<< ^ >>

P4270044_publ.jpg

10kV Imatrankosken voimalaitoksen patomuuntamoita, tiilikoppi on käsittääkseni alkuperäinen ja sen tämänhetkisestä käytöstä ei minulla ole tarkempaa tietoa. Patoluukkuja on kolme joista kaksi on valssiluukkuja ja yksi on sektoriluukku, jota en kuitenkaan elämäni aikana muista nähneeni avattuna kuin kerran. Valssiluukuissa on lukemani ja muistini mukaan kaksi sähköistä avauskoneistoa, joista pääasiallisesti käytössäolevat ovat vaihtovirtakäyttöisiä ja varakoneistot taisivat olla tasavirtakäyttöjä. Luukku painaa n.68t. Koneilla menisi muistaakseni n.15min ajaa luukut täysin auki, koskinäytöksien virtaukseen ajamiseen meni ainakin yhtenä kesänä n.8min. Imatra 27.04.2008
Kuvaaja: Mikko Koho

22.01.2011 13:06 <Mikko Koho> Tiilikoppi on nykyisin kaupungin viheralueiden hoitajien varasto. Aiemmin siellä oli sähköhöyrykattila jonka tarkoituksena oli pitää luukut sulana talvikäyttöä varten. Käytännössä laitteiston toiminta jätti toivomisen varaa ja se purettiin 1950-60-luvuilla. Aikaisemmin voimalaitoksen puolella oli välpissä kuumavesilämmitys joka toimi sähkökattilan avulla. Tämä järjestelmä oli syksyisin varsin ikävä (todella kylmä ja kostea, piti käytännössä tehdä paljain sormin) ottaa käyttöön ja toiminta saattoi olla mitä olla. Tämäkin purettiin 1950-luvulla kun Vuoksi ruopattiin ja oli ilmeistä että hyytöongelma vähenee. Käytännössä sitä esiintyi kuitenkin silloin tällöin ja viimeisin hyytö tapahtui 1980-luvulla jolloin seitsemästä koneesta ainoastaan kaksi oli ajokunnossa. Mahdollisesti Inerta 160-maali saattoi olla apuna, teoria lienee edelleen todistamatta. Sen jälkeenkin syksyisin/talvisin on kuulemma jännitysnäytelmä että tapahtuuko hyytöä. Toivottavasti ei, sillä koneisto voi tunnissa tulla täysin toimivasta alas. Sen jälkeen välppiä on aika kiva ruveta aukomaan. Hyväksi todettua ratkaisua ei ole. Räjähteitä voi koettaa mutta vaarana on että koneisto hajoaa paineiskusta. Paineilmalla saa kyllä auki mutta ongelma on löytää tarpeeksi kestävä ja tehokas kompura. Välppien poisotolla voit toki välttää hyytöongelman. Hyvällä tuurilla ongelmaa ei tule, pahimmillaan turbiiniin on mennyt niin paljon jäätä että se on ennen sulatusta ollut todella pitkään pois käytöstä. Näin ollen ainakaan Imatra ei sitä käytä. Käytännössä paras tapa on ajaa virtaamat joksikin aikaa niin alas kuin luvat sallivat ja jäädyttää joki. Käytännössä Vuoksi vain ei sitten kovilla virtaamilla pysy jäässä jos ei ole kovat pakkaset..

© Janne Määttä 2004-2017