![]() |
16.12.2020 09:05 <Arho Flyktman> Tuo kuutiolampun valaisinrunko ja metallirasia on Selcastin valmistama. Laipallinen on Orno 4026. Kuutiokupu lasi 20cm oli Iittala valon 4024. Valmistus lopetettu 2000 luvun alussa. koot 15 20 cm ja aiemmin ehkä joskus ennen vuotta 81 myös 25cm on ollut saatavana. Lasikuutio tuli markkinoille jo 30 luvulla. Nykyisin KK 100kuutiokupua valmistaa Luminum muovista ja Leucoksella on ip 20 lasisia kuutio laattavalaisimia. Airam noppa on jättisuuri 30 cm. |
![]() |
15.12.2020 23:54
<Jouko>
Läheisessä Tornimäen 60m korkuisessa mastossa lentoestevalot palavat normaalisti. Syy lienee Mikkelin lentokentän kohtisuoralla linjauksella noin 7km päässä. Parisen kilometriä edempänä olevasta Säynätinkallion mastosta valot sammutettiin liki kymmenkuntavuotta sitten, turvaetäisyyttä sille kai jo riittävästi. Lentokentän läheisyydessä kulkevaan voimajohtoon lisättiin linjasaneerauksessa punavalot, ks. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/3840 Vikailmoituksille ovessa kyltti että Unibase. |
![]() |
15.12.2020 23:05
<Jouko>
Taustalla 50m korkuinen MPY:n Heikkilän tukiasema, noin vuodelta 1999 (vuosinaula mastolle tulevassa sähkölinjassa). Palvellee keskeisellä paikalla hiljalleen rakentuvaa teollisuus- ja yritysaluetta. Suurin tulokas on valmistumaisillaan oleva kallioluolastoon louhittu jätevedenpuhdistamo, jonka vaiheista jos jonkinmoista porua on saatu aikaiseksi. Maston lentoestevalot olleet pimeänä kohta kymmenkunta vuotta, korkeusraja niille nykyään 70m entisen, kuulemma 30m sijaan. Vanhan pykälän aikaan horisontti oli vähän joka suunnassa punaisten valopisteiden tähdittämää. |
![]() |
15.12.2020 22:16 <Froggy> Tuo on melko varmasti Idman 807 71 90-luvulta. |
![]() |
15.12.2020 21:34
<Make>
No just. Kohta on turha Idmanin "salmiakkia" tai muita klassikoita odottaa löytävänsä... Luulisi ohjauksia voivan hienosäätää vaikka C2 Smart- järjestelmällä. Jätteen määrän maksimointi on kaikessa nykyään tavoitteena. |
![]() |
15.12.2020 21:30 <Arho Flyktman> Valkoinen päivävilkku tyyppi C vaaditaan vain yli 150 metrisissä mastoissa. Tyyppi A punainen jatkuvasti palava on valoteholtaan joko 10 tai 35 candelaa ja saa toimia hämäräkytkimellä. LEDlentoestevalossa on lisäksi oltava infrapunalähetin pimeänäkölaitetta varten sillä se ei tuota lämpöä. |
![]() |
15.12.2020 21:20 <Make> Revolution on kyllä vähän saman tyylinen, mutta tuo on kuitenkin Philips ClearWay. |
|
15.12.2020 21:17 <Make> Gewiss Halle on kyllä kellon mallinen syväsäteilijä, en tiedä, olenko nähnyt: https://www.gewiss.com/ww/en/products/experience-catalogue/catalogs/series/product/lighting/on-request/GW83032M |
|
15.12.2020 21:11 <Make> Onhan se vähän saman muotoinen, mutta en ole nähnyt siitä tuollaista kulmaan asennettavaa maalaamatonta versiota. |
![]() |
15.12.2020 21:07 <Make> Voi hyvin olla joku vanhempi Idmanin versio. Ei satu Froggyn luettelosta löytymään? |
|
15.12.2020 21:01
<Make>
Hienoa, että lyhenteelle löytyi selitys. Noin tuo sopeutumisvyöhyke varmasti on. Juuri tuossa kohti moottoritiellä, kun Idmanin "salmiakit" loppuvat, niitä on vain toisella ajoradalla. https://www.google.fi/maps/@60.4003793,25.1277067,3a,75y,358.13h,103.63t/data=!3m6!1e1!3m4!1s6efVwOM6R_gLbX7--x44rA!2e0!7i13312!8i6656 |
![]() |
15.12.2020 20:53
<Make>
Siis onko tuo valkoinen myös sellainen puolipallo? En ole varmaan nähnyt. Tuo on joku uudempi: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=5228&pos=8&pid=182002 Sen sijaan 28.12.2019 mainittu kynttelikkö selvisi: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=lastup&cat=13023&pos=0&pid=190373 Merkki on Hooks Mekaniska Ab, ilmeisesti ruotsalainen. |
|
15.12.2020 20:38 <Make> Sitten tuo on ehkä jostain 70-luvun lopulta. Rodeo taitaa olla 90-lukua. |
![]() |
15.12.2020 18:30 <Arho Flyktman> Turvavalaistusjärjestelmiä on kolmen tai neljänlaisia. Toiset järjestelmät on 24 voltin järjestelmiä ja toisissa on invertteri. Sitten on akkuja sarjaan kytkemällä muodostettu suurempi jännite Teknoware. Teknoware ja Neptolux valvovat kuntoaan. Neptolux on pienijännitteinen turvavaloyksikkö joka kytketää Prodex Neptolux paloilmoitinverkon suursilmukkaan eikä tarvitse palonpitävää kaapelointia. Sitten on superkondensaattoreilla varustettu Teknoware Escape jossa ei ole akkuja ja siinä on langaton kunnonvalvonta. Ennen hätävalot olivat Esmi MLY 9191 kattomalli ja MLY 9192 seinämalli. Ennen vuotta 1982 Esmi ja Orno hätävalot olivat punaisia. 1985 jälkeen niiden oli oltava vihreitä. Esmi MLY sarjaan oli myös valkoinen kupu turvavaloksi. Nykyisin punainen hätävalo on alkusammutuskalustoa osoittava Teknoware Find joka on Norjassa pakollinen. Hätävalot vaaditaan yli 300 neliön huoneiston yli 60 neliön tilasta ulosjohtavilla reiteillä |
![]() |
15.12.2020 18:03 <Mikko Koho> Edelliseen liittyen: ja suurinosahan on, todellisista taidoistaan huolimatta, olevinaan huippukuskeja ja vika on aina muissa kuskeissa.. |
![]() |
15.12.2020 17:59
<Mikko Koho>
Edellisiin kommentteihin liittyen, ei liity spesifisti energia-alaan, vaan yhteiskuntaan yleensä, ja energia-alaan siinä samalla. https://yle.fi/uutiset/3-11685093 Jos ihmisyys olisi auto, ja esimerkiksi mielenterveys olisi moottori ja vaihdelaatikko olisi fyysinen terveys, niin kuskit, eli ihmiskunta, olisivat kuin tieliikenteestä. Pieni osa tuntee hyvin miten pitää ajaa, että auto kestää, ajaminen on taloudellista ja liikenneturvallisuus on taattu. Osa on välimuotoja, peruskuskeja, jotka eivät ole poikkeuksia positiiviseen- eikä negatiiviseen suuntaan. Osa on sitten niitä, joiden on syystä tai toisesta huudatettava konetta, luistatettava kytkintä ja niin edelleen, ja jotka ovat pahimmillaan täysin piittaamattomia. |
![]() |
15.12.2020 09:01 <Hartsa> Tässä eräitä lentoestevaloja.....http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6319 |
![]() |
14.12.2020 20:19 <Arho Flyktman> Museoasennuksiin vastaavia valmistaa Saksalainen Thomas Hoof Produktgesselshaft. Tosin ei kierrettävällä kannella. IP44 katkaisija on kallis 98 euroa. |
![]() |
14.12.2020 20:00 <Arho Flyktman> Rautarouvan pylväät suunnitteli Niilo Saarivirta. Pylvästyypiksi valittiin vapaasti seisova teräsportaali jollaisia oli jo suunniteltu ulkomailla mutta ei vielä missään kokeiltu. Otos on kirjasta Linjanvetoa yhdeksänkymmentä luvulta. Rautarouvassa oli alunperin kuparijohtimet jotka vaihdettiin alumiinisiin 60 luvulta. Siltä ajalta ovat ilmeisesti myös nykyiset lasieristimet. Pylväät olivat lyijymaalilla maalatut ja lehmät saivat niistä myrkytyksiä. |
|
14.12.2020 19:19 <Arho Flyktman> Tuo on vanha Gewissin City kauha jota myi muun muassa Finnparttia. Gewissiltä löytyi myös hieno kirsuvalaisin Avenue kakkonen joka vastasi Idman 8512 valaisinta. Nykyisin saa tiettävästi vain Avenue ykköstä tasolasikuvulla jonka valoaukko on kokolailla suorakaide ja optiikka on kirsunmuotoinen Idmanin tavoin. |
![]() |
14.12.2020 19:03 <Arho Flyktma> Tuon La Strada asennuksen voisi entisöidä Eclatec suljetulla tievalaisimella Murena tai Moana. Mikä parasta samaan muotoiluun saa sekä natriumlamppuvalaisimia että LEDvalaisimia. Eclatecia tuo suomeen sama kun AEC Kaostakin eli Silux. |
![]() |
14.12.2020 19:01 <Late> alle 100 kVA muuntajat painavat jotain 300-500 kg |
|
14.12.2020 18:20
<Late>
Betonipenkki puuttuu tuossa, mutta muuten on juuri noin. https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/5016 Ei täälläkään kun 110 kV kaapeleita kaivettiin betonikourua käytetty, mutta herkimpiin paikkoihin laitettiin betonilaatat kaapeleiden yläpuolelle kaivurimiesten kiusaksi |
![]() |
14.12.2020 17:50
<Mikko Koho>
Tuon opettavaisen tarinan lopussa on kyllä viisas ajatus luonnonsuojelusta ja "luonnonsuojelusta". https://youtu.be/3QenyA1mJ7s |
![]() |
14.12.2020 15:53 <Arho Flyktman> Muuntajaan törmääminen on kuitenkin vaarallista. Painavat noin pari tonnia. Turvapylväät vaaditaan seututieluokasta ylöspäin kun nopeusrajoitus on yli 60. Jerol pylväitä myy Ylihärmäläinen Laatukilpi. |
|
14.12.2020 15:35 <Froggy> Tätä ei ole vuoden 1985 luettelossa. |
|
14.12.2020 15:28 <Arho Flyktman> Tuo on Idmanin todella vanta malli ennen Rodeota. Rodeo oli kallis lähemmäs neljä tonnia markoissa. Vastaava on Fagerhultin conledo jossa on savunharmaa kupu ja AGC linssit. Mainostavat hyvää näkömukavuutta ja 3000K lämmin luonnonvalo sekä 4000K valkoinen valo. Fagerhult on kallis merkki myös. Puistovalaisin Lunoide sekä Rondo sarjan alas ylös valaiseva julkisivuvalaisin maksavat euroissa noin tonnin. |
![]() |
14.12.2020 15:27 <Froggy> Pikemminkin perus Nokian alumminipylväitä, uusimmat on Aluosa -merkkisiä. Jos pylväs on 10 metriä korkea, niin sen tyyppi on RB 110 ja varsi saattaisi olla metrin pitkä VP 210 B. |
![]() |
14.12.2020 15:12 <Arho Flyktman> Pylväät on alumiinisia turvapylväitä Vialumine. Opasteen valaisimet on Idman 807 22 kilpivalaisimia. |
|
14.12.2020 15:05 <Arho Flyktman > Jerol turvapylväät ovat muovia kuten lipputangot. Myös Tehometin puisia pylväitä joihin on porattu reikä keskelle kutsutaan lipputankopylväiksi mutta ne eivät ole turvapylväitä eli ei seututieluokasta ylöspäin jos rajoitus on yli 60. Jerol pylväitä myy Ylihärmäläinen Laatukilpi. |
![]() |
14.12.2020 14:54 <Samuel> Näissäkin on nyt koordinaatit. |
![]() |
14.12.2020 01:08
<Mikko Koho>
Tämän valaistus- ja valosaasteuutisen myötä hyvää yötä! https://yle.fi/uutiset/3-11679753 |
![]() |
13.12.2020 23:10 <Arho Flyktman > Esmi on lyhenne sanoista Elektroteknika Sähkömerkki. Esmi MLY 9191 sekä MLY 9292 olivat aikoinaan Suomen suosituimmat hätävalot. Ennen vuotta 1982 hätävalot olivat punaisia. Vuoteen 1985 mennessä niiden piti muuttua vihreiksi. 1990 luvun lopulla alettiin vaatia "juokseva ukko" symboleita joita on kahta standardia EN ja ISO. SFS oli hätävaloissa ISO mukainen vaikka se ei liikennemerkeissä ole Nykyisin ainoa "punainen hätävalo" taitaa olla uusi Teknoware Find joka osoittaa alkusammutusvälineitä. Esmi MLY 9191 sarjaan oli myös valkoisella kuvulla varustettu versio turvavaloksi. |
![]() |
13.12.2020 22:13 <Koomikko> Uusi kaapelipääte jäi lyhytikäiseksi, pääte pylväineen purettu pois ja viereinen erottimelle menevä kaapeli myös katkaistu, ilmeisesti liitetty yhteen. |
|
13.12.2020 22:07 <Arho Flyktman> Nykyisin on Ranskalaisella Eclatecilla suljettu tievalaisin joka muistuttaa Orno La Strdaa. Murenan saa sekä natikalla että ledillä. Lisäksi eclatecilla on samantapainen Moana ja Idman Gazze Roadia muistuttava Cytise ja Mistral Fleksiä muistuttava myös kuvulla saatava Paleo ja siihenkin saa natikan sekä ledin. Gewiss on valmistanut Idman 8512 tyyppistä kirsuvalaisinta Avenue kakkosta mutta nykyään taitaa olla vain suorakaidemalli Avenue ykkönen. CRX 3077 on myynnissä IKHlla ja se on kirsunmuotoinen LED 4000K. Varren koko on poikkeava 50mm. |
![]() |
13.12.2020 21:43 <Arho Flyktman> Valaisin on Kentnaur Iso Faarao. |
|
13.12.2020 21:17 <Arho Flyktman > Päätelamput ennen katuvalaistuksen päättymistä on pienempitehoisia ja usein myös valaisinsarjan pienempää kokoa. Tätä aluetta kutsutaan sopeutumisvyöhykkeeksi. Joskus sopeutumisvyöhykkeelle suositellaan myös reunapaaluja. |
|
13.12.2020 21:07 <Arho Flyktman> Nykyisin on Ranskalaisella Eclatecilla suljettu tievalaisin Murena joka muistuttaa Orno La Stradaa. La Strada on lyhenne sanoista Lampene Stradale ok aluminium. Murenan saa natikalla ja myös ledillä. Maahantuoja Silux joka tuo myös AEC Kaosia. |
![]() |
13.12.2020 20:35 <J.P> Kyllä viissatasiakin pylväissä on. |
|
13.12.2020 20:24 <Arho Flyktman> Valaisin on Idman 8522 vanha tyyppi. Valaisin oli saatavilla myös varokkeella ja siinä on irrotettava sähköblokki. Kytkentä tapahtuu selkäkautta ja selässä on kalvotiivisteet eli nysät ketjutukseen kaksiosaisia varrettomia asennuksia varten. Kaapelina joko MMJ tai Kajote MPK. Philips Iridium ja Gewiss Avenue aukeaa kokonaan selkäkautta ja niissä on täysin koteloitu irrotettava sähköblokki. Gewiss Avenuessa on myös säätöadapteri valaisimen suuntaukseen. Sitten on Enston Amkaan ripustettava SV 19 25 varokepesä joka on alas avoin IP 23. |
![]() |
13.12.2020 18:38 <Arho Flyktman> 70 luvulla kotelo oli Fiskars. Nykyisin se on ZIR Starled tai Peek Trafik. litteä kotelo on Swarco ja Keltainen on Siemens 10 voltin halogeeniopastin. Ovaali pitkälippainen on erittäin vanha Ericsson. |
|
13.12.2020 18:20 <Arho Flyktman> Tuo on Strömforsin RVP 30 uudempi malli. Nykyisin sitä ei taideta valmistaa. Kauppahuone Harjulla on jännä Ensto AP4 ja Strömfors RVP 30 rasian risteytys Elektri Gear. Sitten on Saksalaiset Thomas Hoof Produktgesselsaftin valmistama RVP 30 ja Wiska jakorasian risteytys. Thomas Hoof tunnetaan restaurointisähkötarvikkeista ja Wiska laivapuolen IP 67 sekä pöly ja kaasuturvallisista Atex sähkötarvikkeista. Wiskalla on myös erityinen maakaapelin vaipan maadoitusholkki joka käy Wiska muovirasioihin. |
|
13.12.2020 18:09 <Arho Flyktman> Tuo valaisin on Idman Largo. |
|
13.12.2020 18:07 <Arho Flyktman> Idman 807 71 siltavalaisimeen oli saatavana myös upotuskehys. Näitä on valmistanut myös Sähkö Lahti sekä Gewiss jonka siltavalaisin on ollut Halle. |
|
13.12.2020 17:31 <Samuel> Tämä on tässä maassa vieläkin vaikka jalkakäytävä ja koko Koskenvarrentien uudistus on jo valmis. Jotain kamppeita on jätetty paikalle. Esimerkiksi yksi sulkupylväs oli jäänyt jalkakäytävän ojaan mullan alle. |
![]() |
13.12.2020 17:06 <Arho Flyktman> Valaisin on teräspellistä valmistettu Idman 807 71 Siltavalaisin. |
![]() |
13.12.2020 16:23 <Arho Flyktman> Turvapylväät vaaditaan vain yli 60 nopeusrajoituksella seututieluokasta ylöspäin. Pylväässä on kiinnikkeitä jouluvaloja ja mainoksia varten. Tehometin puupylväät eli niin kutsutut lipputankopylväät valmistetaan Parikkalassa. Rautapylväiden tuotanto on Kangasniemellä. |
![]() |
13.12.2020 16:15 <Arho Flyktman> Valaisin on Strihl Revolution. Valon värilämpötila on 4000K Valonjako-ominaisuuksista ei ole kokemusta. Valaisimen voi irrottaa kannastaan robottikäden avulla. |
![]() |
13.12.2020 15:57 <Arho Flyktman> Valaisimessa on keltainen ympyrä joka on 250w ellipsinmuotoisen natriumlampun lampputehomerkki. Putkenmuotoisen lampun lampputehomerkki on punainen. |
![]() |
13.12.2020 15:54 <Arho Flyktman> Euroopan unionin Eco Design direktiivi joka kielsi elohopealamput kieltää myös tehottomammat natriumlamput. Ellipsilamppuja saa tiettävästi vain ledeillä värilämpötiloilla 3000K lämmin luonnonvalo sekä 4000K valkoinen. |
© Janne Määttä 2004-2017