<< ^ >>

IMG_2621.jpg

400 + 110 kV Fingridin Kalajoen vanhalle sähköasemalle Kokkolan Hirvisuolta tulevalla 400 kV:n linjalla oli jo pylväät pystyssä ja johdonvetopyörätkin paikallaan. Näköjään tälle osuudelle ei tulekaan 110 kV:n linjaa samoihin pylväisiin. Viereinen entinen 220 kV Ventusneva-Kalajoki on siirretty 110 kV:n käyttöön. Lähimmistä pylväistä on eristimiä lyhennetty ja kauempaa muutama pylväs vaihdettu uusiin. Vuodelta 2015. Kalajoki, Jylkkä 18.10.2015
Kuvaaja: Janne Määttä
Sijainti: N 64.27729° E 24.20798° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

16.02.2023 17:28 <Late> Tänne on rakenteilla tahtikone kantaverkon säätöön:

https://yle.fi/a/74-20018312
23.12.2024 20:04 <Jouko> https://www.hs.fi/talous/art-2000010862906.html "Kalajoelle rakennetaan valtavaa konetta, jonka ainut tehtävä on pyöriä." 23.12.2024

"Kone on suuri ja kummallinen. Sen peräosa on nelimetrinen teräskotelo. Kotelon sisälle piiloutuu pyöreäksi hiottu 83&#8239;000 kiloa painava teräslieriö, jota kutsutaan vauhtipyöräksi. Vauhtipyörän ainut tehtävä on pyöriä hirmuista vauhtia akselinsa ympäri. Lieriötä pyörittää vielä tuplasti sitä painavampi tahtikone, jonka senkin pääasiallinen tehtävä on vain pyöriä. Teräslieriön pyörittäminen on sen sivutoimi. Koko jättiläiskoneen nimi on synkroni­kompensaattori. Suomen kantaverkkoa ylläpitävä Fingrid on rakennuttamassa sitä Kalajoen Jylkkään.
Synkroni­kompensaattoria tarvitaan, koska Perämeren rannikolle on rakennettu kymmenen viime vuoden aikana tuhansia megawatteja tuulivoimaa. Tuulivoimalat tuottavat valtavasti halpaa ja päästötöntä sähköä, mutta niiden heikkous on epävakaus. Tuotannon vaihtelu ei kuitenkaan ole tuuli- ja aurinkosähkön ainut ”ongelma”. Jotta suuri määrä tuuli- ja aurinkovoimaa voi turvallisesti toimia, verkkoon pitää syöttää kahta asiaa, joita Kalajoen synkronikompensaattori pystyy tuottamaan, inertiaa ja oikosulku­tehoa. ..."


https://www.fingridlehti.fi/suomen-ensimmainen-synkronikompensaattori-mahdollistaa-tuulivoimatuotannon-kasvun/

© Janne Määttä 2004-2017