<< ^ >>

kangas5_publ

- Kangaskosken voimalaitos. Tämän kuvan kautta esitän toivomuksen jollekin taholle, jolla olisi rahaa ja intoa, että tätä laitosta ei revisioitaisi vaan pikemminkin entisöitäisiin sikäli kun nykyiset määräykset sen sallivat. Ja samalla rakennettaisiin ne kalatiet joista nyt edelleen riidellään..
Ensimmäinen Suomessa rakennettu Kaplan-koneisto. Koneiston akseli on porattu ontoksi ja sen sisällä kulkee säätötanko. Keltaiset putket kuljettavat säätö-öljyn joka johdetaan säätötangon kautta turbiinille ja sieltä tangon ja akselin välissä takaisin paluuputkeen. Punaista tankoa pitkin tulee säätäjältä tieto johtopyörän asennosta joka välitetään säätötangon kautta turbiinin juoksupyörälle. Säätö, ns. kombinointi, on toteutettu siten että juoksupyörän lavat ovat oikeassa kulmassa johtopyörän asentoon nähden.
Nykyisin kombinointi hoidetaan digitaalisesti ja se ottaa huomioon johtopyörän asennon lisäksi alavedenpinnan korkeuden ja vedenkorkeuden välpän jälkeen. Vuodelta 1925. Rautjärvi 24.06.2011
Kuvaaja: Mikko Koho

02.07.2011 13:50 <Hartsa> Kyllä !! Tämmöisiä tällä tekniikalla olevia laitoksia on suomessa aika harvassa.Revisiot tehdään niin eoi se enään ole mikään alkuperäinen genu tai ohjausjärjestelmät.
02.07.2011 19:09 <Mikko Koho> Todennäköinen tapa tehdä revisio on jättää osa tai kaikki vanhasta koneesta käyttämättömänä paikalleen ja rakentaa kokonaan uusi laitos viereen tai sitten purkaa osa vesiteistä ja rakentaa sinne ne uudet koneet. Niinkuin tässä: http://www.wpoy.com/ritakoski.htm
Tuollakin Ritakosken laitoksella oli wanhoja koneita konesalissa mutta ikkunat olivat vielä paskaisempia ja ötökkäritilän läpi oli aika vaikea ottaa kunnon kuvaa.

© Janne Määttä 2004-2017