<< ^ >>

Kuva_8814.jpg

- Käytöstä poistettu tiilimuuntamo Haukivuoren ex-sahauslaitoksella. Somastipa on integroitu toimistotilojen yhteyteen. Huomaa katolla vanha hälytyssireeni. Mikkeli, Haukivuori 08.05.2013
Kuvaaja: Jouko Järvinen
Sijainti: N 62.02006° E 27.20052° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

08.12.2013 21:48 <Hartsa> Kurkkasitko Joke ikkunasta sisälle??
09.12.2013 00:31 <Jouko> Olisiko varastotilana ollut. Eiköhän muuntamoon ole oma käyntiovensa näiden pariovien takana jos sitä tarkoitat..
12.12.2013 20:20 <Hartsa> Ajattelin kilvistä että olisi olut jo sähkötilaa alakerta.
12.12.2013 20:22 <Hartsa> Kummiskaan näytä nyt kovin vanhalle nuo 20kV eristimet, Uusittu varmaan joskus -90 luvulla ??
21.12.2013 03:35 <Mikko Koho> Laitampa tämän kuvan alle tämän kun katolla on palosireeni ja vaikka tapaus ei liity mitenkään paikkakuntaan niin kuva on sopivan neutraali eli siinä ei ole esim. ihmisiä kuvassa. Tämä voi kuulostaa valitukselta mutta varsinainen reklamaatio on lähtenyt asiallista tietä eteenpäin.

Tuossa perjantai-illan kähmyssä tuli eteeni tilanne joka mielestäni sopii varoittavaksi/pohdittavaksi malliesimerkiksi niille jotka tekevät jollain muotoa päivystys- tai varallaololuontoista työtä tai harrastusta, alaan katsomatta. Ja sähkölaitospuolihan käsittääkseni juurikin moista on.
Satuin sattumalta, joku päivä sitten, paikalle katsomaan kun navetasta muuttamalla ja laajentamalla tehty teollisuusrakennus paloi maantasalle. Kohteesta kuulemma tiedettiin jo ennalta että se on varsinainen palopommi, syttymisriski korkea ja jos se palaa niin sen kanssa ollaan kusessa. Illalla ajattelin, alueella muissa asioissa liikkuessani, uteliaisuuttani, käydä katsomassa että mihin kuntoon ko. rakennus lopulta meni, sikäli kun sitä pimeässä näkee. Paikalle tullessa huomasin että rakennuksen lämpökeskusosassa, jossa on kylläkin osastoivat seinät muttei ovea ja kattoa, oli ilmeisesti hetkeä aiemmin alkanut palaa uudelleen ja siinä ajassa kun kerkesin napsasta kännykkäkameralla muutaman kuvan ja sain hätäkeskuspäivystäjän linjoille niin palo voimistui, alussa se oli n. nuotion kokoluokkaa. Annoin HÄKElle mielestäni objektiiviset tiedot ja päivystäjä toimi asiallisesti ja laittoi palokunnan tulemaan paikalle. Palo ei siis ollut koolla pilattu, pysyi seinien sisällä, mutta kehitti kylläkin aika kitkerää savua ja, kokoon nähden, paljon, Lisäksi palo oli melko lähellä omakotitaloa josta en tiedä onko se asuttu vai ei.
Vuoropuhelu, kohteeseen tulleen paikallisen palokunnan yksikön esimiehen kanssa, meni, likipitäen sanasta sanaan, näin: "Sieks se soitit" "Minä" "Minkä helvetin takia? Ihan turhaan työllistät meitä. Ei se tosta mihinkään leviä!" Esimies kylläkin lievästi pahoitteli sanomaansa ja kun vuoropuhelu oli käyty ja esimies oli kertonut että olivat saaneet ravata siellä lyhyessä ajassa usemman kerran niin autosta oli purkautunut porukka pihalle ja joku takapenkillä istunut naishenkilö sitten sanoi pomolle, en muista sanasta sanaan, mutta jotenkin että käydään nyt kuitenkin katsomassa se ettei se leviä ja laitetaan sammuksiin. Porukka lähti, konemiestä, joka toimii kuskina ja hoitaa pumppua, lukuunottamatta, laittamaan paloa pimeäksi ja sain konemieheltä, pyynnöstäni, luvan häipyä kun totesin että "vitun turhalla" keikalla ei minua tarvita.

Ymmärrän kyllä, itsekin olin vpk:n keikoilla omalla paikkakunnalla 2005-2007, että moisen kohteen kanssa saa pelleillä pitkään jos sinne ei saa kaivuria tms. jolla koko kohteen laittaa nurin ja pöyhii jokaisen pesäkkeen pois. Ja kerran itsellekin tuli eteen tilanne että poliisilta tuli käyttökielto kaivurille, motiivina oli se että palosta oli menossa kuolinsyytutkinta. Ja sekin toki laittaa jossakin vaiheessa myös sammuttajaa lämpimäksi kun sama kohde työllistää yhä uudelleen ja uudelleen ja aina ei satu olemaan se paras päivä ja kellonajat keikoille ovat mitä ovat. Mutta kun joko työvaatteissa tai, tuossa tapauksessa, auton kyljessä, on firman nimi niin moisella käytöksellä pilaa helposti koko porukan maineen ja suuri yleisö ei välttämättä tunnista palokuntien välistä eroa ja sähkölaitospuolella "tolppa-apina on tolppa-apina", olkoot hän minkä firman leivissä tahansa. Tuolla kompuutterini arkistoissa on pdf:nä jokunen sivu asiakaspalvelun pelisääntöjä ja niissä viisauksissa on mm. 3/11-sääntö, eli jos ihminen saa asiallista palvelua niin hän kertoo sen keskimäärin kolmelle mutta paskasta palvelusta tieto menee keskimäärin yhdelletoista. Ja joku sääntö taisi olla luokkaa 26/27, eli 27 huonoa palvelutilannetta kohti tulee keskimäärin yksi reklamaatio, loput 26 eivät vaivaudu ja sitten edelleen se 3/11-sääntö pätee ja vahinko kertautuu.

© Janne Määttä 2004-2017