen kehtaa avata, kupu lähtee helposti vähän kääntämällä. |
|
08.01.2021 22:25 <Make> Aika tummat kuvut on Broadwayssa, että sen puoleen voivat olla häipyneet. Siellä kaupan pihassa on ainakin ollut myös pari Large Kofferia. |
|
08.01.2021 17:01
<Mikko Koho>
Kyllä kyllä.. https://hs.mediadelivery.fi/img/1920/127c27725b384ffebe2292958da72506.jpg |
|
08.01.2021 15:37
<Samuel>
Jännä että jätetty tuohon tuommoset eikä korvattu metallipylväillä: https://goo.gl/maps/Nt6kiqRVqjAVed9r9 Tiedä sitten että onko nykyään jo jotkut ledit metallipylväissä. |
|
07.01.2021 11:11
<Froggy>
Saattoi olla 2x 9W, en muista enää mittoja. Voi olla myös että niissä on kaksi ohutta suorakaiteen muotoista moduulia vierekkäin. Tunnistinta en ole tunnistanut. Ei siinä mitään merkintöjä näkynyt. |
![]() |
07.01.2021 05:39 <Volttiampeeri> Kyllä tuolta on mennyt toinen 110 kV johto johonkin ennen 400 kV:n tuloa. Kyllä on 400/110 kV:n muuntaja, joka nyt on käytännössä tyhjäkäynnillä, kun kuvassa näkyvä voimalaitos on purettu. Lähinnä kaasuturbiinivaravoimala on sen perässä. Aika näyttää miten jatkossa, kun uudempikin voimalaitos varmaankin suljetaan. Lähistolle on suunniteltu satojen megawattien merituulivoimalaitosta, joten 400 kV:n johdolle voikin tulla uutta käyttöä. Nykyisen 44,3 MW:n merituulivoimalaitoksen teho mene Pori Energian 110 kV:n johtoon. |
![]() |
07.01.2021 05:21 <Volttiampeeri> Itse asiassa kondensaattoria ei siirretty mihinkään. Tosin jossain vaiheessa myöhemmin se on purettu kokonaan pois tarpeettomana. |
|
07.01.2021 02:23
<Volttiampeeri>
Kuten kuvastakin on nähtävissä, on 110 kV nykyään yhdeksänkenttäinen, joskaan uusista kentistä ei vielä johtoja lähdekään. "Fingrid laajentaa Oulun pohjoispuolella Iijoella sijaitsevaa Isokankaan sähköasemaansa. Sähköaseman laajennustarve liittyy asiakkaan Pahkakosken Energia Oy:n tuulivoimatuotannon liittämiseen kantaverkkoon. Isokankaan 110 kV kytkinlaitosta laajennetaan kahdella uudella voimajohtoliityntäkentällä. Asiakas (Pahkakosken Energia Oy) rakentaa uudet voimajohdot tuulivoimaloiltaan Isokankaan sähköasemalle. Hanke toteutetaan vuosina 2019 - 2020 ja sen aikana alueella esiintyy tavanomaista vilkkaampaa liikennettä. Kustannuksiltaan noin 1 miljoonan euron sähköasemaurakasta vastaa Caverion Suomi Oy." |
![]() |
06.01.2021 18:16 <calm> Tuttuja kuviahan siellä. Olisi nyt voinut laittaa oikeat viitteet dokumenttiin, vaikkei lupia olekaan käyttöön kysellyt. |
![]() |
06.01.2021 13:50 <Mikko Koho> Toisaalta hyvä, että nämä tapaukset tulevat tälleen julki. Ikävää julkisuutta, mutta kun tällaisia tapauksia tapahtuu riittävän monta, niin joku kerta paikalle sattuu ei-niin-rehellinen tapaus, joka voi aiheuttaa ihan oikeaa vahinkoa. |
![]() |
06.01.2021 13:47 <Mikko Koho> Ihminen on inhimillisine heikkouksineen aina kaiken inhimillisen toiminnan heikoin lenkki.. |
![]() |
06.01.2021 02:36 <Hartsa> Inventointi asemasta....https://www.manttavilppula.fi/site/assets/files/8309/liite2_sahkoasema_inventointi_hyv2019-10-14web.pdf |
![]() |
06.01.2021 02:32 <Hartsa> Vanha uutinen löytyi.....https://www.kaleva.fi/avoimet-ovet-voimalaitoksessa/2006243 |
![]() |
06.01.2021 02:29 <Hartsa> 2017--- Ei ole enään pks Joensuun omavalvomo hoitanut laitoksiaan https://www.mynewsdesk.com/fi/empower/pressreleases/pohjois-karjalan-saehkoen-vesivoimalaitokset-empowerin-valvontaan-2143088 |
![]() |
05.01.2021 23:35 <Mikko Koho> Itseasiassa Japanissa käytetään aika paljon ilmajohtoa tiheimpien keskustojen ulkopuolella ja syynä ovat juuri maanjäristykset. Ilmajohto kun on tunnetusti helpompi ja nopeampi korjata. |
|
05.01.2021 22:03
<Make>
Vaikea sanoa, tuo Taloon.com väittää olevan kiinteä. En tiedä, mahtuuko siihen 2x 11W, oli vain 2x 9W ja 1x 11W versiot. Liiketunnistin on erikoisen näköinen, onko merkistä havaintoja? |
|
04.01.2021 20:56
<Froggy>
En tiedä sitä, ovatko sittenkään kiinteitä. Ihan kuin valaisimessa olisi vierekkäin kaksi 11W PL-S:n korvaavat ledit! 4000K sävyisiä silti ovat. Nyt nuo valot oli pistetty liikettunnistimen perään, ennen paloivat koko yön, tai ainakin pitkälle yöhön, en muista kuinka myöhään sammuivat. Kuitenkaan tuota tunnistinta ei oltu vaihdettu: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=lastup&cat=13023&pos=12&pid=188063 |
![]() |
04.01.2021 19:02 <Late> Eikun kaapeloimaan vaan. Maakaapeli se on myös säävarman lisäksi maanjäristysvarma :D |
![]() |
03.01.2021 23:26
<Mikko Koho>
Vähän sama hommahan se tuntuu olevan monessa asiassa. Vaikka olisit oikealla asialla niin byrokratia jyllää vastaan. Kokemusta on.. Tulee vähän mieleen tämä tapaus. https://elavamuisti.fi/aikajana/tiehoylia-neuvostoliittoon Karpon muisteluohjelmassa yrittäjä totesi, että tuon ohjelman jälkeen suhtautuminen muuttui täysin ja ylimääräiset esteet saatiin purettua. |
![]() |
03.01.2021 23:09 <Koomikko> Ilmeisesti ei, tuokin paljastui lampun vaihdon yhteydessä. Taitaa olla vähän ukkosarka paikka koska etäluettavia mittareita on vaihdettu pahimmillaan jopa kaksi kertaa viikossa ja oli kerran koko mittauskeskus irronnut pylväästä ja johdoista puun kaatuessa linjalle. Eikä ole mikään ylipitkä linja, päättyvä kylläkin. |
![]() |
03.01.2021 22:08 <Make> Liekö maanjäristyksen kestävä: https://yle.fi/uutiset/3-11722482 |
![]() |
03.01.2021 22:04
<Make>
Niin näkyy. Mistä lienee SGS203:t peräisin, kun sitä ei kai ole aikoihin tehty. Ei kai ledimalleissa vain lue Fagerhult... |
![]() |
03.01.2021 21:58 <Make> Ilmeisesti muita vahinkoja ei tullut... |
![]() |
03.01.2021 21:25
<Froggy>
13.3.2019 liittyen... Nyt Fagerhultin LaStradat ovat historiaa ja tilalla on jotkut Philips SGS203 -lasikuitikopat vanhoissa pylväissä! Paitsi tehtaan edessä on käytetty jotain paikallista ledimallia ja vaihdettu pylväät. Yki Nummen puistovalot ovat sentään vielä paikoillaan: https://www.google.com/maps/@57.9970546,14.1181775,3a,15y,126.99h,91.47t/data=!3m6!1e1!3m4!1s9HUq2J9TfXyzKagMRGCxsA!2e0!7i16384!8i8192 |
![]() |
03.01.2021 19:20 <Koomikko> Biokaasupioneerin mietteitä olisiko mahdollista muuttaa biopolttoaineiden verokohtelua https://yle.fi/uutiset/3-11712167 |
|
03.01.2021 17:28
<Lars Engblom>
Ainakin Raasepori - Lohja välillä oli satunnnaisia 33 kV pylväitä vielä käyttössä, todennäköisesti 20 kV jäänniteellä. Tuulipuistoisa rakennetaan aika yleisesti 33 kV kaapeleilla nykyään. |
![]() |
03.01.2021 09:20 <Koomikko> Alppi & Tareniuksen loisteputki valaisimessa. |
![]() |
03.01.2021 02:50
<Hartsa>
Tuolanen kun kärtsähtää kunnolla ja pierasee toimintasavut ulos niin haisee ja pitkään.... |
![]() |
02.01.2021 22:18 <Make> Perinteinen Rifa jälleen kyseessä. Oliko valaisimessa vai missä? |
![]() |
02.01.2021 18:42 <Make> Hups, 8518 siis piti olla... |
![]() |
02.01.2021 16:54 <Froggy> Ai. Taidat sitten tarkoittaa 8158:lla 8518:aa. |
![]() |
02.01.2021 15:45 <Make> Siis valaisimia ei ole vaihdettu ollenkaan, vain lamput. Koko Myllynummen alue on nyt valaistu niillä: https://www.google.fi/maps/@60.3784873,25.1094249,3a,75y,183.66h,102.4t/data=!3m6!1e1!3m4!1saCCiosJ14jKoo-Gwd6RIjQ!2e0!7i13312!8i6656 Tosin pariin kai kolaroituun pylvääseen on laitettu normaalisti Siriukset. Siinä näki hyvin, että valoteho oli samaa luokkaa, mutta häikäisy puuttui kauhoista. Tiedä sitten, onko kuristimia ja konkkia irrotettu, kun erään kauhan luukku näköjään repsottaa samoin kuin 2009... |
![]() |
02.01.2021 12:36 <Hartsa> Okei ! Varmaan kankaalta on purkaneet sit tehtaan entisen 110 aseman pois? Ei oo aikoihin tullut käytyä siellä viimeksi tehdas oli toiminassa vielä. |
|
02.01.2021 06:47 <muhentaja> Tuossa https://goo.gl/maps/WmagLNKdiEaQL51c6 näytti tuossa joulun aikoihin olevan jotain saneerausta käynnissä, liittyen varmaankin tuohon 220kV jännitteen poistumiseen. Tien varressa lojui betoniperustuksia ja pystytystä vailla oleva pylväsrakenne. Taitaa olla tämä https://www.fingrid.fi/kantaverkko/suunnittelu-ja-rakentaminen/voimajohdot/metsalinja/ |
© Janne Määttä 2004-2017