<< ^ >>

Simpelem_118.jpg

2x20 kV Rautatien ylitus. Vuodelta 1967. Parikkala,Särkisalmi 31.05.2015
Kuvaaja: Mikko Kärnä
Sijainti: N 61.58180° E 29.50217° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

08.09.2017 19:18 <Mikko Koho> Sarjastamme: hengellä leikkimistä. Turvallisuus näyttää olevan kovin kulttuurisidonnainen asia..
lataaminen rautatien raidevirtapiiristä: https://youtu.be/oeYVjOdkUEc
Ja voimalinjan alla: https://youtu.be/ZyfXvFicp8M
08.09.2017 21:03 <RicuP.> Siitä potentiaalierosta ja indusoitumisestahan tuo jännite kiskojen välillä johtuu. Kun juna on lähellä, niin jännite häipyy kun junan yhdistää nuo kiskot. Loisteputkien nosto kepillä linjan alle on vanha ja toimiva temppu. Sama voi toimia myös suuritehoisen rf lähettimen nurkilla.

Täysin ilmaista, turvallista ja laillista sähköä saa maan potentiaalieroja hyväksikäyttäen. Laitetaan kohtuu pitkä tanko maahan ja toinen muutaman sadan metrin päähän, josta vedetään paksuhkolla eristetyllä kuparilla toiselle tangolle. Näin johtimen ja tangon väliin tulee ihan käyttökelpoisia jännitteitä ja virtoja.
Toinen juttu on vetää paljas kupari voimajohdon alle tai viereen johdon suuntaisesti. Jännitettä indusoituu kupariin ilmasta ja johdon pituudesta riippuen aika hyvin. Tämä on myös ihan laillista, koska ei kosketa eikä yhdistetä mitään linjaan.
08.09.2017 22:30 <Mikko Koho> Käsittääkseni noissa on raidevirtapiiritkin eli yhdestä kohdasta syötetään jännite eristettylle raidevälille ja toisesta kohdasta mitataan raiteidenvälinen potentiaaliero. Kun kalusto tulee jollekin eristykselle niin pyörät tekevät oikosulun, jännite häviää ja vaihteita ja opastimia ohjaava asetinlaite tietää että kyseisellä välillä on kalustoa. Toinen tapa on akselinlaskentalaitteisto.

Maakaasun pääsiirtolinjassa on, putken pinnan eristyksen lisäksi, katodinen suojaus eli putki pidetään muutaman voltin miinuspotentiaalissa maahan nähden jotta eristyksen rikkoutuminen ei saa aikaan galvaanista korroosiota. (Osin) tuon suojauksen takia metalliset vesijohdot, kaapelit ym. pitää vetää aika kaukaa ettei suojauksen toiminta häiriinny.
09.09.2017 12:17 <muhentaja> Raidevirtapiirit on tosiaan vielä eri juttu kuin sähköradan paluuvirtojen käsittely. Jotenkin vain tuo raidevirtapiirin "morsetus" tuntui erikoiselta tuossa oletettavasti venäläisperäisessä videossa. Kenties sillä on tarkoitus erottaa paluuvirtojen jännitehäviöt kiskoissa ja raidevirtpiirin signalointi toisistaan.
09.09.2017 12:21 <muhentaja> Tuossa videossa ei tieten ajolankoja näy olevan, mutta voisi silti olettaa tuon jaksottaisen signaalin olevan tarkoitus erottaa oikea tieto mahdollisista häiriösignaaleista.

© Janne Määttä 2004-2017