400/230 V
Sarjassamme kunnossapito. Seuraava on Veikkarin liittymä, jonka nurkilla näyttää tältä. Tämän jälkeen vain pimenee, mitä lähemmäs keskustaan vievää liittymää mennään. Siellä ei ollutkaan enää mitään kuvattavaa, kun ei nähnyt mitään. Rampeissa paloi muutama valo...
Vuodelta 1990. Hyvinkää, Veikkari
06.09.2016
Kuvaaja: Ricu Pelkonen
06.09.2016 21:16
<Make>
Vasen pylväs on kai joskus kolaroitu. Yllättäen siinä näyttäisi nyt olevan valaisimena vanhempi Idman 802 93.
06.09.2016 22:06
<RicuP.>
Niin on. Niitä on vissiin vielä kolarin aikoihin valmistettu. Nuo muut on noin vuodelta -90, eli vanhempi malli on tässä tapauksessa kuitenkin uudempi..
07.09.2016 21:06
<Make>
Myös varsi on uudemmalla(?) loivalla mutkalla.
07.09.2016 23:00
<RicuP.>
Joo, on uudempaa mallia. Nuo vanhat on vähän alaviistoon nuokkuvia, kun on jyrkkä 90 mutka.
09.09.2016 21:24
<Make>
Tuo pylväiden vaihto ei liene kovin helppoa liikenteen seassa. Keravalla vihdoinkin oikaisivat erään risteyksen lievästi kolaroidun pylvään. Siinä oli kääntyvien kaistalla ainakin kuorma-auto, pieni kaivinkone ja pakettiauto. Vaihtoivat ainakin jalustan. Tietysti liikennevalotkin olivat pois päältä tuon takia.
09.09.2016 22:14
<RicuP.>
Täälläpäin korjattiin juuresta vääntyneitä niin, että kaivettiin vähän ja vedettiin kuormaajalla pylvästä niin, että jalusta meni vinoon ja pylväs suoraan :D Jos jalusta oli murtunut, niin betonia vaan täyteen. Kerran laitettiin saumasta taittuneen vanhan ohuen pylvään tilalle uusi niin, että vanha pylväs poikki ja uusi paksumpi suoraan sen päälle ilman kummempia kiinnityksiä..
Keinoja on monia ihan hitsaamisesta lähtien, kunhan vaan ei tarvitse asvalttia avata, kun sen laitto on niin kallista..
10.09.2016 19:42
<Make>
Tuo oli luonnonkivillä pinnoitetulla korokkeella, ei mennyt asfalttityöksi... Pylväs ei ehkä ollut edes kiero, vaan jalusta oli liikkunut maassa. Tänä kesänä on aika paljon oikaistu pylväitä/ vaihdettu rikkinäisiä jalustoja. Kerran näin, että vanhan alumiinipylvään pään sisälle oli laitettu teräspylväs. Sopi sitten niinpäin...
12.09.2016 16:18
<RicuP.>
Kerran oli myös niin, että kieron pylvään jalustan säätöruuvien kannat oli jääneet asvaltin alle. Sitten pylväs ei noussut vetämällä, niin pistettiin puukkosahalla ruuvi poikki ja uusi pylväs kiilattiin hiekoitushiekalla jalusta täyteen :D Pylvään jämän sisään ei kannattaisi laittaa uutta pylvästä, jos ei varmista, ettei pylvään pää paina kaapeleita poikki, kun kääntyvät ulos jalustasta.
Täällä ei usein hieman kolaroituja pylväitä vaihdella, jos ei syyllinen (maksaja) ole tiedossa..
15.09.2016 21:16
<Make>
Oli se jotenkin ruuvattu vanhaan jämään kiinni. Ei oikein tarkemmin nähnyt.
Vielä jos oli vanhalla 45 ast. varrella oleva pylväs, niin uusi 90 ast. malli erottuu rivissä kauas. Vanha varsi ei kai sovi uuteen pylvääseen, jos sattuisi olemaan ehjä.
15.09.2016 23:57
<RicuP.>
Täällä eräällä kadulla on molemmilla kulmilla olevia sekaisin, vaikka on laitettu samaan aikaan joskus 80 -luvun alussa ja HKB 10 valoilla. Samaten toisella kadulla T varret on 45 ja muut 90 ja nekin taatusti samaan aikaan laitettu.
Niin, jotkut alumiinivarret on jollain kiila systeemillä kiinni. Uuden pylvään mukana tulee aina myös varsi, tosin kyllä irtonaisena, mutta saa kai erikseenkin. En tiedä oliko niin ennen.
04.11.2016 22:01
<Make>
Nyt tuli oikaistua pari lämmitystolppaa ihan lapiolla kaivamalla. Oli yllättävän nopea työ, kun maa ei ollut kovaa. Ovat pienen mäen reunalla, joten maa lienee valunut ajan myötä. Valopylvään jalustan kanssa saa varmaan kaivaa "vähän" reilummin.
28.02.2017 15:36
<RicuP.>
Joskus maa ihan oikeasti painuu ja vetää kaapeleita tolpista ja routa nostaa pehmeässä maassa pylväitä ylös. Sen takia kai on siirrytty niihin irtoliittimiin pylväiden sisällä.
Nyt näistä pimeistä valoista mainitsemisen jälkeen kaikki, paitsi tuo uusi palaa..
28.02.2017 20:18
<Make>
Toisen lämpötolpan jalustakin oli jo aika syvällä, en tiedä, miten on ollut alunperin.
05.11.2017 21:37
<Make>
Jokohan uusikin toimii?
08.11.2017 20:15
<RicuP >
Ei toimi. Lisäksi näyttää, että yksi vaihe on kylmentynyt tältä osuudelta ja tuo on juuri siinä vaiheessa.
06.01.2018 01:29
<RicuP. >
Nyt tuli nurkkiin Idman 802 93 Son-T 250 ja SLO 8151/250.
08.01.2018 21:31
<Make>
Varasto laajenee... Jos saisi vielä joskus nähtäville...
07.01.2023 19:27
<RicuP. >
Nyt on vaihdettu Lumistreetteihin ja jostain syystä purettu nuolimerkit pois, mutta valot jätetty..
07.01.2023 22:57
<RicuP. >
Tästä eteenpäin onkin jatkettu valaistusta vasemmalle puolelle myös uuteen liittymään asti. Puupylväät amkalla, jalustoilla ja samoilla valaisimilla ja nopeus pudotettu kuuteen kymppiin vissiin ihan pysyvästi.