![]() |
05.04.2021 21:17
<Make>
Ainakin täällä on lumet sulaneet vauhdilla. Hyvä, että korvaavia lamppuja käytetään. |
|
05.04.2021 21:15
<Make>
Joskus on käynyt tuollainen kanssa mielessä, en tiedä, onko asiassa sitten perää... Alajärvellä oli maanjäristys: https://yle.fi/uutiset/3-11870362 |
|
05.04.2021 19:55 <Jouko> Tuossa mallissa en ole sulaketelineitä nähnyt käytetyn, lattaraudat lienee ohjanneen vain jomppeja etäämmäs erottimesta. |
|
05.04.2021 13:24 <Samuel > Niin... Sehän olisikin :D |
|
05.04.2021 12:46 <Jouko> Valaisintukut katsoo näiltä sivuilta paikkakunnat joissa vanhaa valaistustekniikkaa vielä käytössä ja kohta onkin tienoo täynnä lediläpysköitä. ;) |
|
05.04.2021 12:38 <Jouko> Joskus myös lintujen tai oravien pesä jahka tikka hakannut ensin kulkureiän. |
|
05.04.2021 12:35 <Jouko> Vaijerikiinnityksiä näkee silloin tällöin näissä vanhemmissa asennuksissa, tai sitten pultattu tuohon taustalla näkyvään kaapelilankkuun. Tässähän ei ole muuntajalla alakiinnityksiä ollenkaan. |
|
04.04.2021 15:02
<ku-pe>
Kun 1947 ensimmäiset tehtiin Viialan Oy:lle oli 1x40W. Vuosien saatossa on ollut molempia tehoja. |
![]() |
02.04.2021 17:46
<RicuP. >
Jep näin on käynyt. Odottaa parempia päiviä korjaukselle. On siitä hankala että jalustan reikä on vain hieman pienempi kuin pollarin halkasija niin kiinnityksen kanssa on kikkailtu. Pollari on joku ranskalainen Philips 70W SON-T. Noita on muutettu ledeiksi Sylvanian Performer lampuilla. Tässä vaan pitää olla erottuvan värinen valo paikan erottamisen vuoksi. |
|
01.04.2021 22:31 <Make> Ilmeisesti ainoa versio oli 2x40W. |
|
01.04.2021 22:29 <Make> Ai Ornollakin on ollut tuollainen. Tuon kuvan perusteella on vaikea sanoa, olenko nähnyt. |
|
01.04.2021 16:49 <Late> Alkujaan Nilsiän sähköasemaa syötettiin Juankoski-Siilinjärvi 45 kV johdosta tällä haaralla. Nyt tämä haara on ainoa jäljellä oleva pätkä näistä johdoista. Tosin 20 kV jännitteelle muutettuna |
|
01.04.2021 14:54 <ku-pe> Tuo Maken väittämä että ei ole v.1957 luettelossa, ei pidä paikkaansa s.183 on kuvattuna. |
|
01.04.2021 14:45 <ku-pe> Kyllä tehtiin oli vielä v.66-69 luettelossa. Sitten alkoi yleistyä akryylikaukalot, jotka tuli 70-luvulla ja syrjäytti "sikarit" |
![]() |
29.03.2021 23:39
<Mikko Koho>
Tuli vielä tästä kaikesta mieleen, että näinköhän jossain vaiheessa nähdään vaihe, jossa kaikkea aletaan uudelleen hajauttamaan. Luontohan pyrkii aina tasapainoon ja epäjärjestykseen. Jos joku huonetila siivotaan, se on liian siisti, ja se tuppaa ajan myötä menemään takaisin epäjärjestykseen. Veden putoaminen koskessa ja vesivoimalassa sekä esimerkiksi rakennuksen lämpöhäviöt ympäristöön perustuvat siihen, että luonto pyrkii energiatasapainoon ja niin edelleen. Energia-alallakin on vuosia ja vuosikymmeniä keskitetty. Pienet firmat ja laitokset ovat yhdistyneet, pienet tuotantoyksiköt ovat korvautuneet yhä suuremmilla, valvomotoiminnot ovat keskittyneet yhä harvempiin paikkoihin, pyritään tulemaan toimeen yhä harvemmilla laitteisto- ja ohjelmistoarkkitehtuureilla ja niin edelleen. Motiivi on suurelta osin sama kuin monessa muussa asiassa, eli raha. Näinköhän jossain vaiheessa huomataan, että keskittäminen on mennyt liian pitkälle, ja "kaikkia munia ei pitäisi laittaa samaan koriin." Vähän tämän kaltaista kehitystä on jo koronan vuoksi nähty kun on huomattu, että logistiikkaketjujen toimintaan ei pidä liian sokeasti luottaa. |
![]() |
29.03.2021 22:38
<Mikko Koho>
Kolhaisun syynä, tai ainakin osasyynä, saattoi olla ns. bank effect, jossa aluksen rungon ja kanavan reunan väliin ahtautuva virtaus alkaa, virtausnopeuden noustessa, imeä alusta kohti penkkaa. https://yle.fi/uutiset/3-11861022 Vaikka virtauslaskenta kykenee nykyisin moneen, niin silti on edelleen ilmiöitä, joita tietokonesimulaatio ei kykene laskemaan täysin realistisesti. Tällöin tarvitaan pienoismalleja. https://youtu.be/tEDrFiQq1_k |
![]() |
29.03.2021 22:12
<Mikko Koho>
Kohta sitten on satamat tukossa. Ja ongelma on myös siinä, kun konteista on ollut muutenkin pulaa, ja kun suuri osa konteista on saapuvissa laivoissa, niin ei ole liiemmälti kontteja mihin pakata paluulasti. Tässä kanavahommassa on käynyt vähän samanlainen tilanne kuin Suomen junaliikenteessä aina joskus käy, jolloin yksi ainoa Helsingin päärautatieaseman ja Pasilan välillä tapahtunut vikatilanne onnistuu lamaamaan koko valtakunnan junaliikenteen. Kun suuri osa valtakunnan junista käy jossain vaiheessa Helsingin päärautatieasemalla, niin kyseisellä asemavälillä oleva vika johtaa siihen, että junia ei saada aikataulun mukaan asemalle ja asemalta pois, jolloin aikataulusta poikkeavat junat alkavat pian sotkea myös niiden junien aikatauluja, jotka eivät Helsingin päärautatieasemalla käy. |
![]() |
29.03.2021 20:54 <Make> Suezin kanava on jälleen auki: https://yle.fi/uutiset/3-11860370 |
|
29.03.2021 20:06
<Make>
Kyllä, joskus 15-20 vuotta sitten se oli yleistä... Nykyään ei taideta enää kauheasti harrastaa. Itse asiassa se videon alku on juuri kuvan katoksen edestä. |
|
29.03.2021 17:04
<Mikko Koho>
En muista olenko jo laittanut, mutta ajankuvaa Keravalta. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/11/26/wunderbaumintuoksuiset-karvanoppakiiturit-korttelirallissa-keravalla Tuotahan lienee ollut jokaisessa Suomen kaupungissa. |
![]() |
27.03.2021 19:30
<Make>
Noh, tervetuloa takaisin. Lieneekö aura kaatanut pollarin? |
![]() |
26.03.2021 21:35 <Make> Ei ihan heti arvaisi, että alus jää noin jumiin. |
![]() |
26.03.2021 21:24
<Make>
"STUK antoi Olkiluoto 3:lle latausluvan – uuden ydinvoimalan käynnistys lähestyy" https://yle.fi/uutiset/3-11857362 |
![]() |
26.03.2021 19:31
<Mikko Koho>
Miksi kutsutaan Ladan uutta sähköautoa? -Ladattavaksi |
![]() |
26.03.2021 17:37
<Mikko Koho>
Saa nähdä milloin tällä alkaa olla vaikutuksia energia-alaan. https://yle.fi/uutiset/3-11857437 Tässä tullaan samaan kuin kaikkien teknisten järjestelmien kanssa: mitään ei saisi jättää yhden kortin varaan vaan aina on oltava varajärjestelmä- ja/tai järjestely. |
|
25.03.2021 14:04
<Mikko Koho>
Tuon hydraattiongelman välttämiseksi maakaasu kuivataan ennen jakeluun johtamista, mutta sekään ei auta siihen, jos jäätyminen tapahtuu "joulukuusessa", eli porareiän päällä olevassa venttiilistössä, ja/tai putkistossa ennen kuivausta. Texasin tapauksessa tullaan markkinatalouden mekanismeihin niiden raadollisimmassa muodossaan. Voimalaitoksen tuottamalla sähköllä on jokin omakustanne/rajahinta, ja myyntihinnan ylittäessä sen alkaa syntyä katetta, jolloin voimalaitosta kannattaa pitää tuotannossa. Pidemmän ajan katekertymällä pitäisi pystyä maksamaan samalta ajalta kertyneet kiinteät kulut, jotta voimalaitoksen ylläpito olisi taloudellisesti kannattavaa. Vaikka sähkön hinta olisi jokusen tunnin vuodessa tähtitieteellinen, sen aikana ajamisesta kertyvä kate ei välttämättä riitä kattamaan vuoden ajalta syntyneitä kuluja, jos laitos on lopun vuotta käyttämättömänä. Raha on, kuten esimerkiksi tuli, äärimmäisen hyvä renki, mutta kelvoton isäntä. Kaikkea ei voi mitata rahassa. |
|
24.03.2021 01:22 <KMW> Texasissa oli täydellinen suurhäiriö reilun 4 minuutin päässä viime kuun lumimyrskyissä: https://www.youtube.com/watch?v=08mwXICY4JM |
![]() |
23.03.2021 01:27 <Hartsa> Tuolta kuvattua..mutta kuvaaja on liian hätäinen liikeissään muuten olis tullut hyvä video kun vähän rauhallisemmin olisi kuvannut...https://www.youtube.com/watch?v=rZ1WC6RSJa8 |
![]() |
22.03.2021 18:25
<Mikko Koho>
Generaattorin tahdistus vesivoimalassa ei ole välttämättä aina niin helppoa kuin vaikkapa dieselgeneraattorilla. Ensinnäkin, jo voimalan vesiteiden vesimassoissa on, laitoksesta riippuen, enemmän tai vähemmän hitautta. Toiseksi, jokeen muodostuu virtausta kiihdytettäessä ja jarrutettaessa pituussuuntaista aaltoilua, ns. kanava-aaltoja, jotka, joesta riippuen, voivat häiritä tahdistusta. Vähän vastaavan ilmiön voi tuntea vaikkapa siten, että ottaa neliön- tai suorakulmion muotoiseen astiaan vettä, ja heiluttelee sitä sivusuunnassa yhden akselin suunnassa. https://youtu.be/xGQxSJmadm0 |
![]() |
19.03.2021 22:09
<Make>
Jotenkin Venäjän mallit ovat niin tutun oloisia, mutta ei sitten kuitenkaan. Alumiinikaapeli tarvitsee ainakin omat rasiat, ei taida normaalien kojeiden liittimet käydä alumiinikaapelille. Joku järeämpi malli tuolla onkin. |
|
19.03.2021 21:58 <Make> Kyllä siinä vettä virtaa... |
![]() |
19.03.2021 10:55 <Koomikko> https://koneporssi.com/tyokoneet-2/tyomaiden-kaapelivarkauksille-loppu/ varkaiden kiusaksi aluumiinikumikaapeleita. |
|
18.03.2021 11:54 <Jouko> Pato murtuu, https://youtu.be/WrTp3JDG9Fs "Video shows moment dam gate collapsed at Lake Dunlap" 2019 |
![]() |
17.03.2021 20:50 <Make> Erikoista, olisiko ollut nollavika tai jotakin. Tai vain huono liitos. |
![]() |
17.03.2021 19:42
<Mikko Koho>
Nykyisin jos joutuisi käyttämään tuollaista ratkaisua, niin kannattaisi tehdä Pohjolan olosuhteissa samantyylinen ratkaisu kuin tuolla tutkimusasema Aboalla: generaattori käy vain suurempitehoisten sähkölaitteiden tarvitessa, ja samalla latautuu akusto (Aboalla 24V/1100Ah), joka syöttää invertterin kautta jatkuvaa syöttöä tarvitsevia laitteita. Jäähdytysnesteen lämmöllä puolestaan lämmitetään varaaja, jonka neste kiertää lämpöpattereissa. En ole ihan varma aseman nykyisestä käyttötavasta, mutta noin oli järjestelmän tarkoitus toimia sen jälkeen, kun asema saneerattiin vuosina 2002 ja 2003. Aiemmin oli toinen generaattori ollut jatkuvasti vuorokäytöllä päällä, jolloin polttoainetta paloi, ja se on noissa olosuhteissa todella kallista. Toinen huomio kiinnittyy siihen, mikä on itsestään selvää. Nykyisin se on sähkö, vaikka se ei ollut kaikkialla sitä vielä 1970/80-luvun taitteessa. Nykyisin ollaan tarkkoja sähköverkkojen käyttövarmuudesta, mutta paikallisen sähköyhtiön verkon hänniltä Taipalsaaren Kyläniemestä muistan vielä 1990-luvulta, kuinka oli vakio homma aina ukkosen aikaan, että sähköt menivät, ja sitten ihmeteltiin, että kuinka pitkään ne ovat pois. Internet on omana elinaikana vähän vastaava ilmiö, jota ei alussa ollut kuluttajakäytössä, mutta josta on pikkuhiljaa tullut itsestäänselvyys. |
![]() |
17.03.2021 16:28 <Hartsa> Ukkeli kääns pääkytkintä niin johan petteri pihan perällä hiljeni...Jännä kun ei ole tehty automaatti tarttia et valot napsaa niin ois tärähtänyt kone käyntiin. |
![]() |
17.03.2021 16:23 <Hartsa> Ksainuusta -79 oli sähköttömiä kyliä....https://www.youtube.com/watch?v=Q7solQdsS9Q |
|
17.03.2021 13:15 <Mikko Koho> Edellinen siis noin 35:08 eteenpäin. Oli tarkoitus laittaa aika, mutta unohtui. Pahoittelut siitä. |
![]() |
17.03.2021 08:51
<Koomikko>
Kantatie 62 vrt. https://maps.app.goo.gl/cZQ14nz2cmLEc1CdA oli muuten mutta kuvan pylvään paikalla oli vapaasti seisova ristikkopylväs. |
![]() |
16.03.2021 23:31
<Froggy>
Kuusaantillä oli vilkkumisongelma: https://youtu.be/RaUquVhAWMM Välkkyviä valaisimia taisi olla Motonetin viereisestä liittymästä ensimmäiseen pohjoiseen liikenneympyrään. Vika oli vissiin kaapelissa. Alakyläntielläkään ei ole enää muutakuin LumiStreetiä. Valaisevat erittäin kehnosti pyörätielle, muuten ihan ok. Kohta tulee vertailu kuva, kun ehdin ottaa kuvan vielä natikoiden siellä ollessa. |
![]() |
16.03.2021 23:30 <Hartsa> olikos tuo väli ennen kreosootti pylväillä ?? |
|
16.03.2021 20:22
<Mikko Koho>
Kun tällä foorumilla käy varmasti myös insinöörejä ja näiden kanssa tekemisissä olevia, niin tositarina siitä, mikä yhdistää hevosen ja insinöörin motivointia. :) http://areena.yle.fi/1-50763370 |
|
15.03.2021 22:39
<Mikko Koho>
Ei mielestäni. Mutta, toimiala huomioiden, turvallisuuspuolen ihmiset voivat olla toista mieltä. Ehkä on vain sääntö, että tietokoneiden näyttöjä ei kuvata. Niillä kun on varmasti toisissa tapauksissa salassapidettäviä tietoja, niin on helpompi kategorisesti kieltää. Toisaalta, noin 40:36 eteenpäin on mielenkiintoinen kertomus siitä, miten Stuxnet-haittaohjelma saatiin iskemään oikeaan kohteeseen, ja siitä vielä eteenpäin on kertomus siitä, miten jopa suurin asiakas ja oma hallinto voivat olla samalla yritysten pahin vihollinen. https://youtu.be/S317E_64ahM Kun tarinat onnistuneista tietoturvahyökkäyksistä ja niiden anatomiasta ovat ajoittain menneet tasolle "totuus on taruakin ihmeellisempää", niin ymmärtää ainakin vähän paremmin sen, mistä alan ihmisten "vainoharhaisuus" ja varovaisuus tulee. |
|
15.03.2021 21:23 <Koomikko> Niinpä näkyy, olikohan alunperin näkyvät lukemat kovinkin salaisia. |
|
15.03.2021 20:31 <Mikko Koho> Näkyi iskeneen blurraussensuuri jälkikäteen tuolla kaasuturbiinivideolla. |
|
14.03.2021 20:43 <Make> Lehtijutun mukaan Järvenpäässä koulun pihalla sattui ja tapahtui latausaseman kanssa. Sen oli tarkoitus toimia vain henkilökunnan kulkulätkää näyttämällä. Ilmeisesti ohjelmisto oli tehnyt jonkin kepposen, jolloin kuka vaan pystyi lataamaan. Jotkut olivat sen huomanneet ja ladanneet autoja iltaisin ja öisin. Koulussa oli jo jonkin aikaa ihmetelty, mistä on kyse. Kuvan mukaan oli Enston tekemä. |
|
14.03.2021 20:09
<Mikko Koho>
En ole ihan varma, mutta nähtävästi Ansaldo on tehnyt kaasuturbiininsa Siemensin lisenssillä, joten luulisi, että kahden eri firman v94.2-mallit eivät niin hirveästi eroa toisistaan. Tuossa siis lienee erään vähän vastaavien, Pakistanissa sijaitsevien, kaasuturbiinien käynnistys yksityiskohdiltaan. Tokihan samaa konetyyppiä saa pelkästään kaasua, öljyä tai sitten molempia polttoaineenaan käyttävänä. https://vdocuments.mx/start-up-in-steps-siemens-v942-gas-turbine-at-kapco.html |
|
14.03.2021 19:03
<Mikko Koho>
Forssan kaasuturbiinin startti. https://youtu.be/yD2-auVioyU |
|
13.03.2021 21:14 <Make> Ai se olisi uudempi tyyppi, hyvä tietää. Onhan noita ainakin ennen ollut siellä täällä. |
![]() |
12.03.2021 10:08
<Jami/ABB>
Kuvassa kaukokäyttöinen SafeRing CCC-kojeisto (3 kouromanerotinta) omakäyttömuuntajalla (pieni "kenno" oikealla). |
© Janne Määttä 2004-2017