<< ^ >>

VRvarsi.jpg

230 V Tässä se VR valaisin pitkällä laskettavalla VR varrella. Vuodelta 1977. Lahti, Mytäjäinen 23.06.2016
Kuvaaja: Ricu Pelkonen

29.06.2016 21:40 <Make> Keravalla olivat tähän tyyliin ajolankojen portaaleissa. Niissä varsissa taisi olla askelmatapit.
29.06.2016 22:55 <RicuP.> Riihimäellä on vielä täyttäpäätä käytössä myös sitä portaali mallia ja näitä valaisimia. Varsissa on valaisimen alla rengas, jossa ukko voi nojailla lamppua värkätessä. Hyvinkäällä oli vastaavia myös, mutta ne lähtivät -95-97 nurkilla. Riihimäellä on lisäksi vaijerikauhan tapaisia valaisimia portaaleissa asemalaiturin päällä. Niissä ei näkynyt muuta kilpeä, kuin kotelon tyyppi SLO 8000..
29.06.2016 23:59 <Hartsa> Joensuun asemalla on muutamalla portaalissa noita " Varsissa on valaisimen alla rengas, jossa ukko voi nojailla lamppua värkätessä."
30.06.2016 20:47 <Make> Keravallakin varmaan oli ko. renkaat.
08.01.2023 17:47 <RicuP. > Riihimäen mallit on lähteneet noin reilu vuosi sitten. Se oli viimeinen linnake missä nämä olivat käytössä ja kyllä ihmeen pitkään tosiaan olivat. Nämäkin on häipyneet nyt. Hyvinkäällä on kuitenkin vielä yksi radan varressa hylättynä. Näkyi vanhasta kuvasta, että asemalla on ollut näitä kolmea eri mallia. Sivulaitureilla varteen tulevia, keskilaitureilla sekä pylvään päähän tulevia kuristimella ja kuvan mallia. Lisäksi siltojen viereiset valaisimet taitaa olla 400W kauhat ilman kupua. Jostain syystä vati ei ole kelvannut.
Linja-autoaseman puoleisissa oli vielä SLO 9007 heittimet. Kyllä sähköä on palanut. 1995 kaikki korvattiin 2x 150W 8512.
08.01.2023 18:30 <Froggy> Kouvolassa on muutama toimiva/käytössä oleva natikalla. Myös portaalikauhoja riittää, ovat pois käytöstä tosin. Riihimäellä näkyi käytössä olevia VR eh-kauhoja siinä mutkassa mistä Lahden rata lähtee. Tavara-asemalla on ProWavet, joissa tuntui olevan aika lämmin valo.
09.01.2023 11:33 <RicuP. > Niin varmaan on. On myös 8512, osa ilman kupua. Täällä on myös ratapihalla Idman kuvullista kauhaa käytössä natikalla, liekö jälkiasennettu. Monessa kuvuissa näkyi olevan vettä. Radan varsilla siellä sun täällä on 8512 ja Mantaa puupylväissä.
Kun nuo vadit on poistettu portaaleista niin osaan on jätetty putken pätkä ja rengas jäljelle. Saattaa olla kuristimetkin paikallaan pylvään juurella. En tiedä miksi ei enää kelvanneet. Onkohan joku juttu, että portaaliin kiipeäminen on turhan vaarallista hommaa, kun kaikki on omissa pylväissään nykyään.
09.01.2023 23:03 <Froggy> Nuo Kouvolan potit eivät olleetkaan päällä ainakaan nytten. Siinä aseman kohdalla on vaihdettu muutama VR natikkakauha aika pienen näköisiin ProFloweihin samoihin la joskus pari vuotta sitten, tuossa vielä alkuperäiset: https://www.google.fi/maps/@60.8647882,26.7104213,3a,15.9y,293h,96.2t/data=!3m6!1e1!3m4!1sanUqxim_NwZuqBm5vj65YQ!2e0!7i16384!8i8192 Nuo askelmatapit ja renkaat jätettiin.

Minäkään en tiedä, miksi vadit eivät käy enää. Ainakin niiden kuvut kellastuvat kauhoja pahemmin. Tuo natikkakauha on vielä kohtuu yleinen käytössä.
Nykyään harrastetaan puistopylväitä radanvarsilla. Ennen käytettiin niita isoja puupylväitä, että valasin olisi selvästi ajolankojen yläpuolella, sittemmin on tullut tuollaisia: https://www.google.fi/maps/@60.9220815,25.5113713,3a,15y,344.03h,95.36t/data=!3m6!1e1!3m4!1sOl2uHs_RBjL_Mj14yFMvnA!2e0!7i16384!8i8192 Varmaan turvallisuussyistä. Myös turhia valoja tunnutaan purettavan, tuosta purettiin nuo puupylväät ja 8511:t, en tiedä miksi moiselle pienelle sillalle sellaiset alunperin edes laitettiin: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-222104
10.01.2023 00:17 <RicuP. > Vissiin syy on juuri tuo kupu, kun kauhat kyllä kelpaa. 400W kauha on ollutkin parempi valotehokkuudeltaan kuin tuo vati. Voi olla, että kauha tuli 400W malli vasta myöhemmin ja sitä ennen käytettiin vateja. On kuitenkin haettu aika kevyttä valaisinta, kun kuristimet jätetty alas.

En myös keksi, millä logiikalla noita valoja on aikoinaan laitettu. Olen nähnyt täälläpäin myös, että on muutama Manta muutaman metrin taittopylväässä vaihteen kohdalla.

Nyt vetävät sähköjä tuohon Hangon radalle. Mitä lie muuta tulee. Alkaa myös isot työmaat täällä keskustassa, joka liittyy myös niihin ratoihin. Jotain siellä on raivattu. Tekevät matkakeskuksen ja terminaalin radan päälle, kun vanhoja ei saa purkaa.
10.01.2023 08:11 <Froggy> Tuossa vadissa on varmaan huonompi optiikkakin.

Valoja tunnutaan laitettavan ainakin vaihteiden ja joidenkin kojeiden ääreen.

Varmaan kaikki vanha radan valaistus uusitaan samalla...
10.01.2023 12:52 <RicuP. > Optiikka on aika aukeava valonjako. Myös kuvussa on joku prisma kuviointi mikä jotenkin vaikuttaa.

Tänään oli juuri lehdessä, ettei matkakeskusta välttämättä rakennetakaan radan päälle, kun on kallis homma ja eikä tilaa ole niin paljon. Meinaavat nyt vissiin purkaa sen koulun, missä minäkin olen ollut ja rakentaa sen siihen, tai viereisen parkkialueen kohdalle. Tuo varastorakennus ja muutama lehmus on niin pyhä asia, ettei siihen pysty mitään rakentamaan, vaikka olisi kuinka hyvä paikka.
Suunnitelmia tuntuu olevan joka lähtöön ja niitä on veivattu jo varmaan 10 vuotta, eikä osata päättää. Lisäksi kun Hangon radallekin pitäisi tulla asema, niin on niillä miettimistä.
Vanhat valot varmaan lähtee, ei niitä itse radalla paljoa olekaan.
10.01.2023 14:20 <Froggy> Levittää varmaan aika paljon valoa varren taaksekin, mikä on ehkä hyvä joissain tapauksissa.

Vähän sama juttu tuntuu olevan Kouvolan matkakeskuksen kanssa. Mitä monitoimihallia senkin tilalle on milloinkin suunniteltu, nyt kuulemma ei ole kai tiedossa, että tehtäisiin mitään.
10.01.2023 15:27 <RicuP. > En tiedä pystyykö optiikkaa mitenkään säätämään, vähän siltä näyttää.

Tännekin pitäisi tulla joku Rentto areena radan varteen, tosin Rentto itse vetäytyi siitä:D
On myös tullut annettua oma mielipide noihin suunnitelmiin. Radan päälle rakentaminen on järjetöntä. Siitä tulee äkkiä Keski-Uudenmaan kallein rakennuspaikka. Kaikki vaan pitäisi saada samaan sumppuun tehtyä, kun tuo 2-300m on niin ylivoimainen este. HL on laskenut säästävänsä tuhansia euroja vuodessa, jos tuon matkan ajaminen busseilla loppuu, jos terminaali saadaan muualle, vaikka radan päälle:D Matkakeskus ja terminaali vaan sinne parkkikentälle, niin saa uuden aseman samalla Hangon radalle. Siellä on tilaa, mutta kaatuu siihen, kun matka pitenee taas 100-150m...
26.01.2023 20:01 <Make> Vadin idea voi olla, ettei se häikäise mistään suunnasta katsoessa.

Keravalla on monia versioita. On korkeita ristikkomastoja Willellä ja jollain toisilla heittimillä. Lisäksi muutama tulviva 8511 korkeissa puupylväissä. Vähän näyttää, että raiteelta pitää katkaista sähkö, jos aikoo noihin kiivetä. Lisänä vielä yksi puistopylväs jollakin kiinteällä kai vaihteen kohdalla.

© Janne Määttä 2004-2017