<< ^ >>

CAM05606.jpg

Huomenta! Tuollainen nosturi oli ilmestynyt maisemiin. Liittynee todennäköisesti yläpuolen työpadon purkuun kun samanlaista käyttivät myös padon kasaamisessa. Imatra 24.07.2014
Kuvaaja: Mikko Koho

24.07.2014 23:08 <Hartsa> Mikko..mikäs rakennus tuossa vasemalla on ??
25.07.2014 00:40 <Mikko Koho> Tuo vasemmanpuoleinen rakennus on kytkinlaitosrakennus, siellä on nimensä mukaisten toimintojen lisäksi toimistoja ja mm. legendaariset kuvat Imatran valvomosta on otettu sieltä.
26.07.2014 14:29 <Mikko Koho> Tulikin mieleen että tuossa kytkinlaitoksella on ehkä tehty paras ku$etus minkä olen kuullut. Aikoinaan kun laitoksella vielä oli henkilökuntaa ja valvomossa vanhat taulut jäljellä ja useampi jannu miehityksenä niin kerran sitten laitokselle tuli maalta joukko vieraita käymään. Ko. rakennuksen aulassa kattolamppu tiputteli vettä mikä tuli yläkerran putkirikosta. Vieraiden ihmetellessä sitä opas totesi pokkana "ajaapas pojat huonolla hyötysuhteella laitosta kun kaikki vesi ei muutu sähköksi, pitääkin huomauttaa asiasta."
Menivät valvomoon, opas meni sanomaan päivystäjälle jotain ja päivystäjä oli juonessa mukana. IMA5:n tai IMA6:n nappuloita hetken säädeltyään (kone huollossa, ei tapahtunut mitään) päivystäjä totesi että asia on korjattu.
Pois tultaessa olikin sitten putkesta venttiili kiinni, tiputus lakannut ja jäynä oli uponnut vieraisiin täysiä..
29.07.2014 16:38 <Nivala> Onko imatralla jatkuvasti näin kova virtaus?
29.07.2014 19:37 <Mikko Koho> Ei. Saimaa on nyt korkealla, ja siitä johtuen myös Vuoksen virtaaman viikkokeskiarvo. Ja kun, ilmeisesti kolmoskoneen remontista johtuen, kaksi konetta seitsemästä on pois pelistä niin joutuvat ajamaan Imatrankosken jäljelläolevia koneita aika maksimeilla. Kuvaushetkestä paria tuntia eteenpäin tuo kanava oli rauhallisempi kun sukeltajien takia piti ottaa kaksi konetta lisää pois pelistä. Eli kun välillä koneita on työn takia enempi tai vähempi pelistä pois niin muuna aikana pitää sitten ajaa senkin vajauksen edestä.
Sopimusten mukaan, jos ei erikseen Venäläisen osapuolen kanssa muuta sovita, viranomaisen virtaamalle määräämä viikkokeskiarvo lienee 300-800m3/s ja voimayhtiö laskee siitä sitten sen miten virtaama jaetaan viikon eri tunneille. Normaalisti sallittu minimi hetkellisvirtaamalle on 200m3/s (mahtuu kahdesta koneesta) ja maksimista ei ole niin tietoa mutta yli 800m3/s mennään, koneistot imivät ennen remonttia 970m3/s mutta järkevyys sen ajolle on samaa luokkaa kuin huudattaa auton moottoria punaisen rajamailla. Tänä kesänä ei ilmeisesti säätöajoa niin hirveästi ole päästy tekemään mutta joskus keskellä päivää on täysi rähinä ja yöllä pinta on lähes peilityyni.
10.08.2014 02:58 <KMW> Onkohan tätä yläkanavaa vielä koskaan otettu kokonaisuudessaan tai osittainkaan otettu kuivaksi laitoksen valmistumisen jälkeen? Reunamuureillakin kai on jokin ikä... (kuten case Tammerkoski muutamana viime vuotena)
11.08.2014 08:20 <Mikko Koho> Reunamuurit on sen ikäiset kuin laitoskin, ylävesipinta nostettu v.1928 6m jolloin saavutettiin nykyinen 24m putouskorkeus. Muureja on käsittääkseni jonkun verran korotettu 1950-luvulla kun Vuoksi ruopattiin ja saatiin putoushäviöitä pienemmäksi. Käsittääkseni noita ei ole otettu koskaan kuiville mutta paikkailtu kylläkin on, vuotojen injektoinneissa tuli jopa vähän ei-toivottua kansainvälistä väriä kun Norjassa oli ollut myrkkyskandaali jonkun tiivistysaineen kanssa ja Imatralla oli ollut käytössä saman tuoteperheen aine. Säilyneen lehtiartikkelin mukaan hyvä aine sinänsä mutta jouduttiin vetämään myynnistä.
Tuossa ihan laitoksen lähellä, asuntovaunuista vähän oikealle, näkyy betonitasanne joka oli alunperin laitoksen reunaa ennen laajennuksia ja muurin loppuosa päättyi alunperin siihen. Sen jälkeen, 1937 lopullisesti, tuo reunamuuri sai lopullisen muodon kun laitosta laajennettiin.
Ikäähän noilla on ja ilmeisesti tarkoitus on jossain vaiheessa saneerata noita rakenteita, aikatauluista ei vain ole tietoja.
12.08.2014 14:48 <Korkki> Tälläinen pitkällä yläkanavalla varustettu voimalaitos on varmasti hankalampi huoltaa kuin sellainen missä pato on samaa rakennelmaa (kuten suurimmassa osassa muista isoista laitoksista Suomessa). Tässä on pitkä iso betonimuuri korjattavana ja sen korjaaminen lienee helpompaa tyhjentämällä koko kanava kuin asettamalla jotain tilapäisiä kaaripatoja. Se miten tuollainen tyhjentäminen Vuoksessa tehtäisiin... Vähän eri juttu kuin Tammerkoskessa.
18.03.2017 17:59 <Mikko Koho> Nyt kärsii Vuoksen kokonaishyötysuhde kun vesi joutuu menemään suuremmalla nopeudella ahtaammassa poikkileikkauksessa ja putoushäviö välillä Tainionkoski-Imatra suurenee.
http://www.uutisvuoksi.fi/m/Online/2017/03/18/Vuoksen%20pinta%20vajoaa%20viikonlopun%20aikana%20voimalaitosten%20v%C3%A4lill%C3%A4%20noin%2070%20sentill%C3%A4/2017522031618/214

© Janne Määttä 2004-2017