<< ^ >>

Lpr_0436.jpg

2x110 kV Yllikkälästä tuleva alempi 110 kV:a kääntyy kohti Luukkalaa. Samaa johtoa http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6172 Luukkalan päässä. Lappeenranta 08.06.2014
Kuvaaja: Mikko Kärnä
Sijainti: N 61.02309° E 28.31700° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

16.01.2017 17:56 <TT> Taitaa tuo ylempi johto yhteiskäyttöpylväässä olevan 400kV linja, eikä 110kV.
16.01.2017 18:15 <RicuP.> Niin, tai ainakin 400kV rakenteella. Samanlaisia yhteiskäyttöpylväitä on myös tällä seudulla.
16.01.2017 18:43 <Koomikko> Tässä selän taakse jäävä seuraava pylväs http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9436
17.01.2017 11:57 <Hartsa> ei liity kuvaan mutta kuitenkin.https://www.youtube.com/watch?v=2_x6b9ojpgE
18.01.2017 16:48 <RicuP.> Mitä ihmettä tuossa tehtiin? Onko tuo muka joku jatkos joka puristuu räjäyttämällä??
19.01.2017 13:50 <Hartsa> erikoinen kyllä toi juttu on ??
19.01.2017 13:53 <Hartsa> tossa on parempi kuva eli se räjäyttää ja polttaa jotenkii liitoksen kiinni....https://www.youtube.com/watch?v=I5kz6CUN4R4
19.01.2017 13:54 <Hartsa> rastui vähän hitsaa lähti koko muuntaja.... https://www.youtube.com/watch?v=hLrbZXfCNic
19.01.2017 17:32 <RicuP.> Kova jytke käy:) Tässä legendaariset valokaarivideot: https://youtube.com/watch?v=i5x8QwEawLc
Viimeisimpänä vissiin noita räjähtäviä jatkoja.
19.01.2017 23:34 <Jouko> Hieman hämmentämpi video, miltä näyttää 400kV päämuuntaja "riisuttuna": https://www.youtube.com/watch?v=XZoYLu-oh04 (Kangasalan sähköaseman muuntajahuolto 22.9.2015)
02.02.2017 07:41 <RicuP.> Aika järeän oloista käämiä. Mitäs tuossa huollossa käytännössä muuta tehdään kun öljynvaihto?
02.02.2017 18:03 <Mikko Koho> Ilmeisesti samankaltaista linjaa tulossa myös Kemiran lähelle kutostien viereen ja samalla jokusen kilometrin päähän on tulossa kauan pohdittu Vuoksen sähköasema. Ovat laajentamassa kloraatin tuotantoa uudella linjalla, rakennus on kutostieltä katsoen jo nousemassa ja liittymistehot kasvavat. Nykyisin lipeätehdas 50MVA ja kloraatti 2x31,5MVA. Kolmannelle kloraattilinjalle on kaavailtu 80MVA tehoa. Jos ei tehot vielä sinänsä hätkäytä niin sitten kun ne ajetaan elektrolyysejä varten luokkaa 230V olevaksi tasajännitteeksi niin kiloamppeereja alkaa olemaan ihan riittävästi. Joskus tehtaan alkuaikoina oli paikallinen koululaisryhmä ollut vierailulla ja mestari päätti demonstroida magneettikenttiä heittämällä jakoavaimen ilmaan. Katonrajasta oli vaan kuulunut pamaus kun magneettikenttä imaisi jakoavaimen virtakiskoon kiinni.

Linkki YVA-selostukseen:
http://www.ymparisto.fi/download/noname/%7BEFDC3BA0-885A-4FD1-8793-FA840D00CEA0%7D/120532
02.02.2017 19:00 <muhentaja> Siinä on ollut luotto alkusyksyn säähän kohdillaan kun on taivasalla otettu PM:n kansi auki.. Viheliäinenhän tuo toki on lähteä mihinkään kauemmas huoltoa varten roudaamaan.
03.02.2017 01:52 <Jouko> Mahtaa olla kirjava kokoelma niitä jakoavaimia siellä kiskoissa jos vierailijoita kävisi vähän useammin.. Kolinasta sitten kuulee kun tuotanto seisahtuu :)
03.02.2017 06:17 <Mikko Koho> On siellä kuulemma käynyt muutakin kun magneettikentät ovat niin voimakkaita. Puuseppä erehtyi jossain paikassa vetämään mittanauhan liian pitkäksi, ensin lähti nauha kelautumaan kovalla voimalla pihalle ja kun itse mitta lipesi säikähdyksen seurauksena kädestä niin se lähti sitten mukana. Sähkökaappeja kun availee niin kuulemma välillä saa vetää oikein voimalla että saa kannen raottumaan ja sitten kun ovi on tarpeeksi auki niin se meinaa tulla silmille. Polttomoottoritrukki pitää ajaa halliin sisään niin että on vähän reilummin kaasua ja kytkimellä luistattaa nopeussäädön. Jos on trukki tyhjäkäynnillä niin moottori sammuu.
Selvää on että tuonne ei ole sydämentahdistimen kanssa mitään asiaa ja luottokortit ja vastaavat pitää jättää suosiolla pois kun lähtee tuotantotiloihin.

© Janne Määttä 2004-2017